Messing stjerne

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Brugeravatar
SSG69
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22. feb 2006, 23:38
Interesser: Militærhistorie og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 45 times
Been thanked: 48 times

Messing stjerne

Indlæg af SSG69 » 3. jan 2021, 14:44

Hvad er det, formodentligt messing. Fundet sammen med en afskudt løspatron til en 1867

SSG69
Vedhæftede filer
IMG_6733 (2).JPG
IMG_6734.JPG
IMG_6736.JPG
Klagt nicht, kämpft!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Messing stjerne

Indlæg af Elbæk » 3. jan 2021, 18:42

Sunburst motivet er et meget populært motiv i nordeuropæisk militær insigina fra ca. år 1700 og frem. Det anvendes stadig i stor stil.

Jeg har ikke set det præcise stykke før, men at dømme efter størrelse og udformning, vil jeg gætte på at det har været monteret på læder, enten seletøj til heste eller soldatens personlige udrustning. Sliddet på stykket antyder også noget i den retning, så meget man kan skelne mellem brugsslid og nedbrydning i jorden på et stykke som dette.

Stykket virker umiddelbart for simpelt til at have siddet i en hue eller kepi, men det ér en mulighed.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar