Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Indlæg af JyskJæger » 5. sep 2017, 13:14

Gode råd baseret på erfaring søges:

Jeg står og skal til at købe ny hund til jagt. Vi har i forvejen min kones tre tæver (anden race), som hun bruger til avl. Vi magter ikke, at have en hanhund i huset med seks gange løbetid om året, så valget står mellem

- alm. kastreret han
- medicinsk kastreret han
- tæve

Alle har foredele og ulemper.
Hunden skal hovedsageligt bruges til apportering. Går mest på solo-jagt, men det er ikke utænkeligt at jeg vil have hunden med på en fællesjagt eller to om året.
Ændrer hannen væsentligt adfærd ved kastrering? Jeg har set nogle kastrerede hanner der er blevet både fede, dovne og forfærdeligt grimme i pelsen, men det er også muligt at de er blevet fodret forkert.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Indlæg af 308 W » 5. sep 2017, 13:22

Jeg har en han labrador som var sprængfyldt med hormoner og totalt umulig i nærheden af andre hunde..

Vi blev anbefalet kemisk kastration og det virkede perfekt, han kunne koncentrere sig om træning og var lærenem, da effekten døde ud skulle vi beslutte om endnu en omgang eller kirurgisk kastration og dyrlægen anbefalede kirurgisk kastration, da det ville give samme effekt..

Men!.. Vi fik en helt anden hund med hjem og jeg måtte opgive at træne med ham.. Han er blevet meget aggressiv mod andre hunde, menesker og biler, så han må forblive familie hund og ikke jagthund..

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Indlæg af Bobo » 5. sep 2017, 13:53

Jeg har selv kun prøvet kemisk kastration, og det er uden bivirkninger (på hunden selvfølgelig :smile: ) men det bliver til penge hen over årene.
Kirurgisk vil jeg ikke anbefale - jeg har set for mange dårlige hunde til at jeg tør gamble med det.
Så mit råd er en tæve
Bobo ------ Igen uden billeder

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Indlæg af PSindrup » 5. sep 2017, 14:52

308 W skrev:Jeg har en han labrador som var sprængfyldt med hormoner og totalt umulig i nærheden af andre hunde..

Vi blev anbefalet kemisk kastration og det virkede perfekt, han kunne koncentrere sig om træning og var lærenem, da effekten døde ud skulle vi beslutte om endnu en omgang eller kirurgisk kastration og dyrlægen anbefalede kirurgisk kastration, da det ville give samme effekt..

Men!.. Vi fik en helt anden hund med hjem og jeg måtte opgive at træne med ham.. Han er blevet meget aggressiv mod andre hunde, menesker og biler, så han må forblive familie hund og ikke jagthund..
Kunne man ikke prøve med endnu en kemisk kastration, for at se om man kunne få dens tidligere adfærd tilbage, som dengang den kun var kemisk kastreret?

Peter

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Indlæg af Bobo » 5. sep 2017, 22:07

PSindrup skrev:
308 W skrev:Jeg har en han labrador som var sprængfyldt med hormoner og totalt umulig i nærheden af andre hunde..

Vi blev anbefalet kemisk kastration og det virkede perfekt, han kunne koncentrere sig om træning og var lærenem, da effekten døde ud skulle vi beslutte om endnu en omgang eller kirurgisk kastration og dyrlægen anbefalede kirurgisk kastration, da det ville give samme effekt..

Men!.. Vi fik en helt anden hund med hjem og jeg måtte opgive at træne med ham.. Han er blevet meget aggressiv mod andre hunde, menesker og biler, så han må forblive familie hund og ikke jagthund..
Kunne man ikke prøve med endnu en kemisk kastration, for at se om man kunne få dens tidligere adfærd tilbage, som dengang den kun var kemisk kastreret?

Peter
Nu er jeg ikke dyrlæge, men ved en kirurgisk mister det stakkels dyr bollerne og dermed en masse produktion af hormoner mv.
En kemisk påvirker mere interessen til at begå noget seksuelt med en bitch end evnen til at forplante sig, så det vil ikke rette op på en hund der mangler hormoner og derfor er ude af balance

Tror jeg !!
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Indlæg af Boerge » 5. sep 2017, 23:13

Let valg - du vælger en tæve! Min erfaring: Har gennem et langt jægerliv kun haft tæver. Tævernes gemyt tiltaler mig mere end hannernes. Og så er det min erfaring, at tæver generelt er mere seriøse under jagten - især hvis der er flere hunde med.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Indlæg af Tikka B93 » 6. sep 2017, 06:06

tilslutter mig koret en tæve at kasterere synes jeg er en absolut nødløsning hunden bliver næsten altid fed og får meget dårlig og grim pels har set det ved så mange hunde

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Indlæg af 1900 » 6. sep 2017, 08:21

har tidligere kastreret min ruhår da interessen for gravhunden blev lidt for voldsom.
i det tilfælde kunne jeg ikke mærke noget negativt på ham

hvis jeg beholder den unge labtæve jeg har nu, regner jeg med at fjerne livmoderen for at slippe for bøvlet med løbetid

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Indlæg af JyskJæger » 6. sep 2017, 09:06

Bobo skrev:Jeg har selv kun prøvet kemisk kastration, og det er uden bivirkninger (på hunden selvfølgelig :smile: ) men det bliver til penge hen over årene.
Kirurgisk vil jeg ikke anbefale - jeg har set for mange dårlige hunde til at jeg tør gamble med det.
Så mit råd er en tæve
Jeg har fået spurgt hvad det koster. 600 kr og så holder det i ca. et halvt år. Så 1200 kr. om året bliver da også til en del i løbet af hundens levetid

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Indlæg af JyskJæger » 6. sep 2017, 09:10

308 W skrev:Jeg har en han labrador som var sprængfyldt med hormoner og totalt umulig i nærheden af andre hunde..

Vi blev anbefalet kemisk kastration og det virkede perfekt, han kunne koncentrere sig om træning og var lærenem, da effekten døde ud skulle vi beslutte om endnu en omgang eller kirurgisk kastration og dyrlægen anbefalede kirurgisk kastration, da det ville give samme effekt..

Men!.. Vi fik en helt anden hund med hjem og jeg måtte opgive at træne med ham.. Han er blevet meget aggressiv mod andre hunde, menesker og biler, så han må forblive familie hund og ikke jagthund..
Det er sgu da træls at man får noget at vide af dyrlægen og det så i virkeligheden forholder sig fuldstændig modsat

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Kastreret han eller tæve? Hvad passer bedst ind?

Indlæg af JyskJæger » 6. sep 2017, 09:14

Det lyder som om flertallet umiddelbart har flere negative end positive erfaringer med kastration. Kemisk kastration render op i for mange penge, så det bliver sgu en tæve vi skal have :thumbup:

Besvar