Den Gamle finger ring (ss)

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Tjele88
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 61
Tilmeldt: 1. nov 2008, 16:16
Interesser: detektor
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 3 times

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af Tjele88 » 16. nov 2013, 17:43

den er fundet i Østerskoven ved Haderslev, og var under besættelsen tyskernes største ammunitionsdepot i Danmark og husede desuden omkring 250 soldater. ringen er fundet i området hvor tyskernes barakker var placeret. Er fundet tilbage i 2012 hvor vi var inviteret på en tur der ned
Folk der peger med piber har altid ret

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af X-Ray » 16. nov 2013, 17:50

Hvor langt nede i jorden var den
Shooters Bible is the only Bible for me

Tjele88
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 61
Tilmeldt: 1. nov 2008, 16:16
Interesser: detektor
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 3 times

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af Tjele88 » 16. nov 2013, 17:53

Ikke langt omkring 5cm

Sendt fra min C6903 med Tapatalk 4
Folk der peger med piber har altid ret

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af Elbæk » 16. nov 2013, 17:57

At den er fundet et sted hvor tyskerne holdt til under krigen, er ikke det samme som at den automatisk kan henføres til dem.

Ligeledes siger funddybden intet om dateringen - ringen kan have ligget og rodet rundt i muldlaget i mange år før den blev fundet.

Jeg er 90% sikker på at det er en middelalderlig/renæssance signetring - men prøv at spørge på dit lokale museum. Det er godt nok efterhånden nogle år siden jeg sidst læste op på senmiddelalderlige ringe, men den du har der er en ret almindelig type, så jeg er ret sikker på at jeg har ret.

EDIT: Det havde jeg så ikke helt, den er senere; fra 1500-/1600-tallet
Senest rettet af Elbæk 16. nov 2013, 18:35, rettet i alt 3 gange.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af Elbæk » 16. nov 2013, 18:29

Jeg har lige vist billederne af ringen til en bekendt og gammel studiekammerat; Lars Sass Jensen, som er middelalder- og renæssance arkæolog - og en måske en af dem i Danmark som ved mest om senmiddelalderlige smykker.

Lars siger det samme som jeg; ringen er en signetring. Dog daterer han ringen til at være efter 1500, måske endda 1600-tallet, da signetringe med både initialer og bomærke ikke er almindelige i Danmark før omkring år 1500. Det ved han meget mere om end jeg gør.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af Elbæk » 16. nov 2013, 18:40

Lars har lige sendt mig et par scan fra Lindahl, Fritze: Symboler i guld og sølv. København 2003

Billede

Billede
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Slettet bruger

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af Slettet bruger » 16. nov 2013, 20:01

Der er ganske rigtigt tale om en gammel fingerring, men den er væsentligt ældre end 2. Verdenskrig. Som Elbæk og Lars Sass ganske rigtigt påpeger, så er den formentligt fra 1600-tallet, måske lidt ældre. Det er en typisk signetring, som blev brugt til at sætte sit mærke i voks, når dokumenter skulle besegles.

I middelalderen var det almindeligt, at signeter blev destrueret når ejeren døde for at undgå falsknerier, men de findes undertiden hele og velbevarede (jeg har faktisk selv været så heldig at finde hele to i min karriere som middelalderarkæolog).

Jeg vil foreslå at finder kontakter Museum Sønderjylland - Arkæologi Haderslev (kontakt evt. Lennart S. Madsen, som er leder for afdelingen) og viser dem ringen. De vil være meget interesserede i at se den og registrere den. Der er endda en chance for at mærket og initialerne kan forbindes til en kendt, historisk person. Ejere af signetringe og mærker var ofte et stykke oppe i samfundets sociale lag, og dermed er der er større chance for at vedkommende har sat sig spor i de skriftlige kilder, som er forholdsvis righoldige fra den periode, som ringen stammer fra.

Initialerne er som skrevet HG, og symbolet skal ikke læses som SS, men som et kors med to "knækkede" korsender på den ene korsarm.

LCB
Senest rettet af Slettet bruger 16. nov 2013, 20:30, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af X-Ray » 16. nov 2013, 20:04

Hvad er betydningen af et kors med to knækkede korsender ? Kan det henledes til en bestemt samfunds funktion.
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af Elbæk » 16. nov 2013, 20:07

X-Ray skrev:Hvad er betydningen af et kors med to knækkede korsender ? Kan det henledes til en bestemt samfunds funktion.
Et bomærke er et abstrakt symbol som fungerede som signatur eller ejermærke, en slags "tag". Bomærker havde ofte kors som udgangpunkt for deres design.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Slettet bruger

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af Slettet bruger » 16. nov 2013, 20:29

Og en af pointerne med et bomærke var, at det skulle være let at replicere og ganske som med runerne, så kan lige streger i forskellige konstellationer laves med snart sagt hvilket som helst instrument eller værktøj.

I dette tilfælde "betyder" korset nok ikke noget som sådan, men det kan bestemt ikke afvises at ejeren kan have været præst ved den lokale sognekirke.

LCB

Tjele88
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 61
Tilmeldt: 1. nov 2008, 16:16
Interesser: detektor
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 3 times

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af Tjele88 » 18. nov 2013, 08:02

Jeg skrev til Museum Sønderjylland - Arkæologi Haderslev


Svar fra muserum ,

Jeg er ganske sikker på, at det er en normal signet, og som du selv siger, måske fra 17- eller 1800-tallet.

 Hvordan den så kan være landet ude i Østerskoven bliver nok umuligt at komme med en forklaring på. Den landsby, der lå i området, blev nedlagt allerede i 1580’erne, så der er nok ikke nogen sammenhæng. Men selve skoven er til gengæld ret gammel, går nok tilbage til 1700-tallets begyndelse, så hvad HC skulle ude i skoven med sin signet er lidt underligt.
Folk der peger med piber har altid ret

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Den Gamle finger ring (ss)

Indlæg af Elbæk » 18. nov 2013, 08:52

Det var en noget sen datering, men typen hár været i brug igennem så lang en periode, så det kan sagtens være rigtigt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar