Våbenfund: Luger dele + revolver

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Våbenfund: Luger dele + revolver

Indlæg af Patrone » 30. jul 2015, 20:05

Sommeren har i mangel af strandturs-egnede dage givet mulighed for et par gode ture med magneten rundt omkring i DK. Herunder et par dugfriske, spændende fund:
Min magnet-buddy trak denne skønne revolver op af en dyb sø, som er omkrandset af store, gamle villaer. Tromlen og hanen leder mine tanker henimod revolvere fra Holland eller måske Belgien? Jeg fik et fint men meget rustent flobert gevær på magneten få meter fra revolveren, og tænker at dette kan have et sammenhæng. Jeg er meget interesseret i al den viden i måtte have om dette våben :)
Effekterne på billede 3 og 4 er fundet, i en mose som ligger et stykke inde i en skov. Det var igen min makker som var heldig, og da vi efter hjemkomsten fik delene undersøgt nærmere, viste det sig hurtigt, at der var tale om stumper fra en Luger. At dømme ud fra delenes stand, er pistolen tilsyneladende først blevet ødelagt med en hammer, og derefter savet i mindre stykker. Lur mig om ikke de resterende dele ligger i mosen endnu, og da en Luger ligger ret højt på ønskelisten over fund, er der selvfølgelig allerede lagt en dato for næste tur til fundstedet. Er der mon nogen her på NVF som ud fra disse tre dele kan vurdere pistolens årgang samt eventuelle andre interessante detaljer?
Sømmet på sidste billede er fundet samme sted som Lugeren. Jeg mistænker det lidt for at være et partisansøm, og ved at partisansøm blev produceret af modstandsbevægelsen under krigen. Dette ret simple og relativt funktionelle design ville i min optik give mening, dels fordi at de er nemme og hurtige at lave uden avanceret værktøj, men også fordi at svejseelektroder med stor sikkerhed var en rationeret vare under krigen.

Håber at i kan hjælpe :)

Hilsen Patrone


02revolver.jpg
02revolver.jpg (78.12 KiB) Vist 4829 gange
01revolver.jpg
01revolver.jpg (91.87 KiB) Vist 4829 gange
05luger.jpg
05luger.jpg (87.26 KiB) Vist 4829 gange
04luger.jpg
04luger.jpg (72.48 KiB) Vist 4829 gange
03partisansøm.jpg
03partisansøm.jpg (92.45 KiB) Vist 4829 gange
Senest rettet af Patrone 30. jul 2015, 21:31, rettet i alt 2 gange.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1455
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Våbenfund: Luger P08 dele + revolver

Indlæg af Kristian_J » 30. jul 2015, 20:14

Googlede for sjov "Old revolver short barrel" og stødte på en Webley, der godt kunne ligne den http://www.gunauction.com/buy/12615506
Vedhæftede filer
A0138.JPG
A0138.JPG (67.33 KiB) Vist 4820 gange
... assistance from a distance!

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Våbenfund: Luger dele + revolver

Indlæg af Patrone » 2. aug 2015, 10:52

Ja Kristian_J den ligner ret meget! Den revolver du viser kunne være en nyere model, med et mere moderne design som rund pibe og udformning af greb.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Våbenfund: Luger dele + revolver

Indlæg af Elbæk » 2. aug 2015, 11:47

Revolveren er af den type man populært kalder en british bulldog - de var umådeligt populære som selvforsvars- og back-up våben i hele de britiske imperium (og udenfor) og blev fremstillet i et meget stort antal, i forskellige kalibre og af en del forskellige producenter (i både Storbritanien, Irland, Belgien, Spanien, Frankrig og USA) fra 1872 til starten af 1900-tallet. Nogle af kopierne blev produceret på licens, men de fleste af dem var rene kopivarer.

Den originale british bulldog blev designet af Webley i 1868 (patent udtaget i 1878) og sat i produktion af samme i 1872, men blev - som sagt - kopieret i stor stil. Webley stoppede, ifølge nogen kilder, produktionen af modellen i 1917, mens andre fortsatte med at producere kopier noget længere endnu.

British bulldog blev, i de mest almindelige kalibre; .44 Bull Dog, .442 Webley og .450 Adams, for sin tid, regnet for at et våben med en rimelig stopkraft. Revolveren var simpel at anvende, nem at gemme i en håndtaske eller frakkelomme - og ikke mindst økonomisk tilgængelig for de fleste. Derfor var den også nærmest standard rejseudstyr for enhver britisk mand (og en del kvinder, flere end man måske lige forestiller sig) i kolonierne.
Officerer og diplomater blev direkte opfordret til at anskaffe sig en british bulldog til rejsebrug - og flere firmaer, både britiske og amerikanske, direkte indkøbte british bulldog revolvere og udleverede dem til deres ansatte, herunder f.eks. Southern Pacific Railroad Company i USA.

Det var en british bulldog som advokaten Charles J. Guiteau anvendte til at myrde præsident James A. Garfield d. 2. juli 1881. Modellen Guiteau anvendte var standardmodellen med grebsskaller i træ, han havde egentlig bestemt sig for at købe en med skaller i elfenben, fordi den "Ville tage sig bedre ud på et museum bagefter", men valgte i stedet standardmodellen da han opdagede at elfenbens versionen kostede en hel dollar mere end standardversionen (som kostede $ 10).

Man ved reelt ikke hvor mange british bulldog revolvere (og kopier) der er blevet fremstillet gennem årene - men det er mange! Når "mudderlærkerne" i London, ved lavvande, går på opdagelse på Themsens banker, så hører våbenfund ikke til sjældenhederne - og oftest er der tale om british bulldog revolvere - ligeledes er en stor del af de skunkvåben som afleveres til politiet i Storbritannien british bulldog revolvere. Omkring år 1900 var det enhver økonomisk uafhængig britisk mands ret at eje og bære så mange våben som han havde råd til - og det er ikke urimeligt at antage at de fleste husstande med en indkomst over gennemsnittet har haft en british bulldog liggende, til forsvar af hjemmet og til rejsebrug.

I populærkulturen er british bulldog revolveren blevet udødeliggjort af forfattere som Sir. Arthur Conan Doyle og Agatha Christie - i ældre filmatiseringer af deres værker figurerer modellen prominent, i nyere er den (ofte på trods af oplægget i romanen) alt for ofte udskiftet med en Webley MK. VI og IV, som åbenbart efterhånden er de eneste britiske revolvere som Hollywood kender til og som samtidig måske også anses for at gøre sig bedre på skærmen grundet deres størrelse? Derfor glæder det mig også at se Dr. Watson med en british bulldog i "Sherlock Holmes" fra 2009. I bøgerne skelner Doyle specifikt mellem Watsons "service revolver" (givetvis en Tranter eller Adams) og hans "hideaway".

Britiske revolvere er et spændende emne - og british bulldog er/var meget mere end den sidenote den alt for ofte får lov at være i litteraturen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Våbenfund: Luger dele + revolver

Indlæg af Elbæk » 2. aug 2015, 14:17

Din er, efter formen på rammen at dømme, ikke en Webley. Bemærk f.eks. at der er mindre materiale foran tromlen på din revolver end på en Webley fremstillet british bulldog.

Endvidere er det værd at bemærke at en british bulldog med ottekantet pibe i sig selv er usædvanlig - omend dog ikke direkte sjælden.

Uden stempler er det umuligt at afgøre producenten, men udfra revolverens generelle form, vil jeg vove et forsigtigt bud og kalde den belgisk.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1455
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Våbenfund: Luger dele + revolver

Indlæg af Kristian_J » 2. aug 2015, 15:34

... assistance from a distance!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Våbenfund: Luger dele + revolver

Indlæg af Elbæk » 2. aug 2015, 17:54

Den revolver du linker til er en større revolver med en kraftigere ramme og en lidt anderledes konstruktion. Endvidere er jeg ret sikker på at din er med en femskuds tromle, ikke seks som den du linker til.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Våbenfund: Luger dele + revolver

Indlæg af Langenge » 2. aug 2015, 19:40

Som Elbæk skriver, så er der lavet mange mange tusinde af dem.
Med den type tromle og med det kantede løb, så er den næsten helt sikkert fra 18-hundredetallet.

Her er et billede af min egen:
Vedhæftede filer
Unavngivet.jpg
Unavngivet.jpg (88.91 KiB) Vist 4473 gange
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Våbenfund: Luger dele + revolver

Indlæg af T-REX » 3. aug 2015, 04:59

Har du en diameter, på hullerne i tromlen?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 373 times
Been thanked: 228 times

Re: Våbenfund: Luger dele + revolver

Indlæg af Patrone » 3. aug 2015, 19:28

Det i skriver om revolveren er virkelig interessant læsning, og det er godt at få identificeret fundet. Jeg kan se ud fra alt det i skriver samt de vedhæftede billeder, at der helt sikkert er tale om en udgave af British Bulldog. Jeg har fået min makker til at måle hullerne i revolverens tromle. Hullerne er 9 mm i diameter, og tromlen kan tage 6 patroner.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Våbenfund: Luger dele + revolver

Indlæg af T-REX » 3. aug 2015, 22:56

Den minder meget om denne: http://www.gunvaluesboard.com/european- ... 76517.html

Eller den øverste her, bortset fra at den er 44 og femskuds

http://rugerpistolforums.com/forums/whe ... ers-3.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Våbenfund: Luger dele + revolver

Indlæg af Langenge » 4. aug 2015, 11:08

Det er givetvis kaliber .38 S&W, som i nogle tilfælde går under navnet .380.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar