Kleiner Münsterländer, stand.

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brno
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13. feb 2014, 12:45
Interesser: Jagt fiskeri
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 18 times

Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Brno » 5. feb 2019, 19:58

Hej. Vi, i familien, er kommet frem til vi syntes en kleiner ville passe godt til os, og til det jagt jeg går på.
Da jeg også kommer med på fællesjagter(hagl), hvor det er en blandet landhandel med hensyn til hunde racer, kunne tænke mig og høre om nogen har erfaring, eller ved om man kan ødelægge hundes stand ved at drive sammen med andre hunde uden stand.
Forestiller mig en situation hvor den vil tage stand, og måske kommer der en spaniel eller anden hund susende forbi og rejser fuglen inden jeg kan nå og give ordren. Hvis det sker gentagne gange ville det så kunne ødelægge noget. Det er problemet tænker jeg.
Men har nogen erfaring ville jeg blive glad for at høre om det.

Mvh Jakob

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Kortmentyk » 5. feb 2019, 21:14

Jeg tror godt det kan ødelægge standen. Min har drevet sammen med både flæskepointere (labrador) og speedpudler (springer spaniels) men det har heldigvis ikke trukket ham ned på deres niveau..... :fun: han har taget stand lige til det sidste, men nu er han 13 1/2 Så han har ikke været med i denne sæson.
Jeg kan lige så godt afsløre at jeg er mest til stående kontinentale racer :blink: :blink: :blink:

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Gryphon » 6. feb 2019, 07:27

Dette bygger på mine 20 år på jagt. Ja det kan du godt. Ligesom du kan lærer en "4 hjulstrukken odder" at tage stand.

Min GDH er f.eks. blevet ødelagt ved at gå sammen med en terrier. Han tager godt nok stand, men bliver stående til nogle andre kommer og jager vildtet frem. Han skal fandme ikke tage chancen for der kommer sådan en lille jærv i forklædning og banker ham på plads.

Men jeg har også set 2 labrador lærer at tage stand hen over en eftermiddag i en rapsmark fuld af fasaner. Det var fandme hylende morsomt. Den ene lab lagde det aldrig fra sig igen.

Men mit indtryk er at så længe du får ro til at arbejde med din hund, uden den konstant skal bekymre sig for at der kommer andre hunde løbende forbi, skal det nok gå. Men det afhænger jo af hvor velafbalanceret de andre hunde er.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af HR » 6. feb 2019, 08:49

Det virker bedst når man ikke blander stående og stødende hunde i drevet. Det er ca lige så træls at gå med en stødende en kilometer bag ved en ruhår der bare tonser ud foran, som det er når en lab uden kontakt til føreren spolerer en stand. I en perfekt verden har folk kontakt til deres hunde, de kan styre dem og fløjte dem stop/dæk på afstand. Min lab har aldrig ødelagt en stand for jeg holder ham da væk fra de stående og jeg fløjter ham ind med det samme en stående trækker an. Men der er alt for tit mindst en hund på en fællesjagt der bare løber rundt uden kontrol eller dressur. Hvis du vil noget med en kommende klejner, så find nogle ligesindede at gå på jagt med. Eller nøjes med at drive når situationen passer til dig og din hund.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brno
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13. feb 2014, 12:45
Interesser: Jagt fiskeri
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 18 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Brno » 6. feb 2019, 15:37

Tak for alle de gode svar, det var lige det jeg sku bruge. :numberone: Tænker og prøve sammen med landhandlen, og holde hunden i så kort søg, tæt kontakt som muligt, dur det ikke må jeg vælge om jeg ska' have hund med på de jagter eller ikke.
Jeg siger tak.
Mvh Jakob.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af C-X » 6. feb 2019, 15:44

Du kan også gå med igennem, med din hund i hinter, som en ekstra apportør. Det er tit lækkert med en frisk hund, når resten af drevet er rendt ad pokker til, over i nabo såten.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brno
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13. feb 2014, 12:45
Interesser: Jagt fiskeri
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 18 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Brno » 6. feb 2019, 16:20

Ja os en god mulighed, kunne man os vælge og slå over i hvis den fik ødelagt det for mange gange, når den tog stand, af de andre hunde.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af TheDarkSide » 6. feb 2019, 19:41

Lad være med at gå på jagt med folk der ikke kan styre deres hunde :blink:

Det er en almindelig opfattelse hos en del hundefolk, at den vigtigste egenskab for en hund er overdreven jagtiver og at støve mest muligt vildt op, mens at grunddressur ikke betyder så meget. Kan hunden også bjæffe, mens den jager vildt over i det næste kirkesogn, er det endnu mere fantastisk :freak:

Derfor synes jeg egentlig det er sjovest at gå med en spaniel, der holder god kontakt. Så kan de andre hundefolk gøre som det passer dem, uden det genere mig så meget. Vuffer finder vildt til mig og jeg kan skyde det, da vuffer ikke er 700 meter foran mig.
Man kan så risikerer en møgkøter stjæler fuglen, fordi det hos en del hundefolk, anses som værende særligt godt hvis ens møgkøter kan knaldapportere. Men så er man jo selv fri for at bære vildtet :blink:

Vedr. race, så tror jeg kun jeg har mødt én KLM, som faktisk ikke var en regulær pestilens på jagt. Det er helt sikkert en fremragende race, men de vel 15-20 stykker jeg har mødt på jagt, har tilsyneladende ikke haft en ejer, der har evnet at træne deres hund til et bare nogenlunde niveau. Men det kommer jo igen an på hvordan man vurderer en jagthunds kvaliteter..

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af C-X » 6. feb 2019, 19:51

Det er da fordi en KLM er så ovenud nuttet, at se på, at deres ejere ikke nænner at tage fat i kræet, når det er nødvendigt :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Bullitt » 6. feb 2019, 22:37

Hvis du og din familie synes det skal været en Kleiner, så hold fast i det. Det er en rigtig fin allround jagthund. Har kendt mange gennem årene, og de både støder og tager stand alt efter situationen. Hvis det er en markprøvehund du skal have, så tror jeg du skal tænke over hvilke situationer du bringer hunden i for ikke at ødelægge det indlærte, men ellers så kan det jo være en fordel, at hunden ikke står for hårdt, hvis den er med i skoven. Jeg tror faktisk, at en labrador formel 1 er den ideelle hund til et jagtkonsortium, hvor der slippes forskellige racer, men hvad hjælper det, hvis man synes den er grim :giggle: Jeg tror faktisk, at en Kleiner ville passe fint til mig, hvis ikke jeg altid havde syntes, at den lignede en formel 1 Springer :getout:

Venlig hilsen Bullitt :mrgreen:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af HR » 6. feb 2019, 23:02

... der sidder en anden hund i kæften på en Kleiner, det gør der ikke på en springer. Så nej, de ligner ikke hinanden.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Gryphon » 7. feb 2019, 04:48

Måden du opdager det er en kleiner og ikke en springer, er når den stadig er igang efter frokost :giggle:

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Bemoni1 » 7. feb 2019, 10:54

+1 til kleiner, de er nogle af de mest rare og pålidelige hunde, jeg har kendt til, men pas på, at de ikke bliver fodret for godt, de tager på som en sukkerafhængig kvinde i overgangsalderen, hvis ikke man passer på :giggle:

En af de egenskaber som jeg sætter mest pris på, er deres vedholdenhed overfor påskudt vildt. Engang var vi ude efter agerhøns og min far havde skudt til 2, hvor den ene røg ned og blev apporteret, hvorefter hunden røg afsted igen, selvom den gamle sagde at den var han langt bagud på, men ikke desto mindre kom hunden 10 minutter senere, med nummer to, som havde fået et enkelt hagl....! God hund.
Og så er de fuldstændig ligeglade med, hvor tæt en bevoksning der skal afsøges, hvis der noget derinde, så bliver det fundet!
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af HR » 7. feb 2019, 11:20

Ja, det er fantastiske hunde når folk gider og evner at dressere dem. Men at kalde dem rare skal ikke dække over at der er problemer i racen med aggression over for andre hunde. Og skarpheden over for rovvildt kan give nogle uheldige situationer med andre folks katte. Jeg er heller ikke helt sikker på at jeg vil kalde racen pålidelig i forhold til andre racer. Der er et vist trade-off mellem selvstændighed og pålidelighed.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af TheDarkSide » 7. feb 2019, 16:37

Sjovt så forskelligt man har oplevet racen :smile:

Ja, en springer kan godt miste pusten, men det kan alle hunde, hvis de er fede eller ude af form. Synes bestemt ikke at en springer taber pusten hurtigere end andre hunde, men en hund der søger så ihærdigt og vedholdende som en spaniel bruger jo mere energi, hvis den skal over lige så meget terræn som en større hund, der ikke søger så intensivt. Man ser sjældent en spaniel der går uden om brombærkrat, mens andre hunde kan være slemme til bare at rende rundt om det.

En rigtig kleiner løber bare igennem såten og står så og venter nede ved skytterne. Den typiske kleiner-hundefører går så hele såten igennem og blæser livet af sin trillefløjte uden der sker noget :rolf:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af C-X » 7. feb 2019, 17:33

Mon ikke man har for vane at sammenligne hunderacer, med den race man selv har præference for?

Jeg er vokset op med ruhårede hønsehunde og TJT, så jeg har da visse ideer om hvad en rigtig jagthund er, for mig. Dog finder jeg glæde i de fleste hunderacer, fordi det er hunde, og hunde er generelt bedre end mennesker! Nogle jagthunderacer er bare bedre til visse former for jagt, men desudagtet er de ikke nødvendigvis den bedste race for den pågældende jæger.

Anyways, jeg synes ikke münsterländerne er værre end så meget andet, mht temperament... :mrgreen:

Spaniels er rigtig dejlige, især at klappe på, men nøj, man skal være blid og tålmodig med dem.

Flæskepointere er også rare, hvis man er træt af sin madpakke og er imod madspild, eller hvis der bare skal samles døde fugle op.

Jeg bliver i øvrigt altid glad, når jeg har været på jagt med glade og entusiastiske hunde, og så længe de ikke laver decideret lortearbejde, så er de jagtens omdrejningspunkt. Det er altid spændende, når man ser de mere sjældne racer blive brugt, eller bare en rigtig dygtig hund, uanset race.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Bullitt » 7. feb 2019, 17:46

C-X skrev:
7. feb 2019, 17:33

Jeg bliver i øvrigt altid glad, når jeg har været på jagt med glade og entusiastiske hunde, og så længe de ikke laver decideret lortearbejde, så er de jagtens omdrejningspunkt. Det er altid spændende, når man ser de mere sjældne racer blive brugt, eller bare en rigtig dygtig hund, uanset race.
:razz:

Bullitt.

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af MortenV » 7. feb 2019, 19:28

Brno skrev:
5. feb 2019, 19:58
Hej. Vi, i familien, er kommet frem til vi syntes en kleiner ville passe godt til os, og til det jagt jeg går på.
Da jeg også kommer med på fællesjagter(hagl), hvor det er en blandet landhandel med hensyn til hunde racer, kunne tænke mig og høre om nogen har erfaring, eller ved om man kan ødelægge hundes stand ved at drive sammen med andre hunde uden stand.
Forestiller mig en situation hvor den vil tage stand, og måske kommer der en spaniel eller anden hund susende forbi og rejser fuglen inden jeg kan nå og give ordren. Hvis det sker gentagne gange ville det så kunne ødelægge noget. Det er problemet tænker jeg.
Men har nogen erfaring ville jeg blive glad for at høre om det.

Mvh Jakob
Som inkarneret Kleiner mand må jeg svare i denne tråd.

Kan din kleiner(eller anden stående hund), få ødelagt sin stand af, at andre hunde kommer susende forbi og "ødelægger standen"? Svaret er båd ja og nej. Det afhænger af hvordan du griber det an. Du er jo oplagt forberedt på at situationen kan opstå. Den kloge hundeførere sørger derfor for at træne situationen inden det bliver alvor (jagt). Fremprovoker situationen på en måde hvor du har fuld kontrol over hunden (eksempelvis i line). Ros hunden for ikke at følge med frem når nogen stjæler standen. Indøv det godt og ros tilsvarende på jagt. Så bliver det aldrig et problem. Undlader du det foreslåede, kan der ske det at hunden rejser fuglen så snart den mærker at andre hunde er i nærheden.

Derudover bliver jagthunde gode til det de bliver brugt til. Min egen eksempelvis bliver brugt til både store skovsøg, hvor harer og råvildt gerne skal følges med hals, til hunden kaldes fra. Som apportør på andetræk, som driver på fasanjagter, som apportør på fasanjagter. Og som "sportshund" på markprøver. Med erfaringen lærer hunden at skelne hvilken opgave der bydes på dagen.


En Kleiner er, som alle de øvrige kontinentale stående jagthunde, en absolut allround hund der er meget god i alle discipliner, men ikke ekspert som eksempelvis retrievere til apportering. Den er blot den af de kontinentale jagthunde der er pakket pænest ind og samtidig har den en praktisk størrelse.


Når du får din Kleiner, så meld dig ind i klubben. Deltag i de lokale aktiviteter, deltag i netværket og få gode råd og vejledning fra de erfarne.
(Kan du ikke finde dem hvor du bor, er du velkommen til at kontakte mig.)

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af MortenV » 7. feb 2019, 19:35

HR skrev:
7. feb 2019, 11:20
Ja, det er fantastiske hunde når folk gider og evner at dressere dem. Men at kalde dem rare skal ikke dække over at der er problemer i racen med aggression over for andre hunde. Og skarpheden over for rovvildt kan give nogle uheldige situationer med andre folks katte. Jeg er heller ikke helt sikker på at jeg vil kalde racen pålidelig i forhold til andre racer. Der er et vist trade-off mellem selvstændighed og pålidelighed.
/HR
Det er vist en 30 år gammel sandhed. De problemer er for længst avlet ud af racen. Naturligvis kan der optræde enkelte eksemplarer der falder ved siden af, fuldstændig som i andre racer. I det forgangne jagtår har jeg kun været udsat for retrievere der ville slås. Jeg tænker det er en statistisk tilfældighed og ikke udtryk for, at retrievere bidske og ikke til at stole på. (Nok snarere fordi deres ejere er faldet i fælden med at retrievere ikke skal trænes)

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af HR » 7. feb 2019, 20:02

Så må jeg lidt for tit løbe ind i meget gamle hunde :impatient: . Jeg mener selvfølgelig ikke at det er et generelt problem, og de fleste kleinere jeg løber på er der ingen problemer med. Men når der er bøvl, så er kleinerne helt klart repræsenterede bedre end deres andel af populationen berettiger. Dertil hører selvfølgelig at jeg ikke specifikt omgiver mig med de førende avlere (desværre, for det ville være for fedt). I de kredse er der forhåbentlig styr på den slags problemer.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Bemoni1 » 8. feb 2019, 10:07

En hund, uanset race,er ikke bedre end den som har opdraget den!
Er man doven og ikke gider at at dressere sin hund, så bliver den derefter, uanset hvor god en stamtavle den har og bliver en pestilens når den er med på jagt.

At have en god jagthund, er hårdt arbejde, hvor intet bliver foræret, men hvor gevinsten er stor, når man gør det rigtigt.
De fleste har en favorit, blandt racerne, hvilket også er i orden, men ikke alle har har evnen til at opdrage en god hund.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Sunscale » 10. feb 2019, 20:39

Bemoni1 skrev:
8. feb 2019, 10:07
En hund, uanset race,er ikke bedre end den som har opdraget den!
+1 En dårlig hundefører får intet ud af en hund med stort potentiale, medens en god hundefører kan få meget ud af en hund med ringe potentiale.
Brno skrev:
5. feb 2019, 19:58
Hej. Vi, i familien, er kommet frem til vi syntes en kleiner ville passe godt til os, og til det jagt jeg går på.
...
Mvh Jakob
Hvis man gerne vil gå på markprøve, og samtidig have den med på fællesjagt hvor kravene ikke er så høje, kan man lære hunden at skelne mellem de to ting. F.eks. kan man, når man er på jagt, give hunden et halsbånd med klokke på, og når man er på markprøve lade den løbe uden klokke. Ligesom når man går schweiss spor, når hunden får selen på, ved den ligepræcis hvad der skal foregå. Den slags ritualer og faste rammer lærer hundene hurtigt.

Det vil sige, at du på jagt kan give den lidt friere tøjler, og stadig have en skarp markprøve hund... hvis det er hvad man ønsker.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brno
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13. feb 2014, 12:45
Interesser: Jagt fiskeri
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 18 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Brno » 1. maj 2019, 21:23

Hej igen. Nu har vi fået en kleiner på matriklen og skal have "købt" et bur til bilen. Vi har fået hentet et men er lidt i tvivl om hvad størrelse det skal have så det passer til den når den er voksen, det vi har hentet, men ikke taget i brug, er ca. det her https://www.petworld.dk/hundetransport/ ... 5833068924
Det fylder katme godt i bilen og syns det ligner det kunne passe til en lab eller golden. Så overvejer og bytte det til det her https://www.maxizoo.dk/pluto-premium-tr ... -57cm.html
Men er det for lille, er der nogen der har erfaring med hvor stort det skal være?
Ps. moren er 51cm og faren 53cm.

Mvh Jakob.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Bullitt » 1. maj 2019, 22:26

Brno skrev:
1. maj 2019, 21:23
Hej igen. Nu har vi fået en kleiner på matriklen og skal have "købt" et bur til bilen. Vi har fået hentet et men er lidt i tvivl om hvad størrelse det skal have så det passer til den når den er voksen, det vi har hentet, men ikke taget i brug, er ca. det her https://www.petworld.dk/hundetransport/ ... 5833068924
Det fylder katme godt i bilen og syns det ligner det kunne passe til en lab eller golden. Så overvejer og bytte det til det her https://www.maxizoo.dk/pluto-premium-tr ... -57cm.html
Men er det for lille, er der nogen der har erfaring med hvor stort det skal være?
Ps. moren er 51cm og faren 53cm.

Mvh Jakob.
Tillykke ! Godt du rettede dig efter din mavefornemmelse. Hvis hunden ind i melllem skal opholde sig længere tid i buret, så synes jeg du skal vælge det store. Hvis hunden kun skal være i buret under transporten, så mener jeg godt, at du kan vælge det lille. Det lille har også den fordel, at hunden ikke bliver slynget rundt i buret under kørsel. Jeg kører nu altid forsigtigt gennem fx. rundkørsler, selv om mit dobbeltbur passer til hundene. Da jeg kun havde 1 hund, havde jeg et bur af samme type som det du har købt. Jeg var engang uheldig at køre med en hastighed i en motorvejsfrakørsel, der gjorde at hunden gav et lille skrig fra sig ovre i buret. Jeg bremsede ikke, men centrifugalkraften må på en eller anden måde have presset hundens poter eller hvad ved jeg op mod tremmerne. Derfor monterede jeg stykker af en fitnessmåtte på de indvendige sider af buret. Den originale hynde blev også udskiftet med et stykke fitnessmåtte. Idag har jeg et Haakon dobbeltbur på 1x1 meter. Der ligger stadig en tyk fitnessmåtte i bunden af rummene, men ellers er buret originalt.

Held og lykke med hunden :smile:

Bullitt.

Brno
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13. feb 2014, 12:45
Interesser: Jagt fiskeri
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 18 times

Re: Kleiner Münsterländer, stand.

Indlæg af Brno » 6. maj 2019, 21:28

Hej igen. Tak for svaret Bullitt. det var lige det jeg sku bruge. Fik byttet til det lille af bur af de to. Passer noget bedre i bilen, som det kun skal bruges til. Så må vi se om hun gror fra det, om ikke andet har vi ekstra plads så længe.
Og i øvrigt glad for vi endte på sådan en race, kan næsten ikke vente til at komme ud og gå en tur med bøssen og hende, hun tager fin stand på katten pt😎hehe

Jakob

Besvar