Min hund vil ikke strejfe !!

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Min hund vil ikke strejfe !!

Indlæg af Gryphon » 29. sep 2017, 19:38

Jeg har en hund som er alt for lydig. En hønsehund endda.

Jeg brugte langt tid på at lære ham at apportere, mere præcist at tage vildtet op. Han løb ud, kiggede lidt på dummyen eller fugle og løb så tilbage til mig. Men da den blev 4 fik jeg ham endelig lært at tage fuglene i munden og komme med dem. Han aflevere dem glædeligt, så det var ikke en kamp. Den er 6 år nu.

Jeg har aldrig kunne få den til at drive i krat eller andet tæt plantevækst, og jeg har troet det bare var fordi der ikke rigtig var noget fært.

I år har jeg haft succes med at lokke ænder til min sø, men desværre blev det i aftes 3. gang i år, jeg måtte ud med lommelygte og waders for at finde fuglen selv. Heldigvis har de 2 af dem været døde i knaldet og den sidste kunne jeg aflive med luftgeværet. Men man kan sgu ikke gå på jagt efter ænder eller fasaner uden en apporterende hund.


Mit problem: Min hund løber aldrig længere end 20-30 meter fra mig, jeg kan ikke få ham til at søge længere væk, selvom han er en stående hund. Jeg kan slet ikke få ham til at gå ind krat, brændenælder, siv eller højt græs. Hvis jeg ved hvor fuglen er faldet, og det er på mark eller slået græs, kan jeg "guide" den til at få færten og apportere den, når jeg ikke er længere end 30-50 meter fra fuglen.

Jeg kan gå spor med den, så jeg ved næsen ikke fejler, men det er mere som om den ikke vil "jage" rundt.

Jeg/min familie har tidligere haft ruhåret hønsehund, og altid skulle fokusere på lydighed, så kom resten næsten af sig selv. Men jeg ved simpelthen ikke hvordan man motivere en hund til at løbe væk fra mig.

Jeg kan bærer den ind i krattet, og sætte den ned lige midt i fjerne hvor den anskudte fugl er faldet, og den går bare ud samme vej som jeg gik ind med den.

Jeg ved ikke om man kan motivere en hund til at løbe væk fra en selv, eller bare acceptere at det er en sød social lydig hund, jeg kan bruge til lidt due jagt.

Hvad gør man ??

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Min hund vil ikke strejfe !!

Indlæg af Thors24 » 29. sep 2017, 20:03

Jeg har ikke løsningen på dit problem. Men jeg tænker at du prøver på, at få en stående hund til at udfører en stødende hunds opgave. Jeg tror du arbejder mod din hunds instinkter.
Søg i krat og ruskumrask er feks. en springers speciale, hvor en hønsehunds speciale er stand for fuglevildt.
Jeg ved ikke om du kan bruge ovenstående, men jeg ville prøve at lægge træningen om, men måske der er andre med et bedre bud på succes.

Slettet bruger

Re: Min hund vil ikke strejfe !!

Indlæg af Slettet bruger » 29. sep 2017, 22:54

Pm

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Min hund vil ikke strejfe !!

Indlæg af BSkovgaard » 29. sep 2017, 23:26

Hvad er det for en hønsehund ?
Du skal have fat i noget hjælp fra en der kan sit kram med hønsehunde. Hvis den er med tavle, så søg hjælp i din races special klub.

Jeg har desværre ikke nogen forslag til løsning af problemet. Men der må ligge et eller andet til grunds for dens opførsel. Noget dybere.
Kan det være jeres hund / fører forhold der er noget galt ved ?
Apportering skulle jo gerne være en glæde for hunden, en slags belønning. Så måske der blevet lavet nogle fejl i starten,men som har sat sig spor i hunden. For mig lyder det som ualmindelig lang tid at bruge på basis apportering. Der må være noget helt galt et sted.

Mht at den ikke vil finde vildt og bare ikke "tænder" på det, der tror jeg ikke rigtig der er noget at gøre ved. Det må du nok bare være indstillet på. Desværre.

Jeg har selv en hønsehund, en Kleiner på lige knap 3 år. Og vi døjer lidt med det modsatte af dig. Han kunne godt være bedre til at holde kontakten på jagt, har desværre haft succes med at løbe efter hårvildt, og så går han meget bredt i han søg. Han har på nogen dage lidt for meget jagt iver.

Få kontaktet din special klub eller en hunde adfærds behandler.

Venlig Hilsen
Birger

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Min hund vil ikke strejfe !!

Indlæg af Tikka B93 » 30. sep 2017, 00:51

hvilken race er det ? når du træner ville jeg levende gøre dummi eller vildt lave en fiske stang og bind dummi og meget gerne noget vildt i enden og lad hunden hetzt på det og fange byttet når du bruget vildt sørg for den ikke ødelægger det, lad den bære det lidt inden den aflevere kun et par gange om dagen hvis du kaster apporter så send den så snart du har kastet .på jagt lad den knald apporter . og selvfølgelig masser af ros når den gør det du ønsker

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Min hund vil ikke strejfe !!

Indlæg af Gryphon » 30. sep 2017, 10:21

Thors24 skrev:Jeg har ikke løsningen på dit problem. Men jeg tænker at du prøver på, at få en stående hund til at udfører en stødende hunds opgave. Jeg tror du arbejder mod din hunds instinkter.
Søg i krat og ruskumrask er feks. en springers speciale, hvor en hønsehunds speciale er stand for fuglevildt.
Jeg ved ikke om du kan bruge ovenstående, men jeg ville prøve at lægge træningen om, men måske der er andre med et bedre bud på succes.
Hey Thors24

Du har nok ret i at noget af problemet ligger i at det er en stående og ikke stødende hund. Men problemet er faktisk både på åben mark og i tættere krat. På åben mark, søger den ikke meget længere væk end 30m, og den nægter nærmest at gå i krat.

Jeg troede ellers den ville være ligesom en Ruhåret, hvor man kan lokke den ned i vinden for at finde fært og så lade den arbejde sig ind i krattet. Men selvom den har fært og tager stand på en fugl i en busk eller nogle brændenælder, så går den ikke ind for at dette. Så må jeg vade ind og tage fuglen. Og det synes jeg ikke er normalt, heller ikke for en stående hund.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Min hund vil ikke strejfe !!

Indlæg af Gryphon » 30. sep 2017, 10:28

BSkovgaard skrev:Hvad er det for en hønsehund ?
Du skal have fat i noget hjælp fra en der kan sit kram med hønsehunde. Hvis den er med tavle, så søg hjælp i din races special klub.

Jeg har desværre ikke nogen forslag til løsning af problemet. Men der må ligge et eller andet til grunds for dens opførsel. Noget dybere.
Kan det være jeres hund / fører forhold der er noget galt ved ?
Apportering skulle jo gerne være en glæde for hunden, en slags belønning. Så måske der blevet lavet nogle fejl i starten,men som har sat sig spor i hunden. For mig lyder det som ualmindelig lang tid at bruge på basis apportering. Der må være noget helt galt et sted.

Mht at den ikke vil finde vildt og bare ikke "tænder" på det, der tror jeg ikke rigtig der er noget at gøre ved. Det må du nok bare være indstillet på. Desværre.

Jeg har selv en hønsehund, en Kleiner på lige knap 3 år. Og vi døjer lidt med det modsatte af dig. Han kunne godt være bedre til at holde kontakten på jagt, har desværre haft succes med at løbe efter hårvildt, og så går han meget bredt i han søg. Han har på nogen dage lidt for meget jagt iver.

Få kontaktet din special klub eller en hunde adfærds behandler.

Venlig Hilsen
Birger
Hej Birger

Det er en gammel dansk hønsehund.

Jeg har mange gange troet at det har været mig der ikke har været god nok til at skifte fra at træne ruhåret hønsehunde, til gammel danske hønsehunde. Desværre har jeg ikke kunne få mange brugbare råd ved de forskellige hundedage/sportræning/lydighedskurser, til hvordan jeg får den til at søge længere væk på åben mark, og bare søge lidt in krat/brændenælder.

Jeg har kunne få den til at apportere vildt der falder på åben mark, hvis ikke det falder for langt fra mig, og så kommer den super fint med fuglene. Men som du siger, tænder den ikke helt vildt på det.

Og jeg kender dit problem. Det var det jeg oplevede da jeg havde ruhåret hønsehunde, og der ved jeg i det mindste hvad løsningen er. Lydighedstræning. Men hvordan fanden motivere man sin hund til at løbe væk fra en ? Jeg ville ønske det var det modsatte, for så ville jeg vide hvad jeg skulle gøre.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Min hund vil ikke strejfe !!

Indlæg af Gryphon » 30. sep 2017, 10:36

Tikka B93 skrev:hvilken race er det ? når du træner ville jeg levende gøre dummi eller vildt lave en fiske stang og bind dummi og meget gerne noget vildt i enden og lad hunden hetzt på det og fange byttet når du bruget vildt sørg for den ikke ødelægger det, lad den bære det lidt inden den aflevere kun et par gange om dagen hvis du kaster apporter så send den så snart du har kastet .på jagt lad den knald apporter . og selvfølgelig masser af ros når den gør det du ønsker
Hey Tikka B93

Det er en Gammel dansk hønsehund.

Jeg brugte noget lignende samme løsning, da jeg lærte den at apportere. Og den apportere også gerne vildt nu, den var bare sen om at lære det. Men kun så længe vildtet falder relativt tæt på mig og på lavt græs eller åben mark.

Desværre apportere den ikke hvis det lander i noget tæt krat, højt græs eller brændenælder, så må jeg vade ind og hente fuglen. Og det er selvom den tydeligt viser den har fært.

Jeg lader den knald apportere i håb om det motivere den til at gå længere væk eller i tættere krat, men efter at være løbet 15-20 m så vender den tilbage hvis ikke den er nået fuglen.

Og ja, mit problem er at jeg nok er blevet forvirret og frustreret over ikke at vide hvordan jeg skal motivere den, og det skal jo ikke gå ud over hunden.

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Min hund vil ikke strejfe !!

Indlæg af Evil-Honda » 30. sep 2017, 10:54

Jeg viste det med det samme da jeg læste 1. indlæg endnu en GDH uden jagtlyst, det ses desværre tit med den race ca 1 ud af 10 har ingen jagt lyst, den eneste løsning er at opgive den og få en ny hvalp evt. en Ruhår igen.

Jeg har haft 3 GDH og har Ruhår nu, jeg går ikke tilbage til GDH med mindre jeg kun skal holde hund som kæledyr, de er super som familie hund, men jagt evnerne er hit and miss, nogle har jagt lyst som en korthår og andre har jagtlyst som en hamster ??
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Min hund vil ikke strejfe !!

Indlæg af C-X » 30. sep 2017, 11:06

Det er umuligt at installere jagtlyst i en hund der ingen har. Ikke at det udelukker manden, men her er der tydeligvist problemer med hunden. Surt show. Racen er simpelthen for "rekonstrueret", hvilket har gjort diversiteten mindre overskuelig og netop givet de uhensigtsmæssige udfald af jagtlyst.

Erkend tabet og kom videre med en ny hund. Behold den gamle, hvis den ikke ligefrem har dårlig adfærd, der kan smitte over på en ny. Måske den vil oppe sig lidt, hvis den får en konkurrent, men en troværdig jagtkammerat bliver den aldrig.

Eneste lappeløsning jeg kan komme på pt, er at få den slip med dygtigere hunde, den kan lære af - hvis den gider.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar