Mine magnet synker ikke ordentligt

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Nysgerrigper
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. jul 2017, 13:51
Interesser: Magnetfiskeri
Geografisk sted: Midtjylland

Mine magnet synker ikke ordentligt

Indlæg af Nysgerrigper » 18. jul 2017, 13:53

Hej,

Har forsøgt mig med magnetfiskeri, hvor jeg har købt hhv en 55kg og en 110 kgs magnet. Desværre lader det til at magneterne bruger det meste af sin tid et langt stykke over bunden, fordi de simpelthen bliver trukket opad af min jolle som enten driver med strømmen eller sejler med motor.

Nogle gode forslag til, hvad jeg kan benytte som synk?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Mine magnet synker ikke ordentligt

Indlæg af C-X » 18. jul 2017, 14:04

Du kunne bruge bly i et break away setup. Hellere miste blyet, hvis det sætter sig i bunden, end hele magneten.

Alternativt så sæt farten ned, skipper!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Nysgerrigper
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. jul 2017, 13:51
Interesser: Magnetfiskeri
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Mine magnet synker ikke ordentligt

Indlæg af Nysgerrigper » 18. jul 2017, 14:22

Tak! Men når magneten holdes i vandsøjlen bare fordi båden driver, er det sgu svært at sætte farten ned :-)

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Mine magnet synker ikke ordentligt

Indlæg af Kenned » 18. jul 2017, 14:46

Nysgerrigper skrev:Tak! Men når magneten holdes i vandsøjlen bare fordi båden driver, er det sgu svært at sætte farten ned :-)
Kan du ikke bruge et drivanker? Derudover så betyder presset på linen(linens tykkelse) meget.

Selv med en fiskeline skal man jo jævnligt op på 4oo gram eller mere for at kunne få en pirk hurtigt nok ned til fiskene.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 134 times

Re: Mine magnet synker ikke ordentligt

Indlæg af Garand01 » 19. jul 2017, 01:51

Jeg har ekstremt dårlig erfaring med magnet efter motoriseret båd.
Mit råd er: stop båden i det område du synes der interessant, og stå så ved rælingen og kast!
Du mærker det heller ikk hvis du får "bundhug"
Jeg fjumrede rundt i Tyskland (nærmere bestemt Halbe)
Der går en lang flod igennem de interessante områder hvor der er kano udlejning - selv når du sejler med årer er det svært at "fange" noget.

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Mine magnet synker ikke ordentligt

Indlæg af Patrone » 19. jul 2017, 10:45

Jeg ville helt klart smide anker og kaste i vifteform fra jollen, eller kaste målrettet imod specifikke områder som virker oplagte. Når jeg magnetfisker ”analyserer” jeg konstant bunden ved at være opmærksom på ethvert lille nøk i rebet, og standser ofte op under indtrækningen hvis der er ”hug”, for nænsomt at lirke det eventuelle fund op af mudderet uden at midste det. Lidt som at fiske fladfisk! Driver magneten efter en båd, er det kun én meget tynd linje som bliver affisket, og selv større dump sites giver sig sjældent til kende efter bare ét kast. Men,,, jeg må nu sige, at det ellers det lyder som en skøn beskæftigelse du har gang i :)

I øvrigt kan jeg som tidligere downrigger entusiast tilføje, at et kuglelod er den form som laver mindst modstand i vandet, og derfor er mindst påvirkelig i strøm eller under fart (i dit tilfælde spiller rebets tykkelse også ind). En kugleformet magnet ville dog være uhensigtsmæssig (og sikkert også svær at skaffe), da magnetens berøringsflade jo netop er vigtig. Hvis magneten skal trækkes efter en båd, handler det nok bare om at købe en meget tung magnet.

God fangst :)
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Besvar