Labrador og apportering

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Vcore
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. jan 2018, 09:58
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Aakirkeby
Been thanked: 8 times

Labrador og apportering

Indlæg af Vcore » 16. feb 2018, 13:25

Hej alle

Jeg har købt min første jagthund, en brun labrador.

Udover at jeg næsten hver dag træner (max 5-10 minutter), går vi en gang om ugen til træning med en jagthundetræner (han har over 30 års erfaring). Vi er 3 på vores lille private hold, indtil den "rigtige" træning starter i klub om nogle måneder.

Jeg er grundlæggende glad for de begrænsede ting han har lært indtil videre (i sær derhjemme er han dygtig). Han er forholdsvis lydig, går pænt på min venstre side, kan sit/dæk på rullefløjt og apporterer gerne til mig (Startede selvfølgelig med dummy's og dernæst andevinger, men for nylig har jeg nu også prøvet med en due, en skade og en and - alt dette vildt hentede han til UG ved simpel apportering ca. 10-15 mtr). Han afleverer også glædeligt til mig, uden at smide det.

Mit problem er nu at min hund til træning ikke vil tage apporten (dummy) i munden og sidde med den indtil jeg tager den igen. Det er noget min hundetræner siger han SKAL kunne som noget helt grundlæggende, og jeg er derfor (når vi træner hjemme) gået nogle skridt tilbage for at indlære denne forholdsvis "simple" øvelse.

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg får ham til at udføre denne opgave, når nu jeg faktisk allerede har lært ham, hvor sjovt det er at hente en fugl og aflevere den til mig. Som sagt henter han fint alt hvad jeg smider, og kommer tilbage med det. Han vil bare IKKE tage den apport i munden når jeg har sittet ham - han nægter bare og synes bare det er vildt mærkeligt det hele - det er jo meget sjovere at hente dem længere væk og komme tilbage...

Jeg ville blive meget glad, hvis i har nogle forslag der kan hjælpe mig på vej med denne "simple" øvelse? eller mere grundlæggende info om, hvad jeg egentlig skal gøre? :smile:

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Brian88 » 16. feb 2018, 13:38

Har du prøvet med en anden dummy? Jeg havde samme problem med min hund, som tilsyneladende har bildt sig selv ind at én bestemt dummy ville han ikke arbejde med. Skifter jeg til en anden dummy er der ingen problemer.

Har ingen idé om hvorfor det er lige netop den dummy han ikke vil med, men han må have forbundet den med noget ondt på et tidspunkt, formoder jeg.

Vcore
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. jan 2018, 09:58
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Aakirkeby
Been thanked: 8 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Vcore » 16. feb 2018, 13:42

Hej Brian

Tak for svar. Den tanke har jeg også gjort mig, fordi jeg for nyligt (før hundetræning) skiftede fra en meget lille hvalpedummy til en større dummy på ½ kg. Det hjalp faktisk første dag, men han åbner kun munden for den lille og bider ikke sammen om den, og nu er det samme situation som før.

Vcore
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. jan 2018, 09:58
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Aakirkeby
Been thanked: 8 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Vcore » 16. feb 2018, 13:44

Glemte helt at skrive hans alder - han er knap 7½ måned nu :smile:

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Styer SSG » 16. feb 2018, 14:44

Det kan være fordi, hunden (og måske dig selv også :smile: ) ikke ser det som tre forskellige opgaver, der skal udføres.
Opgave 1: Løb ud og find "noget"
Opgave 2: "Noget" skal samles op og holdes i munden til man må afleverer.
Opgave 3: Løb hjem med "noget"
Det skal jo selvfølgelig udføres i en lang rækkefølge( 1-2-3), men det er egentlig 3 opgaver.
Det kan være, at hunden ikke lige har regnet ud, at man kan godt samle op uden at løbe først.
Når din træner har så meget erfaring, så kan han også hjælpe med løsninger.

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Bobo » 16. feb 2018, 15:46

Jeg synes du skal spørge din træner.
Jeg kan personligt ikke se værdien at putte en dummy ind i munden på en hund - jeg kan gøre det ved mine hunde, men kan ikke se det som en vigtig ting - men hvis din træner kan det og har en strategi omkring apportering så må du følge op på det. Og hvis du ellers er tilfreds med din træner så tag snakken med ham, for her får du 10 forskelige meninger, der kun gør dig mere forvirret :smile: :smile: :smile: :welcome:
Bobo ------ Igen uden billeder

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af HR » 16. feb 2018, 16:11

For mig ser det ud som om din hund forbinder det at have noget i munden når den sidder foran dig til træning med noget negativt. Eller med usikkerhed (Jeg går ud fra at din hund har skiftet alle tænder og at de nye er i orden). Bliver der korrigeret meget på afleveringen til træning? Bliver der skældt ud hvis der er noget der ikke er i orden? Kræver du siddende aflevering? Eller aflevering fra et helt bestemt sted (typisk fra venstre side)?

Pas på at der ikke bliver en masse komplicerede krav til hunden når den kommer hjem. Ros den mens den har dummyen i munden og kæl forsigtigt med den uden at tage dummyen med det samme. Sæt dig eventuelt ned og lad den kravle helt op i armene på dig så den vender sig til at aflevere opad.

PS. Jeg håbet ikke at vi er ude i noget tvangsapportering. Det hørte til for 30 år siden og tjæner intet formål med en moderne lab.

PPS. Jeg sætter selv dummyen i munden på min voksne hund (F1 lab) og siger "hold fast" hvis den smider den. Men jeg har ikke bygget apporteringstræningen op fra at stoppe en dummy i munden på hvalpen.

PPPS. Vær stensikker på at hunden ikke får en læbe i klemme mellem dummy og en tand hvis du insisterer på at proppe den i munden på den.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Bullitt » 16. feb 2018, 18:39

Hej VCORE.

De fleste hunde elsker at løbe ud efter en genstand - fx en bold, for derefter at komme tilbage og aflevere dens til den herre i forventning om, at bolden (eller hvad det nu er) kastes ud igen, så der igen kan sprintes efter et eller andet. Stop det, hvis det er det, eller noget der ligner det, som i er ude i !

Start helt forfra. Brug tvang eller (lyst) klikker eller hvad du eller hunden er til, men start helt forfra. Sæt dig til rette på en stol, og lad hunden tage dummyen fra din hånd. Dette tager tid. Når hunden er sikker i dette moment, så skal den lære at holde fast på dummyen, mens du stadig sidder på din stol. Alt det grundlæggende arbejde foregår på under en halv meters afstand. Når hunden kan gribe fast om dummyen, og holde fast på den, så er i klar til næste niveau.

Der findes rigtig gode youtube-videoer om denne fremgangsmåde. Der findes findes også mere grundige og gammeldags metoder, men fælles for min pointe er, at du ikke skal kaste noget, eller lade hunden løbe ud og hente noget, før den kan holde fast. Alternativt giver det på sigt bagslag, hvilket du selv har erfaret.

Mange venlige hilsner fra Bullitt.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af HR » 17. feb 2018, 22:45

Hurtigt off topic spørgsmål bullitt, er du til tyske hønsehunde og/eller kleinere? :smile:

Jeg er slet ikke uenig i hvad du skriver. Ud over at det bare ikke er den eneste metode der virker. Der laves masser af top labradors og spaniels i rasernes hjemland hvor "du skal" først introduceres når der er drive i apporteringen.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Bullitt » 18. feb 2018, 06:41

HR skrev:Hurtigt off topic spørgsmål bullitt, er du til tyske hønsehunde og/eller kleinere? :smile:

Jeg er slet ikke uenig i hvad du skriver. Ud over at det bare ikke er den eneste metode der virker. Der laves masser af top labradors og spaniels i rasernes hjemland hvor "du skal" først introduceres når der er drive i apporteringen.

HR
Godt gættet. Jeg har haft stående hunde i rigtig mange år - også ru- og korthår. Jamen jeg har godt set diverse videoer, hvor der kastes med tennisbolde for hvalpe på 8 uger. Ganske vist er det for bestemte racer, som du er inde på. Hvis det virker er det jo fint, men hvis ikke man kan få det til at funke, så er der altså den metode, som jeg beskriver ovenfor, og den behøver IKKE at være baseret på tvang. Der vil dog næsten altid komme lidt tvang ind i det, hvis hunden spytter dummyen ud. Så plejer jeg at sige "nej" og beder hunden om at samle den op. Jeg lader ofte dummyen sidde i flaben på hunden, når vi skal over i Netto. Når jeg så kommer ud af Netto, så skal dummyen stadig sidde i flaben på hunden. Jeg laver ikke de store cirkusnumre ud af afleveringen. Mine hunde er af og til helt oppe på brystet af mig for at aflevere. Tæven hun søger min hånd, og puffer emnet ind i min hånd. Det er så fedt :smile:

Venlig hilsen Bullitt

Rippon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. dec 2012, 05:27
Interesser: Hunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Rippon » 18. feb 2018, 16:09

Helt ærligt det er bare noget pjat alt det der med at den skal tage den fra hånden. Gammel træning og din træner er sikkert af den gamle skole eller har også stående hunde.

Lab er bare anderledes masser af lyst og sjov det virker.
Gik også et sted hvor der var krav om min hund skulle tage den fra hånden for jeg kunne rykke op på næste hold, det kunne min hund ikke forstå men med en frikadelle hjemme ved køkkenbordet så kunne han det til næste gang vi kom til træning. Viste træneren det og har aldrig brugt det siden.
Du skal ikke starte forfra og alt det konsekvens eller tvang skal bare ikke bruges til labber.
Husk man kan altid lære noget af en hunde træner eller andre med hunde med det er bestemt ikke alt der skal bruges. Som ny hunde mand skal lære at tage det man kan bruge og sortere det andet fra.
Hunde er forskellige det samme er folkene der bruger dem, der findes ingen perfekt måde.
Når man til sidst bliver en "gammel" hunde mand kan man sagtens sige det til træning.
F.eks når man bliver bedt om at dække sin hund af... "min hund bliver aldrig dækket af, den sitter og der bliver den siddende. Hvad pokker skal min hund ligge ned for? Så kan den jo ikke se hvor fuglene falder. Den slags kan I bare bruge på jeres hønsehunde.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af HR » 19. feb 2018, 14:45

Så flyver meningerne :biggrin:

Folk og hunde er forskellige og det er heldigvis ikke et formål i sig selv at blive enige her. Rippon spørger om en brugbar øvelse og her er et konstruktivt forslag:

Jeg træner "hold fast" der hjemme når min lab kommer slæbende med et eller andet af sig selv (sko, sokker, ungernes tøjdyr osv). Han får et stille SIT, og bliver så rost mens jeg siger "hold fast... hold fast... hold fast...". Så bliver der sagt "tak, og jeg tager tingen. Typisk bytter jeg så med noget andet, optimalt noget han også gerne vil slæbe rundt med. Så "hold fast... hold fast... hold fast...". Idag er det selvfølgeligt nok at give komandoen en gang da han har fattet det.

Det gør at jeg har en hund der forstår hvornår jeg vil have ham til at holde fast og hvornår jeg vil have ham til at give slip. Et godt indtrænet "hold fast" er yderst brugbart når du en gang skal til at træne apportering fra vand, da mange hunde vil have en tendens til at smide apporten for at ryste sig (en veltrænet lab ryster sig først efter afleveringen når den får besked på det). Eller til at tage en begyndende dårlig aflevering i opløbet (fks. på en hund som er lidt for opsat på den næste apportering (stimuleret af lidt for mange kastede dummyer)).
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Vcore
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. jan 2018, 09:58
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Aakirkeby
Been thanked: 8 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Vcore » 23. feb 2018, 09:14

Hej alle

Tak for jeres tid og fine svar :)

Jeg er blevet enig med mig selv om, at det er noget pjat vi skal gå tilbage til den her basic øvelse. Han er allerede så sikker i sin apportering, og vi har sågar øvet højre/venstre ved at pege i den retning han skal hente. Han har indtil videre holdt fast i apport'en til han afleverer, men begynder det at glippe engang i mellem, må jeg tilbage og træne hold fast øvelser med ham. Som det er nu slipper han kun når jeg tager fat i apport'en og siger "tak" - er det en forkert måde at tage apport'en på, hvad gør i andre?

Jeg synes egentlig hans glæde og lyst til de ting vi træner og gør sammen er vigtigere end at tvinge ham tilbage.. Min glæde bliver også langt større af at have en glad hund jeg ikke skal tvinge til noget - han gør jo de ting jeg beder ham om i alle andre henseender.

Venlige hilsner

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af HR » 23. feb 2018, 11:18

God beslutning. Men lige en advarsel! Du skal træne de basale ting rigtigt meget selv om han er på vej videre og allerede kan dirigeres. Så det er stadig en god ide at arbejde med detaljerne i afleveringen (og sit og kom og fri ved fod og stop og sit og stop og kom og stop (husk stop)....).

Det er helt rigtigt at du har ham til først at slippe apporten på komando. Du skal kunne føre hånden ned til ham og tage fat i dummyen uden at han spytter ud på eget initiativ (hold fast øvelsen :neutral: ).

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Popcorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 44
Tilmeldt: 25. sep 2014, 19:07
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 7 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Popcorn » 23. feb 2018, 15:42

Meget af det kan også godt skyldes ivrighed (skynd dig nu at smide den igen) :smile:
Har lidt det samme problem med min F1 ,dog ikke på jagt hvis vildet ikke er dødskudt.
Træning og mer træning :smile: der findes ikke en mere behagersyg hund end en LAB.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Bullitt » 23. feb 2018, 18:03

Hej Rippon.

Før du kridter banen op så husk, at trådstarter ønskede hjælp til at honorere sin træners krav. Hvordan folk træner deres hunde, er jeg iøvrigt ligeglad med.

Venlig hilsen Bullitt
vcore skrev:Mit spørgsmål går på, hvordan jeg får ham til at udføre denne opgave, når nu jeg faktisk allerede har lært ham, hvor sjovt det er at hente en fugl og aflevere den til mig. Som sagt henter han fint alt hvad jeg smider, og kommer tilbage med det. Han vil bare IKKE tage den apport i munden når jeg har sittet ham - han nægter bare og synes bare det er vildt mærkeligt det hele - det er jo meget sjovere at hente dem længere væk og komme tilbage...

Jeg ville blive meget glad, hvis i har nogle forslag der kan hjælpe mig på vej med denne "simple" øvelse? eller mere grundlæggende info om, hvad jeg egentlig skal gøre? :smile:

Rippon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. dec 2012, 05:27
Interesser: Hunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Labrador og apportering

Indlæg af Rippon » 23. feb 2018, 19:31

Så må mit råd være find et sted eller en træner der kender til labrador og lad være med at tro mange års erfaring med hunde træning er lig med en dygtig træner.

Jeg vi hellere have en træner der har 3-4 års erfaring men som er lydhør, vil lære nyt, indrømmer de ikke har løsningen på alt og bruger forskellige metoder alt efter hunden.
End en oldschool træner der ved alt om hunde og gør som man altid har gjort fordi det har virket på hans egne hunde.

Er så vigtig at man særligt som ny hunde mand finder ud af det ikke alt man kan bruge som en træner kommer med.

Er ikke så nemt at beskrive hvordan jeg selv gør det, det bliver en lang tekst men er ikke lang fra de her to.

https://www.youtube.com/watch?v=easJxqnYp0g

https://www.youtube.com/watch?v=R79GQWQ3rCI

Besvar