Valg af metaldetektor: Nogle gode råd til hvad man skal kigge efter?

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
BigSauer
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. feb 2023, 13:30
Interesser: blankvåben
Geografisk sted: det mørke nord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Valg af metaldetektor: Nogle gode råd til hvad man skal kigge efter?

Indlæg af BigSauer » 18. feb 2023, 17:15

Hej

Jeg var i dag ude med min kammerat og hans metaldetektor, og det var både virkeligt spændende og skidesjovt.
Jeg kunne derfor godt finde på at investere i min egen - men hvilken skal man vælge? Jeg aner desværre intet om det :what:
Min kammerats var vist i den billige ende, men hvis jeg skal have en må der godt være lidt kvalitet over det, selvom jeg nok ikke ville bruge den hver weekend.

Nogle gode råd til hvad man skal kigge efter?

Pft

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: Valg af metaldetektor

Indlæg af Garand01 » 18. feb 2023, 17:29

Hvad vil du ud og søge efter? :smile:

BigSauer
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. feb 2023, 13:30
Interesser: blankvåben
Geografisk sted: det mørke nord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Valg af metaldetektor

Indlæg af BigSauer » 18. feb 2023, 17:55

Øh ting af metal? :???:

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: Valg af metaldetektor

Indlæg af Garand01 » 18. feb 2023, 18:49

Sorry, jeg mente om du havde nogen bestemt tidsalder du ville kaste dig over.
Jeg søger primært efter effekter fra 2.verdenskrig, og startede med Garret AT PRO. En super god maskine som også gik godt i dybden.
Med alderen blev den sgu lidt for tung at rende rundt med (når jeg er ude, går jeg 8-10 timer om dagen)
Jeg skiftede til XP Orx, en dejlig let maskine, som også tager det meste. (Den går ikke så dybt som AT PRO, men den tager det som jeg skal finde)
Håber det giver mening :smile:

BigSauer
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. feb 2023, 13:30
Interesser: blankvåben
Geografisk sted: det mørke nord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Valg af metaldetektor

Indlæg af BigSauer » 18. feb 2023, 20:51

Nåh på den måde. Jeg er jo helt uvidende indenfor det her, så er ikke helt med på de indforståede og ledende spørgsmål :fun:
Jeg tænker bare jeg vil se hvad der dukker op, og så lære lidt hen af vejen. Håber flere giver deres bud på en god detektor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4997
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Valg af metaldetektor

Indlæg af Lassescout » 20. feb 2023, 16:54

For det første: glem de aller billigste modeller fra Harald skrald og Kinesien. Du bliver træt af at gå rundt med en mistanke om, at din detektor ikke virker, så den overser noget.

For det andet: Tag kontakt til detektorshop : https://detektorshop.dk/ de har både børnemodeller og begyndermodeller som faktisk virker og kan finde ting. Du får en ret god detektor allerede i 2.000- 3.000 kr. segmentet. Fortæl hvad du har lyst til, så finder de en god maskine til dig uden at flå dig for mønt. Edit: Hey, jeg kan se at de også sælger demo-modeller og let brugte nu. Jeg ville snuppe én af dem. F.Eks. den Minelab X-terra 505 til 2.500. Jeg købte lillebroderen, X-terra 305 for et par år siden. Fin maskine, men jeg kommer selvfølgelig ikke af sted med den.

For det tredje: vær lidt forsigtig med at købe brugt af en detektorentusiast. Han har sikkert godt udstyr, men han har en tendens til at prissætte sit grej efter hvad han selv gav for det i sin tid, ikke efter hvad tilsvarende kvalitet koster i dag. Og gode detektorer er blevet en del billigere de senere år, så det kan godt betale sig at købe en god begyndermodel i Detektorshop i stedet for en ældre model som var toppen da den kom frem. Husk også at butikken giver to års garanti, det kan godt vise sig at få betydning hvis der er noget galt. Det plejer private at glemme når de prissætter brugt grej.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar