Bly og stål hagl: liggetid

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af FraBjerget » 17. jan 2021, 20:27

Vidste ikke helt hvor dette indlæg hørte hjemme.
Men det er fundet på en “skattejagt”
Langs skrænter der skrider kontinuerligt

Var ude og gå langs den lokale strand, hvor der er en flugtskydeklub (som jeg er medlem af)

Og der kunne virkningerne af stål og bly desværre ses på stranden.

Stålhaglene lå rustet sammen i flise store blokke

Og haglene lå sammen skyllet bag stenene

Hvis Det giver en debat, så hold den i blyforbuds debatten og link hertil.

740F8F13-CBD8-4EAD-AD3E-4675C709EC88.jpeg
4D5164CA-8D28-40A1-A4EA-19954EC2A44A.jpeg
8E316422-27CE-484F-B9EC-D903157E168F.jpeg
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af Raptor357 » 17. jan 2021, 21:03

Med så mange blyhagl, hvordan er dyrene i området påvirket?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af FraBjerget » 17. jan 2021, 21:22

Ved det ikke.

Men ved de lokale miljø organisationer køre hårdt på dumping af opgravet havneslam, fra andre kommuner det finder sted i området.

Så tænker det mest har betydning for fugle der tænker det kan ædes
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af Refraktorius » 17. jan 2021, 21:55

Når haglene ligger og ruller i brændingen, så vil der formodentligt blive frigivet masser af bly.
Jeg kan dårligt forestille mig miljømæssigt værre måder at have metallisk bly liggende.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af Cpt » 17. jan 2021, 22:40

Det er bestemt ikke uproblematisk, jeg kom lige i tanke om et gammelt skriv fra kommunen om vores lokale strandområde, her er et udsnit af sektionen omkring bly forureningen:

Forurening med tungmetaller bl.a. blyhagl ved flugtskydebanen har i mange år været et problem. Allerede i 1978 blev blyhaglkoncentrationen vurderet som ekstremt høj, op til godt
19.000 blyhagl per kvadratmeter eller 1,7 kg bly, hvilket fremgår af ”rapport om blyhaglsforurening ved Ølsemagle Revle” som organisationen Natur og Ungdom stod for. I forbindelse
med bunddyrprøvetagningen i 1981 blev blyhaglkoncentrationen optalt på to stationer i lagunen, og i 1983 oplevede man massiv svanedød på grund af blyforgiftning, idet mere end 200
svaner døde eller blev aflivet. Dette medførte, at Hovedstadsrådet i 1984 tog spørgsmålet om en eventuel oprensning af blyhagl op. Sagen blev videresendt til Fredningsstyrelsen, som stod
for plejeopgaver søterritoriet. Der skete dog ikke en oprensning af lagunesedimentet.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af Ninjakebab » 18. jan 2021, 10:24

Det er da godt nok vildt. Jeg ville nok ikke fiske i området. Gad vide om der er offentlige tal fra undersøgelser af bly i dyr, fra området?
Som Refrak skriver, så er kombinationen af små hagl, konstant iltet saltvand og mekanisk slid nok cirka det værst tænkelige scenarie for bly-afgivelse.

Der er skydesport med projektiler heldigvis noget nemmere at kontrollere.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af Cpt » 18. jan 2021, 15:34

Ninjakebab skrev:
18. jan 2021, 10:24
Det er da godt nok vildt. Jeg ville nok ikke fiske i området. Gad vide om der er offentlige tal fra undersøgelser af bly i dyr, fra området?
Som Refrak skriver, så er kombinationen af små hagl, konstant iltet saltvand og mekanisk slid nok cirka det værst tænkelige scenarie for bly-afgivelse.

Der er skydesport med projektiler heldigvis noget nemmere at kontrollere.
Jeg tror ikke at den brede befolkning overhovedet er klar over problemet ved den strand, der står typisk en 4-5 lystfiskere i waders dernede når det ikke er badevejr (der er forøvrigt blåt badeflag).. jeg er dog ikke klar over om problemet også eksisterer ude i havet (køgebugt) eller om det kun er i ind-søerne (lagunen)..

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af Kenned » 18. jan 2021, 15:47

Cpt skrev:
17. jan 2021, 22:40
Det er bestemt ikke uproblematisk, jeg kom lige i tanke om et gammelt skriv fra kommunen om vores lokale strandområde, her er et udsnit af sektionen omkring bly forureningen:

Forurening med tungmetaller bl.a. blyhagl ved flugtskydebanen har i mange år været et problem. Allerede i 1978 blev blyhaglkoncentrationen vurderet som ekstremt høj, op til godt
19.000 blyhagl per kvadratmeter eller 1,7 kg bly, hvilket fremgår af ”rapport om blyhaglsforurening ved Ølsemagle Revle” som organisationen Natur og Ungdom stod for. I forbindelse
med bunddyrprøvetagningen i 1981 blev blyhaglkoncentrationen optalt på to stationer i lagunen, og i 1983 oplevede man massiv svanedød på grund af blyforgiftning, idet mere end 200
svaner døde eller blev aflivet. Dette medførte, at Hovedstadsrådet i 1984 tog spørgsmålet om en eventuel oprensning af blyhagl op. Sagen blev videresendt til Fredningsstyrelsen, som stod
for plejeopgaver søterritoriet. Der skete dog ikke en oprensning af lagunesedimentet.
Godt nok en voldsom koncentration. Jeg læste det først oms 1,7kg/ kvadratKILOmeter og tænkte ikke det var SÅ slemt. Så læste jeg det lige igen :shock:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af Sierra13 » 18. jan 2021, 16:03

Kenned skrev:
18. jan 2021, 15:47
Cpt skrev:
17. jan 2021, 22:40
Det er bestemt ikke uproblematisk, jeg kom lige i tanke om et gammelt skriv fra kommunen om vores lokale strandområde, her er et udsnit af sektionen omkring bly forureningen:

Forurening med tungmetaller bl.a. blyhagl ved flugtskydebanen har i mange år været et problem. Allerede i 1978 blev blyhaglkoncentrationen vurderet som ekstremt høj, op til godt
19.000 blyhagl per kvadratmeter eller 1,7 kg bly, hvilket fremgår af ”rapport om blyhaglsforurening ved Ølsemagle Revle” som organisationen Natur og Ungdom stod for. I forbindelse
med bunddyrprøvetagningen i 1981 blev blyhaglkoncentrationen optalt på to stationer i lagunen, og i 1983 oplevede man massiv svanedød på grund af blyforgiftning, idet mere end 200
svaner døde eller blev aflivet. Dette medførte, at Hovedstadsrådet i 1984 tog spørgsmålet om en eventuel oprensning af blyhagl op. Sagen blev videresendt til Fredningsstyrelsen, som stod
for plejeopgaver søterritoriet. Der skete dog ikke en oprensning af lagunesedimentet.
Godt nok en voldsom koncentration. Jeg læste det først oms 1,7kg/ kvadratKILOmeter og tænkte ikke det var SÅ slemt. Så læste jeg det lige igen :shock:

Hilsen Kenneth
Lig mærke til " op til godt "
Altså kan gennemsnittet SNILDT have været LANGT lavere...
Det er lidt en politiker måde at få noget opmærksomhed på.... Reelt kan der være en enkelt uheldig kvadratmeter, og resten så skal måles i gram

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af Kenned » 18. jan 2021, 19:52

Sierra13 skrev:
18. jan 2021, 16:03
Kenned skrev:
18. jan 2021, 15:47
Cpt skrev:
17. jan 2021, 22:40
Det er bestemt ikke uproblematisk, jeg kom lige i tanke om et gammelt skriv fra kommunen om vores lokale strandområde, her er et udsnit af sektionen omkring bly forureningen:

Forurening med tungmetaller bl.a. blyhagl ved flugtskydebanen har i mange år været et problem. Allerede i 1978 blev blyhaglkoncentrationen vurderet som ekstremt høj, op til godt
19.000 blyhagl per kvadratmeter eller 1,7 kg bly, hvilket fremgår af ”rapport om blyhaglsforurening ved Ølsemagle Revle” som organisationen Natur og Ungdom stod for. I forbindelse
med bunddyrprøvetagningen i 1981 blev blyhaglkoncentrationen optalt på to stationer i lagunen, og i 1983 oplevede man massiv svanedød på grund af blyforgiftning, idet mere end 200
svaner døde eller blev aflivet. Dette medførte, at Hovedstadsrådet i 1984 tog spørgsmålet om en eventuel oprensning af blyhagl op. Sagen blev videresendt til Fredningsstyrelsen, som stod
for plejeopgaver søterritoriet. Der skete dog ikke en oprensning af lagunesedimentet.
Godt nok en voldsom koncentration. Jeg læste det først oms 1,7kg/ kvadratKILOmeter og tænkte ikke det var SÅ slemt. Så læste jeg det lige igen :shock:

Hilsen Kenneth
Lig mærke til " op til godt "
Altså kan gennemsnittet SNILDT have været LANGT lavere...
Det er lidt en politiker måde at få noget opmærksomhed på.... Reelt kan der være en enkelt uheldig kvadratmeter, og resten så skal måles i gram
God pointe - det kan godt være tilfældet - det er svært at vide, desværre.
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af Refraktorius » 19. jan 2021, 13:14

Og selv hvis det var, så ligger værdierne langt over det tilladelige.

mg bly pr kg jord
<40 Tilladeligt
40 - 400 "let forurenet"
>400 "tungmetalforurenet"

over 2500 mg/kg (altså 2½ g/kg) er det ikke "jord" mere men "farligt affald".
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af Lassescout » 19. jan 2021, 15:27

Det kan godt være at billedet snyder lidt, men jeg synes blyhaglene ser temmelig store ud. Som nogle man ville bruge på havjagt, ikke på lerduebanen?? Men der kan selvfølgelig være jægere der har brændt blyhaglpatronerne af på lerduebanen da det begyndte at knibe med at måtte bruge dem på jagt.

I hvert fald virker det i høj grad beskæmmende at have dem til at ligge i brændingen hvor vadefugle og ænder kan optage dem som kråseflint. Det giver blyforurening i fuglene i en grad så de kan dø af det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Bly og stål hagl: liggetid

Indlæg af FraBjerget » 19. jan 2021, 16:28

Her er er billede fra tidligere på året hvor stål og bly ligger side om side.
Der er ikke den store forskel på størrelserne
BB83AAD8-88BC-4B0E-9929-F45D94C91F78.jpeg
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Besvar