WW2-effekter fundet med det blotte øje

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

WW2-effekter fundet med det blotte øje

Indlæg af Patrone » 30. jul 2015, 19:12

På en sommerhustur med familien ved vestkysten, dukkede følgende 2. verdenskrigs efterladenskaber op:
Vi spadserede i klitterne uden for stien, og mit blik hæftede sig ved en samling af tykke, tørre granrafter, som stak ud af klitten. Der lå store, rustne søm og andre mindre jerneffekter rundt omkring i det hvide sand, deriblandt den spidse jerngenstand, som er beregnet til at sammenhæfte tømmer. Der må jo ikke graves i klitterne, men da tømmer konstruktionen stak ud af siden på en høj klit, var genstande ganske belejligt gledet ned til bunden, hvor de lå relativt samlet. Fundet af det tilsyneladende eksploderede flare-lignende patronhylster opbakkede min teori om, at der var tale om WW2. Området skulle efter patron-fundet selvfølgelig søges godt igennem, og blandt nogle granner i en lavning lå den der,,, en MG42/34 ammunitionskasse?! Læderet på håndtagene er bevaret og der er rester af grøn maling. Jeg har netop konserveret kassen, hvor malingen desværre dryssede af. Jeg syntes, at denne ammunitionskasse ser lidt anderledes ud, i forhold til dem jeg ellers kender. Er der nogen herinde som ved om kassen er fra en tysk MGér? Jeg er også nysgerrig omkring det eksploderede alu-hylster?
På en anden gåtur stødte vi på et nyligt oprenset vandhuld, som lå på en græs eng med unge tyre. Vandhuldets kanter var fyldt med glasskår, flasker og en masse andre ting, hvilket selvfølgelig straks fik min fulde opmærksomhed. Mit spørgsmål hér er, om nogen kan give en ID på de mange, ens stumper på billede 3? Jeg samlede dem sammen med den klare overbevisning, at det var dele til et batteri. Nu er jeg kommer i tvivl, og overvejer istedet om de kan sige bang!!
Håber at i kan hjælpe mig. Hvis ikke bortskaffer jeg delene.
Jeg søger også ID på det bøjede flare hylster (eller hvad det nu er).

Mvh Patrone

01ammo.jpg
01ammo.jpg (95.3 KiB) Vist 5908 gange
02ammo.jpg
02ammo.jpg (99.56 KiB) Vist 5908 gange
03.jpg
03.jpg (78.15 KiB) Vist 5908 gange
04ww2.jpg
04ww2.jpg (88.18 KiB) Vist 5908 gange
05ww2.jpg
05ww2.jpg (98.63 KiB) Vist 5908 gange
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: WW2-effekter fundet med det blotte øje

Indlæg af Refraktorius » 31. jul 2015, 08:54

Jeg tror roligt du kan regne med, at billede tre er gamle batterier.

Prøv at kradse lidt i den sorte stang i midten, og se om det ikke er en kulstang. Det sviner, og farver fint sort, hvis du gnider afkradset ud på et stykke papir.



Ak ja, "de gode gamle dage" hvor man bare ukritisk smed alt sit møg i det nærmeste vandhul....
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
BUMUS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 13. sep 2007, 23:17
Interesser: Ammunition. våben, 2. VK.
Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 47 times
Been thanked: 111 times

Re: WW2-effekter fundet med det blotte øje

Indlæg af BUMUS » 31. jul 2015, 14:22

Hej

Billede 3, er ganske rigtigt batteridele og de to alu. hylstre, er rester fra nytårs raketter.

Ammo kassen er tidlig Bundeswehr.

"If any of the boxes have lines on their sides they are DDR, Bundeswehr. The lines are pressed into the metal from the inside, bulging out. They go across the whole length of the longest side of the ammo box.

https://www.mainemilitary.com/productca ... mmocan.jpg

Dan

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: WW2-effekter fundet med det blotte øje

Indlæg af Patrone » 1. aug 2015, 10:32

Godt at høre fra jer at dimserne på billede 3 er til et batteri! Den sorte stang lader til at være af kul Refraktorius, hvad den så end er fremstillet til?
Jeg må sande, at du har ret BUMUS, ammunitionskassen ér fra Bundeswehr. Standen taget i betragtning overrasker det mig ikke, da en ammunitionskasse efterladt i klitterne siden 1945, nok ville have være mere medtaget i det salte miljø.
Det undrer mig, at de to alu-rør er fra nytårs raketter. Alu er dyrt og kan ved uheldig sprængning udsende fragmenter, men det er trods alt et let materiale og det kan ikke afgive gnister.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: WW2-effekter fundet med det blotte øje

Indlæg af Refraktorius » 1. aug 2015, 20:45

Det er helt almindeligt at motorerne på større nytårsraketter har et alurør inderst.
Prøv at betragte nedfaldet efter næste nytår. Nogle af dem er med plast, andre er med alu, men det er kun et fåtal der har rene pap-motorer.

Kulstangen er den ene pol i et klassisk tør-element.
image.jpg
image.jpg (45.45 KiB) Vist 5502 gange
The container of the zinc–carbon dry cell is a zinc can. The can contains a layer of NH4Cl or ZnCl2 aqueous paste impregnating a paper layer that separates the zinc can from a mixture of powdered carbon (usually graphite powder) & manganese (IV) oxide (MnO2) which is packed around a carbon rod. Carbon is the only practical conductor material because every common metal will quickly corrode away in the positive electrode in salt based electrolyte.
Kilde: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zinc–carbon_battery
Senest rettet af Refraktorius 2. aug 2015, 08:08, rettet i alt 3 gange.
Begrundelse: Indlæg editeret og note tilføjet i "den lille sorte bog". URL fungerer stadig ikke som link, fordi der er brugt"åndssvage tegn" i filnavnet!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: WW2-effekter fundet med det blotte øje

Indlæg af Langenge » 1. aug 2015, 21:05

Refraktorius skrev: Hmmm, den gider slet ikke URL-en ovenfor!
:mad:

[img]https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zinc–ca ... ry_(1).png[/img]
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=18&t=2533
:rolf: :rolf: :rolf:

(Undskyld Refrak.... KUNNE ikke lade være :oops: )
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: WW2-effekter fundet med det blotte øje

Indlæg af Patrone » 2. aug 2015, 11:50

Tak Refraktorius, der blev jeg klogere :) Godt set!!
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Besvar