Brandbombe fra 2. verdenskrig

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Patrone » 23. jun 2016, 18:53

Da jeg var barn, snusede jeg ofte rundt i min farfars gamle stald, og fandt altid en masse gamle, spændende sager. En dag fandt jeg denne afskudte brandbombe. Da jeg kom ind i stuehuset med den, fik jeg historien om, hvordan min farfar under krigen havde samlede den op på sin mark i Agtrupskov øst for Kolding, hvor der også (ved ikke om det var samtidig) blev fjernet en stor ikke-detoneret bombe. Jeg er sidenhen blevet meget nysgerrig omkring historien, og vil egentlig gerne have be,-eller afkræftet, om alle elementer kan have fundet sted, eller om den gamle familiehistorie er blevet fordrejet lidt gennem årene. Historien lyder således:

Min farfar ser fra sin gård et allieret fly blive jaget og beskudt af et eller flere tyske fly. Om det er nat eller dag, siger historien ikke noget om. Det allierede fly tømmer pludselig sin last af brandbomber ud over min farfars mark, for at gøre sig lettere og derved hurtigere og mere manøvredygtig (min farfars og hans sønners teori). Disse brandbomber ramte ikke andet end marker, og gjorde eftersigende ingen materiel skade (markerne stod muligvis uden afgrøder). Historien fortæller ikke noget om, at der må have været luftalarm og at min farfar burde have søgt i dækningsrum/sikkerhed.

Brandbomben er stemplet: NOVOBAX 1 1939, og det 6-kantede rør er trekvart fyldt med afbrændt krudt.

Er der mon nogen herinde, som har hørt om lignende tilfælde, eller som har en holdning eller teori til historien?

Hilsen Patrone
Brandbombe3.jpg
Brandbombe3.jpg (90.79 KiB) Vist 10216 gange
Brandbombe1.jpg
Brandbombe1.jpg (89.01 KiB) Vist 10216 gange
Brandbombe2.jpg
Brandbombe2.jpg (86.16 KiB) Vist 10216 gange
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Kristian_J » 23. jun 2016, 20:25

Spændende
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Refraktorius » 23. jun 2016, 23:38

Det er spidsen af en "4 pound incendiary bomb"

Spidsen var af jern, så den kunne slå gennem tage og etageadskillelser, og kroppen af magnesium med en tændladning af termit.

Der er en beskrivelse her
http://www.wwiiequipment.com/index.php? ... &Itemid=60

Den amerikanske udgave
Billede

Faktisk en genial konstruktion!

For dem der vil nørde:
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a474302.pdf
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Patrone » 24. jun 2016, 16:36

Den del af bomben som jeg har, er ifølge tegningen det bagerste, hule halestykke, som er udstanset i tyndt metal. Der er ikke termit/tændladning i halen, da dennes funktion må være at stabilisere bomben på vej ned. Det undrer mig derfor meget, at der er en hård, brændt masse i det halestykke jeg har.
Jeg må lige høre min far, om han i sine barndomsår har "genoplivet" brandbomben med en solid portion af det krudt, som min farfar havde stående i en metalbeholder sammen med sit ladde-grej. Børn på landet havde visse friheder dengang ;)

- Patrone
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Refraktorius » 24. jun 2016, 21:21

hvis den har ligget ned og brændt, har der formodentligt sprøjtet godt med jern, smeltet magnesium og andet nams op i halen.

(Jeg troede det var "spidsen" du havde)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Mosc5 » 24. jun 2016, 21:24

Patrone skrev:Da jeg var barn, snusede jeg ofte rundt i min farfars gamle stald, og fandt altid en masse gamle, spændende sager. En dag fandt jeg denne afskudte brandbombe. Da jeg kom ind i stuehuset med den, fik jeg historien om, hvordan min farfar under krigen havde samlede den op på sin mark i Agtrupskov øst for Kolding, hvor der også (ved ikke om det var samtidig) blev fjernet en stor ikke-detoneret bombe. Jeg er sidenhen blevet meget nysgerrig omkring historien, og vil egentlig gerne have be,-eller afkræftet, om alle elementer kan have fundet sted, eller om den gamle familiehistorie er blevet fordrejet lidt gennem årene. Historien lyder således:

Min farfar ser fra sin gård et allieret fly blive jaget og beskudt af et eller flere tyske fly. Om det er nat eller dag, siger historien ikke noget om. Det allierede fly tømmer pludselig sin last af brandbomber ud over min farfars mark, for at gøre sig lettere og derved hurtigere og mere manøvredygtig
:razz:

Jeg boede i Agtrup som barn, og har cyklet Agtrupskov tynd, havde avisruten agtrupskov 1, der var 14,5 km. lang, og mellem 20-23 aviser.
Idag bor jeg 35-40 km. derfra, men går på jagt, i sdr. stenderup (Thygesminde) lige klods op af agtrupskov. :smile:

Nå, men tilbage til din historie, der har været luftkampe i området under WW2. Bl.a. blev et eller flere fly skudt ned over lillebælt, omkring stenderuphage. og det er ikke mange kilometer fra agtrupskov/agtrupvig.
Som barn sad jeg ofte hos vores gamle nabo, "Tinne" der havde boet i området hele sit liv, Hun var født i 1910-12 så vidt jeg husker. Hun fortalte mange spændende historier fra krigen.

Hilsen Morten
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Taxen » 25. jun 2016, 06:39

Sidst i krigen gravede Danske Tyskerhåndlangere et Våben depot ned ved Agtrupvig til brug for de såkaldte Varulve efter krigen. Der blev søgt på stedet i Oktober 2012, hvor det vidste sig at det var blevet opgravet. Der styrtede også et Bombefly( Halifax W 7886) ned ved Sdr. Stenderup. 17-01-1943 ( Mørkholtgård ) 4 døde og 3 overlevede. Udførligt beskrevet i bogen SKIDTHØGEN af Henry Pedersen,
Taxen

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Patrone » 25. jun 2016, 17:57

God teori Refraktorius. Mon ikke at halestykket er nittet fast med eksempelvis letmetal-nitter, som ved antændelse hurtigt brænder væk, og derved skaber fri passage for flammerne.
Interessant at der har været nedstyrtning ved Stenderuphage nær Agrtupskov. Det er som altid super med lidt lokalkendskab Morten, og det er trods alt slet ikke umuligt, at der er et sammenhæng mellem styrtet og min farfars historie. Måske du har leveret avisen hos min farfar. Han boede på "Skovgaard" på Midtskovvej, hvor tyskerne iøvrigt tvang sig til husly under krigen. De nøjedes dog med laddens høloft.
Varulve-depotet giver mening, da den "tysk-sindede" del af befolkningen var stærkere repræsenteret, jo nærmere man kom grænsen.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Taxen » 25. jun 2016, 18:49

Tror ikke at Brandbomberne og nedstyrtningen har noget med hinanden at gøre. Flyet var på vej hjem fra et togt til Berlin som Stifinder det havde motorproblemer længe inden det blev skudt ned af En Ju. 88 Radar dirigeret fra en Radar på Fyen. De havde helt sikket smidt bomberne lang tid før. De havde nok også opbrugt lageret af Førkrigs bomber i 1943. Men området ved Kolding og ned til grænsen blev ofte benytte da man så kom uden om de Tyske Radar og Søgelyskæder. En Luftkamp og der med nødkast af bomber kan sagtens ha fundet sted som beskrevet. Halifaxen blev spredt ud over et stort område. En af dem der rede sig i Faldskærm landede meget tæt på Skovridergården, og søgt ind på den for at bede om hjælp. Den blev så at han brændte sine Flugtpenge og lod sig afhente af Tyskerne, ´først i 1943 så man det ikke som en mulighed at kunne hjælpe folk til Sverige fra den del af landet.. Der blev taget mange " Souvenires " fra vraget. og der skulle i følge Bogen Skidthøgen stadig findes mange af dem i området. Våben depotet er næsten omdregnings punktet i Bogen De Danske Varulve af Erland Leth Pedersen fra 2015
Taxen

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Patrone » 27. jun 2016, 06:18

Det lyder til, at den gamle historie kan have fundet sted, som min farfar beskrev den (min farfar havde det absolut heller ikke med at overdrive for at fremme underholdnings-værdien). Jeg vil derfor med ro i sindet gå ud fra, at min brandbombe er kommer til landet under allieret flugt fra tyskerne.

Tak :)
- Patrone
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Refraktorius » 29. jun 2016, 09:23

Nogen gange for bombemaskiner også bare vild og leverede lasten det forkerte sted.

Den meget berømte "præcisionsbombning" på Århus Havn, blev udført af en englænder der var fare vild, og troede at han bombede Nordtyskland.
Han missede sit tilstræbte mål stort, men ramte ved et tilfælde noget andet af større værdi.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Taxen » 29. jun 2016, 19:29

Man har via Statens Luftværn opgjort at der i forbindelse med overflyvninger faldt 3.269 Sprængbomber og 22.298 Brandbomber på dansk område fra 1940 til 1945
Taxen

Brugeravatar
Kjergaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 94
Tilmeldt: 4. sep 2007, 00:53
Interesser: gamle våben, kemi og mit job
Geografisk sted: Aasiaat Grønland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Brandbombe fra 2. verdenskrig

Indlæg af Kjergaard » 26. jul 2016, 16:39

Dem er der stadig mange af i de tyske byer.
Vi har bjærget et par blindgængere af dem.
If you are short of everything except enemy, you are in combat

Besvar