Ny tæve hvalp sammen med 4 årig hanhund?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Ny tæve hvalp sammen med 4 årig hanhund?

Indlæg af Kajsemand » 6. maj 2020, 22:20

Hjææælp min kone vil have en ft cocker tæve og vi har og. en ft cocker han på ca 4 år.

Er der nogen som har erfaringer med at have både hanhund og tæve sammen i et almindeligt familie hus uden hundegårde og bure?

Hvordan klarer man bedst løbetiden? Skal vi kastrere den ene? Og hvilken en skal det så være?

Alle erfaringer med at have begge køn, modtages med stor taknemmelighed.

Hilsen

Kajsemand

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Ny tæve hvalp sammen med 4 årig hanhund?

Indlæg af HR » 6. maj 2020, 23:32

Jeg tog en 7-års tæve ind midt i vinters og har en 5-års hanhund i forvejen. Det er første gang jeg har mere end en hund, og jeg fortryder det absolut ikke. Der sker bare en hel masse "hundeting" når man har en lille flok i stedet for en single.

Vi havde 1. løbetid for lidt over en måned siden, og det gik egentligt OK. De blev godt nok rigtig gode venner, men sådan en gammel sur tæve kan godt styre en lidt underkuet hanhund (life lesson :oops: ). Det er måske et større problem når tæven er ung? Der blev holdt øje med dem og de fik ikke lov at være sammen om natten. Da det blev op over kom tæven i løbegård hvor hun stod i en uge. Hun kom selvfølgelig ind hver gang han var ude. Hun blev progesterontestet så vi vidste præcis hvor hun var i cyklus, og hun blev parret. Uden dette skulle hun have haft ca en uge længere isolation for at være helt sikker. Og missionen lykkedes, da hun ligger her med et kuld sorte hvalpe (begge mine hunde er gule FT labber, så sorte hvalpe kan kun være fra den planlagte parring med Glenbriar Barbour).

Hvis jeg selv skulle vælge at sterilisere en af mine hunde blev det tæven fordi: 1) Hun er gammel og skal ikke have flere hvalpe alligevel; 2) det fjerner risikoen for kræft og betændelse i livmoder etc. 3) jeg vil ikke risikere en adfærdsændring i en velfungerende hanhund. Andre hunde, andre mennesker, andre prioriteter.

P.S. :thumbup: til din kone.
20200503_171106[1].jpg
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Ny tæve hvalp sammen med 4 årig hanhund?

Indlæg af 308 W » 7. maj 2020, 09:30

Kajsemand skrev:
6. maj 2020, 22:20
Hjææælp min kone vil have en ft cocker tæve og vi har og. en ft cocker han på ca 4 år.

Er der nogen som har erfaringer med at have både hanhund og tæve sammen i et almindeligt familie hus uden hundegårde og bure?

Hvordan klarer man bedst løbetiden? Skal vi kastrere den ene? Og hvilken en skal det så være?

Alle erfaringer med at have begge køn, modtages med stor taknemmelighed.

Hilsen

Kajsemand

Jeg synes at man er ude på et skråplan, hvis man kastrerer en hund for at lave plads til en anden. :thumbdown:

Jeg fik min første jagthund kastreret efter råd fra dyrlægen, fordi han var fuldstændig overtændt!

Han var mildest talt ødelagt der efter.. Pelsen blev grim, umulig at træne med og arrig på andre han hunde, så han endte som udelukkende familie hund.

Min nuværende ft cocker bliver aldrig kastreret uanset hvor umulig han kan blive.

Jeg har ingen løsningsforslag til dig, håber bare ikke at du ødelægger din hund, for at opfylde din kones ønske.

Besvar