Metaldetektor: Id på dagens fund.

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Metaldetektor: Id på dagens fund.

Indlæg af Patrone » 4. feb 2019, 14:21

Jeg har netop fundet dette smykke / beklædningsgenstand
af en art, som jeg synes ser ret interessant ud.
Er der nogen, der kan identificere genstanden og ikke mindst vurdere,
Hvor gammel den er?
Hilsen Patrone :)
IMG_8459.JPG
IMG_8459.JPG (101.81 KiB) Vist 8160 gange
IMG_8461.JPG
IMG_8461.JPG (105.93 KiB) Vist 8160 gange
IMG_8462.JPG
IMG_8462.JPG (105.28 KiB) Vist 8160 gange
IMG_8463.JPG
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Metaldetektor: Id på dagens fund.

Indlæg af Elbæk » 4. feb 2019, 20:26

Den er fra skulderstropperne til et rytterkyrads for tungt rytteri. Typen blev anvendt fra omkring lige før midten af 1600-tallet tom. anden halvdel af 1800-tallet. De ses stadig anvendt som en del af gallauniformen for dragoner rundt omkring i Verden.

Brynjen fungerede både som pynt og som beskyttelse for læderremmen som ellers var temmelig udsat for at blive hugget over, med stor ulempe for bæreren til følge.
Pladen med de tre riller er "hundelen" af remmens lås, "handelen" var fastmonteret på selve kyradset.

Hammerfedt fund :razz:

Jeg prøver lige at se om jeg kan identificere kyradset den kommer fra nærmere.

Edit: Jeg kan desværre ikke lige umiddelbart identificere den nærmere. Formen antyder at vi skal ned før år 1800 (og måske reelt også før 1750) - men det er svært at datere den slags; hvad der var topmoderne krigsudstyr i år 1700 kan, i sin helhed eller detaljer, gå igen i gallaudstyr anno 1900. Tillige er der den mulighed at der ikke ér tale om en del af et stykke standardiseret udstyr, jo længere tilbage i tid man kommer, jo mere almindeligt var det at rustning var noget man selv anskaffede sig, evt. ud fra nogle overordnede retningsliner fra ens arbejdsgiver og ikke sjældent med et økonomisk tilskud fra samme. Og selv standardiseret udstyr var ikke nødvendigvis særlig standard, ikke i moderne forstand i hvert fald.
Oplysninger om findested ville muligvis også hjælpe på en nærmere identifikation og datering.
Jeg ville sende et billede af den til Militærhistorisk Selskab og til Krigsmuseet (Tøjhusmuseet) - hvis nogen kan identificere den nærmere, så kan de henvise til vedkommende.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Metaldetektor: Id på dagens fund.

Indlæg af Patrone » 6. feb 2019, 17:47

Tak for den grundige og yderst brugbare identifikation Elbæk :)
Jeg vil helt klart prøve at sende billederne videre til Krigsmuseet og Militærhistorisk Selskab. Kyrads-strop brynjen er i øvrigt fundet i Odense C. Herunder lidt flere billeder.
IMG_8508_.jpg
IMG_8509_.jpg
IMG_8510_.jpg
IMG_8511_.jpg
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Metaldetektor: Id på dagens fund.

Indlæg af Patrone » 20. mar 2020, 18:27

Jeg fandt forleden denne lille genstand 4-5 meter fra hvor jeg i sin tid gjorde ovenstående fund. Er det mon muligt, at de to genstande har en relation?
image1.jpeg.jpg
image2.jpeg.jpg
image2.jpeg.jpg (124.82 KiB) Vist 6031 gange
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Metaldetektor: Id på dagens fund.

Indlæg af Elbæk » 29. mar 2020, 22:39

Det ligner en høj- eller senmiddelalderlig remender fra et bælte. I en lidt grov udførsel - omend det også forekommer.

Det har måske været en form for ornament (en blomst, fransk lilje, kors, etc.) for enden som er knækket af - eller også har den været dobbelt og det du har er den ene halvdel, bagsiden måske, det ville forklare den umiddelbart grove udførsel.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Metaldetektor: Id på dagens fund.

Indlæg af Patrone » 31. mar 2020, 09:15

Så må jeg ud på fundstedet igen og afsøge området efter den eventuelle manglende del. Tak :smile:
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Metaldetektor: Id på dagens fund.

Indlæg af PSindrup » 31. mar 2020, 09:46

Elbæk skrev:
4. feb 2019, 20:26
Den er fra skulderstropperne til et rytterkyrads for tungt rytteri. Typen blev anvendt fra omkring lige før midten af 1600-tallet tom. anden halvdel af 1800-tallet. De ses stadig anvendt som en del af gallauniformen for dragoner rundt omkring i Verden.
:goodpost:

du er simpelthen et omvandrende opslagsværk! :rock: :numberone: :razz:

Peter

Besvar