Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Patrone » 16. feb 2019, 17:58

En spadseretur i februarsolen gik forbi en række spanske ryttere fra besættelsen, hvoriblandt der lå en masse bortkastet skrammel fra før min levetid. Skrænten hvor de tunge jernkryds var efterladt var decideret strøet til med generationers kasserede ting og sager, hvilket resulterede i en impulsiv "skattejagt".
Der kom en posefuld genstande med hjem, som jeg meget gerne vil vide lidt mere om. Eksempelvis har jeg svært ved at se, om den runde beholder med gevind er et oliefilter til en bil, eller om der måske kan være tale om et filter til en gasmaske? Den lille runde æske med tre huller i låget pirrer ligeså min nysgerrighed, ligesom det firkantede, ituslåede batteri, hvis brugsformål jeg også er interesseret i.

God dag til alle
- Hilsen Patrone :)
spanske_ryttere.jpg
IMG_9180.jpg
IMG_9181.jpg
IMG_9182.jpg
IMG_9183.jpg
IMG_9184.jpg
IMG_9185.jpg
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Langenge » 16. feb 2019, 18:25

Den der med de tre huller siger mig et eller andet, men inden jeg kommer på det, har nogle andre nok givet dig svaret.
Mon ikke batteriet har noget at gøre med de der to hjul med noget gearkasse?
Jeg ved ikke hvilken af dimserne du mener er et filter, men den rustne til højre på nederste billede tror jeg er et oliefilter.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Refraktorius » 16. feb 2019, 18:26

Det sidste billede kunne være toppen af et Hellesens Omnia-batteri:
http://www.omnia.ie/index.php?navigatio ... 24&repid=1
(Eller noget tilsvarende)

Billede



Og jeg er rimelig sikker på, at det er et gasmaskefilter.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Patrone » 17. feb 2019, 13:20

Her er lidt flere billeder.
Jeg synes, at jeg kan ane et logo / stempel på det rustne endestykke.
IMG_8537.JPG
IMG_8537.JPG (88.46 KiB) Vist 15456 gange
IMG_8538.JPG
IMG_8538.JPG (91.65 KiB) Vist 15456 gange
IMG_8539.JPG
IMG_8539.JPG (81.81 KiB) Vist 15456 gange
IMG_8540.JPG
IMG_8540.JPG (77.92 KiB) Vist 15456 gange
IMG_8541.JPG
IMG_8541.JPG (88.97 KiB) Vist 15456 gange
IMG_8542.JPG
IMG_8542.JPG (80.03 KiB) Vist 15456 gange
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Refraktorius » 17. feb 2019, 13:27

Det er et gasmaskefilter.

Billede fra http://www.malcolmwagner.co.uk/
Det helt til højre.
Vedhæftede filer
783D0422-5EA0-4458-9844-E71DECC2091A.jpeg
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af FraBjerget » 17. feb 2019, 16:13

Stemplet ser meget ud som “HA” med krone over.
Hvis man vender billedet
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Elbæk » 17. feb 2019, 21:41

Den type panserspærre kaldes ikke spanske ryttere, de hedder tjekkiske pindsvin - jeg leder stadigvæk efter en eller to til forhaven (sømanden har sagt at jeg godt må)

Den brune flaske er en limflaske

Den lyse flaske er ikke en mælkeflaske (men den ligner), det er en generisk flaske som FDB (COOP) solgte div. sovser og dressinger i indtil for en 10-20 år siden.

"Regard" blikdåsen har indeholdt to kondomer

Den røde legetøjsbil er en Tekno Scania-Vabis stigebil (model nr. 445)
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Timber » 17. feb 2019, 22:04

Elbæk skrev:
17. feb 2019, 21:41
Den type panserspærre kaldes ikke spanske ryttere, de hedder tjekkiske pindsvin - jeg leder stadigvæk efter en eller to til forhaven (sømanden har sagt at jeg godt må)

Den brune flaske er en limflaske

Den lyse flaske er ikke en mælkeflaske (men den ligner), det er en generisk flaske som FDB (COOP) solgte div. sovser og dressinger i indtil for en 10-20 år siden.

"Regard" blikdåsen har indeholdt to kondomer

Den røde legetøjsbil er en Tekno Scania-Vabis stigebil (model nr. 445)
For hulan da Elbæk.. Er der overhoved noget du IKKE ved noget om????? :shock: :respekt: :numberone: :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Elbæk » 17. feb 2019, 22:17

Timber skrev:
17. feb 2019, 22:04
Elbæk skrev:
17. feb 2019, 21:41
Den type panserspærre kaldes ikke spanske ryttere, de hedder tjekkiske pindsvin - jeg leder stadigvæk efter en eller to til forhaven (sømanden har sagt at jeg godt må)

Den brune flaske er en limflaske

Den lyse flaske er ikke en mælkeflaske (men den ligner), det er en generisk flaske som FDB (COOP) solgte div. sovser og dressinger i indtil for en 10-20 år siden.

"Regard" blikdåsen har indeholdt to kondomer

Den røde legetøjsbil er en Tekno Scania-Vabis stigebil (model nr. 445)
For hulan da Elbæk.. Er der overhoved noget du IKKE ved noget om????? :shock: :respekt: :numberone: :razz:
Ja da, masser af ting... Men, der er også masser af ting jeg ved lige netop nok om til at vide hvor jeg finder ud af mere, skulle lysten eller behovet opstå.

Lige netop gamle flasker, blikdåser og teknobiler er dog ting jeg har en lille svaghed for - ikke nok til at storsamle, bare nok til at have samlet lidt basisviden op hist og her.

Jeg har haft sådan en limflaske i min samling, fundet hjemme på gården, da jeg var en stor knægt. Jeg har den desværre ikke længere. FDB flaskerne bliver solgt i dyre domme som mælkeflasker for tiden, der findes ribbede danske mælkeflasker, men de ser ikke sådan ud og de har ikke gevind til skruelåg.

Jeg har pt. en lille samling af antikke britiske (og Commonwealth) sodavandsflasker af Codd type (bl.a. nogle sjove V (V for victory) stemplede, fra WW1 skyttegrave i Frankrig) - og do. antikke britiske og hollandske gin og genever "black glass" eksport flasker.
I forening læner begge flasketyper sig godt op ad min store passion for gin og tonic (eller gincocktails i det hele taget) :biggrin:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Timber » 17. feb 2019, 22:26

Elbæk skrev:
17. feb 2019, 22:17
Timber skrev:
17. feb 2019, 22:04
Elbæk skrev:
17. feb 2019, 21:41
Den type panserspærre kaldes ikke spanske ryttere, de hedder tjekkiske pindsvin - jeg leder stadigvæk efter en eller to til forhaven (sømanden har sagt at jeg godt må)

Den brune flaske er en limflaske

Den lyse flaske er ikke en mælkeflaske (men den ligner), det er en generisk flaske som FDB (COOP) solgte div. sovser og dressinger i indtil for en 10-20 år siden.

"Regard" blikdåsen har indeholdt to kondomer

Den røde legetøjsbil er en Tekno Scania-Vabis stigebil (model nr. 445)
For hulan da Elbæk.. Er der overhoved noget du IKKE ved noget om????? :shock: :respekt: :numberone: :razz:
Ja da, masser af ting... Men, der er også masser af ting jeg ved lige netop nok om til at vide hvor jeg finder ud af mere, skulle lysten eller behovet opstå.

Lige netop gamle flasker, blikdåser og teknobiler er dog ting jeg har en lille svaghed for - ikke nok til at storsamle, bare nok til at have samlet lidt basisviden op hist og her.

Jeg har haft sådan en limflaske i min samling, fundet hjemme på gården, da jeg var en stor knægt. Jeg har den desværre ikke længere. FDB flaskerne bliver solgt i dyre domme som mælkeflasker for tiden, der findes ribbede danske mælkeflasker, men de ser ikke sådan ud og de har ikke gevind til skruelåg.

Jeg har pt. en lille samling af britiske (og Commonwealth) sodavandsflasker af Codd type (bl.a. nogle sjove V (V for victory) stemplede, fundet i WW1 skyttegrave i Frankrig) - og britiske og hollandske gin og genever "black glass" eksport flasker.
I forening læner begge flasketyper sig godt op ad min passion for gin og tonic.
Jeg tillader mig nu stadig at være en kende imponeret.. :thumbup:

Men ja,tricket er nok at have tilpas basisviden til at kunne trække informationer frem fra den rette hylde.. Og der må man sige at herinde et et sandt skattekammer af viden..

Jeg har selv samlet på en del ting gennem tiderne, men aldrig rigtigt fået gået i dybden med det. Så enten har jeg solgt, eller foræret tingene væk løbende..

Det eneste der sådan rigtigt er holdt ved, er interessen for skyderne.. Men det tænker jeg da heller ikke er så tosset et valg.. :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Allan3 » 17. feb 2019, 22:36

Super fedt.

Jeg ville også virkelig gerne have et par af de tjekkiske pindsvin hjemme i haven.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Elbæk » 17. feb 2019, 22:39

Timber skrev:
17. feb 2019, 22:26
Elbæk skrev:
17. feb 2019, 22:17
Timber skrev:
17. feb 2019, 22:04
Elbæk skrev:
17. feb 2019, 21:41
Den type panserspærre kaldes ikke spanske ryttere, de hedder tjekkiske pindsvin - jeg leder stadigvæk efter en eller to til forhaven (sømanden har sagt at jeg godt må)

Den brune flaske er en limflaske

Den lyse flaske er ikke en mælkeflaske (men den ligner), det er en generisk flaske som FDB (COOP) solgte div. sovser og dressinger i indtil for en 10-20 år siden.

"Regard" blikdåsen har indeholdt to kondomer

Den røde legetøjsbil er en Tekno Scania-Vabis stigebil (model nr. 445)
For hulan da Elbæk.. Er der overhoved noget du IKKE ved noget om????? :shock: :respekt: :numberone: :razz:
Ja da, masser af ting... Men, der er også masser af ting jeg ved lige netop nok om til at vide hvor jeg finder ud af mere, skulle lysten eller behovet opstå.

Lige netop gamle flasker, blikdåser og teknobiler er dog ting jeg har en lille svaghed for - ikke nok til at storsamle, bare nok til at have samlet lidt basisviden op hist og her.

Jeg har haft sådan en limflaske i min samling, fundet hjemme på gården, da jeg var en stor knægt. Jeg har den desværre ikke længere. FDB flaskerne bliver solgt i dyre domme som mælkeflasker for tiden, der findes ribbede danske mælkeflasker, men de ser ikke sådan ud og de har ikke gevind til skruelåg.

Jeg har pt. en lille samling af britiske (og Commonwealth) sodavandsflasker af Codd type (bl.a. nogle sjove V (V for victory) stemplede, fundet i WW1 skyttegrave i Frankrig) - og britiske og hollandske gin og genever "black glass" eksport flasker.
I forening læner begge flasketyper sig godt op ad min passion for gin og tonic.
Jeg tillader mig nu stadig at være en kende imponeret.. :thumbup:

Men ja,tricket er nok at have tilpas basisviden til at kunne trække informationer frem fra den rette hylde.. Og der må man sige at herinde et et sandt skattekammer af viden..

Jeg har selv samlet på en del ting gennem tiderne, men aldrig rigtigt fået gået i dybden med det. Så enten har jeg solgt, eller foræret tingene væk løbende..

Det eneste der sådan rigtigt er holdt ved, er interessen for skyderne.. Men det tænker jeg da heller ikke er så tosset et valg.. :fun:
Der er nu ikke noget at være imponeret over... Jeg har for længst accepteret at jeg er sådan en som de fleste vil betegne som værende en nørd.

Jeg samler - og har samlet - på mange forskellige ting. Men, har trappet rigtig meget ned og koncentrerer mig nu mest om våben (både skydevåben og blankvåben) samt WW1 (britisk og sønderjyder i tysk tjeneste) og WW2 (britisk og SOE/dansk modstand).

Viden - og niveauer af samme - er en interessant ting. Spørger du folk i min generelle omgangskreds hvad jeg ved noget om, vil de fleste nok fremhæve min viden om våben som en af de første ting. Mens jeg - herinde - regner mig for en idel grøn student i forhold til den viden mange herinde besidder på det punkt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Timber » 17. feb 2019, 22:59

Elbæk skrev:
17. feb 2019, 22:39
Der er nu ikke noget at være imponeret over... Jeg har for længst accepteret at jeg er sådan en som de fleste vil betegne som værende en nørd.

Jeg samler - og har samlet - på mange forskellige ting. Men, har trappet rigtig meget ned og koncentrerer mig nu mest om våben (både skydevåben og blankvåben) samt WW1 (britisk og sønderjyder i tysk tjeneste) og WW2 (britisk og SOE/dansk modstand).

Viden - og niveauer af samme - er en interessant ting. Spørger du folk i min generelle omgangskreds hvad jeg ved noget om, vil de fleste nok fremhæve min viden om våben som en af de første ting. Mens jeg - herinde - regner mig for en idel grøn student i forhold til den viden mange herinde besidder på det punkt.
Vi er vist temmeligt :offtopic: efterhånden, så jeg tillader mig lige at runde den her af.. Men altså...

I min optik er ordet nørd bestemt ikke negativt ment.. Ved godt den generelle fortolkning nok er lidt anderledes.. :giggle: Jeg synes bare det er befriende man kan være på et forum hvor netop dette nørderi kommer til sin fulde ret. Det er sgu lige meget hvad man spørger om herinde, så er der altid en eller anden der kender en, eller har prøvet det selv.. Det finder man ikke mange steder.. I hvert fald ikke i så mange variationer..

Og der er bestemt ingen skam i at gå totalt op i tingene..

Jeg har personligt lært rigtigt meget gennem den tid jeg har været herinde.. Det er sgu en fornøjelse.. :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2019, 07:54

Den danske militære betegnelse for “jerndimserne med mange navne” er “pigbuk”.




...... jeg anvender heller ikke ordet “nørd” negativt.
:glasses:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Patrone » 18. feb 2019, 09:26

Tak for de gode og fyldestgørende svar, der som altid gør effekterne en hel del mere interessante. Herunder selvfølgelig gasmaske filtreret, der skal tømmes for bænkebidere og renses for løstsiddende rust.
Jeg syntes også at de,,, tjekkiske pindsvin er fine. Flere af dem havde de tilhørende aflange samle-ringe samt tykt ståltråd siddende i enderne. Deres placering i skovbunden, som ligger ca. 30 meter fra en landevej, giver et interessant mikro-lokalhistorisk indblik af besættelsestiden.
Kondom æsken giver som sådan også et mikro-historisk indblik ;)
Den lille motor med hjul er resterne af en batteri drevet legetøjsbil af mærket Presu.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Taxen » 18. feb 2019, 14:24

At de Tjekkiske pindsvin befinder sig på netop den plads. Tror jeg nu nærmere skyldes den Koldekrig. De har været der for at kunne bruges i et forberedt Modstandspunkt af Hjemmeværnet. Vi havde jo allerede i fredstid viden om, hvor vi skulle kæmpe hvis Russen, eller andre skulle finde på at besøge os uden at være inviteret. Har set dem lagt på den måde mange steder i landet i de 40 år jeg kørte som Lastvognchauffør over helle Danmark. Sågar var der et sted på den Fynske Motorvej for mange år siden ,at de lå så de kunne ses fra Motorvejen.
Taxen

Brugeravatar
Midtjysk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 25. jan 2010, 19:14
Interesser: Blankvåben, skydning og WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 2 times

Re: Id på effekter fundet i gammel skrammelbunke

Indlæg af Midtjysk » 18. jul 2019, 22:41

Den første ting på billede 2, tror jeg er resterne af en gammel cykelsadel.

Besvar