Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Patrone » 29. maj 2018, 10:19

Tænkte at jeg lige ville vise nyeste detektorfund, og samtidig ved jeres hjælp måske komme datering ol. lidt nærmere :)

Revolveren er fundet på en gammel skovvej/sti, der grundet omlægning af skovens stisystem er blevet sløjfet. Stien har stået ubrugt hen siden 1930érne, men konturerne af den kan med den rette opmærksomhed stadig anes. Det ser ud til at revolverens greb er af metal. Jeg har overvejet muligheden om at der er tale om en legetøjsrevolver, men den er tung og virker under håndtering absolut ægte. Nogen der har et bud på alder og måske endda model?

Dolken syntes jeg er interessant, trods det at den ligner noget der skal se "mere eksotisk" ud end det måske i virkeligheden er. Dolkens røde greb er en form for plast, og elgmotivet leder umiddelbart mine tanker mod Norge eller Sverige. Nogle bud på dolkens alder og oprindelse?

Rigtig god dag :)
Patrone
IMG_0788.JPG
IMG_0798.JPG
IMG_8126_.jpg
IMG_8127_.jpg
IMG_8128_.jpg
IMG_8129_.jpg
IMG_8130_.jpg
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af ReneKJ » 29. maj 2018, 10:40

Pistolen minder mig lidt om ældre legetøjspistoler, hvor man ikke gik så højt op i om proportionerne var realistiske

Der er nogen eksempler her:
http://www.nicholscapguns.com/kenton.htm

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Kleth » 29. maj 2018, 10:45

Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Patrone » 29. maj 2018, 17:57

Yes, dolken ligner da helt klart Puukoén på billedet :)
Revolveren vil jeg undersøge når jeg får tid, men kan nu godt se, at den muligvis er et stykke legetøj. Vi får se :)
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Marius » 29. maj 2018, 18:07

Fine fund - jeg kan levende forestille mig spændingen ved at hive en skyder op af jorden :mrgreen:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Elbæk » 29. maj 2018, 18:14

Kniven er en finsk hestehoved puukko fra Iisakki Järvenpää i Kauhava. Den pågældende kniv vil jeg skyde på er fra 60'erne.

Revolveren ligner meget legetøj; skæfteskallerne er i metal og ser ud til at være støbt i et med rammen, ligeledes ser "tromlen" for flad ud og pibens placering for lav. Jeg vil umiddelbart gætte på at der er tale om en knaldhættepistol af en type som, i nærmest uendelige varianter, var i produktion fra 20'erene indtil engang i 80'erne. De ældre er i kraftigt støbegods og kan godt umiddelbart føles som rigtige våben når man vejer dem i hånden.

Her er en som er meget tæt på:

warrior-t.jpg
warrior-t.jpg (15.81 KiB) Vist 12095 gange
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Cpt » 29. maj 2018, 23:02

Nogen der kender lidt historie om de puuko knive? For jeg kommer da lige i tanke om at jeg også har sådan en i gemmerne :)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Refraktorius » 30. maj 2018, 00:17

Cpt skrev:
29. maj 2018, 23:02
Nogen der kender lidt historie om de puuko knive? For jeg kommer da lige i tanke om at jeg også har sådan en i gemmerne :)

“Finsk standardkniv som findes i utallige variationer” er vist meget rammende.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Elbæk » 30. maj 2018, 15:07

Refraktorius skrev:
30. maj 2018, 00:17
Cpt skrev:
29. maj 2018, 23:02
Nogen der kender lidt historie om de puuko knive? For jeg kommer da lige i tanke om at jeg også har sådan en i gemmerne :)

“Finsk standardkniv som findes i utallige variationer” er vist meget rammende.
Mjoe... Og så alligevel... Der er lidt mere at komme efter.

Den ér standard - den findes i utallige variationer. Men, den har en sjov historie: Formen er designet af den berømte finske knivdesigner Juho Kustaa Lammi (1861–1901), fætter til knivfabrikanten Iisakki Järvenpää (1859-1929) - og blev til på baggrund af en forespørgsel fra den finske hær, som ønskede en ridepisk, med håndtag dekoreret med et hestehoved i nordisk stil, til kavaleriet. Formen blev så stor en succes at man, kort efter introduktionen af pisken, begyndte at montere skæftet på knive også, disse knive nød enorm popularitet blandt finske soldater (ikke mindst kavalerister) - og på den måde blev formen en del af den finske nationalidentitet, så meget at den blev en eftertragtet souvenir for russiske soldater under den finske vinterkrig, ligesom den før krigen blev eksporteret i stor stil til Rusland, hvor den også nød anseelse blandt kavalerister.
I dag er formen, for både mænd og kvinder, en mere eller mindre ufravigelig del af den finske nationaldragt - ofte båret i et metalbeslået prydbælte. Typisk bærer mænd en i fuld størrelse mens kvindekniven traditionelt er markant mindre, men samme form. Der findes også en udgave med både "mandekniv" og "kvindekniv" i samme skede.

Jeg har en lille samling selv, men de fleste ligger desværre pakket væk. Her er dog et par af dem:

Billede
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Cpt » 30. maj 2018, 22:14

Elbæk skrev:
30. maj 2018, 15:07
Refraktorius skrev:
30. maj 2018, 00:17
Cpt skrev:
29. maj 2018, 23:02
Nogen der kender lidt historie om de puuko knive? For jeg kommer da lige i tanke om at jeg også har sådan en i gemmerne :)

“Finsk standardkniv som findes i utallige variationer” er vist meget rammende.
Mjoe... Og så alligevel... Der er lidt mere at komme efter.

Den ér standard - den findes i utallige variationer. Men, den har en sjov historie: Formen er designet af den berømte finske knivdesigner Juho Kustaa Lammi (1861–1901), fætter til knivfabrikanten Iisakki Järvenpää (1859-1929) - og blev til på baggrund af en forespørgsel fra den finske hær, som ønskede en ridepisk, med håndtag dekoreret med et hestehoved i nordisk stil, til kavaleriet. Formen blev så stor en succes at man, kort efter introduktionen af pisken, begyndte at montere skæftet på knive også, disse knive nød enorm popularitet blandt finske soldater (ikke mindst kavalerister) - og på den måde blev formen en del af den finske nationalidentitet, så meget at den blev en eftertragtet souvenir for russiske soldater under den finske vinterkrig, ligesom den før krigen blev eksporteret i stor stil til Rusland, hvor den også nød anseelse blandt kavalerister.
I dag er formen, for både mænd og kvinder, en mere eller mindre ufravigelig del af den finske nationaldragt - ofte båret i et metalbeslået prydbælte. Typisk bærer mænd en i fuld størrelse mens kvindekniven traditionelt er markant mindre, men samme form. Der findes også en udgave med både "mandekniv" og "kvindekniv" i samme skede.

Jeg har en lille samling selv, men de fleste ligger desværre pakket væk. Her er dog et par af dem:

Billede
Takker for den ekstra info :) det er et fedt forum det her!

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Patrone » 31. maj 2018, 09:47

SUPER med den meget detaljerede baggrundsviden omkring Puuko kniven. Flotte knive du viser der Elbæk :)

Det er fristende at lirke legetøjsrevolveren ud af sin rustkappe, ikke mindst på grund af at processen er sjov. Da rustdannelsen virkelig virker stenhård og solid, har jeg dog valgt at lade den beholde sit jordfunds look.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Refraktorius » 31. maj 2018, 10:04

Var det mig, så røg den i elektrolysekarret.
Det er den skånsommeste måde at afruste den på.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Mr-Anderson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 17. jan 2013, 14:22
Interesser: 2. Verdenskrig, ammo, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 14 times

Re: Metaldetektor: Gammel revolver og dolk

Indlæg af Mr-Anderson » 1. jun 2018, 00:19

Spændende tråd😊
Jeg vil lige have læst den igennem.👍🏼

Besvar