Browning b525

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Seierth
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. apr 2017, 19:59
Interesser: Sport
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times

Browning b525

Indlæg af Seierth » 26. apr 2017, 20:17

Hej alle sammen

Jeg er ny jæger og har lige bestået og skal ud og købe mit første haglgevær.

Valget er faldet på en Browning b525 sporter one som jeg syntes ligger til en rimelig pris ca 15000, ud over det har jeg hørt at våbnet ikke skulle være til at slide op hvis man altså behandler det pænt og vedligeholder det...

Men Alt dette var noget jeg fik af vide Af 3 forskellige mennesker der gerne ville sælge mig et (sælgere i butikker)

Jeg vil skyde på at jeg kommer til at bruge mit gevær ca 95% på bane og 5% til jagt, da det er på bane min kære fader og jeg skal fordrive tiden mest, han er en gammel jæger og som han siger, der er sket meget på market siden han fik sin bøsse så han kan nok ikke svare så meget på mine spørgsmål, så hvad siger i her inde, køber jeg katten i sækken eller har i evt et bedre bud på et godt og solidt haglgevær...

Håber i kan hjælpe.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Browning b525

Indlæg af Boerge » 26. apr 2017, 20:52

Fik min første Browning - 325 tror jeg den hed - tilbage i 1988, har haft et par stykker siden, og i dag er mit foretrukne haglvåben en Browning 425 Waterfowl. Har kun godt at sige om dem!!

Og så i øvrigt velkommen her!! :razz:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Browning b525

Indlæg af Flugteren » 26. apr 2017, 21:35

Jeg har selv en Browning B525. Den fungerer ganske fremragende, og siden jeg købte den sidste forår har jeg nok hældt op mod 3000 skud igennem den - den ser stadig ud som ny.

Låsen er meget stærk. Det er et våben, der kan tåle godt brug i mange år og stadig vil kunne fungere som dit barnebarns første gevær.

Slettet bruger

Re: Browning b525

Indlæg af Slettet bruger » 26. apr 2017, 22:13

Ingen tvivl - det er et rigtig godt og stærkt gevær.
Browning er efter min og manges mening, et lidt mere " herregevær" end de fleste Italienere.
Lidt mere klodset, lidt tungere og lidt mindre " pointabillyti" = lidt langsommere på duerne.
Dette alt in mente efter hvor " stor" du.
Hvis du er en stor stærk dreng : Browning.
Hvis du er en spinkel knægt: Beretta eller tilsvarende.

Seierth
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. apr 2017, 19:59
Interesser: Sport
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times

Re: Browning b525

Indlæg af Seierth » 26. apr 2017, 22:19

Slettet bruger skrev:Ingen tvivl - det er et rigtig godt og stærkt gevær.
Browning er efter min og manges mening, et lidt mere " herregevær" end de fleste Italienere.
Lidt mere klodset, lidt tungere og lidt mindre " pointabillyti" = lidt langsommere på duerne.
Dette alt in mente efter hvor " stor" du.
Hvis du er en stor stærk dreng : Browning.
Hvis du er en spinkel knægt: Beretta eller tilsvarende.
Jeg er vel det man kalder en stor stærk dreng :Agents: så det lyder som det rigtige valg jeg har taget...

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Browning b525

Indlæg af LJ » 26. apr 2017, 22:41

Browning er generelt gode solide våben. Er der en speciel grund til at du vil have en sporter?
Det vigtigste er at våbnet passer dig, skæftelængde, drop og cast skal passe dig, så sørg for at få en tilpasning med i handlen.
Selv om du for nuværende måske ikke har en konsistent montering kan man godt komme tæt på.
Du kan evt overveje en Browning citori. Det er en 525 uden forgyldt aftrækker, med 8 mm sigteskinne og almindeligt skæfte som kan fåes til ca 12000. Hvis du vil have en mere rendyrket lerdueknuser er en 725 sporter en oplagt kandidat til kun lidt flere penge.
Ligeledes er Miroku også et kig værd, da de er næsten identiske med Browning. ( Miroku laver våben for browning).

Seierth
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. apr 2017, 19:59
Interesser: Sport
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times

Re: Browning b525

Indlæg af Seierth » 27. apr 2017, 07:20

LJ skrev:Browning er generelt gode solide våben. Er der en speciel grund til at du vil have en sporter?
Det vigtigste er at våbnet passer dig, skæftelængde, drop og cast skal passe dig, så sørg for at få en tilpasning med i handlen.
Selv om du for nuværende måske ikke har en konsistent montering kan man godt komme tæt på.
Du kan evt overveje en Browning citori. Det er en 525 uden forgyldt aftrækker, med 8 mm sigteskinne og almindeligt skæfte som kan fåes til ca 12000. Hvis du vil have en mere rendyrket lerdueknuser er en 725 sporter en oplagt kandidat til kun lidt flere penge.
Ligeledes er Miroku også et kig værd, da de er næsten identiske med Browning. ( Miroku laver våben for browning).
Jeg var også ude og se på en 725, dog syntes jeg at 525 lå bedst i skulderen underligt nok, sælger sagde at der ikke burde være den store foreskæl i konstruktionen, jeg har ikke prøvet en citori det kunne være jeg lige skulle se på den også, selv om drengerøven i mig godt kan lig lidt bling bling :rock:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Browning b525

Indlæg af Kalthoff » 27. apr 2017, 08:10

Som flere allerede har sagt. Det vigtigste ved et haglgevær er at det passer godt til dig.

Det er mindre væsentligt hvilket fabrikat og hvilken model. Hvis haglgeværet passer til dig rammer du, hvis ikke rammer du forbi.

Prøv haglgevær iført det tøj du kommer til at være iført når du er på jagt/skydebane. De par cm som er forskellen imellem at stå iført skjorte i butikken og så være iført hele efterårsmunderingen på jagten, gør en væsentlig forskel i hvordan haglgeværet passer til dig.

PS. mit eget haglgevær fejrede 50-års fødselsdag sidste år. Jeg er ikke første ejer. Køber man kvalitet og undlader at mishandle, holder haglgeværer længe.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Browning b525

Indlæg af Flugteren » 27. apr 2017, 08:49

LJ skrev:Browning er generelt gode solide våben. Er der en speciel grund til at du vil have en sporter?
Det vigtigste er at våbnet passer dig, skæftelængde, drop og cast skal passe dig, så sørg for at få en tilpasning med i handlen.
Selv om du for nuværende måske ikke har en konsistent montering kan man godt komme tæt på.
Du kan evt overveje en Browning citori. Det er en 525 uden forgyldt aftrækker, med 8 mm sigteskinne og almindeligt skæfte som kan fåes til ca 12000. Hvis du vil have en mere rendyrket lerdueknuser er en 725 sporter en oplagt kandidat til kun lidt flere penge.
Ligeledes er Miroku også et kig værd, da de er næsten identiske med Browning. ( Miroku laver våben for browning).
Citorimodellerne er mere sportsorienterede, og såvidt jeg kan se på hjemmesiden har de fleste af dem guldaftrækker.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Browning b525

Indlæg af LJ » 27. apr 2017, 20:06

Flugteren skrev:
LJ skrev:Browning er generelt gode solide våben. Er der en speciel grund til at du vil have en sporter?
Det vigtigste er at våbnet passer dig, skæftelængde, drop og cast skal passe dig, så sørg for at få en tilpasning med i handlen.
Selv om du for nuværende måske ikke har en konsistent montering kan man godt komme tæt på.
Du kan evt overveje en Browning citori. Det er en 525 uden forgyldt aftrækker, med 8 mm sigteskinne og almindeligt skæfte som kan fåes til ca 12000. Hvis du vil have en mere rendyrket lerdueknuser er en 725 sporter en oplagt kandidat til kun lidt flere penge.
Ligeledes er Miroku også et kig værd, da de er næsten identiske med Browning. ( Miroku laver våben for browning).
Citorimodellerne er mere sportsorienterede, og såvidt jeg kan se på hjemmesiden har de fleste af dem guldaftrækker.
Den Citorimodel der umiddelbart er tilgængelig i DK har de specs jeg nævnte og tilsvarer en 525 game. Det er us modellerne der har forgyldt aftrækker og som iøvrigt i både den "almindelige" version (525/625) og 725 citori, fåes i betydeligt flere versioner end der er på det europæiske marked.

Vær opmærksom på at Jaguargruppen har fået lavet nogle 525 og 725 med små variationer i forhold til de "normale". Opgraderet træ, trap-forskæfte på 525 sport og visse af dem uden inflex.
Sidstnævnte er et stort plus at få med. Dels optager det noget rekyl men nok så væsentligt giver det mulighed for at forlænge skæftets længde med 3 forskellige bagkapper og to spacere på henholdvis 7 og 12 mm.
En væsentlig forskel på 525 og 725 er i øvrigt at 725 har mekanisk aftrækker og 525 har inerti. Man kan altså affyre 2. skud på en 725 uafhængigt af rekyl, hvis man f.eks. får en klikker.

Seierth
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. apr 2017, 19:59
Interesser: Sport
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times

Re: Browning b525

Indlæg af Seierth » 27. apr 2017, 22:20

LJ skrev:
Flugteren skrev:
LJ skrev:Browning er generelt gode solide våben. Er der en speciel grund til at du vil have en sporter?
Det vigtigste er at våbnet passer dig, skæftelængde, drop og cast skal passe dig, så sørg for at få en tilpasning med i handlen.
Selv om du for nuværende måske ikke har en konsistent montering kan man godt komme tæt på.
Du kan evt overveje en Browning citori. Det er en 525 uden forgyldt aftrækker, med 8 mm sigteskinne og almindeligt skæfte som kan fåes til ca 12000. Hvis du vil have en mere rendyrket lerdueknuser er en 725 sporter en oplagt kandidat til kun lidt flere penge.
Ligeledes er Miroku også et kig værd, da de er næsten identiske med Browning. ( Miroku laver våben for browning).
Citorimodellerne er mere sportsorienterede, og såvidt jeg kan se på hjemmesiden har de fleste af dem guldaftrækker.
Den Citorimodel der umiddelbart er tilgængelig i DK har de specs jeg nævnte og tilsvarer en 525 game. Det er us modellerne der har forgyldt aftrækker og som iøvrigt i både den "almindelige" version (525/625) og 725 citori, fåes i betydeligt flere versioner end der er på det europæiske marked.

Vær opmærksom på at Jaguargruppen har fået lavet nogle 525 og 725 med små variationer i forhold til de "normale". Opgraderet træ, trap-forskæfte på 525 sport og visse af dem uden inflex.
Sidstnævnte er et stort plus at få med. Dels optager det noget rekyl men nok så væsentligt giver det mulighed for at forlænge skæftets længde med 3 forskellige bagkapper og to spacere på henholdvis 7 og 12 mm.
En væsentlig forskel på 525 og 725 er i øvrigt at 725 har mekanisk aftrækker og 525 har inerti. Man kan altså affyre 2. skud på en 725 uafhængigt af rekyl, hvis man f.eks. får en klikker.
Ja så røg vi der ud hvor i tabte mig lidt, er ikke helt med på hvad alt det betød...

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Browning b525

Indlæg af LJ » 27. apr 2017, 22:32

Sorry :-)

Du går ikke galt i byen med en 525 sporter eller nogle af de andre tilsvarende for den sags skyld. Få en med inflex bagkappe så du selv kan forlænge/forkorte med spacere.
Få den tilpasset mest muligt fra start. Tørtræn din montering til bevidstløshed. Krejl lidt om prisen :blink:

Det første haglvåben bliver sjældent det sidste og/eller eneste, så du kan supplere efterhånden som du får defineret dit fokus :-)

Besvar