Søges: Klasse 1 vildt riffel.

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Søges: Klasse 1 vildt riffel.

Indlæg af Flugteren » 27. sep 2022, 10:02

PeptoBizmo skrev:
27. sep 2022, 08:53
HR skrev:
26. sep 2022, 14:01

Det er et godt råd du har fået, men måske lidt forældet? Fremadrettet skal du skyde med blyfri ammunition. Kravene er ændret og der er god blyfri 6.5x55 ammunition at købe.
/HR
Hertil havde vi samme vinkel på tingene.
Jeg indrømmer at jeg er svært meget mere til 6,5x55 end .308, så nedenstående skal tages med forbehold.
Men med de nye energi og kuglevægtskrav synes jeg faktisk at 6,5x55 rykker et pænt stykke VÆK fra at være marginal, til at have mere overskud end tidligere.
Og alle bevæggrundene med reduceret rekyl holder stadig, de bliver, igen i mine øjne, endnu mere favorable for 6,5'eren, hvis målet er så lidt rekyl så muligt.
Men igen, jeg er meget biased :blink:
Jeg er nu også meget glad for 6.5x55, men kaliberen er desværre ikke så godt fremtidssikret, når det kommer til fabriksladninger i blyfri. Lapuas egen ladning med Naturalis overholder f.eks. ikke 2000 J på 100 meter, og Norma ser ikke ud til overhovedet at tilbyde en fabriksladning i 6.5x55 med f.eks. deres Ecostrike-projektil.

S&B kan faktisk ifølge dem selv levere en fabriksladning med deres eXergy 120 grains projektil, der fint overholder kravene, også med en realistisk løbslængde (600 mm), men det er da besynderligt, at det er tjekkerne, der leverer løsningen, og ikke to nordiske/skandinaviske ammunitionsfabrikker.

Man må håbe, at flere fabrikker stepper up, jo større efterspørgslen på blyfri ladninger bliver.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Søges: Klasse 1 vildt riffel.

Indlæg af Sierra13 » 27. sep 2022, 12:04

Jeg giver det et hærderligt forsøg på lidt objektivitet / obs punkter i debatten på kalibren vedrørende "de 3 store" Det er mere religion end noget andet, i valget blandt dem.

Der hvor 6,5x55 giver anledning til overvejelser kontra både 308 og 3006 er:
1)Kalibren er under 7mm, hvilket kræves nogle steder, særligt i udlandet, herunder tyskland på visse jagter
2)Vær opmærksom på om du kan overholde Klasse 1 kravet i udlandet, ved brug af blyfri ammunition, ellers så skal du have fat i noget alternativt ammunition hvis du skal et sted hen, hvor de ikke har sænket kravene for blyfri ammunition
3) Vær opmærksom på stigningen i de ældrer rifler, hvorvidt de kan stabilisere de blyfri kugler du agter at skyde med.

308 falder igennem på ganske få punkter ifht 3006.
Meget få steder, er der krav om 3006 fremfor 308, Grønland og Afrika vidst nok?

3006 - Better safe than sorry

Des længerere ned man bevæger sig af vejen 6,5 --> 308 --> 3006
Des mere rekyl og energi er der typisk, ammunitionen bliver ligeledes marginalt dyrere typisk
Det er værd at overveje om man har brug for det feks en 3006 kan over de andre, eller om det er flueknepperi. Ender du med at skulle på storvildtsjagt, så er det næppe riflens pris til den tid der afgører det

Overvej hvor realistisk det er du kommer til udlandet, både det nære og det fjerne udland.

I realiteten ville jeg personligt vælge det der var tilgængeligt, kombineret med hvad mine venner og bekendte skød med.

EDIT:
Havde ikke set tråden var blevet lagt over i køb/salg fra tidligere hjælp til jagtvåben/kaliber.
Jeg fylder ikke mere unødvendigt i tråden
Over & Out

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Søges: Klasse 1 vildt riffel.

Indlæg af PeptoBizmo » 27. sep 2022, 12:40

Flugteren skrev:
27. sep 2022, 10:02
S&B kan faktisk ifølge dem selv levere en fabriksladning med deres eXergy 120 grains projektil, der fint overholder kravene, også med en realistisk løbslængde (600 mm), men det er da besynderligt, at det er tjekkerne, der leverer løsningen, og ikke to nordiske/skandinaviske ammunitionsfabrikker.

Man må håbe, at flere fabrikker stepper up, jo større efterspørgslen på blyfri ladninger bliver.
Sako kan også, med deres Powerhead II og Blade fabriks ammunition. RWS har også.
Der er også de danske muligheder med JCP etc.
Så der er muligheder, og der skal nok komme flere :smile:
Selvom man da godt kan undre sig over udvalget ja.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Søges: Klasse 1 vildt riffel.

Indlæg af Rigsby » 2. okt 2022, 08:14

Hejsa

Jeg har en næsten ny Santa Barbara model 1000 I kaliber 308win som du kan få for 1200 uden kikkert og for 2800 med kikkert.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Besvar