Pris af metaldetektor og regler for søgning?

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Pris af metaldetektor og regler for søgning?

Indlæg af DeVille » 28. jun 2011, 22:18

Efter at have kigget lidt i de forskellige tråde herinde er jeg blevet interesseret i søgninger med metaldetektor og de forskellige fund man kan gøre.
Jeg har så kigget lidt rundt på nettet for at se hvad sådan en metaldetektor koster, men mit umiddelbare indtryk er at man skal af med 3-5 tusinde kroner for at få en nogenlunde detektor, og altså ikke en "børnemodel".
Jeg synes at det er lige i overkanten, da det er noget jeg gerne vil prøve, men jeg ved jo ikke om det fanger min interesse eller om det er noget der hurtigt bliver opgivet igen.
Findes der nogle billige men gode metaldetektorer som jeg bare ikke er faldet over, eller er der nogen af jer der kender til andre (billige) metoder at finde spændende gamle genstande på?

Og så lige et sidespørgsmål: I min søgning efter metaldetektorer faldt jeg over wikipedia siden, hvor der bl.a. stod af man skal have tillladelse fra lodsejeren til at søge på grunden, hvilket jo er klart nok. Jeg har dog set i en del tråde herinde at mange er jer søger i skoven. Hvem skal man spørge om lov for at søge i skoven, eller skal man bare gå amok fordi skoven er offentligt område?

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af Marc » 28. jun 2011, 22:55

Man må ikke bare uden videre gå i statsskovene med detektor.
Jeg er medlem af Sønderjyllands Amatørarkæologiske Forening og har den vej igennem fået tilladelse fra Museum Sønderjylland(Haderslev Museum) og Skov og Naturstyrelsen til at gå i statsskovene. Du skal være velkommen til at komme med på en tur og prøve detektoren, så kan du lige få det prøvet af inden du evt. selv investerer i en.
Jeg bruger en Minelab x-terra 305 :blink:
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af HVK » 28. jun 2011, 23:35

Marc. skrev:Man må ikke bare uden videre gå i statsskovene med detektor.
I skovene har jeg aldrig spurgt og aldrig haft problemer. Man medbringer en meget lille spade (planteske), opfører sig utrolig pænt, dækker sine huller og skruer charmen på... :biggrin: Så sker der sjældent noget... Alle har jo ret til at gå på stierne i skoven og at søge. Man kan så diskutere om man må grave.... Men jeg har mødt lodsejere uden problemer...

Find en brugt detektor der har kostet 2½k og opefter. Lad være med at sopilde dine penge på alt under 1000,- for så VIL de være spildt....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af Marc » 29. jun 2011, 00:10

HVK skrev: Men jeg har mødt lodsejere uden problemer...
Hehe, det må være nogle flinke mennesker du er stødt på, den var sgu' ikke gået her :giggle:
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af DeVille » 29. jun 2011, 08:35

Det ser ikke ud til at der er nogen ordentlige brugte metaldetektorer til salg lige i øjeblikket.
Jeg må så holde øjne og ører åbne og se om der skulle dukke en frem på et tidspunkt. Tak for hjælpen.

Brugeravatar
L Empereur
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 12. dec 2004, 09:34
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af L Empereur » 29. jun 2011, 14:37

Peterlh skrev:Det ser ikke ud til at der er nogen ordentlige brugte metaldetektorer til salg lige i øjeblikket.
Jeg må så holde øjne og ører åbne og se om der skulle dukke en frem på et tidspunkt. Tak for hjælpen.
Prøv at holde øje på http://fibula.dk/ eller http://www.detekt.dk/ der kommer af og til nogle til salg.
Det er ikke nok at tro, man skal vide!

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af DeVille » 29. jun 2011, 21:40

L Empereur skrev:
Peterlh skrev:Det ser ikke ud til at der er nogen ordentlige brugte metaldetektorer til salg lige i øjeblikket.
Jeg må så holde øjne og ører åbne og se om der skulle dukke en frem på et tidspunkt. Tak for hjælpen.
Prøv at holde øje på http://fibula.dk/ eller http://www.detekt.dk/ der kommer af og til nogle til salg.
Det prøver jeg, tak for tippet. :smile:

Brugeravatar
Jensen79
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10. apr 2011, 22:00
Interesser: VP FSV WW2
Geografisk sted: Jylland

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af Jensen79 » 30. jun 2011, 14:20

Tænkte på - hvad er "ca" dybdegangen på de forskellige detektorer?

- Jensen

Grizzly
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 4. aug 2006, 23:40
Interesser: Våben
Geografisk sted: nordsjælland
Has thanked: 1 time

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af Grizzly » 20. jul 2011, 17:03

VILDT SPÆNDENDE , man bliver sgu lidt interesseret og misundelig (det er en grim ting , man kan jo bare handle), ville også godt lid t igang ( der er bare en lille økonomisk faktor ), går man i detektor-klub, eller hvordan starter man .

http://www.youtube.com/watch?v=5WHTDGSUfQ0&NR=1
visdom kommmer med alderen, visdom er summen af teori og praksis .

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af HVK » 20. jul 2011, 17:44

Der er en Xterra 705 på www.detekt.dk lige nu....super maskine....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Grizzly
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 4. aug 2006, 23:40
Interesser: Våben
Geografisk sted: nordsjælland
Has thanked: 1 time

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af Grizzly » 20. jul 2011, 19:47

tak for responsen, jeg drømmer lige lidt , jeg tror det bliver senere på sommeren , men det er jo totalt imponerende , hvad der kan findes , men alligevel er det vel som med anden jagt , at der er langt immellem de store trofæer, vi tales nok senere på året, tak
visdom kommmer med alderen, visdom er summen af teori og praksis .

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af HVK » 20. jul 2011, 21:42

grizzly skrev:tak for responsen, jeg drømmer lige lidt , jeg tror det bliver senere på sommeren , men det er jo totalt imponerende , hvad der kan findes , men alligevel er det vel som med anden jagt , at der er langt immellem de store trofæer, vi tales nok senere på året, tak
Nu var det også mest til Peter - det er jo hans tråd :blink:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af Marius » 28. sep 2012, 14:03

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=139348

Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen
§ 28. På strandbredder, andre kyststrækninger, klitfredede arealer, i skove, på udyrkede arealer og på veje og stier i det åbne land er ikke tilladt følgende:
1) Fiske i søer, damme og vandløb.
2) Beskadige træer og buske.
3) Beskadige eller fjerne skoveffekter, herunder brænde og kvas.
4) Tage grene af træer og buske samt omhugge, opgrave eller oprykke træer, buske eller anden vegetation. I skove, der ejes af staten, kommuner, Folkekirken eller offentlige stiftelser, er det dog tilladt at skære eller klippe kviste af løvtræer, der er over 10 m høje.
5) Foretage erhvervsmæssig indsamling af nødder, bær, svampe, frø og kogler, blomster, urter, grene, kviste, mos og lav m.v. Indsamling i begrænset omfang til privat brug er tilladt. Kogler må dog kun tages fra skovbunden. Grene og kviste må ikke indsamles i bevoksninger, hvor der oparbejdes pyntegrønt.
6) Skræmme eller på anden måde forulempe dyrene eller beskadige huler og reder, yngel og æg.
7) Drive handel.
8) Opstille telte og lign.
9) Udvise støjende adfærd, herunder benytte radioer og andre musikapparater, højtalere, musikinstrumenter o. lign. på støjende måde.
10) Benytte metaldetektorer m.v., projektører eller andet stærkt lys.
11) Klatre med brug af sikringsudstyr eller andre hjælpemidler.
Sikken sur lov :argue:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af HVK » 28. sep 2012, 18:29

Jeg har aldrig rettet mig efter den.....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Cannonfodder
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 24. jan 2010, 23:59
Interesser: våben,fly osv
Geografisk sted: viborg
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af Cannonfodder » 28. sep 2012, 21:14

Halløj Peter.
Du kan med fordel købe en Garret Ace 250, de kan fåes for ca 2000 og er en ganske udemærket begynder detektor. Detectorlabs.dk har flere forskellige begyndermodeller der ikke flår bunden ud af din økonomi(forhåbentlig!) ;-) + Det ligger i Bolderslev/Sønderjylland!
Og kommer du dertil du gerne vil igang skal du være velkommen til at skrive, så skal jeg med glæde sætte dig lidt ind i de sager man SKAL vide for at søge lovligt i danmark,finde lodsejere,fortidsminder,tilladelser osv hvis det har din interesse. "Just whistle"
Go weekend!

Cannonfodder
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 24. jan 2010, 23:59
Interesser: våben,fly osv
Geografisk sted: viborg
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af Cannonfodder » 28. sep 2012, 21:18

Marius skrev:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=139348

Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen
§ 28. På strandbredder, andre kyststrækninger, klitfredede arealer, i skove, på udyrkede arealer og på veje og stier i det åbne land er ikke tilladt følgende:
1) Fiske i søer, damme og vandløb.
2) Beskadige træer og buske.
3) Beskadige eller fjerne skoveffekter, herunder brænde og kvas.
4) Tage grene af træer og buske samt omhugge, opgrave eller oprykke træer, buske eller anden vegetation. I skove, der ejes af staten, kommuner, Folkekirken eller offentlige stiftelser, er det dog tilladt at skære eller klippe kviste af løvtræer, der er over 10 m høje.
5) Foretage erhvervsmæssig indsamling af nødder, bær, svampe, frø og kogler, blomster, urter, grene, kviste, mos og lav m.v. Indsamling i begrænset omfang til privat brug er tilladt. Kogler må dog kun tages fra skovbunden. Grene og kviste må ikke indsamles i bevoksninger, hvor der oparbejdes pyntegrønt.
6) Skræmme eller på anden måde forulempe dyrene eller beskadige huler og reder, yngel og æg.
7) Drive handel.
8) Opstille telte og lign.
9) Udvise støjende adfærd, herunder benytte radioer og andre musikapparater, højtalere, musikinstrumenter o. lign. på støjende måde.
10) Benytte metaldetektorer m.v., projektører eller andet stærkt lys.
11) Klatre med brug af sikringsudstyr eller andre hjælpemidler.
Sikken sur lov :argue:
Faktisk ikke. Den er meget nem at håndtere, søg tilladelse INDEN man går igang. De instanser jeg har snakket med ang forskellige tilladelser har ikke givet nogensomhelst problemer, og alle givet tilladelser de steder jeg har spurgt.

Brugeravatar
Troels T.
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 21. jun 2006, 21:30
Geografisk sted: Viborg
Been thanked: 2 times

Re: Pris af metaldetektor og regler for søgning

Indlæg af Troels T. » 28. sep 2012, 23:34

Jeg kan stærkt anbefale at købe en brugt X-Terra 305. den koster ca 2,500,- Havde selv en i ca. et år og solgte den så igen til 2,500,-
Så har man ikke mistet det store hvis nu ikke interessen ikke skulle være der alligevel.
Og så vil jeg lige give en stor hjælp videre til alle nye, Allan Fauerskov har lavet et super hjælpemiddel der hedder "How to find a lodsejer"
Bare google det så kommer det op. Så bliver det ikke nemmere og så er formaliteterne iorden.
Mvh. Troels.

Besvar