Metaldetektor: ID på gammelt bæltespænde mm.

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Metaldetektor: ID på gammelt bæltespænde mm.

Indlæg af Patrone » 24. maj 2018, 19:10

Jeg har over et par ture med metaldetektoren, besøgt et tilgroet område, som før i tiden dels tilhørte en landejendom og dels var et folkeligt udflugtsmål med stor offentlig aktivitet. Idag er der mest af alt kun krat samt en sti til mountainbikes, men som jeg håbede på, lå fortiden og gemte sig lige under jordoverfladen :)

Bæltespændet kan jeg ikke blive klog på. Spændet er præget "S. W. Silver & Co London". Hvor gammel er det mon og har det tilhørt en uniform (spejder/militær) af en slags?
Hvad kan den fine emblem-lignende dims med høst-tema have siddet på? Der er rester af et kit-lignende materiale på bagsiden af det tynde metal.
Hvilket våbentype(r) har bly projektilet tilhørt?

Mvh Patrone
IMG_8100.jpg
IMG_8104.jpg
IMG_8101.jpg
IMG_8105.jpg
IMG_8102.jpg
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 134 times

Re: Metaldetektor: ID på gammelt bæltespænde mm.

Indlæg af Garand01 » 24. maj 2018, 19:15

Bæltespændet er et gammelt spejderspænde - jeg skal se om jeg kan finde noget tilsvarende.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Metaldetektor: ID på gammelt bæltespænde mm.

Indlæg af Lycon » 24. maj 2018, 19:21

Garand01 skrev:
24. maj 2018, 19:15
Bæltespændet er et gammelt spejderspænde - jeg skal se om jeg kan finde noget tilsvarende.
Enig jeg har haft et sådan bælte.

Projektilet er muligvis fra en M1867 patron. Men hvad vejer det?
Hvis det er et M1867 bør det veje 385 grains 24,95 gr.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Metaldetektor: ID på gammelt bæltespænde mm.

Indlæg af Elbæk » 24. maj 2018, 19:25

Bæltespændet er ikke et spejderspænde, det er et militært spænde som var relativt udbredt i 1700- og 1800-tallet, ikke mindst i Storbritannien og Frankrig. Under napoleonskrigene så bælter med spænder som disse udbredt brug på begge sider.
S. W. Silver & Co London er er lidt spændende firma som er værd at læse op på: https://www.gracesguide.co.uk/S._W._Silver_and_Co og http://www.treasurenet.com/forums/today ... uckle.html

Det romantiske bondepar er fra et relief, som kan have prydet mange forskellige genstande; et skrin, mindre skab eller et bogbind/fotoalbum er alle tre sandsynlige bud. Dateringsmæssigt er vi i 1800-tallets senere del (1880+), indtil 1920erne. Rigtige mange af de genstande man finder med dette motiv er tyske. Kvaliteten af dem varierer meget, dit stykke ser ud til at være i den lidt bedre ende.

Den fladtrykte cylinder ligner hylstret til en læbestift, ca. 1900-40.

Det nøglehusformede beslag ligner en beskyttelsesplade fra en hængelås, men der findes også bogbeslag i den form.

Skeen med det snoede håndtag er fra ca. 1810 +/- 10 år. Det ser ud til at laffen har været rund, så vi er næppe oppe efter 1850 i hvert fald. Den kan dog snyde, for typen bliver stadig fremstillet i Norge under betegnelsen bryllupsskeer.

Den lille støbte skildpadde er fin, mit gæt er at det er en del af en dørhammer. De har åbenbart været relativt udbredte, jeg kender til mindst ét museum som har en liggende, som er blevet indleveret i den tro at der var tale om et vikingetids skålspæde.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Metaldetektor: ID på gammelt bæltespænde mm.

Indlæg af Patrone » 25. maj 2018, 09:15

Projektilet vejer på en digital køkkenvægt 24 gram, hvilket jo passer ret godt med dit bud Lycon.

Overraskende at bæltespændet er SÅ gammelt! Jeg vil søge efter et billede, der kan afsløre hvordan cirkelen i den modsatte part har set ud. Melder tilbage hvis det lykkes (eller hvis jeg imod alle odds finder den anden del med detektoren).

Det giver mening, hvis det tynde bonde-relief har siddet på eksempelvis et fotoalbum. Ærgerligt for dem der i sin tid mistede det.

Alderen på skeen er ikke spor urealistisk, set i forhold til fundstedets historie. Godt at få en så kvalificeret datering!

Det er også godt at få en mulig ID på skildpadden, som virkelig havde sat min fantasi på prøve :)

Tak!
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Besvar