Magnetfund fra weekenden

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Magnetfund fra weekenden

Indlæg af Patrone » 30. nov 2015, 17:42

Jeg og min magnet-buddy fandt en del spændende effekter under magnetfiskeri i weekenden. Som altid er jeg meget interesseret i jeres viden og historier omkring fundene.
Rustklumpen på første billede kunne meget vel være en Velodog-revolver med sammenklappelig aftrækker. Det bliver nemmere at se, når jeg har fået den lirket ud af sin rustkappe. Revolveren ligger i skrivende stund i kaffemaskine-afkalkler, som plejer at løsne det hele lidt op. Jeg poster flere billeder, når revolveren er klargjort.
De to knive, som er afbilledet sammen, vil jeg meget gerne vide lidt mere om. Den korte er en Solingen med fransk lilje-motiv. Kan den have et sammenhæng med 2. verdenskrig, eller er den for ny til det?
Den lange bajonet på samme billede har et håndtag som er belagt med et stofligt materiale. Nogle ideer om model, oprindelse og datering?
Den lille pistol var bøjet og delvist knækket, da jeg fandt den. Pistolen virker på en måde lidt billig og simpel i materiale og udførsel, og jeg er i tvivl, om der er her tale om et våben eller en startpistol?
Den meget spidse dolk kan næsten ikke være andet end en tysk ww1/ww2 Hugo Koller kampkniv fra Solingen. Bemærk antydninger af de skrå riller i træhåndtaget. Er der nogen herinde, som kan be,- eller afkræfte dette? Dolken sad i skeden, da jeg fik den på magneten, men både skeden og kniven gik fra hinanden, da jeg forsigtigt bankede rustkappen af. Jeg melder tilbage med billeder, når den har fået oliebehandling osv.

Hilsen Patrone :)
Fund_a 01.jpg
Fund_a 01.jpg (92.22 KiB) Vist 6687 gange
Fund_a 02.jpg
Fund_a 02.jpg (83.82 KiB) Vist 6687 gange
Fund_a 03.jpg
Fund_a 03.jpg (73.17 KiB) Vist 6687 gange
Fund_a 04.jpg
Fund_a 04.jpg (85.68 KiB) Vist 6687 gange
Fund_a 05.jpg
Fund_a 05.jpg (93.19 KiB) Vist 6687 gange
Fund_a 06.jpg
Fund_a 06.jpg (80.95 KiB) Vist 6687 gange
Fund_a 07.jpg
Fund_a 07.jpg (87.75 KiB) Vist 6687 gange
Fund_a 08.jpg
Fund_a 08.jpg (80.92 KiB) Vist 6687 gange
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Magnetfund fra weekenden

Indlæg af Lycon » 30. nov 2015, 17:55

Den øverste kunne være en Colt New Linie i kaliber .22 Short fra ca. 1875, men det kan også være en af de mange kopier af den.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Magnetfund fra weekenden

Indlæg af Elbæk » 30. nov 2015, 18:07

Den øverste revolver ligner en belgisk pinfire revolver. Det ser umiddelbart ud til at hanen slår ned ovenfra, hvilket leder tankerne hen på pinfire frem for rand- eller ventraltændt. En afrensning vil kaste lys over dette. En Colt New Line tror jeg ikke der er, med mindre toppen af rammen mangler. Revolveren har også tilsyneladende hængslet ladeport, hvilket Colt New line ikke har.

De to blik pistoler er hhv. en hundeprop pistol (som jeg kan huske den fra min barndom) og en ældre knaldhætte pistol (et par generationer ældre end mig). Fra den gang hvor den slags faktisk måtte sige bang.

Bajonetten er en dansk knivbajonet model 1889.

Solingenkniven er en efterkrigs spejderkniv (de fremstilles stadig), samme model som Hitler Jugend kniven (som det ikke er).

Den øverste nøgle i snoren er en såkaldt nybygningsnøgle (modellen med indbygget øloplukker, en feature som ikke findes på nyere modeller), et værtøj til at åbne og lukke døre uden lås og håndtag er monteret - og åbenbart, før i tiden, et yndet værktøj for indbrudstyve.

Samekniven er en, vil jeg næsten sætte penge på, en Norsk Knivsmed Strømeng eller, lidt mere sandsynligt, en finsk Isakki Jävenpaa, af nyere dato.

Genstanden umiddelbart til højre for nybygningsnøglen, ca. midt på billedet, kunne jeg godt tænke mig et nærbillede af.

Den halvautomatiske pistol ser ud til at være lavet i støbegods. Den ligner en model løsskydningspistol som Röhm laver/lavede, men kan også være en legetøsjpistol. Jeg fandt en, helt magen til, under oprensning af vores mødding på de gamles gård da jeg var knægt. Desværre smuldrede den fuldstændig.

Daggerten ligner unægteligt en tysk kampkniv fra WWII.

Kan vi evt. formå dig til at bruge vores målfaste baggrund? Det vil gøre det betydeligt nemmere at vurdere dine fund.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Magnetfund fra weekenden

Indlæg af Patrone » 1. dec 2015, 19:30

Her er friske billeder af kampkniven, "dimsen" og revolveren. Effekterne er alle penslet med rå lindolie, hvorefter olien er hærdet op i varmen fra min brændeovn. Altså en primitiv og nem form for brunering, som fjerner al fugt og imprægnerer metallet.
Fund_a 09.jpg
Fund_a 09.jpg (91.05 KiB) Vist 6513 gange
Fund_a 10.jpg
Fund_a 10.jpg (86.86 KiB) Vist 6513 gange
Fund_a 11.jpg
Fund_a 11.jpg (84.82 KiB) Vist 6513 gange
Fund_a 12.jpg
Fund_a 12.jpg (95.76 KiB) Vist 6513 gange
Fund_a 13.jpg
Fund_a 13.jpg (96.35 KiB) Vist 6513 gange
Fund_a 14.jpg
Fund_a 14.jpg (97.05 KiB) Vist 6513 gange
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Magnetfund fra weekenden

Indlæg af Langenge » 1. dec 2015, 19:40

Uden at være sikker, så vil jeg give Elbæk ret.
Revolveren lugter langt væk af pin-fire.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Magnetfund fra weekenden

Indlæg af Lycon » 1. dec 2015, 19:57

Langenge skrev:Uden at være sikker, så vil jeg give Elbæk ret.
Revolveren lugter langt væk af pin-fire.
Ja jeg må jo også give Elbæk ret, men hvordan han kunne det ud af den rustklump er mig en gåde. :respekt:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Magnetfund fra weekenden

Indlæg af Tony Rosgaard » 1. dec 2015, 20:15

Lycon skrev:
Langenge skrev:Uden at være sikker, så vil jeg give Elbæk ret.
Revolveren lugter langt væk af pin-fire.
Ja jeg må jo også give Elbæk ret, men hvordan han kunne det ud af den rustklump er mig en gåde. :respekt:
Den karakteristiske folde aftrigger kombineret med lidt sandsynlighedsberegning. (Jeg havde også luret den :blink: )
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: Magnetfund fra weekenden

Indlæg af Garand01 » 1. dec 2015, 20:31

Kunne "dimsen" være en flammeskjuler til m75?

Edit: glem ovenstående jeg er træt i øjnene :rolf:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Magnetfund fra weekenden

Indlæg af Elbæk » 1. dec 2015, 23:54

Selvom det er mange år siden jeg sidst beskæftigede mig med mit egentlige fag, har jeg stadig bibeholdt en smule af arkæologens evne til, i mangel af bedre udtryk, at "se ind i rustklumper" og genkende former obskuret af rust og jord. Noget man får masser af træning i på rekognoscering og udgravninger, ikke mindst når der er detektorfolk med.
Jeg har oplevet erfarne detektorfolk, i detaljer, forudsige indholdet af, umiddelbart, fuldstændig uformelige klumper af rust og jord.

Det var forresten ikke foldeaftrækkeren som gjorde udslaget, de findes også på masser af revolvere med rand- eller centraltænding, derimod er formen på hammeren ret karakteristisk for pinfire.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Magnetfund fra weekenden

Indlæg af Patrone » 2. dec 2015, 08:52

Flot svar Elbæk, som jo faktisk besvarede samtlige af mine spørgsmål. Jeg er ligesom Lycon imponeret over, hvad du kunne se ud fra rustklumpen. Respekt :) Det er altid en fornøjelse at blive klogere!

Jeg kan dog ikke helt se, at hanen slår ned ovenfra, og burde der ikke være en rille ind i tromlen ved hvert af patron-hullerne? Jeg kan godt se, at der er små huller i tromlen, men jeg kan ikke regne ud, hvordan man kan få en pinfire-patron monteret med pinden stikkende op af hullet? Jeg ved jo, at jeg taler med folk med livslang kendskab til tingene, hvilket jeg absolut ikke har, men vil dog lige pointere min undren.

Tak for svarene :)
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Magnetfund fra weekenden

Indlæg af Elbæk » 2. dec 2015, 10:00

De små huller i tromlen siger ret tydeligt pinfire. Grunden til at hammeren ikke når ind over disse huller kan skyldes at den er rustet fast i let tilbagetrukket position og/eller at hovedet på hammeren er rustet væk/knækket af. Det er ikke usædvanligt at finde pinfire revolvere hvor hovedet er knækket af hammeren, navnlig på billige våben var hammeren det svage punkt - og det var, såfremt man ønskede at deaktivere en pinfire revolver, en effektiv måde at gøre det på.

Billede
Denne her er ret besnærende. Jeg ved at jeg har set sådan et stykke før. Men jeg kan ikke huske hvor og hvornår :impatient:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

JMJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 355
Tilmeldt: 10. sep 2010, 15:50
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Magnetfund fra weekenden

Indlæg af JMJ » 2. dec 2015, 10:43

hej drenge .
kunne dimsen være et stempel . måske gas stempel .
mvh jmj.

Besvar