[Besvaret] Hvad har I af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

[Besvaret] Hvad har I af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af Kleth » 21. mar 2018, 19:04

Vi har i 2år fodret hunden med Bosch “My Friend” og egentligt været rigtig glade for det, men nu hvor Flapsevapsen har fået nippet klokkeværket har han en tendens til at blive fedladen og han er 2-3kg over idealvægten.

Dyrlægen gav min hustru en laaaaang lektion i at vi skulle købe dyrlægens foder til knapt 700kr/12kg som han nærmest ville blive tyndere af jo mere han spiste, selvrensende og sikkert også selvlysende i mørke. Producenterne skrev ikke særligt understøttende omkring de “fakta” fruen blev præsenteret for, så vi forholder os kritisk til udsagnene og kundeklubberne m.v. der ville spare os penge.
Jeg har læst en del på det og har en ide om hvordan foderet skal være sammensat for at Flapsedyret kan nå hans idealvægt uden at 3/5 af hans foder skal være gulerod. Flapsevapsen er en Retriever med en idealvægt på 36kg.

Land&Fritids foder “Idealvægt” og “Fiber” ser ud til at passe med de specs jeg har læst mig frem til.
Hvad har i af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?
Gerne de specifikke produkter :thumbup:
Senest rettet af Kleth 4. okt 2018, 08:43, rettet i alt 2 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 582 times
Been thanked: 1024 times

Re: [Spørgsmål]Hvad har i af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af HR » 22. mar 2018, 15:58

Da der ikke er kommet svar prøver jeg lidt forsigtigt: Hvad med at fortsætte med det foder du har gode erfaringer med og så sætte rationen lidt ned? De flest af os med labrador bliver nødt til at styre mængden af foderindtag ret strikst for at undgå overvægt. Jeg ville tage en dyrlæges råd om et foder som han selv sælger med et gran salt.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Hvad har i af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af Kleth » 22. mar 2018, 16:34

Jeg er enig i dine betragtninger mht dyrlægens “råd” :thumbup:
Og egentligt også din betragtning om at fortsætte med foderet :thumbup: det har specifikationer der svarer til et light foder.
Iflg. fodervejledningen på Bosch MyFriend skulle han have omkring 360g om dagen og det fik han tidligere og han var i perfekt foderstand, men nu er vi nød til at holde ham på 250g på trods af 3 daglige ture, ture i hundeskov, træning og hyppige lange ture i weekenderne.

For at han ikke skal æde alt omkring ham af døde dyr, lort og planter er vi nød til at fodre ham med omkring 1/2kg gulerødder om dagen; ud over under træningen er det også hans eneste godbidder.

Vi ville gerne fodre ham med et foder som enten gjorde ham mere mæt eller bare et foder han kunne få mere af, det virker lidt forkert på mig at han skal spise så megen gulerod/kål og så lidt hundefoder.

Og jeg havde læst om at der skulle være fordele ved et højprotein-foder (>35%) med lavt fedtindhold (<17%)
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 582 times
Been thanked: 1024 times

Re: [Spørgsmål]Hvad har i af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af HR » 22. mar 2018, 19:09

Hvor gammel er vaps? Min er ikke nær så slem til at æde alt muligt lort (blandt andet) mere efter at han er vokset til. Han får ikke andet end sit tørkost (plus ben og af og til lidt kødafpuds eller en klat rå fars). Jeg fylder ikke hans mave op med grønsager for at gøre ham mæt og jeg har ikke hørt om den filosofi før.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Hvad har i af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af Kleth » 22. mar 2018, 19:45

Flapsevapsen er knapt 3år og 5mdr og når han er rigtig sulten kan han intet.
Både dyrlægen og avleren gav os rådet om grøntsagerne, det holder iøvrigt hans tænder rigtig pæne, for han gider ellers ikke rigtig gnave ben.
Vedhæftede filer
28739FB6-C045-41E4-8197-7B92992EB27B.jpeg
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 582 times
Been thanked: 1024 times

Re: [Spørgsmål]Hvad har i af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af HR » 22. mar 2018, 20:06

Så lærte jeg noget idag :thumbup:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: [Spørgsmål] Hvad har I af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af Wildlife » 19. apr 2018, 13:12

Vores labrador-unghund (Mille, 7 måneder) har fået Land&Fritids "SUND PREMUIM HVALP KORNFRI" og spiser det med største velbehag. Men hun æder så også mus og andet godt med tilsvarende velbehag.. :wall:

Det ser også ud til at indholdsstofferne er i den rigtig gode ende og til kr. 300 pr. 12 kg sæk (kr. 25/kg) er det heller ikke sindsygt dyrt.

Jeg regner med at fortsætte i samme serie når hun bliver stor nok til ikke længere at spise hvalpefoderet.

Vi vejer nøje af til hende for at holde den slanke linje - Hun kunne sikkert æde sig ihjel hvis hun fik lov.

Vi valgte at fortsætte med det foder, da det var det hun havde fået med hjemmefra.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål] Hvad har I af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af Kleth » 19. apr 2018, 14:01

Status er at vi stadig har 1 1/2 sæk Bosch MyFriend, men kører et forsøg hvor vi fodrer Flapse 3 gange om dagen, da jeg har læst artikler om at det øger hundenes forbrænding. Nu er han jo heller ikke en 36-39kg kanin, så jeg har det bedre med at fylde lidt mere hundefoder på ham og så give ham lidt færre gulerødder.

Jeg har så planer om at begynde på Land & Fritids Idealvægt når vi er nede på 1/4-1/2 sæk.
Hvis det ikke spiller så kan vi jo altid gå tilbage til Bosch MyFriend, som vi har en hel del erfaring med.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: [Spørgsmål] Hvad har I af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af Bullitt » 19. apr 2018, 21:51

Du kan sagtens fodre med kornfri, hvis de har det, men sørg for at fedtprocenten er så lav som overhovedet muligt. Højenergifoder til aktive hunde, kender du på en extrem høj fedtprocent. Jeg fodrer med 30 procent fedtindhold for at holde sul på dem. Tæven er ovenikøbet steriliseret :smile:

Maxizoo har 20 procent rabat på ALLE varer på søndag for VIP-medlemmer. Du melder dig gratis ind, når du ankommer i butikken. Jeg skal selv ned og hente for en 4-5000 kr. Håber ikke jeg har overtrådt nogen forumregler ved at give dig dette tip ;-)

Venlig hilsen Bullitt

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: [Spørgsmål] Hvad har I af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af Kruffe » 21. apr 2018, 00:15

Hike kornfrit :rock:
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 124 times

Re: [Spørgsmål] Hvad har I af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af 1900 » 21. apr 2018, 08:04

her er tale om religion og en lille smule reklameværdi
jeg fodrer labrador og terrier med enten grænsekioskens pedigre pal ( 175,- for 15 kg ) eller coop´s til 90,- for 10 kg
sidst jeg så dem er de da både levende og i rimelig stand :smile:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål] Hvad har I af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af Kleth » 21. apr 2018, 08:21

1900 skrev:
21. apr 2018, 08:04
her er tale om religion og en lille smule reklameværdi
jeg fodrer labrador og terrier med enten grænsekioskens pedigre pal ( 175,- for 15 kg ) eller coop´s til 90,- for 10 kg
sidst jeg så dem er de da både levende og i rimelig stand :smile:
Bosch MyFriend ligger fra Amazon.de til 7-8kr/kg inkl moms. Foderet fejler ingenting, vi har fodret med det i omkring 2år og dyrlægen har rost hans foderstand. Det er først efter at Flapsevapsen fik nippet klokkeværket at vi har været nød til at reducere hans dagsration fra 360g til til i første omgang 250g fordi han tog på. Nu er vi gået op til 300g efter vi er begyndt at fodre 3 gange om dagen.
Da han kun fik 2x125g var han konstant desperat sulten i stedet for bare sulten - Retrievere er jo som bekendt umættelige - så vi “fyldte op” med grøntsagerne.

Virker Land & Fritids Idealvægt ikke efter hensigten, så går vi tilbage til Bosch MyFriend
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål] Hvad har I af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af Kleth » 4. okt 2018, 08:25

En lille opdatering! Flaspe-dyret har nu spist Land & Fritids Idealvægt de sidste 3 uger. Han får 2x100g Idealvægt om dagen, som var den ration han til sidst fik med Bosch MyFriend for at han ikke skulle tage på og vi giver ham stadig gulerødder som fyld, men vi har virkeligt skåret til benet med hvad han ellers får; kallun er den fortrukne godbid/tyggeting som han måske får et stykke af om dagen.
De 2x100g er pænt meget under fodervejledningen, men det virker som om han har fået mere energi, pænere pels og efter en periode hvor hans ekskrementer lugtede virkeligt fælt er han normaliseret. Mere vigtigt så fjærter han en hel del mindre :numberone: og som en sidegevinst er hans ekskrementer lettere at samle op og bortskaffe.

Indtil videre får Land & Fritids Idealvægt foder et :thumbup: her fra :smile: Jeg synes måske ikke helt at foderet er prisen værd i forhold til "idealvægt" og nu fodrer vi ham med det i ½-1år og ser hvordan det går. Med den ration han får, havde jeg forventet at han ville tabe vægt meget hurtigt; jeg vil hellere trappe op end at skulle trappe ham ned, hvilket er årsagen til at vi skiftede foderet uden at ændre på rationen.

Iøvrigt var den eneste fordel vi oplevede ved at fodre ham tre gange om dagen, at han havde energi til når vi var ude at gå langt, hvilket vi benyttede os af i sommer.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: [Besvaret] Hvad har I af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af Wildlife » 4. okt 2018, 09:35

Vi er siden vi var omkring tråden sidst, skiftet til foder fra Acana da hunden nu er blevet et år gammel og gik fra foderet af en eller anden grund.

Nu får hun Acana Regionals Wild Prairie (https://www.zooplus.dk/shop/hund/hundef ... als/180905) og spiser det med velbehag :)

Vores hundetræner anbefalede os at prøve det og det ser ud til at det glider godt ned og der kommer vist ikke helt så meget ud i den anden ende..

Jeg er forøvrigt lidt imponeret over at hundetræneren kan sælge det lidt billigere end netbutikken ovenfor kan, men det er jo bare dejligt at kunne støtte en lokal lille butik, end en stor tysker.

Foder er generelt vist bare en jungle..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: [Besvaret] Hvad har I af erfaringer med Land&Fritids hundefoder?

Indlæg af Skaði » 10. okt 2018, 11:22

Jeg støtter selv en “lille tysker” (man bor jo ved Æ Grenz), fordi vores foder ikke er nået til Danmark endnu. Min helt uvidenskabelige erfaring er, at det kan betale sig at undgå foder med for mange udenlandske “fyldstoffer” - og dermed desværre den største del af fodermarkedet. Soya, ris, hvede, majs...fylder alt for meget i mange fodre, er til dels ikke af hjemligt ophav og dermed fremmed for vores hundes stofskifte, og er generelt billigt tilkøb i “sekundær anvendelse”, læs industrirester. Er det lang vejs fra, er det muligvis også genmanipuleret eller på andre måder udenfor vores standarder.

Som sagt har jeg ingen empiri på det udover egen erfaring, men specielt en hund som ikke har en fungerende mæthedsfornemmelse, får det nok ikke bedre af at spise en masse billige kornrester, majs m.m. som sender stofskiftet på op- og nedture. Mine får et tørfoder som ikke indeholder den slags kulhydrater, men satser på kartofler og andet naturligt forekommende fra vores breddegrader, som fyldstof (plus noget færsk kød nogle gange om ugen). Den hund som har fået det fra hvalp af, er markant mere afslappet mht. at spise, end alle andre hunde jeg kender. Den har altid en fyldt skål, spiser lidt når den ønsker, har ingen overdreven ædetrang eller -rivalitet og er perfekt mht. vægt, pels, afføring. Måske tilfældigt, måske ikke.

Og så kan jeg godt lide mærker som ikke skal fragtes hele kloden rundt, så dansk/tysk/skandinavisk er godt synes jeg.

Besvar