Erfaringer med hunde på flyrejse søges

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Erfaringer med hunde på flyrejse søges

Indlæg af Hansikæret » 13. maj 2022, 23:11

Hej kloge hundefolk

Konen og jeg var for et par år siden på ferie i Wales og Cornwall uden min hund. Skøn ferie med lange traveture i vidunderligt landskab, kolde pints på pubberne og masser af rare mennesker. Men jeg savnede min hund på de lange ture i den fantastiske natur.
Nu vil vi tilbage, og denne gang vil jeg gerne have hunden med. Så vidt jeg kan forstå, er det ikke et problem at få hunden (formel 1 lab på ca. 20 kg) med i bagagerummet på flyet, ej heller at leje bil hvor hunde er tilladt. Spørgsmålet er, hvor stressende sådan en flyrejse er for hunden? Vi flyver til London, ca. 1,5 times varighed fra Kbh. Skal man dope den inden afgang? Ingen af mine hundevenner har erfaring med at flyve med hund. Hvis man læser på nettet, er der flere hundeejere, der rutinemæssigt tager deres hunde med på flyferier.
Er der mon nogle af jer derude, der har erfaringer med hunde på fly?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Erfaringer med hunde på flyrejse søges

Indlæg af HR » 13. maj 2022, 23:21

Jeg ved godt at det er en uskik at svare på noget andet end det der bliver spurgt om :oops: . Men dem jeg kender som rejser frem og tilbage med hunde, de kører selv. Der er gode færgeforbindelser over Holland.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Erfaringer med hunde på flyrejse søges

Indlæg af Raptor357 » 14. maj 2022, 01:10

Jeg har ingen praktisk erfaring, jeg har segengæld set fjernsyn i ca 30 minutter.
Programmet omhandlede livet i en europæisk lufthavn.
1, dyr fik medicin mod den stress man får af at blive behandlet som gods.
2, der var en hund der ikke havde det så godt efter en lang flyvetur, den var blevet kold.

Jeg ved at flyvemaskiner holdes flyvende i rigtigt mange år, de er dyre, så vil du have hunden med, så find er nyere fly model, så forholdene man ikke ser er så gode som muligt.

Udsendelsen er nok 5-10år gammel, men jeg vil betegne en hund i bugen på en flyver som en nødløsning og overveje egen bil og færge.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Erfaringer med hunde på flyrejse søges

Indlæg af Gerdson39 » 14. maj 2022, 07:29

Dyr bliver ikke transporteret i almindelig bagagerum, de ville fryse ihjel.
Her med UK skal du lige gøre dig klog på de regler de har, det var besværlig nok da de var indenfor EU.
Hunde må kun med på ganske specifiske ruter og skal forbi veterinær inden indrejse, det vil sige på fastlandet. Vi selv er altid kørt med bil, og har taget tunnel. Ved ikke om det er muligt med fly.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Erfaringer med hunde på flyrejse søges

Indlæg af Gerdson39 » 14. maj 2022, 07:53

https://www.gov.uk/bring-pet-to-great-b ... ved-routes

Det burde være muligt. På siden kan du læse om yderlige krav. For et par år siden var det meget besværligt med en rabies blod screening 6 måneder inden osv, men den blev læmpet en smule. Vi skulle dog altid forbi en dyrelæge 24h timer inden. Og det hele blev kontrolleret ved en kontrolstation i Calais inden man kører på transport tog.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Erfaringer med hunde på flyrejse søges

Indlæg af Hansikæret » 17. maj 2022, 07:37

Tak alle sammen for gode svar.
Jeg undersøger mulighederne nærmere.

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Erfaringer med hunde på flyrejse søges

Indlæg af APE74 » 28. jun 2022, 17:27

har kun proevet at have hund med i kabinen (Chihuahua), da vi flyttede til USA i 2015 , gik egentligt smertefrit, men soergede for at vaere en tur forbi dyrlaegen 1-2 uger (tror jeg nok at det var) foer afrejse,, og saa ellers have et EU hundepas og alle vacciner iorden...

mener at merpris var ca 500 Kr. for at have hende med, frygtede det vaerste i tolden / Immigration,, men de var mere interesserede i det marcipan vi havde i kufferten :rolf:

ved ikke hvordan UK er i forhold , eller hvordan det er med hund i "lasten" ,, men er mange der flyver saadan og er osse mange der importerer hunde og katte , paa den maade

mht lejebil kan det nok give et problem... jeg spurgte ikke, (hvad de ikke ved.......) , da hun er saa lille at vi sad med hende paa skoedet,,

Besvar