Mine eller bombe

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Noname » 23. maj 2018, 06:30

Til Sort: Hvad ved du om, hvor alvorligt man tager det i Danmark ?
Kender du beregningsmodellen, for sikkerhedsafstande når man arbejder med den mængde sprængstof, hvor der er metal dele involveret .
Narhh 500 meter er nok lige underkanten ;-)

Men det må godt nok have været en heftig storm derovre, siden den kan rulle en 1000kg "mine" helt op på så lavt vand. Men hvad ved jeg...jeg under mig bare :-)

Men bipppp jeg er jo belært flere gange herinde, om at den slags ved jeg jo ikke en skid om.

Noname
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Refraktorius » 23. maj 2018, 08:30

I stedet for at lave en "jeg ved noget du ikke ved", så kunne du jo dele information i stedet for.
"Sikkerhedsafstand i fredstid til XX sættes i Danmark til YY meter til personer og ZZ meter til bygninger"
Det er der ikke noget hemmeligt i.







Mon ikke den har ligget begravet i sandet siden krigen, snarere end den er blevet "skyllet op på stranden"?
(Tanken om at folk har vadet rundt ovenpå den i 70 år er nok bare ikke så rar)

Det er indimellem de sjoveste ting der bliver afdækket, når havet flytter rundt på naturen..... og der ligger uhyrlige bunker afskyeligheder og flyder rundt omkring.
Herhjemme dukker der også granater op på strandene stort set hver eneste gang der har været en god storm.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af 10-22 » 23. maj 2018, 10:32

Sikkerhedsafstande kommer an på så meget, og er altid et spørgsmål om at fortage en konkret risiko vurdering.
Der er nogle tommelfinge regler, men igen har du en god fordæmning så kommer du rigtig langt, og kan faktisk stå ret tæt på.
Men igen det kommer meget an på hvad man forventer af udkast. Trykbølge skal man også tage hensyns til, ikke ligegyldig om der skyfrit eller ej.

Og det er sådan set ligegyldig om det er en civil eller militært.
De fysikkens love er de samme.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Raptor357 » 23. maj 2018, 17:10

10-22 skrev:
23. maj 2018, 10:32
Sikkerhedsafstande kommer an på så meget, og er altid et spørgsmål om at fortage en konkret risiko vurdering.
Der er nogle tommelfinge regler, men igen har du en god fordæmning så kommer du rigtig langt, og kan faktisk stå ret tæt på.
Men igen det kommer meget an på hvad man forventer af udkast. Trykbølge skal man også tage hensyns til, ikke ligegyldig om der skyfrit eller ej.

Og det er sådan set ligegyldig om det er en civil eller militært.
De fysikkens love er de samme.
Som jeg lige husker det, er standard afstanden i fredstid ikke 1500m til personer for denne mængde i forbindelse med mindre metal skrot ?
Det er mange år siden jeg sidst var på spræng kursus og kun 50kg portion kursus, men hvad kaster lige skyerne tilbage af trykbølge ved 1000kg tnt, hvis de hænger i almindelig højde ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Refraktorius » 23. maj 2018, 18:39

Sidst jeg havde fat i reglementet hed sikkerhedsafstanden ved almindelig sprængning på jern 1000 m.
Ved sprængning indvendigt i tykvæggede profiler (kanonløb er givet som eksempel) 1500 m.

Men sikkerhedsafstanden til artilleri- og mortergranater er mindre, fordi de netop fragmenterer ordentligt, så der ikke dannes få tunge fragmenter med energi og “BC” til at nå langt.


Men eftersom jeg ikke er søpølseeksplonator, har jeg ingen ide om, hvad man mener er passende til en sømine i strandkanten (et sted mellem 500 og 1000 m er nok et godt bud).
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Bobo » 23. maj 2018, 18:52

Noname skrev:
23. maj 2018, 06:30
Til Sort: Hvad ved du om, hvor alvorligt man tager det i Danmark ?
Kender du beregningsmodellen, for sikkerhedsafstande når man arbejder med den mængde sprængstof, hvor der er metal dele involveret .
Narhh 500 meter er nok lige underkanten ;-)

Men det må godt nok have været en heftig storm derovre, siden den kan rulle en 1000kg "mine" helt op på så lavt vand. Men hvad ved jeg...jeg under mig bare :-)

Men bipppp jeg er jo belært flere gange herinde, om at den slags ved jeg jo ikke en skid om.

Noname
Jeg ved ikke noget om tingene, men synes det er lidt spændende.
Det lader til du har noget viden :respekt: kunne du ikke dele den istedet for at være så nedgørende og aggressiv over for andre der også mener de ved noget om tingene - og nogen af dem ved jo virkelig meget :razz:

Ps: nu skriver du godt nok at man skal nedlægge hjemmeværnet - jeg kunne ikke være mere uenig om den sag men vi har jo ret til at mene alt i et demokrati der værner om frihed :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af 10-22 » 23. maj 2018, 19:02

Raptor357 skrev:
23. maj 2018, 17:10
10-22 skrev:
23. maj 2018, 10:32
Sikkerhedsafstande kommer an på så meget, og er altid et spørgsmål om at fortage en konkret risiko vurdering.
Der er nogle tommelfinge regler, men igen har du en god fordæmning så kommer du rigtig langt, og kan faktisk stå ret tæt på.
Men igen det kommer meget an på hvad man forventer af udkast. Trykbølge skal man også tage hensyns til, ikke ligegyldig om der skyfrit eller ej.

Og det er sådan set ligegyldig om det er en civil eller militært.
De fysikkens love er de samme.
Som jeg lige husker det, er standard afstanden i fredstid ikke 1500m til personer for denne mængde i forbindelse med mindre metal skrot ?
Det er mange år siden jeg sidst var på spræng kursus og kun 50kg portion kursus, men hvad kaster lige skyerne tilbage af trykbølge ved 1000kg tnt, hvis de hænger i almindelig højde ?
Ganske meget faktisk, vejret er vildt vigtig hvis du arbejde med større mængder som ikke er inddæmmet.
Så hvis du har lavthængende skyer eller dårligt vejr, så kastes rigtig meget af trykbølgen tilbage på jorden istedet for op i det fri. Mange sprængning er blevet udsat på grund af dårligt vejr.
Når du snakker civilt så er der ingen mængde begrænsning. Der arbejdes der mere med kompleksitet af en spræningen.
50 kg giver nu også en ganske pænt knald, når det bliver skudt på en gang :)

Noname
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26. maj 2011, 18:18
Interesser: gamle fund
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 22 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Noname » 23. maj 2018, 20:30

Nej der er ikke meget hemmeligt ved den slags afstande, det var nu mere vedkommendes trukne ud af R.... sikkerhedsafstand jeg siger i mod.

Ved genstande af den størrelse, som er på land og uden nogen former for opfang, så ville jeg beregne mellem 1200 og 1500 meter sikkerhedsafstand, afhængig af minetypen.

Og er den bare få meter ude i vandet og dækket af vand, så taler vi om afstand på 2. sømil til civilefartøjer, og 8000 meter til evt, dykkere men det er ikke lige så nemt at vide på den afstand. Her taler vi trykbølger i vand, men med hensyn til fare for udkast, så er vi nede i ikke mange hundrede meter, igen afhængig af dybden som den ligger på.

Med hensyn til fund stedet, så vil jeg gætte på den har ligget på stedet længe og har arbejdet sig op i storm eller andet. Da al erfaring siger at den slags genstande ikke flytter sig meget fra det sted de er lagt i fortiden. En anden mulighed er jo, at en fisker har haft fat i den og droppet den . Men så meget kunne jeg desværre ikke se af den genstand som var på billedet.

Noname.
Nedlæg hjemmeværnet, sportsklubber kan selv betale for vejvisere og p-vagter.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Refraktorius » 23. maj 2018, 20:53

:goodpost:

Tankevækkende med så lang sikkerhedsafstand til civile fartøjer sammenlignet med militære.
De shock-test søværnet har vist billeder af, er godt nok skræmmende meget krudt på bekymrende kort afstand.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af 10-22 » 23. maj 2018, 21:28

Noname skrev:
23. maj 2018, 20:30
Nej der er ikke meget hemmeligt ved den slags afstande, det var nu mere vedkommendes trukne ud af R.... sikkerhedsafstand jeg siger i mod.

Ved genstande af den størrelse, som er på land og uden nogen former for opfang, så ville jeg beregne mellem 1200 og 1500 meter sikkerhedsafstand, afhængig af minetypen.

Og er den bare få meter ude i vandet og dækket af vand, så taler vi om afstand på 2. sømil til civilefartøjer, og 8000 meter til evt, dykkere men det er ikke lige så nemt at vide på den afstand. Her taler vi trykbølger i vand, men med hensyn til fare for udkast, så er vi nede i ikke mange hundrede meter, igen afhængig af dybden som den ligger på.

Med hensyn til fund stedet, så vil jeg gætte på den har ligget på stedet længe og har arbejdet sig op i storm eller andet. Da al erfaring siger at den slags genstande ikke flytter sig meget fra det sted de er lagt i fortiden. En anden mulighed er jo, at en fisker har haft fat i den og droppet den . Men så meget kunne jeg desværre ikke se af den genstand som var på billedet.

Noname.
Enig i din sikkerhedsafstand, hvis den er på land så i hvert fald ikke mindre end 1200 meter.
Stål har en tendens til at kunne flyve ret langt, hvis det får et ordenligt spark bagi.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Sort » 24. maj 2018, 00:43

Noname skrev:
23. maj 2018, 06:30
Til Sort: Hvad ved du om, hvor alvorligt man tager det i Danmark ?
Kender du beregningsmodellen, for sikkerhedsafstande når man arbejder med den mængde sprængstof, hvor der er metal dele involveret .
Narhh 500 meter er nok lige underkanten ;-)

Men det må godt nok have været en heftig storm derovre, siden den kan rulle en 1000kg "mine" helt op på så lavt vand. Men hvad ved jeg...jeg under mig bare :-)

Men bipppp jeg er jo belært flere gange herinde, om at den slags ved jeg jo ikke en skid om.

Noname
Det er stortset en dåse med en masse tnt i, gu fanden er det da farligt og du skal lade være med at stå opad den, helt sikkert ikke pille osv.

Men fordi du bor 500m væk antageligt bag de der skrænter og klipper englændere har ned til deres strande, bliver dit hus jo ikke malet til stødt melis og du selv atomiseret til grundbestanddele.
Vi har andre eksempler hvor britiske medier får et par tabte .22lr patroner til noget med overhængende livsfare og evakuering af et supermarked. Her omtales der også muligheden for "mange dræbte".

Ja en sømine virker skide godt under vand, derfor skal man ikke sejle tæt på den og slet ikke svømme rundt og lege med den, sådan er trykfordeling i vand jo indrettet. Men det betyder jo ikke at skidtet ligefrem angriber folk, endsige udsletter en mindre kystby, bare fordi den skyller op på stranden.

Var den drevet ind i en havn eller søfartsrute, kunne det teoretisk blive rigtigt alvorligt. Men på en strand med alle de prygl den må have fået undervejs uden at gå af. Så skulle det undre en del hvis den samlede store fragmenter op og ligefrem opsøgte nogen hvis dag den kunne ødelægge.

Søminer virker jo primært ved sprængkraften og er derfor ikke lavet i voldsomt tykt gods, som flyet i givet fald også skulle slæbe med. Naturligvis er der et par komponenter som evt kan flyve langt og igen skal man nok lade være med ligefrem at opsøge sådan en på stranden.
Men modsat mange af de flybomber der dukker op i større byer, er der rigtigt noget i umiddelbar nærhed som kan forværre ulykken (gasledninger, brændbart materiale, bygninger der kan blive til sekundære fragmenter etc).

Der er sådanset bare en mine som tydeligvist ikke virker (den må have været forbi et par skibe på sin rejse) og så nogle EOD agtige typer som stille og roligt trækker den til havs og hjælper den med at detonere.

Men ja indrømmet de 500m var trukket ud af røven og ikke korrekt for fredstid eller specielt baseret på mængden af sprængstof. Det var den afstand finderen opgav til sit hus, hvor jeg så stilfærdigt antog at han evt kunne drikke sin morgenkaffe på modsatte side.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af 10-22 » 24. maj 2018, 06:07

500 meter er meget lidt, når vi snakker den mængde,
Men det er jo svært at sige nøjagtigt, men jeg vil mener at du er helt sikker på at der ingen vindue er tilbage samt at dit hus har store strukturelle skader.
Og det ville skulle rives ned alene på grund af revner i dit fundament.

Selv ved 1200 meter, så skal du være stensikker på hvor den trykbølge går hen.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Refraktorius » 24. maj 2018, 14:22

Og trykbølger har det med at opføre sig interessant.

Mellem bygninger er de direkte uforudsigelige, og kan lave skader på betydelig afstand, mens skrøbelige genstande tættere på står uskadte tilbage.

"Ude i naturen" opnår folk indimellem også interessante effekter. Tørt sand og muld er ringe til at overføre energien, mens der kan ske festlige ting hvis man kan få fat i ler, grundvand eller sten-åse (er der ikke noget med, at sprængte man det "rigtige" sted i Jægerspris, så blev folk begejstrede ganske langt væk?)


Skyer er ikke så stort et problem, men er der inversion (et lag kold luft ved jorden med varmere luft ovenpå).
I stedet for bare at udbrede sig kugleformet og aftage som en velopdragen afstandskvadratfunktion, kan trykbølgen blive reflekteret fra inversionslaget og vende tilbage til jordoverfladen.
Det kan genere folk med lyd og knuste ruder på betydeligt større afstande, end det normalt burde.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Bofhenator » 24. maj 2018, 14:26

Refraktorius skrev:
24. maj 2018, 14:22

Skyer er ikke så stort et problem, men er der inversion (et lag kold luft ved jorden med varmere luft ovenpå).
I stedet for bare at udbrede sig kugleformet og aftage som en velopdragen afstandskvadratfunktion, kan trykbølgen blive reflekteret fra inversionslaget og vende tilbage til jordoverfladen.
Og når man så skyder afdelingslag i Jægerspris, så bliver folk sure i Roskilde og Holbæk og skarpskydningen bliver afbrudt :-(
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Bobo » 24. maj 2018, 15:10

Refraktorius skrev:
24. maj 2018, 14:22
Og trykbølger har det med at opføre sig interessant.

Mellem bygninger er de direkte uforudsigelige, og kan lave skader på betydelig afstand, mens skrøbelige genstande tættere på står uskadte tilbage.

"Ude i naturen" opnår folk indimellem også interessante effekter. Tørt sand og muld er ringe til at overføre energien, mens der kan ske festlige ting hvis man kan få fat i ler, grundvand eller sten-åse (er der ikke noget med, at sprængte man det "rigtige" sted i Jægerspris, så blev folk begejstrede ganske langt væk?)


Skyer er ikke så stort et problem, men er der inversion (et lag kold luft ved jorden med varmere luft ovenpå).
I stedet for bare at udbrede sig kugleformet og aftage som en velopdragen afstandskvadratfunktion, kan trykbølgen blive reflekteret fra inversionslaget og vende tilbage til jordoverfladen.
Det kan genere folk med lyd og knuste ruder på betydeligt større afstande, end det normalt burde.
interessant betragtning - den gang med knald perlerne i Seest virkede det faktisk som om at trykbølgen kom oppe fra ( og ikke fra siden som man ville regne med)
Men pap og skrammel kom meget højt op og svævede 10 til 20 km :???:
Meteorologisk husker jeg dagen/ aftenen som svag vestenvind der sagtens kan sende varme op over en køligere luft ved overfladen
Bobo ------ Igen uden billeder

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af 10-22 » 24. maj 2018, 16:14

Seest var en blanding af mange forskelige enheder dog primært raketter som blev slynget op i luften hvorefter de exploderede. Så der var ikke tale om en samlet explosion selv om det så sådan ud.

Det er i øvrigt selv samme raketter som har fået skyld for uheldet.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Refraktorius » 24. maj 2018, 17:20

Jeps.

Det viste sig, at raketterne kunne lave en masseeksplosion.
Der ligger film på youtube af tests man lavede efterfølgende med containere med fyrværkeri. De giver et meget interessant billede:
Branden starter, og så accellererer den pludseligt, og hele containeren går på en måde der ligner en samlet detonation til forveksling.
(Det varierer med fyrværkeritypen, men "60 g raketter" og "vandfaldsfontæner" som er sidst i filmen, er nogen rigtige knaldperler!)

youtu.be/S1QTeAogtko

Pap og skrammel i Seest bliv ikke smidt så højt op af eksplosionen IMHO (Papstykker har en virkeligt ringe BC).
Der blev sluppet en hulens masse varme, og den opstigende luft har båret konfettien med til vejrs.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af HappyNanoq » 24. maj 2018, 18:26

Refraktorius skrev:
24. maj 2018, 17:20
Jeps.
Ja, så virker det lidt sjovt at for at sælge fyrværkeri, så skal evt flere lagercontainere stå med en vis afstand - hvilket er forståeligt nok.
Men der skal også være pulverslukkere placeret.... de eksempler dér gør i hvert fald at jeg ville løbe som død og helvede for at komme væk, fremfor at skulle over og slukke bare et cigaretskod.


Og sjovt at der er stor forskel på fyrværkeri - og en container med ammunition.
Hvis jeg blev adspurgt hvad jeg anså som mest farligt i tilfælde af brand, så ville jeg nok uden tøven have sagt containeren med ammunition.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af Refraktorius » 24. maj 2018, 18:32

Jeps igen.

Det var de forsøg som blandt andet var med til at ændre reglerne (og klassificeringen) af meget fyrværkeri.

Man troede ikke det kunne lave det nummer.... det kunne det.

Da vi så nyhederne fra Seest kiggede min kone og jeg på hinanden og sagde i munden på hinanden "det der, det lignede sgu ikke almindeligt krudt".
På cirka samme tid var der også en fyrværkeriulykke i Holland, der udviklede sig på samme masseeksplosionsagtige måde.

Ideen i brandslukkeren er ikke at slukke fyrværkeriet når først det popper, men effektivt at kunne slukke en opstået brand før den når fyrværkeriet.
Der ligger ofte en masse pakkematerialer og andet og flyder.

(En af de allerbedste forebyggelser af brand, er at rydde op!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af 10-22 » 24. maj 2018, 18:56

De gode gamle container film, fik vækket mange af den stille søvn. 😁
Og er du gal der var nogle som skulle have rene underbukse, efter at den først container blev tændt.

Der var også lidt en uenighed om sikkehedsafstand og om det virkelig var nødvendig af afspærre hele skydeterrænet.

Det var jo bare lidt krudt i en container.

Ingen sagde noget bagefter 😁

Bare for ham den korrekt :) så hvis det skal virke ordenlig så skal det være vandslukker. Hvilket også er et krav når du afbrænder fyrværkeri.
Fyrværkeri har jo sin egen ilt med, så du kan ikke kvæle den med pulver eller skum.

Det nærmest man har fundet af årsag til branden, er at den lynsats som frigøre stokken på en raket fra dens motor, var blevet meget følsom. Og da en pakke med raketter blev tabt ja så gik de i gang.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Mine eller bombe

Indlæg af HappyNanoq » 24. maj 2018, 19:05

Refraktorius skrev:
24. maj 2018, 18:32
Ideen i brandslukkeren er ikke at slukke fyrværkeriet når først det popper
Nej, ved det godt. Hehe.
Men i et svagt øjeblik, så finder jeg det en smule latterligt med kravet om håndslukker. (ja vandslukker er vist rigtigt.. ;) )
Jeg ville bare være for paranoid til at arbejde sådan et sted, trods uddannelse i røgdykning, brandslukning m.v.

Forstår godt at brandfolk trækker sig ud af et hus, hvis de trænger ind for at slukke en brand - og de møder trækasser/metalkasser med ammunitionslabels med fareklassificering på.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar