Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 29. nov 2021, 12:15

Hej alle hundefolk, nye som gamle, gode og moderate 😉

Som overskriften antyder, er konen begyndt at åbne op for, at vi skal have hund igen.
Jeg har ALTID haft hund, var 10-12 år da jeg fik min egen, og har siden altid haft. De sidste 6 år, har vi ikke haft, og savnet er enormt. Men nu er der måske en lille mulighed for at det kan lade sig gøre igen.

Udfordringen kommer så nu, hvor vi skal blive enige om, hvis vi skal have hund, hvilken skal det så være?
Jeg har altid haft labrador, og synes de er dejlige lette at arbejde med - jeg har altid haft afrettet og veldresseret hunde, den næste skal IKKE være en undtagelse😊

Fruen mener, at en labrador er for stor, og jeg har forklaret hende, at små hunde ofte fylder mere, da deres personlighed er større, end store hunde gør.

Hun har haft spaniels i familie før, en cocker. Udelukkende som familiehund. Ligeledes en afrettet og veldresseret hund. Derfor heldet hun til sådan en hund.

Jeg er ikke uenig, synes de er noget af det smukkeste, men hvis jeg skal kigge tilbage på min egen (begrænset erfaring med cocker), så har jeg flere vennepar som har købt sådan et kræ som familiehund og haft en hund der praktisk talt ikke har rørt gulvet..

Når jeg snakker med folk på jagt, så roser de jo deres spaniels til skyerne. Men det er da også fantastisk, at se en veldresseret spaniels arbejde.

Min frygt går som sagt på, at hvis vi anskaffer os en cocker, at vi vil have en hund der ikke kan falde til ro indendøre.
Jeg ved, at meget af det kan tages i opdragelsen.

Nu til det egentlige spørgsmål - Hvis jeg skal have en hund, som skal være familiehund 80% af tiden, og 20% jagthund, vil jeg komme i land med en cocker?

Vil en “alm” cocker være bedre til dette, end ft’er?
Vil jeg mangle jagtiver med en “alm” cocker kontra en ft’er?
Min nuværende jagt, vil egne sig rigtig fint til en spaniel.
Så den skal nok blive brugt 😉

Jeg har ikke planer om, at skal til markprøver eller lign.
Blot en familiehund som kan komme med på jagt.

Nå - hold da op, det blev længere end forventet.

Del endelig jeres erfaringer, gerne “alm” vs ft’er
Jeg er ikke interesseret i, at hører at jeg skal have en labrador igen, da det ikke er en mulighed.

På forhånd tak.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af HR » 29. nov 2021, 13:13

Hvis du køber noget andet end en spaniel, så vil alle problemer du møder i fremtiden være fordi den ikke er en spaniel (i din kones øjne). Alene det er grund nok til at købe en spaniel. Husfreden er ubetalelig og det er vigtigt at hun har et positiv medejerskab over hunden. Hun vil også have meget lettere ved at se gennem fingre med racespecifikke svagheder hvis racen var hendes valg.

De bedste field trail linjer har små dynamitbomber inde i maven. Det gælder i øvrigt også for labberne. En kompetent træner kan styre det, men man risikerer at få tændt dem op på en måde så de kommer til at løbe på væggene. Det er ingen leg, ingen bolde, ingen lejetøj, ingen tossen med andre hunde, ingen hvinende børn. Hvis der er enighed i familien om det, så kan du sagtens tage en FTer. De kan være lige så rolige inden døre som en lab.

Jeg har set en del show cockere der har gået ganske fornuftigt på jagt. Der er tit lidt problemer omkring apportering, og de er ikke helt så aggresionsfri som FTerne. Men alt i alt så er de fint brugbare (i modsætning til brune labber og hvide goldens :evil: ).

En spaniel kan alt det samme som en lab. Den er lidt bedre til at lave et tæt søg inde ved dig, og lidt mindre styrbar på lang afstand under apportering. Den skal også beskyttes mere imod kulde på trækjagt om vinteren. Men ellers, så minder racerne mere om hinanden end det ser ud til på overfladen (hint, spaniels bliver trænet til det de er gode til og det gør labber også. Derfor bliver forskellen overdrevet).

Jeg syntes at du skal finde en FT af en rolig linje eller en show cocker efter forældre som du har set på jagt.

/HR

P.S. Jeg har selv 3 labber, så dette er ikke en fan post.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 29. nov 2021, 13:29

Tak for svaret HR.

Yderst brugbar, og dejligt at høre fra en, som faktisk upartisk.
Jeg har altid været glad for labben, fantastisk hund, men som du også selv nævner, vælger man andet, så er det svært at få hende overbevist om, at det faktisk er en god hund.

Jeg kigger lidt efter “dovne” ft’er 😉
Er der ellers noget man skal være opmærksom på?
Skal de være med stamtavle? Får man en bedre hund af det? Er de lettere at dressere fordi det ligger i generne?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af HR » 29. nov 2021, 13:58

Jacii skrev:
29. nov 2021, 13:29
Tak for svaret HR.

Yderst brugbar, og dejligt at høre fra en, som faktisk upartisk.
Jeg har altid været glad for labben, fantastisk hund, men som du også selv nævner, vælger man andet, så er det svært at få hende overbevist om, at det faktisk er en god hund.

Jeg kigger lidt efter “dovne” ft’er 😉
Er der ellers noget man skal være opmærksom på?
Skal de være med stamtavle? Får man en bedre hund af det? Er de lettere at dressere fordi det ligger i generne?
Jeg vil altid gå efter en med stamtavle. For hvorfor er det lige at dem uden ikke har nogen? Og i totalbudgettet for et hundeliv er prisforskellen mellem en med tavle og en uden ubetydelig. Men jeg vil ikke gå efter den skarpeste FT hund efter den nyeste champinon. Idealet på markprøver i vinderklasse er at de går ekstremt hårdt og hurtigt i 15 minutter, og det er ikke nødvendigvis hvad vi dødelige skal bruge i en jagthund.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 29. nov 2021, 14:07

Jeg skal ikke gå markprøver eller lign, jeg skal bare en god og trofast ven som vil hjælpe mig på jagt 😉

Jamen det giver jo god mening, ift. stamtavlen.
Og ift. økonomiske aspekt, så er det ikke det der vælter budgettet, så det er ikke stedet jeg vil sparer.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af C-X » 29. nov 2021, 14:44

Køber du en hund med stamtavle, så får du også gerne en hund, hvor der er lagt omtanke i avlen og netop dén hund du får. Det er værd at belønne den ihærdige opdrætter for sit arbejde, uanset om man har store ambitioner selv, eller knap så store. Sådanne betragtninger bør man afstemme med opdrætteren, således I sammen finder den hund i et kuld, som passer dig bedst. Der er ingen grund til at du får den mest kompetative hvalp i kuldet.

Stamtavle eller ej, så æder de det samme, fylder det samme, skal begge til dyrlæge osv. Det er om at sikre sig de bedste muligheder for succes, allerede inden man kommer i gang.

Gode opdrættere holder også ofte kontakten, hjælper løbende og giver en form for garanti, hvis du alligevel får en hund med skjulte fejl.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af HHC » 29. nov 2021, 14:50

Min engelske cocker har 3 gear 1.hjemme, 2 gå tur, 3 jagt.
Så der er en vis balance i tingene.
Et alternativ er en sussex spaniel, det går bestemt ikke så hurtigt som springer eller engelske.
Men de er pokkers grundige, en fantastisk familiehund og vagtsomme.
Der er enkelte til salg i udlandet hvis man ved hvor man skal lede :smile:
Fruen vil sikkert blive glad da de ikke fælder så meget, dog er der nogen pelsarbejde ved dem som ved alle spaniels

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 29. nov 2021, 20:28

C-X skrev:
29. nov 2021, 14:44
Køber du en hund med stamtavle, så får du også gerne en hund, hvor der er lagt omtanke i avlen og netop dén hund du får. Det er værd at belønne den ihærdige opdrætter for sit arbejde, uanset om man har store ambitioner selv, eller knap så store. Sådanne betragtninger bør man afstemme med opdrætteren, således I sammen finder den hund i et kuld, som passer dig bedst. Der er ingen grund til at du får den mest kompetative hvalp i kuldet.

Stamtavle eller ej, så æder de det samme, fylder det samme, skal begge til dyrlæge osv. Det er om at sikre sig de bedste muligheder for succes, allerede inden man kommer i gang.

Gode opdrættere holder også ofte kontakten, hjælper løbende og giver en form for garanti, hvis du alligevel får en hund med skjulte fejl.
Tak for svaret, jeg havde slet ikke tænkt på det, på den måde.
Men det giver jo god mening det hele. 👍🏻

Min kone, ja og datter for den sags skyld, har forelsket sig i den røde model, jeg synes dog ikke de er overrepræsenteret nogen steder. Er det blot et tilfælde?

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 29. nov 2021, 20:31

HHC skrev:
29. nov 2021, 14:50
Min engelske cocker har 3 gear 1.hjemme, 2 gå tur, 3 jagt.
Så der er en vis balance i tingene.
Et alternativ er en sussex spaniel, det går bestemt ikke så hurtigt som springer eller engelske.
Men de er pokkers grundige, en fantastisk familiehund og vagtsomme.
Der er enkelte til salg i udlandet hvis man ved hvor man skal lede :smile:
Fruen vil sikkert blive glad da de ikke fælder så meget, dog er der nogen pelsarbejde ved dem som ved alle spaniels
En engelsk spaniel, er desværre ikke lige noget for fruen. Det er kun ft cocker der kan bruges 🤦🏼‍♂️😱

Det var ellers gode forslag.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Boryx » 29. nov 2021, 20:39

Vi har både labrador og spaniel(s).

Det er to meget forskellige hunde rent temperament mæssigt - men de er skønne på hver deres måde.

Faktisk er cockeren lige blevet parret, og vi håber på 5-6 hvalpe lige efter nytår.
Vedhæftede filer
12135EEC-AA62-40DC-9B6E-4E2710C1A037.jpeg
DDA92CEE-82C6-4477-B936-50E62C216CF8.jpeg
AA03D2B7-BC36-47A5-B9AF-185BC6685CEA.jpeg
27EE1AFD-2B40-4F34-BB5F-1638CB8FE19C.jpeg

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 29. nov 2021, 21:07

Boryx skrev:
29. nov 2021, 20:39
Vi har både labrador og spaniel(s).

Det er to meget forskellige hunde rent temperament mæssigt - men de er skønne på hver deres måde.

Faktisk er cockeren lige blevet parret, og vi håber på 5-6 hvalpe lige efter nytår.
Hvor er hun lækker..
Hvor i landet holder I til?

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Boryx » 29. nov 2021, 21:18

Vi bor i Herning.

Nu skal det ikke være en salgsannonce, og muligvis er alle hvalpe faktisk afsat - men du er meget velkommen til at komme og se hende. Hun er en værdig repræsentant for racen synes jeg.

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 29. nov 2021, 22:12

Boryx skrev:
29. nov 2021, 21:18
Vi bor i Herning.

Nu skal det ikke være en salgsannonce, og muligvis er alle hvalpe faktisk afsat - men du er meget velkommen til at komme og se hende. Hun er en værdig repræsentant for racen synes jeg.
Jeg tror heller ikke fruen er der endnu, hvor hun mener hun er klar. Men tak for tilbuddet - det kan sagtens være, at vi takker ja, på et andet tidspunkt..

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af HR » 29. nov 2021, 22:16

Boryx skrev:
29. nov 2021, 20:39
Vi har både labrador og spaniel(s).

Det er to meget forskellige hunde rent temperament mæssigt - men de er skønne på hver deres måde.

Faktisk er cockeren lige blevet parret, og vi håber på 5-6 hvalpe lige efter nytår.
Hun ser lækker ud! Men hvor ser du den store forskel temperamentsmæssigt? Min erfaring er at de minder meget om hinanden: tæt bundne til mennesker og med en stor “Will to please”. Jeg er ikke kritisk, bare nysgerrig.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Boryx » 29. nov 2021, 22:28

HR skrev:
29. nov 2021, 22:16
Boryx skrev:
29. nov 2021, 20:39
Vi har både labrador og spaniel(s).

Det er to meget forskellige hunde rent temperament mæssigt - men de er skønne på hver deres måde.

Faktisk er cockeren lige blevet parret, og vi håber på 5-6 hvalpe lige efter nytår.
Hun ser lækker ud! Men hvor ser du den store forskel temperamentsmæssigt? Min erfaring er at de minder meget om hinanden: tæt bundne til mennesker og med en stor “Will to please”. Jeg er ikke kritisk, bare nysgerrig.
HR

Jeg deler din opfattelse - please’ende, og tæt knyttede.

Forskellen eksemplificerer jeg tit ved;

Når fx. sidder i sofaen om aftenen og hundene ligger og sover. Hvis enten fruen eller jeg rejser os for at gå ud i køkkenet, så er Cockerne på stikkerne med det samme og udstråler “hvad skal
der ske”? Labben åbner muligvis det ene øje og tænker, kommer det mig ved, og kan det svare sig at rejse sig?

Spaniels sover aldrig, de lynlader og klatlader...

Sikkert en grov generalisering, og min erfaring er ikke enorm. Men det er sådan jeg oplever forskellene.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af HR » 29. nov 2021, 22:30

Jacii skrev:
29. nov 2021, 22:12
Boryx skrev:
29. nov 2021, 21:18
Vi bor i Herning.

Nu skal det ikke være en salgsannonce, og muligvis er alle hvalpe faktisk afsat - men du er meget velkommen til at komme og se hende. Hun er en værdig repræsentant for racen synes jeg.
Jeg tror heller ikke fruen er der endnu, hvor hun mener hun er klar. Men tak for tilbuddet - det kan sagtens være, at vi takker ja, på et andet tidspunkt..
Det er et rigtigt fint tilbud du fik der. Tag ud og se hunden nu, før hun bliver tung og præget af drægtigheden. Og du kan sagtens stille dig i kø til en hvalp. Det er med hundehvalpe som med gode restauranter; hvis der ikke er kø, så er der ikke noget at komme efter. Og du behøver ikke bekymre dig om konen. En cockerhvalp på 5 uger sælger sig selv til kvinder :giggle:
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af HR » 29. nov 2021, 22:37

Boryx skrev:
29. nov 2021, 22:28
HR skrev:
29. nov 2021, 22:16
Boryx skrev:
29. nov 2021, 20:39
Vi har både labrador og spaniel(s).

Det er to meget forskellige hunde rent temperament mæssigt - men de er skønne på hver deres måde.

Faktisk er cockeren lige blevet parret, og vi håber på 5-6 hvalpe lige efter nytår.
Hun ser lækker ud! Men hvor ser du den store forskel temperamentsmæssigt? Min erfaring er at de minder meget om hinanden: tæt bundne til mennesker og med en stor “Will to please”. Jeg er ikke kritisk, bare nysgerrig.
HR

Jeg deler din opfattelse - please’ende, og tæt knyttede.

Forskellen eksemplificerer jeg tit ved;

Når fx. sidder i sofaen om aftenen og hundene ligger og sover. Hvis enten fruen eller jeg rejser os for at gå ud i køkkenet, så er Cockerne på stikkerne med det samme og udstråler “hvad skal
der ske”? Labben åbner muligvis det ene øje og tænker, kommer det mig ved, og kan det svare sig at rejse sig?

Spaniels sover aldrig, de lynlader og klatlader...

Sikkert en grov generalisering, og min erfaring er ikke enorm. Men det er sådan jeg oplever forskellene.

… det lyder som mine labber, jeg har ikke været alene på toilettet i flere år :rolf:
Den med den bedste off knap er den gamle tæve. Hun er 1000% rolig i hjemmet. Men man bliver fulgt med et falkeblik fra sofaen hvis man bevæger sig rund (indrømmet, hun står højt i tænding relativt til de fleste). Jeg mistænker at det mere er en forskel mellem hunde end det er forskel mellem racer.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Boryx » 29. nov 2021, 22:45

Jeg synes (både egne hunde og erfaringer samt fra træningsvenner) at spaniels er mere oppe på dupperne.
Men enig, en kæk Lab og en doven spaniel er måske ret ens i virkeligheden.

Men jeg ville ikke bytte hende frk. Cocker for nogen Lab, hun er en fantastisk hund.

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 29. nov 2021, 23:13

Fantastisk læsning..

Min frygt er nærmest gjort til skamme.

Min sidste lab, gad nærmest ikke rejse sig, medmindre det var køleskabet der blev åbnet - det var dog også en sikker vinder..

Jeg kan mærke, at jeg skal ud og besøge nogle kenneler og få en snak med de forskellige - det vil gavne min manglende viden/erfaring på denne race.

Jeg snakkede med en herre en gang, der mente at hanhunde var lettere at dressere da de modnes langsommere en tæver, er det noget si har oplevet?! Jeg har kun haft tæver, og det er tilfældigt.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af PSindrup » 30. nov 2021, 08:09


HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af HR » 30. nov 2021, 08:26

Jacii skrev:
29. nov 2021, 23:13
Fantastisk læsning..

Min frygt er nærmest gjort til skamme.

Min sidste lab, gad nærmest ikke rejse sig, medmindre det var køleskabet der blev åbnet - det var dog også en sikker vinder..

Jeg kan mærke, at jeg skal ud og besøge nogle kenneler og få en snak med de forskellige - det vil gavne min manglende viden/erfaring på denne race.

Jeg snakkede med en herre en gang, der mente at hanhunde var lettere at dressere da de modnes langsommere en tæver, er det noget si har oplevet?! Jeg har kun haft tæver, og det er tilfældigt.
Min erfaring er at tæver er lidt mere koncentrerede om opgaven, hvor hanhunde i perioder har en tendens til gerne at ville lave andre ting hvis de får lov (pisse, snuse og lege). Til gengæld går hanhunde ikke i løbetid 1. oktober og de slipper for et par af de trælse sundhedsproblemer som rammer tæverne (livmoderbetændelse og brystkræft). Hvis du ikke vil have hvalpe, så vil jeg anbefale en han. Men det er ikke nogen deal breaker. Jeg har to hanner og en tæve. Det kan så ikke anbefales. Jeg lever i et galehus når det er løbetid. :help:

Der er en del ret profesionelle spanieltrænere. Min erfaring er at man gerne må gå med i en træning og se hvad der foregår, hvis man bare spørger pænt. De er jo selv interesserede i at sælge deres træning, og en ekstra mand på linjen mellem hundene forstyrrer ikke overhovedet. Fordelen ved at se en træning er at du får et mere realistisk billede af hundenes niveau og de ting folk bøvler med end hvis du bare ser en vinderklassehund hos en avler. Tit er trænerne så også avlere, og der er ofte en overvægt af “deres” hunde til træningen. Så det fungerer også lidt som reklame for deres hunde.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af PSindrup » 30. nov 2021, 08:48

HR skrev:
30. nov 2021, 08:26
Jeg har to hanner og en tæve. Det kan så ikke anbefales. Jeg lever i et galehus når det er løbetid. :help:
:rolf: :biggrin: :twisted:

Hvor er det skønt med en hundemand som dig der beredvilligt deler af dine erfaringer :Hug:

Peter

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af 458hunter » 30. nov 2021, 15:28

Jeg har en Cocker/puddel tæve. Og går man Cocker vejen skal man nok være meget konsekvent mht hvor det er ok at gasse af. Vi har fra starten forbudt alt leg bidelegetøj mv indendørs - det var meget svært for pigerne i starten.

Men indendørs slapper man af og er rolig - vild er noget man er udenfor. Hvis familien kan efterleve det, så lærer hunden det også.

Det har virket rigtig godt og vi har en rolig hund inde, men hun kan tændes på et splitsekund, hvis en af pigerne lige glemmer reglerne.

Så en dejlig race men en del krudt der skal styres - i hvert fald i forhold til Lab/Golden som jeg har været vandt til tidligere.

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 30. nov 2021, 23:05

PSindrup skrev:
30. nov 2021, 08:09
Kender du denne hjemmeside?

https://hunden.dk/nyheder/skal-du-have- ... race/45898

Peter
Om ikke andet, så gør jeg i hvertfald nu 😉 tak

Jacii
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:51
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hammel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Jeg har (næsten) overbevist fruen om, at vi skal have hund igen. MEN…… (spaniels emne)

Indlæg af Jacii » 30. nov 2021, 23:10

HR skrev:
30. nov 2021, 08:26
Jacii skrev:
29. nov 2021, 23:13
Fantastisk læsning..

Min frygt er nærmest gjort til skamme.

Min sidste lab, gad nærmest ikke rejse sig, medmindre det var køleskabet der blev åbnet - det var dog også en sikker vinder..

Jeg kan mærke, at jeg skal ud og besøge nogle kenneler og få en snak med de forskellige - det vil gavne min manglende viden/erfaring på denne race.

Jeg snakkede med en herre en gang, der mente at hanhunde var lettere at dressere da de modnes langsommere en tæver, er det noget si har oplevet?! Jeg har kun haft tæver, og det er tilfældigt.
Min erfaring er at tæver er lidt mere koncentrerede om opgaven, hvor hanhunde i perioder har en tendens til gerne at ville lave andre ting hvis de får lov (pisse, snuse og lege). Til gengæld går hanhunde ikke i løbetid 1. oktober og de slipper for et par af de trælse sundhedsproblemer som rammer tæverne (livmoderbetændelse og brystkræft). Hvis du ikke vil have hvalpe, så vil jeg anbefale en han. Men det er ikke nogen deal breaker. Jeg har to hanner og en tæve. Det kan så ikke anbefales. Jeg lever i et galehus når det er løbetid. :help:

Der er en del ret profesionelle spanieltrænere. Min erfaring er at man gerne må gå med i en træning og se hvad der foregår, hvis man bare spørger pænt. De er jo selv interesserede i at sælge deres træning, og en ekstra mand på linjen mellem hundene forstyrrer ikke overhovedet. Fordelen ved at se en træning er at du får et mere realistisk billede af hundenes niveau og de ting folk bøvler med end hvis du bare ser en vinderklassehund hos en avler. Tit er trænerne så også avlere, og der er ofte en overvægt af “deres” hunde til træningen. Så det fungerer også lidt som reklame for deres hunde.

Det skal jeg have fulgt op på, om der er noget i området.

Det vil da være fantastisk, hvis det var muligt at man kunne deltage i sådan noget.

Jeg mistede min første lab til livmoderhals kræft, og næste lab fik det også, men opdaget o tide, så det kunne fjernes, men det var da rart at være foruden, hvorfor en han måske var at foretrække 😊

Besvar