Usædvanligt fund af Ubåd

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Lycon » 19. mar 2016, 00:29

Usædvanligt fund: Ubåd fra Anden Verdenskrig fundet i dansk farvand
Jeg forstår ikke alt det pjat og hysteri om gravfred, men der så meget jeg ikke forstår.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Philips » 19. mar 2016, 09:37

Spændende at den er fundet lige der.. :smile:

Jeg forstår helle ikke det med gravfred.??
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Caspian1911 » 19. mar 2016, 10:16

Meget spændende.

Tænk hvad der ellers ligger derude.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Taxen » 19. mar 2016, 11:08

Det er Englændernes båd, Og hvis de siger Gravfred så er det sådan. Men det kan da give god mening. Kranier og andre Ligdele stående i diverse Dykkerklubber og hos private er ikke god stil. Eller solgt for store penge ednu være . Militær begravelser af en sådan besætning rundt i hele England ripper op i grimme minder. Og endelig indeholder den båd intet andet end det den skulle bruge til dens togt. Så spændende men lad den i fred
Taxen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Oscar123 » 19. mar 2016, 17:45

Der er en generel international forståelse for at alle orlogsskibe (herunder ubåde), der sænkes i krigstid bliver betragtet som ”krigergrave” - helt på linje med de tilsvarende grave på land. Af almindelig respekt holder man sig fra disse og de fleste nationer - heriblandt Danmark - har lovgivet om at indtrængning i disse skibe ikke er tilladt. Skulle man ønske at bjærge resterne af besætningen og give dem en militær begravelse ligger prokura til beslutningen ved den stat, som skibene stammede fra.

Skulle man teoretisk planlægge at trænge ind i båden skal man tænke sig godt om. De britiske T-klasse ubåde fra WW2 var ikke særlig store – blot ca. 1300 ton – men alligevel ganske kraftigt armeret. De kunne medbringe 16 stk. torpedoer (og ikke 17 stk. som nævnt i JP). HMS TARPON brugte angiveligt et par torpedoer i kamp mod det tyske Q-skib SCHÜRBEK i træfningen d. 10. april 1940 (nogle kilder siger 14. april). Torpedoerne ramte ikke men det gjorde Q-skibets dybdebomber til gengæld og HMS TARPON gik ned med hele besætningen. Vraget må således formodes at indeholde de resterende ca. 14 uforbrugte torpedoer samt ammunition til 4” kanonen – i alt mere end 5 tons sprængstof. Selvom vraget har ligget i nogenlunde konstant lav temperatur i de mange år må sprængstoffet formodes at have ”svedt” og være blevet ustabilt. Så en dykkeroperation måtte i givet fald skulle planlægges omhyggeligt og uden brug af skærende eller elektrisk værktøj. Men dette er som sagt teori, idet det ikke er tilladt at trænge ind i båden.

Still on patrol... :salute:

:razz:
Oscar123
T-class.jpg
T-class.jpg (120.92 KiB) Vist 12110 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Refraktorius » 21. mar 2016, 03:00

Dace skrev:Spændende at den er fundet lige der.. :smile:

Jeg forstår helle ikke det med gravfred.??

Det gjorde du da ellers i en anden tråd, og der handlede det kun om en sten:


Modstandsheltens gravsten bliver brugt som kystsikring
Dace skrev:Jeg synes det er forkert at den ligger der. Den skal have en særlig plads og det er ikke som kystsikring.!!
Og at der ikke er nogen fra Gentofte kirkegårdeskontor der ved hvordan den er havnet der, har jeg svært ved at tror på.. :evil:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Philips » 22. mar 2016, 18:41

Refraktorius skrev:
Dace skrev:Spændende at den er fundet lige der.. :smile:

Jeg forstår helle ikke det med gravfred.??

Det gjorde du da ellers i en anden tråd, og der handlede det kun om en sten:


Modstandsheltens gravsten bliver brugt som kystsikring
Dace skrev:Jeg synes det er forkert at den ligger der. Den skal have en særlig plads og det er ikke som kystsikring.!!
Og at der ikke er nogen fra Gentofte kirkegårdeskontor der ved hvordan den er havnet der, har jeg svært ved at tror på.. :evil:
Nej det synes jeg ikke da jeg ikke mener at man kan sammenligne en mindesten med navn på, og så en ubåd som er sunket under krig.
Så hvis man skal kalde det "grav" fred så skal den bjærges og besætningen have en ordentlig militær begravelse og resten af ubåden og effekter på museum.
Senest rettet af Philips 22. mar 2016, 19:43, rettet i alt 1 gang.
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Kristian_J » 22. mar 2016, 19:34

Jeg syntes ikke at Dace er dobbeltmoralsk. Emnet om stenen var jo netop en holdning til bevarelse af en historisk sten og nu er samme holdning om bevarelse af ubåd på bordet.

Syntes han holder en fin linje i sine holdninger [emoji106]
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Bofhenator » 22. mar 2016, 19:43

Er hele konceptet med at lyse gravfred over noget, at man netop ikke skal bjærge og begrave. Men at ubåden bliver deres sidste hvilested? Eller har jeg misforstået konceptet?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Refraktorius » 22. mar 2016, 20:19

Bofhenator skrev:Er hele konceptet med at lyse gravfred over noget, at man netop ikke skal bjærge og begrave. Men at ubåden bliver deres sidste hvilested? Eller har jeg misforstået konceptet?
Præcis.

Det vil være dyrt, farligt og rodet at bjærge den slags.
Derfor udnævner man det til at være en grav, og sætter det på nix-pille-listen.

Meget fornuftig måde at gøre det på IMHO.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Philips » 22. mar 2016, 20:34

Dyrt, det kommer an på hvem man spørg.
Farligt, Ja.
Rodet.??

Tjo det er nok det der er konceptet, men derfor kan man jo godt have en anden mening. :smile:
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af ReneKJ » 22. mar 2016, 22:43

Dace skrev:Dyrt, det kommer an på hvem man spørg.
Farligt, Ja.
Rodet.??

Tjo det er nok det der er konceptet, men derfor kan man jo godt have en anden mening. :smile:
Det virker som om du anskuer det fra et arkæologisk synspunkt, men formålet med gravfred er ikke at bevare det for eftertiden.
Nærmest omvendt, vraget skal have lov at forgå i fred uden at blive en turistattraktion.

Det er vel ikke mere bizart end at brænde liget og stille asken i en vase på pejsen. :???:

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Philips » 22. mar 2016, 22:46

ReneKJ skrev:
Dace skrev:Dyrt, det kommer an på hvem man spørg.
Farligt, Ja.
Rodet.??

Tjo det er nok det der er konceptet, men derfor kan man jo godt have en anden mening. :smile:
Det virker som om du anskuer det fra et arkæologisk synspunkt, men formålet med gravfred er ikke at bevare det for eftertiden.
Nærmest omvendt, vraget skal have lov at forgå i fred uden at blive en turistattraktion.

Det er vel ikke mere bizart end at brænde liget og stille asken i en vase på pejsen. :???:
Der er ingen her der har sagt det er bizart, jeg har blot sagt at jeg ikke forstår hvorfor det skal være sådan.
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af ReneKJ » 22. mar 2016, 22:57

Dace skrev: Der er ingen her der har sagt det er bizart, jeg har blot sagt at jeg ikke forstår hvorfor det skal være sådan.
Respekt for de faldne der hviler på slagmarken.

Et af vores samfunds ritualer der har udviklet sig til at håndtere soldater der ikke kunne bringes hjem.
At det så er muligt i dag ændrer måske forudsætningen, men ritualet er allerede fast forankret i vores kultur.

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Philips » 23. mar 2016, 07:42

ReneKJ skrev:
Dace skrev: Der er ingen her der har sagt det er bizart, jeg har blot sagt at jeg ikke forstår hvorfor det skal være sådan.
Respekt for de faldne der hviler på slagmarken.

Et af vores samfunds ritualer der har udviklet sig til at håndtere soldater der ikke kunne bringes hjem.
At det så er muligt i dag ændrer måske forudsætningen, men ritualet er allerede fast forankret i vores kultur.
Så du mener at fordi det idag er muligt at bjærge den og give besætningen en ordentlig begravelse, ville det være respektløst da det er et ritual i vores kultur.?

Jeg siger ikke det er forkert at lade den ligge som den gør nu, og har ikke noget imod at det er sådan, siger bare min mening.
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af ReneKJ » 23. mar 2016, 09:16

Dace skrev:
Så du mener at fordi det idag er muligt at bjærge den og give besætningen en ordentlig begravelse, ville det være respektløst da det er et ritual i vores kultur.?

Jeg siger ikke det er forkert at lade den ligge som den gør nu, og har ikke noget imod at det er sådan, siger bare min mening.
En genbegravelse vil jeg nok nærmere kalde grundløs end respektløs. Vraget er allerede en grav i lige så høj grav som en kirkegård, hvorfor forstyrre den?
Og rent praktisk hvorfor spilde penge på det? De får ikke en bedre begavelse af at 3/4 af deres knogler bliver fundet og lagt i en kasse, frem for at de ligger hele sammen med deres kammerater.

Respektløs, det ville være hvis den bliver et mål for souvenirjægere og lignende. Derfor er der behov for juridisk beskyttelse i form af gravfred.

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Philips » 23. mar 2016, 09:40

ReneKJ skrev:
Dace skrev:
Så du mener at fordi det idag er muligt at bjærge den og give besætningen en ordentlig begravelse, ville det være respektløst da det er et ritual i vores kultur.?

Jeg siger ikke det er forkert at lade den ligge som den gør nu, og har ikke noget imod at det er sådan, siger bare min mening.
En genbegravelse vil jeg nok nærmere kalde grundløs end respektløs. Vraget er allerede en grav i lige så høj grav som en kirkegård, hvorfor forstyrre den?
Og rent praktisk hvorfor spilde penge på det? De får ikke en bedre begavelse af at 3/4 af deres knogler bliver fundet og lagt i en kasse, frem for at de ligger hele sammen med deres kammerater.

Respektløs, det ville være hvis den bliver et mål for souvenirjægere og lignende. Derfor er der behov for juridisk beskyttelse i form af gravfred.
ReneKj vi har tydeligvis to forskellige synspunkter på dette emne og det er der ikke noget galt i. :razz:
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af ReneKJ » 23. mar 2016, 12:44

Dace skrev:
ReneKj vi har tydeligvis to forskellige synspunkter på dette emne og det er der ikke noget galt i. :razz:
Ja, det er rimeligt nok.
Men jeg vil lige advarer om at enhver der bryder min gravfred godt kan regne med at blive hjemsøgt! :beback: :zombie:

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Taxen » 23. mar 2016, 13:02

Der findes et fortilfælde med den Tyske U 251 i 1985. Hvor Kraniet fra en Ubådsmand ( Gunther Shauer ) blev rykket af hans lig som stod på lejderen i Tårnet .( Side 59 i bogen U 534 Steen Johannesen ) Det gav anledning til at man Plomberede tårnet med Cement ,Skal alle både der kan hæves så hæves ? Eller er det kun udvalgte besætninger der skal ha en grav på land ? Hvad med Estonia skal Dykkere så også ha lov til at hente Soveniere der`??? Da 534 endelig blev hævet var der jo nærmeste ingen der ville ha den udstillet.. Der er kun U 843 der har givet guld. + at nogen af de nyeste små Ubåde blev hævet af Russerne og Tyskerne. Den tyskerne hævede kom i tjeneste igen
Taxen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Oscar123 » 23. mar 2016, 14:33

Taxen skrev:... at nogen af de nyeste små Ubåde blev hævet af Russerne og Tyskerne. Den tyskerne hævede kom i tjeneste igen
Taxen
Tror, at du blander tingene lidt sammen. Den tyske ubåd, som du omtaler var Type 21 ubåden U-2540, der blev sænket af egen besætning nær Flensborg d. 4. maj 1945. Der er således ikke tale om en krigergrav. U-2540 blev hævet igen i 1957 og efter istandsættelse indgik den i den Vesttyske flåde under navnet WILHELM BAUER som træningsubåd og som platform for test af udstyr til de dengang nye Type 206 ubåde.

WILHELM BAUER kolliderede i periskopdybde med en tysk destroyer i 1980 og blev derefter lagt op. I dag er WILHELM BAUER ført tilbage til sin originale WWII kondition og udstillet som museumsubåd i Bremerhaven.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Taxen » 23. mar 2016, 15:09

Kan godt se det kan misforstås lidt, men var lige det samme som du skriver der var min mening.
Taxen

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Lassescout » 26. mar 2016, 08:23

Jeg tror brugen af gravfredslysning skal ses som en form for "nødforanstaltning" overfor de omkomnes sjæle, lidt ligesom nøddåb af mege syge nyfødte på et sygehus. Man vil frelse sjælene for herren, og da man ikke kan give besætningen en kristen begravelse i indviet jord, indvier man den jord de ligge i og giver dem dermed en kristen begravelse alligevel. Dermed vil dykning på vraget være at sidestille med gravrøveri. Du går jo ikke på kirkegården og graver de døde op for lige at se om der skulle være noget spændende at tage med hjem.

Dette forhindrer dog ikke at man senere kan lave arkæologiske udgravninger, hverken på kirkegårde eller vrag. Der er kommet meget spændende ny viden om middelalderens Odense frem ved udgravning af kirkegårde her i byen for tiden, og man kan også nemt forestille sig at forskellige vrag vil blive undersøgt arkæologisk. Men det er ikke noget man skal beflitte sig med som amatør.

Jeg synes ikke det er svært at forstå. Der er ting man gør, og ting man ikke gør. Man skal bare i alle livets forhold navigere efter sit moralske kompas, og tænke: " Ville jeg bryde mig om at fortælle min mor, at jeg har gjort dette?" Er svaret nej, skal man lade være med at gøre det :smile:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af BentxBetjent » 26. mar 2016, 08:34

Lassescout skrev: Jeg synes ikke det er svært at forstå. Der er ting man gør, og ting man ikke gør. Man skal bare i alle livets forhold navigere efter sit moralske kompas, og tænke: " Ville jeg bryde mig om at fortælle min mor, at jeg har gjort dette?" Er svaret nej, skal man lade være med at gøre det :smile:
Aaaah mon dog.... :giggle:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Werecat » 26. mar 2016, 18:14

Der er nu en del ting jeg har gjort, jeg på ingen måde fortryder eller synes er moralsk forkasteligt, men som jeg på ingen måde ville bryde mig om at fortælle min mor. [WINKING FACE]
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Usædvanligt fund af Ubåd

Indlæg af Lassescout » 26. mar 2016, 19:05

Nå, ja, Ok. Det var vist en selvstrammer :oops:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar