Hvad er det? (Løst: tændstikæskeholder)

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Hvad er det? (Løst: tændstikæskeholder)

Indlæg af Woodmarster » 29. mar 2020, 12:39

Har fået en lille detektor foræret og har netop fundet denne dims på min Mark , den er i kobber. Nogen der kender “ dimsen?
Vedhæftede filer
EDEA9FDB-A739-4C84-858B-5B8048240490.jpeg
765DCBAC-52E0-41B4-91E8-29D22E116F47.jpeg
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvad er det?

Indlæg af Elbæk » 29. mar 2020, 21:50

Det er en tændstikæske holder, typisk fra et askebæger.

Det passer med at placerer man en tændstikæske lodret i holderen, så presser den firkantede del i bunden æsken op så den står let åben. Typen er ret almindelig - og populær i første halvdel af det tyvende århundrede.

Billeder hugget fra Nettet:

IMG_6416.wm.jpg
IMG_6417.wm.jpg
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9701
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Hvad er det?

Indlæg af Bofhenator » 29. mar 2020, 22:16

Elbæk skrev:
29. mar 2020, 21:50
Det er en tændstikæske holder, typisk fra et askebæger.

Det passer med at placerer man en tændstikæske lodret i holderen, så presser den firkantede del i bunden æsken op så den står let åben. Typen er ret almindelig - og populær i første halvdel af det tyvende århundrede.

Billeder hugget fra Nettet:


IMG_6416.wm.jpg


IMG_6417.wm.jpg
Med den dybeste respekt og en anelse misundelse og en knivspids kærlighed... For fanden du er en nørd :-D
Findes der en gammel dims du ikke ved hvad er?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvad er det?

Indlæg af Woodmarster » 29. mar 2020, 22:20

Elbæk skrev:
29. mar 2020, 21:50
Det er en tændstikæske holder, typisk fra et askebæger.

Det passer med at placerer man en tændstikæske lodret i holderen, så presser den firkantede del i bunden æsken op så den står let åben. Typen er ret almindelig - og populær i første halvdel af det tyvende århundrede.

Billeder hugget fra Nettet:


IMG_6416.wm.jpg


IMG_6417.wm.jpg

takker og bukker det havde jeg ikke selv gættet.
det her forum virker sq:)
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvad er det?

Indlæg af Elbæk » 29. mar 2020, 22:35

Bofhenator skrev:
29. mar 2020, 22:16
Elbæk skrev:
29. mar 2020, 21:50
Det er en tændstikæske holder, typisk fra et askebæger.

Det passer med at placerer man en tændstikæske lodret i holderen, så presser den firkantede del i bunden æsken op så den står let åben. Typen er ret almindelig - og populær i første halvdel af det tyvende århundrede.

Billeder hugget fra Nettet:


IMG_6416.wm.jpg


IMG_6417.wm.jpg
Med den dybeste respekt og en anelse misundelse og en knivspids kærlighed... For fanden du er en nørd :-D
Findes der en gammel dims du ikke ved hvad er?
Jeg er lige præcis så gammel at jeg som barn/stor knægt har været med til at tømme dødsboer fra familiemedlemmer som havde den slags stående.

Og så har jeg altid været meget inkvisitorisk af natur. Spørger man min far, var mine første ord; "Hvad er det?" Et spørgsmål jeg aldrig er stoppet med at stille.

Mens jeg gik på handelsskole havde jeg en "bibeskæftigelse" (jeg blev "betalt" med ting jeg fandt interessante til min egen samling) hos en lokal antikvitetshandler i Middelfart, med at vurdere ting hun ikke selv kunne finde ud af hvad var.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar