Distraktioner under apporttræning

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Fnulle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16. maj 2009, 22:48
Interesser: Natur(Jagt), Historie
Geografisk sted: Midtjylland, Salling
Been thanked: 2 times

Distraktioner under apporttræning

Indlæg af Fnulle » 20. feb 2017, 17:09

Hej

Jeg har et problem med min hund når vi træner apport.

Hun er som sådan god til at apportere i betragtning af, at hun kun er 4 måneder. På græsplænen får det helt problemfrit, og i højt grad/eng går det også godt med korte, nemme apporter i modvind.

Men hun har det altså med at blive noget let distraheret.

Der kan ske flere ting:

1) Hun løber i retningen af apporten, men pludselig drejer hun af i 90 grader og begynder at undersøge et eller andet, så går hun gerne tilbage efter apporten, men er nu desorienteret og har svært ved at finde den.

2) Hun løber ikke efter apporten på ordet "apport", men istedet hen og undersøger den raslen i buskaset der lige var eller andet interessant.

3) Hun henter apporten, men på vej tilbage løber hun over noget blødt jord eller andet, så smider hun apporten og begynder f.eks. at grave, eller bide og flå i græsset i leg.

4) Der er en kat et sted på engen, og så snart hun for lov at rejse sig fra sit "sit" på ordren "apport" sætter hun efter katten.

Jeg går ud fra, at hun ikke synes apportlegen er interessant nok. Hvad kan jeg gøre, og hvad skal jeg gøre når punkt 1-4 sker?

Jeg bruger klikker træning, og hun får et klik og en godbid for at aflevere til hånden.

Mange gange er hun rigtig dygtig til at holde fokus og hente apporter, men nogle dage er det bare som om alt i punkt 1-4 sker istedet.

Jeg er desværre kommet til at blive vred på hende nogle gange, når hun f.eks. står og graver, så hvis jeg siger "nej!" flygter hun nærmest, men kommer dog logrende tilbage på indkald. Jeg ved godt, at forkert opførsel ikke skal mødes med skæld ud, men det er jeg altså kommet til. Kan jeg rette op på det igen?

Mange tak for hjælpen.
GÆT THU SHE CHOPPER!

Spaniel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 25. okt 2016, 21:20
Interesser: Hunde, jagt, WWII militaria.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 10 times

Re: Distraktioner under apporttræning

Indlæg af Spaniel » 20. feb 2017, 21:19

Ro på.

4 måneder er ingen alder. Verden er stadigt stor og spændende og i særdeleshed for en lille hvalp som hun stadigt er.
Det lyder til at du stiller alt for store krav hvis du er overrasket over, at hun pt finder det mere spændende at jagte en kat end at løbe efter en apport. Hun vil igennem det næste år komme igennem mange perioder hvor hun pludseligt ikke kan "huske" de ting hun ellers plejer at kunne.

Med det sagt:

1. Skab større afstand til de forstyrrende elementer. En afstand du så gradvist kan gøre mindre igen. Hvis du kan se hun har fokus på noget andet og ikke forventer at hun vil løbe direkte hen til det hun skal aportere, så lad være at send hende. Sæt hende op til succes.
2. Lad være med at træne apportering til døde. Det er bedre at lade hende apportere 2-3 gange hvor hun er villig og der er succes, end at du står og smider en apport 20 gange så hun begynder at kede sig.
3. Du nævner ikke hvad du bruger som apport emne pt. Men skift det evt ud med noget andet nyt og spændende.
4. Tag en pause fra apporttræning i en periode og træn ro/kontaktøvelser.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Distraktioner under apporttræning

Indlæg af Bobo » 20. feb 2017, 21:30

4 mdr. !!! det er en sårbar alder for en hund så det kræver en mental stærk træner
Så er det vigtig ikke at overtræne, da din hund slet ikke er udviklet til at holde focus ret længe. Og det er nu du kan ødelægge rigtig mange ting, der er svære at rette senere. Nogle hunde er hurtig mentalt stærke, andre er 2 år om det.
Det lyder som labrador, men uanset hvilken race er det vigtig man ikke træner noget der ikke er succes, med så ung en hund. Dvs ingen træning hvis du er træt, sur eller lign. og hvis hunden ikke kan koncentrere sig er det også dumt at træne.
Så hvis 1-4 sker så træn noget andet ( gå i snor eller lign) eller gå hjem.
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Distraktioner under apporttræning

Indlæg af Bobo » 20. feb 2017, 21:32

Spaniel skrev:
2. Lad være med at træne apportering til døde. Det er bedre at lade hende apportere 2-3 gange hvor hun er villig og der er succes, end at du står og smider en apport 20 gange så hun begynder at kede sig.
4. Tag en pause fra apporttræning i en periode og træn ro/kontaktøvelser.
Rigtig gode pointer
Bobo ------ Igen uden billeder

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Distraktioner under apporttræning

Indlæg af BSkovgaard » 20. feb 2017, 21:40

Jeg er i gang med min første jagthund. En Kleiner på lidt over 2 år. Fik ham fra hvalp (8uger)
Så det er ikke den store erfaring jeg har.

Hvilken race er det ?

For mig lyder det til at din hund opfører sig som en hvalp. Jo ældre den bliver, allerede om 2-3måneder, vil du se en markant forskel.
Min tabte også koncentrationen meget nemt i starten. Specielt hvis der var vildt i området. Tror ikke rigtig det kan være anderledes i den alder.
Synes bare du skal fokuserer på hundens glæde ved at apportere her i starten. Gør det nemt for hunden. Evt lidt fart og lyd for at motiverer.
Jeg plejede at sige yip yip yip når jeg kastede dummyen. Det virkede rigtig godt. Efter han var med på råge regulering som 5månedig , og fik smag for skud, tilsatte jeg engang imellem et klap med hænderne.

Det virker dog som om du er på den helt rigtige vej med. Det handler bare om tålmodighed i starten. Og om at gøre træningen til en leg.
Jeg har også skældt min hund ud i forkerte situationer. Jeg har lavet tonsvis af fejl med min. Ingen er perfekte.

Held og lykke med hunden

Slået af et par stykker :fun:

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Distraktioner under apporttræning

Indlæg af Tikka B93 » 21. feb 2017, 18:11

hav tålmodighed du går for hurtig frem og ændre kun på en parameter af gangen og gå altid et skridt tilbage i træning når du tage et nyt skridt bare et tænkt eks din hund apporter fint på 20 meter afstand i haven i vante omgivelser på engen med distraktioner skal du starte på 10 meter eller måske 5 får at have samme sandsynlighed for succes. og husk har du lige lavet en apportering som er god (lever op til dit mål) så er risikoen stor for at den næste med en hvalp bliver dårligere så stop i tide mens du har succes det er bedst for hunden og dig :blink: jeg mener 3 enkelte apporteringer i løbet af dagen er bedre en 10 i rap hvor de 9 er sjusk og hunden kom til at kede sig og du bliver irriteret på hvalpen.jeg synes det lyder til det går rigtig godt så knæk og bræk med det. lige en ting du skriver du gør det i modvind hvis du kaster emnet ville jeg gøre det i medvind hunden skal markere det der bliver kastet og afstanden er ikke så vigtig få detaljer på plads. først ro på post ,afventer apport ordre ,hente emnet. og aflevere det til hånd. det er mange ting for en hvalp (afstand distraktioner mv. bygges på med tiden

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Distraktioner under apporttræning

Indlæg af Sunscale » 17. mar 2017, 22:32

Hvis du nu bare tager det helt roligt, hunden er jo kun 4 måneder.

Generelt når du har med hunde(dyr) at gøre, skal du tænke på at, man laver ingen komplet jagthund på 1 år. Der vil altid være modgang, og til tider vil situationer gå over gevind for hunden, sådan er det bare, og det vil du opleve mange gange i løbet af hundens liv.

Fra hunden er 8 uger til den er 10 måneder(alt efter hvor hurtigt hunden bliver mentalt klar til at modtage målrettet dressur) skal du bare koncentrere om grunddressur. Apporteringstræning kan også sagtens påbegyndes i perioden, dog skal man huske på ikke at være for hård ved hunden.

For at svare på dit spørgsmål:
Hvis du har problemer med at hunden ikke fokusere på opgaven er du slet ikke færdig med den grundlæggende træning. Du ved helt sikkert at, man altid skal starte enhver træning et sted hvor hunden føler sig hjemme, samt med så få distraheringer som muligt. Men du kan altså heller ikke forvente det helt store af en 4 måneder gammel hvalp, da den jo slet ikke er mentalt moden, hovedet er stadig fyldt med spilopper og ballade.

Du kan sagtens nå at rette op på dit vredes-problem mod hunden, simpelthen stop med det samme. At blive vred og irriteret gavner ingen, og da slet ikke hunden, den bliver bare bange og frustreret over at den gør noget forkert, men den kan højst sandsynlig ikke finde ud af hvad den gør forkert. Hvis du en dag kommer hjem fra en træls dag på arbejde skal du grundigt overveje om du er oplagt til at træne hund, det er bedre helt at lade være, end at blive sur og potentielt ødelægge en masse for dig selv.

Når du træner skal du også være opmærksom på om hunden er "med på" træningen, det nytter jo ikke at give hunden ordre hvis hundens tanker er et helt andet sted.

Når man har med hund at gøre vil der aldrig være et endegyldigt svar, og der vil også være en mening for hver hundemand du spørger, der er iøvrigt heller ikke to hunde der er ens. Ovenstående er bare min opfattelse, og som sagt er det ikke sikkert det passer til din hund.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Besvar