Valg af jagtriffel og optik

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
PatricVL
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19. sep 2019, 09:08
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af PatricVL » 24. nov 2022, 11:54

Hej NVF

Jeg er på jagt efter en ny jagtriffel. Har indtil videre haft en Mossberg ATR 100 308W med Optic Science optik, men vil gerne have noget "kvalitet" nu.

Budgettet ligger på 20.000 +/- (bliver nok +), gerne inkl. optik. Jeg har selv kigget på en Sauer 100 eller en Tikka T3, som virker til at være "mainstream" riffler i den prisklasse.

Har disse 2 sæt i "kikkerten" pt.

https://www.nystromkrabbe.dk/sauer-100-classic-xt-saet

https://huntinglife.dk/webshop/191-riff ... yddaemper/

Jeg søger jeres anbefalinger af rifler og råd til optik - gerne kaliber 308w.

Riflen skal primært bruges til dansk jagt på rådyr, men det skal også være muligt at tage den med på drivjagt efter vildsvin o.lign.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af C-X » 24. nov 2022, 12:36

Tikka T3x CTR ville være min første kandidat på listen, som jeg ville vurdere andre rifler ud fra. Det er et godt arbejdsredskab. Simpelt og robust, i alle slags miljøer. Vægt og balance er også fornuftigt.

Enten høj magasin kapacitet, eller mulighed for at toppe op undervejs. Små, aftagelige magasiner strider imod min logik. Så hellere internt, som på en almindelig Remington M700.

T3x CTR har et dobbeltraddet 10 skuds, der ikke stikker meget under et enkeltraddet 5 skuds. Det er en god løsning. Har man to af dem, så klarer man det meste.

Optik, der kan du jo købe flere, til forskellige behov. Det bruger jeg selv, på min .308'er.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af Sierra13 » 24. nov 2022, 13:05

Tikka T3, er ikke til at undgå i den prisklasse. Og personligt tror jeg Bergara er et brand vi kommer til at se meget mere til, det skulle vidst være remington 700 baseret klon.

Sauer 100 skulle også være en lækker riffel, og nu har jeg ikke prøvet den men kunne tænke mig en bedre låsegang end T3 og evt en lavere åbningsvinkel, Tikkaens vinkel på 70 grader er ikke slem, men noget som remington/mauser låse med 90 graders åbningsvinkel, det synes jeg personligt er træls.

Da denne kom til salg, synes jeg faktisk den var meget sprød, jeg kender ikke sælger, men tænkte selv at havde jeg ikke haft en jagtriffel så var det virkelig en fed kandidat.
https://www.guloggratis.dk/annonce/f0c4 ... 83505b2916
Har lidt svært ved at se om der sidder en picatinny skinne på den, men såfremt der er, så ville det være nemt at have et aimpont ved siden af også, til drivjagt.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af Flugteren » 24. nov 2022, 13:27

Hvis du ikke vil gå efter standardmærkerne, så kunne det også være en mulighed at kigge efter Röwa Rössler. De laver en Titan 6, som er meget prisvenlig i dansk kontekst, omkring 11-12000 for standardmodellen (afhængigt af, om du vil have træ - eller syntetisk skæfte), inklusiv vekselpibesystem. Jeg kan ikke huske, om den kommer med gevind ab fabrik, men det kan du bestille med eller få bøssemageren til at ordne for dig i forbindelse med købet.

De har en fin hjemmeside, hvor man kan konfigurere sit våben, som man nu ønsker det: https://www.titan6.com/en/

https://sportshuset.eu/shop/493-rowa-ro ... od-riffel/

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af C-X » 24. nov 2022, 13:34

Pibe stigningen, 1-11" kan gå an (Tikka) mens 1-10" er bedre. Især når bly udfases. Sako laver en 162 gr. blyfri, der nok er skræddersyet til 1-11" og hurtigere twist.

Det parameter ville jeg ikke gå på kompromis med, med en ny riffel.

Var den en gammel riffel, fyldt med sjæl, patina, karakter og hedengang kvalitet, så var jeg villig til at tilpasse mig og give den en passende rolle, i min samling.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af RasKrog » 24. nov 2022, 14:24

Sierra13 skrev:
24. nov 2022, 13:05
Tikka T3, er ikke til at undgå i den prisklasse. Og personligt tror jeg Bergara er et brand vi kommer til at se meget mere til, det skulle vidst være remington 700 baseret klon.

Sauer 100 skulle også være en lækker riffel, og nu har jeg ikke prøvet den men kunne tænke mig en bedre låsegang end T3 og evt en lavere åbningsvinkel, Tikkaens vinkel på 70 grader er ikke slem, men noget som remington/mauser låse med 90 graders åbningsvinkel, det synes jeg personligt er træls.

Da denne kom til salg, synes jeg faktisk den var meget sprød, jeg kender ikke sælger, men tænkte selv at havde jeg ikke haft en jagtriffel så var det virkelig en fed kandidat.
https://www.guloggratis.dk/annonce/f0c4 ... 83505b2916
Har lidt svært ved at se om der sidder en picatinny skinne på den, men såfremt der er, så ville det være nemt at have et aimpont ved siden af også, til drivjagt.
Det er satme en fin skyder. Der er virkelig meget våben for de penge.
Bare skæftet er tæt på en 1/3 prisen.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af T-REX » 24. nov 2022, 20:08

Sierra13 skrev:
24. nov 2022, 13:05

Da denne kom til salg, synes jeg faktisk den var meget sprød, jeg kender ikke sælger, men tænkte selv at havde jeg ikke haft en jagtriffel så var det virkelig en fed kandidat.
https://www.guloggratis.dk/annonce/f0c4 ... 83505b2916
Har lidt svært ved at se om der sidder en picatinny skinne på den, men såfremt der er, så ville det være nemt at have et aimpont ved siden af også, til drivjagt.
Hvis du skifter mellem billederne, så ses det tydeligt,at den har, en Rail.
236782676.jpg
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af Sierra13 » 24. nov 2022, 21:18

JRexA skrev:
24. nov 2022, 20:08
Sierra13 skrev:
24. nov 2022, 13:05

Da denne kom til salg, synes jeg faktisk den var meget sprød, jeg kender ikke sælger, men tænkte selv at havde jeg ikke haft en jagtriffel så var det virkelig en fed kandidat.
https://www.guloggratis.dk/annonce/f0c4 ... 83505b2916
Har lidt svært ved at se om der sidder en picatinny skinne på den, men såfremt der er, så ville det være nemt at have et aimpont ved siden af også, til drivjagt.
Hvis du skifter mellem billederne, så ses det tydeligt,at den har, en Rail.
236782676.jpg
Det var bare mine fede fingre, der ikke kunne finde frem til det billede :oops: :oops:

Det er uden tvivl et rigtig fint setup

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af S200 » 25. nov 2022, 05:21

RasKrog skrev:
24. nov 2022, 14:24
Sierra13 skrev:
24. nov 2022, 13:05
Tikka T3, er ikke til at undgå i den prisklasse. Og personligt tror jeg Bergara er et brand vi kommer til at se meget mere til, det skulle vidst være remington 700 baseret klon.

Sauer 100 skulle også være en lækker riffel, og nu har jeg ikke prøvet den men kunne tænke mig en bedre låsegang end T3 og evt en lavere åbningsvinkel, Tikkaens vinkel på 70 grader er ikke slem, men noget som remington/mauser låse med 90 graders åbningsvinkel, det synes jeg personligt er træls.

Da denne kom til salg, synes jeg faktisk den var meget sprød, jeg kender ikke sælger, men tænkte selv at havde jeg ikke haft en jagtriffel så var det virkelig en fed kandidat.
https://www.guloggratis.dk/annonce/f0c4 ... 83505b2916
Har lidt svært ved at se om der sidder en picatinny skinne på den, men såfremt der er, så ville det være nemt at have et aimpont ved siden af også, til drivjagt.
Det er satme en fin skyder. Der er virkelig meget våben for de penge.
Bare skæftet er tæt på en 1/3 prisen.
Meget enig! I forhold til budgettet er der så også råd til at komme på skydebanen. (Kender ikke sælger)

Med jægerhilsen;

S200
:razz:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af Ras.Killing » 25. nov 2022, 09:14

Hvis du søger en Sauer 100, så havde jeg godt nok smidt et bud på den der linkes til.

Det virker som et rigtig fornuftigt sæt til pengene.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af Dansken » 25. nov 2022, 10:02

Jeg oplever Tikka T3 som det våben i det lavere pris segment med jævnest kvalitet.
De skyder allesammen rimeligt godt lige ud af kartongen. De har en rimeligt god og gedigen aftrækker, gode montagemuligheder. Bolten løber "smooth" i låsen og glider bare bedre og bedre efter en tids brug (og smøring) løbene er udmærkede og lige.
Deres "bundmetal" som er af plast og deres magasiner levner en del at ønske (gælder ikke CTR som har fået dele af metal som fungerer) men det går at bytte ud mod aftermarket dele af metal som ikke er for blodigt dyre.
Der er generelt vældigt lidt problemer med Tikka- formodentlig markedets bedste riffel i forhold til prisen.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af NWF » 25. nov 2022, 11:44

Har haft 2 Sauer100, superb skydejern og personligt fortrækker jeg dem frem for Tikka T3x. Men Tikka er nemmere at komme af med igen ved et salg end Sauer da de er så eftertragtet herhjemme. Kigger du på Sauer med syntetiske skæfte så kig evt også på Mauser m18 da denne er en meget tæt klon af Sauer100

Men hvis jeg ledte efter en ny .308 så ville jeg have fokus på twist rate og finde en riflen med 1:10 qua blyfri kravene. Jeg er stor fan af Weatherby Vangaurd S2 riflerne - man får meget for pengene og de er med 1:10 twist - fåes her : https://www.nystromkrabbe.dk/weatherby- ... d-series-2

Tror jeg ville smide en kikkert ala denne på - https://www.vaabenshoppen.dk/shop/vorte ... -25-10x44/ - og en dæmper, og så er man stadig indenfor de 20.000.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
PatricVL
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19. sep 2019, 09:08
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af PatricVL » 25. nov 2022, 13:38

https://www.guloggratis.dk/annonce/f0c4 ... 83505b2916

Kunne godt være et bud. Jeg prøver at skrive til sælger.

Har kigget lidt på Titan 16 eller Beretta BRX1, siden jeg skrev opslaget. Har folk erfaringer med de rifler?

Det virker tiltalende at kunne skifte riffelpibe til en anden kaliber og ret trækker delen gør mig heller ikke noget.

Jeg kan umiddelbart ikke google mig til vildt meget på Berettaen omkring folks erfaringer.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af Epae » 25. nov 2022, 13:39

Beretta'en er vist helt ny på markedet, så tænker ikke mange har erfaring med den endnu?
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
PatricVL
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19. sep 2019, 09:08
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af PatricVL » 25. nov 2022, 13:48

Syntes bare at kunne have set at den har været på markedet siden december sidste år, men blev tilbagekaldt igen?

Er det pengene værd at købe sådan noget som dette og så vente lidt med optikken og lyddæmper.. Har egentlig en velfungerende skyder og vil gerne have noget jeg bliver glad ved i mange år frem.

https://www.nystromkrabbe.dk/brugt-blas ... m-17001494

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af NWF » 25. nov 2022, 14:33

PatricVL skrev:
25. nov 2022, 13:38
https://www.guloggratis.dk/annonce/f0c4 ... 83505b2916

Kunne godt være et bud. Jeg prøver at skrive til sælger.

Har kigget lidt på Titan 16 eller Beretta BRX1, siden jeg skrev opslaget. Har folk erfaringer med de rifler?

Det virker tiltalende at kunne skifte riffelpibe til en anden kaliber og ret trækker delen gør mig heller ikke noget.

Jeg kan umiddelbart ikke google mig til vildt meget på Berettaen omkring folks erfaringer.
Har haft en Titan16 - piberne er Lothar Walther, så fejler bestemt ikke noget og generelt er kvaliteten af riflen på et godt niveau. Mærket er dog ikke særlig anerkendt herhjemme, og har derfor ringe brugtværdi.

Jeg blev dog aldrig rigtig venner med rettrækker-systemet som ikke var helt lige frem&tilbage, der skulle et lille løft til, samt sikringen synes jeg var lidt la la. Skulle jeg have en rettrækker så blev det nok en Browning Maral - er fan af man ikke selv skal skubbe låsen frem igen, og spare et par bevægelser i repeteringen.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Joker
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 14. aug 2008, 20:13
Interesser: Luftgevær - jagt
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 101 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af Joker » 26. nov 2022, 18:37

En S&L classic kunne også være en godt bud,så er der 8- 10000 til optik og dæmper.
Ang. Optik tror jeg at ville kigge på DD optic 2,5-15×50 eller Steiners nye Ranger 4
Jacob

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af C-X » 26. nov 2022, 18:43

Hvis du søger på S&L herinde, finder du ret blandede anmeldelser og beskrivelser af en elendig kundeservice.

2,5x15x50 er et dejligt forstørrelsesspænd, men det rimer ikke rigtig på drivjagt, med mindre man vil kombinere med en ekstra optik.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Joker
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 14. aug 2008, 20:13
Interesser: Luftgevær - jagt
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 101 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af Joker » 26. nov 2022, 19:50

C-X skrev:
26. nov 2022, 18:43
Hvis du søger på S&L herinde, finder du ret blandede anmeldelser og beskrivelser af en elendig kundeservice.

2,5x15x50 er et dejligt forstørrelsesspænd, men det rimer ikke rigtig på drivjagt, med mindre man vil kombinere med en ekstra optik.
Men til primært jagt efter råvildt herhjemme, syntes jeg det fungerer fantastisk, de få drivjagter i udlandet, der gør 2,5 som. Mindste forstørrelse fint.
Bliver man så grebet af at rejse, kan der altid købes extra optik.
Mht. Til S&L man kommer ikke
Uden om de er velskydende, super aftræk, lækker låsegang, og nogle fantastiske piber.
Og ja, jeg har selv en Classic, som jeg er meget glad for 😉

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af FrederikF » 26. nov 2022, 20:53

Til riffeljagt er en 1.5-6x42 et godt valg.
Den er fin til løbende vildt.
Den er fint til hårvildt ud til 300m.
Skal man skyde papir på lange afstande, er der meget der er bedre. Jeg har en del optik, men har aldrig manglet noget med min 1.5-6.
Jeg har også en 1-4, den er orimært til drivjagt, men 4x er i underkanten til laange skud (som jeg reelt nok ikke ville tage alligevel).
Mine kikkerter med 16x er super gode på skydebanen, men på jagt har jeg aldrig haft brug for de høje forstørrelser.
Min erfaring er at jeg faktisk ofte skyder dårligere i en dårlig skydestilling, forpustet og tændt med en høj forstørrelse, hvor pulsslag er tydelige og uro er tydelig. Her er en 4x eller 5x meget mere tilgivende og giver meget mere “ro”.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af C-X » 27. nov 2022, 10:31

Joker skrev:
26. nov 2022, 19:50
C-X skrev:
26. nov 2022, 18:43
Hvis du søger på S&L herinde, finder du ret blandede anmeldelser og beskrivelser af en elendig kundeservice.

2,5x15x50 er et dejligt forstørrelsesspænd, men det rimer ikke rigtig på drivjagt, med mindre man vil kombinere med en ekstra optik.
Men til primært jagt efter råvildt herhjemme, syntes jeg det fungerer fantastisk, de få drivjagter i udlandet, der gør 2,5 som. Mindste forstørrelse fint.
Bliver man så grebet af at rejse, kan der altid købes extra optik.
Mht. Til S&L man kommer ikke
Uden om de er velskydende, super aftræk, lækker låsegang, og nogle fantastiske piber.
Og ja, jeg har selv en Classic, som jeg er meget glad for 😉
Det er helt sikkert rart med en riffel, der virker, ingen tvivl om det. Men hvis den nu ikke gør, så kan man stå med et rigtig træls problem, hvis man har købt S&L.
Mange forhandlere vil enten ikke sælge dem, eller har nogle ret forbeholdne meninger om producenten og de kontroverser, der har været, når kunder kom med tydelige garantisager.

I det prissegment så skal en riffel være velskydende. "Lækker låsegang", kan blive et problem med miljø i systemet. Gode piber, ja, det er S&L heldigvis kendt for, men desværre ikke altid for at skære et brugbart kammer, og så er man lige vidt.
At man yderligere, for at beskadige sit eget brand, sælger bl.a. ringere skæfter, som man ikke vil tage ansvar for, ja...

Jeg er med på, at S&L kan være drømmen for nogle, men det kan altså blive et mareridt for andre. Lidt som med Remington M700, der så bare koster en brøkdel og har masser af stumper, fra tredjepart producenter.

OP skrev: "Riflen skal primært bruges til dansk jagt på rådyr, men det skal også være muligt at tage den med på drivjagt efter vildsvin o.lign."

Så må det implicit være med samme optik, omend jeg heller ikke er fan af løsningen, og der finder jeg 2,5x som mindste forstørrelse, værende lige stort nok.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af Kortmentyk » 27. nov 2022, 13:59

Jeg er muligvis en fornærret fattigrøv, men jeg synes det er vildt at kaste 20 tusind efter ens første riffel. I min verden er det mere fornuftigt at købe en brugt riffel til 5000,-- og bruge resten af pengene på at komme på jagt og få nogle oplevelser. Hvis jagtinteressen holder ved, så er du sikkert blevet klogere på hvilken riffel og kikkert der vil passe til dine behov fremover og hvis ikke interessen holder så er tabet ikke det store.
Det behøver altså ikke hedde zeiss, leica, blaser ,s&b, swarovskie,
S&L eller sauer for at det kan ramme.

Når det så er sagt så er jeg fuldstændig enig med FrederikF i at en 1,5-6x42 er super allround kikkert.

EDIT: Undskyld jeg fik vist blandet noget sammen med noget jeg læste et andet sted :wall: :wall: :wall:
Jeg prøver lige at at finde briller, høreapparat og piller frem inden jeg trykker send næste gang :wall: :wall: :wall:
Senest rettet af Kortmentyk 27. nov 2022, 14:53, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af C-X » 27. nov 2022, 14:16

Argh, læs nu lige første indlæg. Det er ikke OPs første riffel, han vil bare upgrade.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
PatricVL
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19. sep 2019, 09:08
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af PatricVL » 27. nov 2022, 17:20

Det er måske også forkert skrevet af mig. Jeg påtænker vel egentlig at købe en riffel med en aftagelig montage, så jeg kan skifte kikkert hvis jeg skal på drivjagt. 👍

Så med optik mener jeg vel egentlig en drivjagtskikkert og en kikkert til almindelig dansk jagt.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Valg af jagtriffel og optik

Indlæg af C-X » 27. nov 2022, 19:01

Frederiks gode forslag dækker begge behov.

Med en picatinny rail vil du kunne gøre som jeg gør det, hvor jeg skifter mellem en 1-4x24 og 4-16x50, eksempelvis.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar