“Fund” fra genbrugsbutik: gammelt/originalt eller nyt?

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

“Fund” fra genbrugsbutik: gammelt/originalt eller nyt?

Indlæg af Patrone » 7. jul 2021, 15:44

Denne her armbeskytter(?) har jeg netop hjembragt fra en genbrugsbutik. Er der mon tale om en nyere turistsouvenir eller kan den være gammel og fremstillet til decideret brug?

Dbh. Patrone :smile:
C77E3500-22CD-48BD-BCA3-291645B58D07.jpeg
8CD2F1E8-8745-4632-BFBC-8C0CD52C0040.jpeg
2C944E31-6CE5-4314-B6CD-8ED8C7B8BAC0.jpeg
3C2DD4AE-7E7D-4F32-BE31-F0A257047583.jpeg
C5D57C12-8279-44E0-BC97-571C965129C7.jpeg
54B9FB5C-CCE0-418C-93D5-A670CB5D1200.jpeg
986806F9-76F9-4746-B8B7-89488FD140AD.jpeg
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: “Fund” fra genbrugsbutik: gammelt/originalt eller nyt?

Indlæg af Elbæk » 7. jul 2021, 21:24

Det er ikke som sådan et stykke rustning, men et smykke med en klar intenderet symbolsk lighed med samme. Stykket stammer fra Nagaland i det nordøstlige Indien på grænsen til Myanmar.

Nagaerne er traditionelt et krigerfolk, et overvejende kristent mindretal i et ellers overvejende hinduistisk land - og har tillige, siden Indiens selvstændighed i 1947, været meget aktive i deres bestræbelser på at opnå selvstændighed fra Indien, eller som det allermindste øget selvstyre. Bestræbelser som stadig fra tid til anden blusser op i vold og uroligheder.
Fra engang i 1950'erne til fredsaftalen i 1975 var området i en decideret krigslignende tilstand, med en særdeles aktiv guerillabevægelse.

Under anden verdenskrig var Nagaerne særdeles værdsatte af briterne i kampen mod Japanerne. Kampe som var med til for alvor at cementere eksistensen af en egentlig Naga identitet, frem for - som hidtil - mindre stammer/grupper i indbyrdes strid.
En anden interessant ting ved Nagaerne er at nogle af understammerne, indtil engang i forrige århundrede, havde et, aldeles fortjent, rygte for at være passionerede hovedjægere. Der skulle stadig leve individer som reelt er/var hovedjægere (i deres ungdom) - og man finder stadig familier som stolt og ærefrygtigt udstiller fortidens trofæer i deres boliger.

Stykket har nogle år på bagen, men om det er 50 eller 150 år gammelt er desværre umiddelbart ikke til at sige. Stykket har en meget jævn patina, lidt skader, men ikke markant brugsslid - det kán tyde på at det er fremstillet til at fremstå ældre en det er, men det forholder sig ikke nødvendigvis sådan.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: “Fund” fra genbrugsbutik: gammelt/originalt eller nyt?

Indlæg af Patrone » 8. jul 2021, 09:15

Ok, dét var virkelig interessant! Mange tak for godt, uddybende svar Elbæk :10:
Jeg havde ikke hørt om Nagaland, og måtte lige forbi Google her til morgen. Jeg kan se, at folket virkelig er rigt smykket, når de bærer deres “folkedragt”, der sikkert varierer i udtryk fra de lokale stammer/grupperinger. Og ja, deres smykker og hele deres udstyr og fremtoning er meget krigerisk betonet.
Fin detalje du nævner, at “moderne kamp” i form af ww2 også lå godt til de ellers hovedjægende, internt stridende stammer.

Tak for det :razz:
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: “Fund” fra genbrugsbutik: gammelt/originalt eller nyt?

Indlæg af Elbæk » 8. jul 2021, 09:33

Mange britiske officerer nægtede kategorisk at lede Nagaer i kamp - mange anså dem for at være for "vilde" til at indgå i en egentlig militær stuktur, både hvad angik deres vilje til at følge ordrer og deres omgang med fjender, døde som levende.

Men, de officerer som forstod at de stod med en ekstremt hårdfør (ikke mindst når det kom til at bevæge sig kæmpe i fugtige og meget varme omgivelser) og krigsvant gruppe mennesker, velbevandrede i guerillateknikker og nærkamp, forstod at sætte pris på dem - omend det så betød at man samtidig måtte vende det blinde øje til nogle af deres "kulturelle særegner".

Japanerne, på den anden side, frygtede og hadede Nagaerne - og tog konsekvent ikke fanger blandt dem. De blev, af japanerne, anset for at være undermennesker - ikke stort mere end dyr tæmmet til kamp. Det siger sig selv at tendensen med ikke at tage fanger har været selvforstærkende på begge sider.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: “Fund” fra genbrugsbutik: gammelt/originalt eller nyt?

Indlæg af PSindrup » 8. jul 2021, 09:59

Elbæk skrev:
8. jul 2021, 09:33
Mange britiske officerer nægtede kategorisk at lede Nagaer i kamp - mange anså dem for at være for "vilde" til at indgå i en egentlig militær stuktur, både hvad angik deres vilje til at følge ordrer og deres omgang med fjender, døde som levende.

Men, de officerer som forstod at de stod med en ekstremt hårdfør (ikke mindst når det kom til at bevæge sig kæmpe i fugtige og meget varme omgivelser) og krigsvant gruppe mennesker, velbevandrede i guerillateknikker og nærkamp, forstod at sætte pris på dem - omend det så betød at man samtidig måtte vende det blinde øje til nogle af deres "kulturelle særegner".

Japanerne, på den anden side, frygtede og hadede Nagaerne - og tog konsekvent ikke fanger blandt dem. De blev, af japanerne, anset for at være undermennesker - ikke stort mere end dyr tæmmet til kamp. Det siger sig selv at tendensen med ikke at tage fanger har været selvforstærkende på begge sider.
:goodpost:

Hvordan kan det være du ved så meget om lige præcis Nagaerne? :bowdown:
Noget nørded specialviden, må jeg sige. :Hug:

Peter

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: “Fund” fra genbrugsbutik: gammelt/originalt eller nyt?

Indlæg af Ølgaard » 8. jul 2021, 10:15

Blev sku nød til at slå dem op, det var interessant læsning, de har jo andre gener, og er beslægtede med andre stammer jeg heller ikke har hørt om.

Man kan bruge timer på det som der hele tiden bliver henvist til, men spændende læsning den lille smule jeg har læst indtil nu. :biggrin:

:razz: :razz:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: “Fund” fra genbrugsbutik: gammelt/originalt eller nyt?

Indlæg af Elbæk » 8. jul 2021, 11:23

PSindrup skrev:
8. jul 2021, 09:59
Elbæk skrev:
8. jul 2021, 09:33
Mange britiske officerer nægtede kategorisk at lede Nagaer i kamp - mange anså dem for at være for "vilde" til at indgå i en egentlig militær stuktur, både hvad angik deres vilje til at følge ordrer og deres omgang med fjender, døde som levende.

Men, de officerer som forstod at de stod med en ekstremt hårdfør (ikke mindst når det kom til at bevæge sig kæmpe i fugtige og meget varme omgivelser) og krigsvant gruppe mennesker, velbevandrede i guerillateknikker og nærkamp, forstod at sætte pris på dem - omend det så betød at man samtidig måtte vende det blinde øje til nogle af deres "kulturelle særegner".

Japanerne, på den anden side, frygtede og hadede Nagaerne - og tog konsekvent ikke fanger blandt dem. De blev, af japanerne, anset for at være undermennesker - ikke stort mere end dyr tæmmet til kamp. Det siger sig selv at tendensen med ikke at tage fanger har været selvforstærkende på begge sider.
:goodpost:

Hvordan kan det være du ved så meget om lige præcis Nagaerne? :bowdown:
Noget nørded specialviden, må jeg sige. :Hug:

Peter
Jeg kender lidt til dem gennem min interesse for anden verdenskrig. Derudover er informationssøgning og - og formidling en stor del af den BA jeg har i forhistorisk arkæologi med sidefag i middelalder- og renæssancearkæologi. Har man bare lidt forhåndsviden om noget, er det ikke svært hurtigt at tilegne sig en vis generel viden om emnet, skulle man få lyst eller behov.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar