Metaldetektor: Id på mønt og,,, dims

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Metaldetektor: Id på mønt og,,, dims

Indlæg af Patrone » 28. dec 2016, 19:33

Efter en lille spontan tur med metaldetektoren i aftensolens skær, fandt jeg og min makker disse småting på min grund.
Den kobberfarvede mønt er omtrent på størrelse med en 50 øre, og jeg er nysgerrig omkring hvor og hvornår den er fra.
Den anden "mønt" ligner mere en lille plombering, i stil med dem man kender fra vand og el. Nogle som kan genkende den eller prægningen?
"Dimsen" af messing har en fin porcelæn overflade og et lille hjul på bagsiden som kan dreje rundt. Under hjulet er en skinne. Nogen der kan gennemskue hvad det er og hvad den har siddet på?

God jul iøvrigt :)
Hilsen Patrone
001 mønt.jpg
001 mønt.jpg (518.89 KiB) Vist 3590 gange
002 mønt.jpg
002 mønt.jpg (577.16 KiB) Vist 3590 gange
001 knap.jpg
001 knap.jpg (521.77 KiB) Vist 3590 gange
002 knap.jpg
002 knap.jpg (582.25 KiB) Vist 3590 gange
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Metaldetektor: Id på mønt og,,, dims

Indlæg af Elbæk » 28. dec 2016, 19:59

Plombe, umiddelbart med dele af teksten "Fredericia" - mit gæt er en plombe fra en kornsæk. Det var (og er til stadighed sine steder) ikke usædvanligt at forsyne sække med såsæd med plomber af denne type, som garanti for at indholdets kvalitet og ægtehed

Frederik VI 1 Rigsbankskilling, 1813 udgave, kobber - godt slidt

Manchetknap - ca. 1920'erne - er mit bedste bud. Jeg har nogle stykker, fra perioden, som minder om den. Et andet bud kunne være hjul til tidlig legetøjsbil (ca. 1910-30), jeg kan dog ikke finde en 100% direkte parallel. Den kan også minde om de aftagelige knapper man tidligere anvendte på hospitalsuniformer. Det kan også være noget helt fjerde. Tager jeg fejl hvis jeg siger at der er noget tekst på bagsiden af knoppen?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Metaldetektor: Id på mønt og,,, dims

Indlæg af Patrone » 28. dec 2016, 21:34

Tak for hurtigt og heldækkende svar Elbæk. Sådan!
Specielt plomben var en overraskelse. Nogen der ved hvornår denne type plomberinger var i brug?

Tak
- Patrone
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Metaldetektor: Id på mønt og,,, dims

Indlæg af Elbæk » 28. dec 2016, 21:48

Blyplomber kendes helt tilbage fra romersk jernalder.

Op gennem middelalderen blev blyplomber anvendt på mange handelsvarer, ikke mindst klædestof, som kvalitetssikring og varemærke. Den dag i dag er der flere brands som anvender logoer hvis form og motiv er taget fra tidligere tiders plomber eller lakforseglinger.

Den type som du har fundet har været i brug på kornsække siden siden i hvert fald 1870'erne - og anvendes stadig af nogle leverandører. Kan du tyde mere af skriften?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar