Jagthund stikker af ind i såten

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Fnulle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16. maj 2009, 22:48
Interesser: Natur(Jagt), Historie
Geografisk sted: Midtjylland, Salling
Been thanked: 2 times

Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Fnulle » 18. mar 2017, 14:49

Hej

Jeg har en 6 måneder gammel labrador/gammel dansk hønsehund tæve, min første hund.

Mit problem er, at når vi er ude for at træne at støve vildt, så stikker hun af ind i såten, og kommer glad og logrende ud i den anden ende. Hun går simpelthen på jagt alene fordi hun bare synes det er skide skægt.

Hvordan lærer jeg hende at blive inden for at bøsseskud?

Det er lige begyndt. Før holdt hun sig fint tæt på mig også når hun gik inde i en remis, som jeg gik langs med. Så lettede hun fint fasaner, som jeg kunne have skudt til, hvis det havde været sæson.

Hun er også god til at stoppe på fløjte når hun ellers er inde for et bøsseskud, men nu når hun stikker af lystrer hun hverken indkald eller stop.

Jeg har som sagt ikke haft problemet så længe, men ønsker at håndtere det korrekt, så derfor spørger jeg allerede til råds nu.

Det jeg har gjort indtil videre er, at kalde hende ind uden skæld ud (Det kan jeg som regel efter 30 sekunder til 3 minutter, men så er den skov også ryddet for vildt) og så bære hende hjem (Der er ikke så langt), hvorefter jeg ignorere hende noget tid. Så prøver jeg igen senere samme dag.

Normalt så forsætter gåturen efter såten ned på stranden, hvor hun elsker at lege. Så min tanke er, at hun lærer at hun misser stranden når hun ikke er en god jagthund, men virker den salgs på hunde?

Jeg har også prøvet at gemme mig, så finder hun mig gerne inden for 1 minut.

Jeg synes ikke jeg ser nogen effekt at mine tiltag.

Jeg har overvejet bare at gå hjem næste gang. Der er som sagt ikke så langt. Så må hun finde mig hjemme i haven, men jeg ved ikke om det er en ide.

Nogen der kan hjælpe?

Mvh. Daniel
GÆT THU SHE CHOPPER!

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af DB89 » 18. mar 2017, 15:00

Kunne svarene i din anden/tidligere tråd bruges? Tror folk vil sætte pris på lidt feedback når de bruger tid på at komme med svar. https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 58#p754658

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af 458hunter » 18. mar 2017, 15:29

Lyder som om du skal holde en pause fra at lade den gå fri ude på jagten og så tilbage til grunddressur.

6 måneder lyder for mig også som meget tidligt til den slags øvelser.

Spaniel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 25. okt 2016, 21:20
Interesser: Hunde, jagt, WWII militaria.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 10 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Spaniel » 18. mar 2017, 15:42

På baggrund af responsen på dit tidligere indlæg bliver mit svar en smule kortere denne gang.

Dine problemer er de samme som i din anden tråd:

1. Du går for hurtigt frem.
2. Tilbage til grundtræning.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Bofhenator » 18. mar 2017, 16:04

Fnulle skrev:
6 måneder gammel
Brug de næste 6 mdr på grund-dressuren og prøv så igen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af BSkovgaard » 18. mar 2017, 16:36

Ja, grundfærdighederne hos hunden skal sidde bedre. Ingen tvivl der.

Synes det er alt for risikabelt det du gør. Din hund går jo på jagt alene.
Vent dog til den er ældre, eller i det mindste sæt en meget lang snor på den.

Ellers er jeg enig med resten :razz:

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Brian88 » 18. mar 2017, 19:30

Det er jo stadig en hundehvalp? Her i huset var den ene hund bestemt ikke klar til den slags i en alder af 6 måneder - Den anden var til gengæld noget længere fremme. Læs din hund, og lad den lege mens den er hvalp :smile:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Bobo » 18. mar 2017, 19:51

Jeg kan kun være enig med de andre :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Fnulle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16. maj 2009, 22:48
Interesser: Natur(Jagt), Historie
Geografisk sted: Midtjylland, Salling
Been thanked: 2 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Fnulle » 18. mar 2017, 21:08

Før det første.

Nej jeg ser ikke svarene på min tidligere tråd som relevante her.

Angående ønsket om feedback. Hvad er det lige I vil have? I har givet nogle råd og jeg forsætter min træning med jeres råd og mine egne overvejelser. Jeg har ikke nogle resultater som sådan at bidrage med.

Angående grunddressur, så er det jo netop øvelser jeg efterspørger. Hun kan gå fri ved fod, og er stoplydig i grunddressuren, men hvordan lærer jeg hende at holde et bøsseskuds afstand? Jeg kan ikke finde øvelser på nettet eller i bøger der øver hunden i den form for førerkontakt.

Så igen må jeg gentage, at jeg ikke ser svarene fra andre tråde som relevant. Jeg spørger efter øvelser i nærkontakt med min hund, og hvad det har at gøre med apporttræning, har jeg svært ved at se.
GÆT THU SHE CHOPPER!

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af A284win » 18. mar 2017, 21:33

Altså hvis din hund har enormt stort søg så har du to muligheder. Enten accepter det eller kald den til dig hver gang den er 20 meter væk. Hold dig væk fra skov indtil den ikke længere har enormt søg. Hvis du ikke kan kalde den til dig så tilbage til grunddressur. Det er skadeligt for dig og hunden at du må straffe den. Hundens hukommelse er ikke så den kan forstå din afstraffelse når du ikke går til vandet.

Træning som ikke er opbyggende er nedbrydende. Plz stop din nuværende strategi

Brugeravatar
Fnulle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16. maj 2009, 22:48
Interesser: Natur(Jagt), Historie
Geografisk sted: Midtjylland, Salling
Been thanked: 2 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Fnulle » 18. mar 2017, 22:19

Hej A2

Udemærket tak for råddet om, at holde mig ude af skov og styre søget med indkald.

Ikke, at jeg tager dit råd til efterretning. Jeg føler bare behov for at stille op opklarende spørgsmål. I "civil" hundetræning høre man tit at det er hamrede vigtig at være konsekvent, og ignorere dårlig opførsel. En meget god hundetræner fortalte mig engang, at hans hunde var blevet vilde i bilen, da de kørte til træning. Så tog han dem ud af bilen, og vidste dem, at de rigtig nok var på træningsbanen, og så kørte de hjem. På den måde var han konsekvent og ignorerede deres dårlige opførsel, og det virkede for ham.

Det er med den tanke, at jeg har lagt mine nuværende strategier.

Kan du forklare mig, hvorfor det ikke virker, at kalde hende ind og bære hende hjem? Min tanke er jo, at jeg kopiere den gode hundetræners trick fra bilen.
GÆT THU SHE CHOPPER!

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af A284win » 18. mar 2017, 22:34

Hvordan skal hunden vide at det er forkert at hoppe rundt i bilen, den forstår ikke den slags konsekvens. Den forstår et nej. Den forstår at hvis den har haft et for stort søg og du så kobler den efterfølgende, så den kan geare ned.
Hunden prøver at please dig. Derfor skal du vise hvad du vil have. Feks når du går på en mark og den gerne vil søge stort så prøv at find et område hvor den ikke kan søge stort fremad. Forestil dig en fodboldbane med hegn omkring. Du står ved det ene mål og kigger imod det andet. Hunden kan løbe ca 100 meter frem og det er for langt. Hvis du kobler den og først slipper den ca 35 meter før hegnet og går frem imod hegnet så kan hunden kun søge på det område.

Ikke to hunde er ens og det er ikke sikkert at værktøjerne virker på alle hunde.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Bobo » 18. mar 2017, 23:07

Fnulle skrev:Før det første.

Nej jeg ser ikke svarene på min tidligere tråd som relevante her.
Jeg har ikke nogle resultater som sådan at bidrage med.

Angående grunddressur, så er det jo netop øvelser jeg efterspørger. Hun kan gå fri ved fod, og er stoplydig i grunddressuren, men hvordan lærer jeg hende at holde et bøsseskuds afstand? Jeg kan ikke finde øvelser på nettet eller i bøger der øver hunden i den form for førerkontakt.

Så igen må jeg gentage, at jeg ikke ser svarene fra andre tråde som relevant.
Du kan ikke google dig til en god jagt hund - find en god træner der kan hjælpe dig er mit råd - eller en god jægerven med en god hund.
Det virker som om du ikke tænker hunde træning på samme måde som de der svarer dig i disse tråde.
Jeg spørger efter øvelser i nærkontakt med min hund, og hvad det har at gøre med apporttræning, har jeg svært ved at se.
Nærkontakt etableres fra den første dag du har hunden og det har du måske misset allerede - så igen få hjælp fra en fysisk træner

Niels Egelund Faddersbøll skriver om hunde på bla. http://www.mitjagtblad.dk - men om du kan begribe hans tankegang ved jeg ikke, men mange har fået øjnene op for den måde at træne hunde på.
Senest rettet af Marius 19. mar 2017, 09:33, rettet i alt 1 gang.
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Fnulle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16. maj 2009, 22:48
Interesser: Natur(Jagt), Historie
Geografisk sted: Midtjylland, Salling
Been thanked: 2 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Fnulle » 18. mar 2017, 23:19

"Du kan ikke google dig til en god jagthund". Det har jeg da heller ikke tænkt mig. Jeg føler snart jeg får mere hån en hjælp i denne tråd.

Jeg forsøger at søge viden. Det gør man på google, i bøger, og ved mennesker. Jeg har prøvet internettet og bøger, og nu forsøger jeg ved mennesker.

Bobo. Jeg tror du har ganske ret i, at jeg ser på hundetræning på en anden måde, og jeg skal indrømme, at jeg synes det er svært. For meget at det jeg får at vide i denne tråd, føler jeg er i konflikt med, hvad jeg har hørt fra gode og succesfulde hundetrænere.

Blandt andet at hunde forstår "nej". Jeg bruger også selv nej, og har indlært det, men det har jeg godt nok mødt og læst om mange hundetrænere der insisterer på, at nej ikke kan bruges, men kun positiv forstærkning virker, sammen med ignorering af negativ opførsel. Altså fuldstændig ignorering, så ikke engang nej virker.

Jeg har dog modificeret de råd og taget nej med i træningen.

Men som sagt, så tror jeg bobo har ret. Det lader til at der hersker en anden træner tradition herinde end den jeg møder ved de mennesker, som jeg anser for vidende på området.

Men alle skal have tak for svar. Jeg ved de er ment i den bedste mening.
GÆT THU SHE CHOPPER!

Spaniel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 25. okt 2016, 21:20
Interesser: Hunde, jagt, WWII militaria.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 10 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Spaniel » 18. mar 2017, 23:34

Jeg skal nok komme med et mere uddybende svar i forhold til kort søg. Men først har jeg lige et tillægsspørgsmål.

Du har en hund der er en blanding af en apporterende (labrador) og en stående (dansk hønsehund). Men du vil have
at den skal støde fugle op under bøssen (stødende hund).

Hvilke jagt er det helt præcis du vil med hunden?

Jeg tror desværre du allerede på baggrund af ovennævnte sætter både dig selv op hunden op til en stor skuffelse.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Bobo » 19. mar 2017, 00:20

For meget at det jeg får at vide i denne tråd, føler jeg er i konflikt med, hvad jeg har hørt fra gode og succesfulde hundetrænere.

Det lader til at der hersker en anden træner tradition herinde end den jeg møder ved de mennesker, som jeg anser for vidende på området.
uote]
Fnulle skrev:

Hold dig til de gode og succesfulde hundetrænere og husk at der er ikke kun er en måde at opnå succes på. Og lyt til de mennesker du anser for vidende på området så skal det nok gå :thumbup:

Hvis du føler dig udsat for hån, skal jeg være den første til at beklage. Men mine hunde beklager ikke, de er bare glade :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af TheDarkSide » 19. mar 2017, 12:25

Det er jo meget normalt at især unge hunde bliver vilde , når de får fært af vildt. Du skal "bare" undgå at tabe kontrollen med din hund. Som andre har sagt så er det forfra med grunddressuren (indkald, bliv siddende, gå pænt og ros den for at holde kontakt med dig).
Apportering falder ikke under grunddressuren, så lad det ligge i lang tid. Det er en forholdsvis kompliceret øvelse for en ung hund.
Lad være med at gå på jagt med hunden (dvs. lad den ikke støde vildt op, apportere det eller være i nærheden af vildt). Den må ikke jagte rundt i haven efter fugle eller katte. Jo mere den jager rundt, jo større er risikoen for at den opdager at du ikke behøver at være tæt på, før der sker noget sjovt.

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Lange » 19. mar 2017, 23:42

Der er to grunddresurs øvelser der skal være 100% sikre inden du begynder på anden træning nemlig indkald og dæk. Du må helt tilbage på hvalpestadiet og kun træne indkald dæk og plads.
En anden ting er kun lege ingen tvang. Du har en svær, men ikke umulig, opgave foran dig. Du har valgt hunderacer der falder udenfor hvad du gerne vil med hunde, det giver udfordringer
Knæk og bræk med hundetræning, det skal nok lykkes

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Stoffer » 21. mar 2017, 19:49

Hej,
Det er ikke særlig svært at få hunden til at blive i nærheden, men som andre skriver skal du vide hvad du forventer af hunden.
Hunden er ung så jeg tilslutter ideen med kun at træne "på plads, sit og dæk".
Dækøvelsen er noget af det vigtigste.

Og den nemme løsning for at undgå at hunden søger længere væk end du ønsker, er at lægge den dæk hvergang den er omkring 30 meter ude. Når du kommer nærmere hunden (omkring 15 meter) giver du hunden søge kommando igen.
Ingen hunde bryder sig om at ligge dæk så de fleste vænner sig hurtigt til kort søg, hvis du følger den fremgangsmåde.
Håber det giver mening.

Stoffer

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Kajsemand » 21. mar 2017, 22:39

Hej Stoffer

Jeg prøver at være lidt konstruktiv i fht. Til dit problem, men helt grundlæggende så er jeg enig med de fleste andre, du er alt for langt fremme.

Back to basic, hunden skal lære at du er GUD og alt sjov kommer fra dig, dvs. hver gang du kalder på den og den kommer, så hiver du en kanin frem og leger lidt, så er Rudolph glad. Når han løber lidt væk kalder du igen og sjovt nok dukker kanin-bamsen frem igen, nu er Rudolph rigtig glad, det gør du så de næste 3 mdr. i din egen have uden fært

Så er du klar til at gå på opdagelse i naboens have og gør det samme mens du deler et par øller med naboen, det går der så en måneds tid med, så rykker du ud på en græsmark med overblik gerne lidt højt græs, så gør du det samme, men nu sætter du så gang i lidt søge øvelser, dvs. hver gang Rudolph kigger væk, smider du en tennisbold tæt på dig selv og kalder ham ind og siger søg med håndtegn hen mod bolden som han finder og bliver glad, det viser så hunden at når du sætter ham i søg finder han noget, så er det indkald, aflevering osv.....

Det skal siges at ovenstående er spanieltræning, men det lyder jo som om det er det du vil bruge ham til.

Held og lykke

Hilsen kajsemand

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Jagthund stikker af ind i såten

Indlæg af Thors24 » 21. mar 2017, 22:56

Kajsemand skrev:Hej Stoffer

Jeg prøver at være lidt konstruktiv i fht. Til dit problem, men helt grundlæggende så er jeg enig med de fleste andre, du er alt for langt fremme.

Back to basic, hunden skal lære at du er GUD og alt sjov kommer fra dig, dvs. hver gang du kalder på den og den kommer, så hiver du en kanin frem og leger lidt, så er Rudolph glad. Når han løber lidt væk kalder du igen og sjovt nok dukker kanin-bamsen frem igen, nu er Rudolph rigtig glad, det gør du så de næste 3 mdr. i din egen have uden fært

Så er du klar til at gå på opdagelse i naboens have og gør det samme mens du deler et par øller med naboen, det går der så en måneds tid med, så rykker du ud på en græsmark med overblik gerne lidt højt græs, så gør du det samme, men nu sætter du så gang i lidt søge øvelser, dvs. hver gang Rudolph kigger væk, smider du en tennisbold tæt på dig selv og kalder ham ind og siger søg med håndtegn hen mod bolden som han finder og bliver glad, det viser så hunden at når du sætter ham i søg finder han noget, så er det indkald, aflevering osv.....

Det skal siges at ovenstående er spanieltræning, men det lyder jo som om det er det du vil bruge ham til.

Held og lykke

Hilsen kajsemand
Og det arbejder jo smukt sammen med en spaniels instinkter.
Mon ikke den træning der virker bedst er den træning der er i tråd med hundens instinkter?
Jeg er på ingen måde ekspert og har kun erfaring med min første hund endnu, men for mig at se er det hønsehundens instinkter der dominerer og du vil have den til at gøre en spaniels arbejde?

Besvar