LundJensen skrev: ↑23. aug 2019, 14:24
Elbæk skrev: ↑20. aug 2019, 23:42
Interessant; kender du til at der forekommer udbredt ulovlig praksis blandt entreprenører i Danmark? Eller videreformidler du bare en udbredt fordom baseret på hvordan forholdene (måske) var før kapitel 8 i museumsloven blev opdateret i 2002?
Sandheden er at for langt de fleste anlægsarbejders vedkommende, så foregår de i tæt samarbejde med den lokale arkæologiske myndighed - og hvis ellers bygherre benytter sig af de tilbud som loven sikrer denne adgang til, så er det ret begrænset hvor meget en evt. udgravning kan komme til at koste bygherre. De gange man har oplevet en bygherre tude i medierne siden 2002, har de selv aktivt fravalgt at benytte sig af de forhåndenværende (og i de relevante brancher alment kendte) muligheder for at sikre sig mod at skulle betale for en evt. omfattende arkæologisk udgravning ifm. anlægsarbejdet - og selv dér er der regler som sikrer mindre bygherrer mod økonomisk ruin. Jeg plejer at sige at hvis man ikke vil forsikre sit hus mod brand - så er det lidt patetisk at stå og råbe ad brandmændende, hvis der en dag går ild i ens hus.
Jeg fastholder mit standpunkt - omkostninger til den direkte udgravning er en ting, stop af byggeprojekt i længere periode er en anden som der mig bekendt ikke kompenseres for. Men det er vist en anelse off topic...
Lang tid? Tja, alt er relativt...
Det er yders sjældent at en prøvegravning tager mere end nogle dage og den egentlige udgravning mere end nogle uger, ofte kan anlægsarbejde og udgravning endog foregå side om side - forud for dette har bygherre haft mulighed for at indhente en kulturarvsmæssig vurdering af området hos den lokale arkæologisk myndighed. Hvis den vurdering ikke anbefaler en prøvegravning, er det staten som sidder med hele regningen hvis der dukker noget op senere, afslås en anbefalet prøvegravning (som ikke koster bygherre det store) står bygherre for at betale for en evt. udgravning hvis noget dukker op. Anbefales en prøvegravning og indvilliger bygherre i dette, betales kun prøvegravning af bygherre, udgiften til en evt. efterfølgende udgravning betales af staten. Forsøg på at bortgrave eller på anden måde ødelægge kulturarv udløser en klækkelig bøde samtidig med at den fulde udgift til udgravningen tilfalder bygherre (med nogle få undtagelser) - desuden kan bygherre være sikker på at den lokale arkæologiske myndighed fremover vil følge dennes anlægsaktiviteter meget tæt.
Hvis bygherre, stik mod den arkæologiske myndigheds vurderinger og anbefalinger, vælger at anlægge i et området som vurderes arkæologisk følsomt - så kan det ikke komme bag på bygherre hvis der så dukker noget op. Det kan heller ikke komme bag på nogen at den lokale arkæologiske myndighed holder godt øje med anlægsarbejdet.
I tilfælde hvor der dukker kulturarv op som forventes at forhindre - eller i væsentlig grad forsinke - anlægsarbejdet, vil staten oftest gå ind og søge at erhverve arealet. Men, det er yders sjældent at det kommer dertil.
Endvidere er det værd at bemærke at der er ekstremt snævre rammer for hvilke og hvor store udgifter man må påføre bygherre i forbindelse med en udgravning, selv når bygherre har undladt at benytte sig af tilbud om vurdering og evt. prøvegravning. Alle udgravninger skal budgeretes stramt - og budgettet skal godkendes af både bygherre og Kulturarvstyrelsen før den arkæologiske udgravning kan påbegyndes. Selv i de tilfælde hvor bygherre direkte har foretaget noget ulovligt, har denne indsigelsesret overfor det lagte budget.
Budgetterne er så snævre at mange udgravninger reelt ikke har penge til hverken konservering af fund eller publicering af resultater efter endt udgravning - hvilket er en af de største udfordringer man sidder med som gravende arkæolog. Man financierer "håndværksdelen", mens den videnskabelige del lades i stikken.
En moderne bygherre er godt klar over at arkæologi er en del af den virkelighed de arbejder i - og med undtagelse af nogle få (oftest bønder), så foregår samarbejdet mellem de arkæologiske myndigheder og bygherrer gnidningsfrit. Man skal heller ikke undervurdere at spændende fund også er god PR for bygherre og det igangværende anlægsarbejde - noget som mange bygherrer har forstået at gøre god brug af.