Fyrværkeri og min hund, er hun blevet skudræd?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Palner91
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. dec 2016, 20:37
Interesser: Jagthunde
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Fyrværkeri og min hund, er hun blevet skudræd?

Indlæg af Palner91 » 6. jan 2017, 20:30

Hej alle.

Jeg har en lille hvalp der bare slet ikke har reageret på fyrværkeri dagen op til nytår og heller nytårsaften, lige meget hvor tæt det var på.

Meeeeeeen...

Så var vi lige ude på aften lufte tur her til aften, og så er der nogle tosser ( læs idioter) der fyrede af lige ved siden af os, Casey reagerede ved at "stikke af" og tænkte kun på at hun ville hjem.

Jeg valgte at gå forbi (30 meter) fyrværkeriet, og gå modsat indtil hun var nede på et niveau hvor jeg kunne komme i kontakt med hende.

Mit spørgsmål er så, har dette ødelagt at hun ikke kan lide skud/fyrværkeri, og hvordan træner jeg evt. dette. Vi skal starte til jagttræning til april, da hun skal være jagthund, men hun er min første jagthund, og jeg har ingen erfaring med dette.

Jeg er lidt bange for at dette har ødelagt hende.

- Stine
Senest rettet af Lycon 6. jan 2017, 21:02, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlægget indhold.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Fyrværkeri og min hund, er hun blevet skudræd?

Indlæg af Bobo » 6. jan 2017, 21:56

I langt de fleste situationer er det spruttende og lysglimt snarere end bragene der forskrækker hunde ( og heste mm) så du skal bare fortsætte med alm træning. Det er også fint du ikke lader hunden få indtryk af der er noget at være bange for - en bange hund der oplever at Herren også er bange bliver for alvor utryg
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Fyrværkeri og min hund, er hun blevet skudræd?

Indlæg af Bobo » 6. jan 2017, 22:26

:welcome: jeg var vist lidt hurtig før :smile:
det har så også en del at gøre med hvilken psyke din hund er skabt med. Men generelt skal du sørge for at hunden forbinder skud med noget positivt - en godbid eller sjov leg, apportering mm.
Hvilken race ?

Og bare rolig der er flere herinde der har gode råd om hunde :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Fyrværkeri og min hund, er hun blevet skudræd?

Indlæg af Raptor357 » 6. jan 2017, 22:44

Jeg kender to hundefolk der roder med jagt hunde.
Mens hunden stadig er relativt ny bliver den taget med i umiddelbart nærhed af skydebanen når der skydes. det gør de flere gange og de kommer tættere og tættere på dem der skyder. dog ikke tættere end omkring 10m, det virker som om at lyden fra skuddene rager hundene langsomt da de har lært det ikke er farligt.
Men din hund skal lige have aflært den ubehagelige oplevelse den har haft.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Fyrværkeri og min hund, er hun blevet skudræd?

Indlæg af C-X » 6. jan 2017, 22:58

Hvis vi får et billede af vapsen, så sender vi alle rare tanker dens vej! :biggrin:

Gode råd der er givet :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Palner91
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. dec 2016, 20:37
Interesser: Jagthunde
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Fyrværkeri og min hund, er hun blevet skudræd?

Indlæg af Palner91 » 6. jan 2017, 23:08

Tak for gode råd.
Hun er en labrador som er lidt forsigtig indtil hun lige ser tingene an.

Det med skydebanen var også planen, men de fleste skydebaner har lukket nu. Så det bliver først når de begynder at åbne igen.
Vedhæftede filer
IMG_0601.JPG
IMG_0601.JPG (310.18 KiB) Vist 6544 gange

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Fyrværkeri og min hund, er hun blevet skudræd?

Indlæg af Boerge » 6. jan 2017, 23:42

Min recept på en skudstærk hund.

Første fase: hvalpen skal så tidligt som muligt forstå at alt, hvad der har med jagt at gøre: våben, vildt, jagttøj m.v. er utroligt spændende. I praksis hver gang du kommer hjem med et stykke vildt - lige meget hvad - vis hunden det, lad den snuse til det, og opildn og ros den imens. Våben, lad den snuse til munding - lad den snuse til afskudte patronhylstre. Gøre den klart, at indholdet i våbenskabet, ens jagttøj, jagtkniv, er utroligt spændende ting.
Nu er hvalpen sådan set blevet ret jagtfikseret, så kommer andet trin.

Tag hvalpen med på et sted på reviret og så tag meget gerne en hjælper med en erfaren jagthund med. Lad først hvalpen observere lidt på afstand - opildn og ros den mens følgende sker. En fugl bliver kastet, og skud med salonriffel - fuglen bliver apporteret af den erfarne hund. gentag det nogle gange og efterhånden tættere på hvalpen. Når den er helt fortrolig og tryg ved det, så gentag med haglgevær, først på nogen afstand - brug flugtskydningspatron ( ikke så hårdt knald ) og skyd i retning væk fra hvalpen. Hvis hvalpen ikke reagerer negativt, så ryk tættere på, og til sidst
afgiv skud ganske tæt ved hvalpen. Undervejs i forløbet måske prøve at lade hvalpen løbe med når der apporteres.

Fordel evt. lektionerne ad flere omgange. Hvis hvalpen nu er helt fortrolig med skud, så har du en hund, der er skudstærk for livet.

Har brugt denne metode på fem hunde i mit lange jægerliv - samt på adskillige af min families jagthunde. Altid med succes!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Fyrværkeri og min hund, er hun blevet skudræd?

Indlæg af KKA » 12. jan 2017, 17:26

Det har vel også med racen at gøre?:
Har haft adskillige gravhunde og aldrig oplevet ÉN, der var skudræd. De er blevet kastet ud i bragene( fra riffelskud) uden den mindste angstreaktion)
Den eneste grund til at vi holdt dem inde i "gl dage" Nytårsaften, da børnene var små, var deres trang til at jagte heksehyl mv.
Kunne forestille mig at terriere har det på samme måde?
Der er blevet avlet lidt dødsforagt i de hunde, der også er konstrueret til kamp med ukendt modstander under jorden.

Hvis jeg fik fx en cocker spaniel, ville jeg tage den med på skydebanen, en dag med aktivitet, og i behørig afstand af denne gå lidt omkring med med hunden, som var det en vanlig promenade.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Fyrværkeri og min hund, er hun blevet skudræd?

Indlæg af Gryphon » 13. jan 2017, 11:54

Palner91 skrev:Hej alle.

Jeg har en lille hvalp der bare slet ikke har reageret på fyrværkeri dagen op til nytår og heller nytårsaften, lige meget hvor tæt det var på.

Meeeeeeen...

Så var vi lige ude på aften lufte tur her til aften, og så er der nogle tosser ( læs idioter) der fyrede af lige ved siden af os, Casey reagerede ved at "stikke af" og tænkte kun på at hun ville hjem.

Jeg valgte at gå forbi (30 meter) fyrværkeriet, og gå modsat indtil hun var nede på et niveau hvor jeg kunne komme i kontakt med hende.

Mit spørgsmål er så, har dette ødelagt at hun ikke kan lide skud/fyrværkeri, og hvordan træner jeg evt. dette. Vi skal starte til jagttræning til april, da hun skal være jagthund, men hun er min første jagthund, og jeg har ingen erfaring med dette.

Jeg er lidt bange for at dette har ødelagt hende.

- Stine
Tillykke med den lille hvalp :biggrin:

Min erfaring er at Fyrværkeri og Skud absolut ikke er det samme. Min erfaring begrænser sig til terrier og Hønsehunde dog.
Alle mine hunde har været bange for Fyrværkeri tæt på. Selv terrier, og specielt når de steg til vejrs eller andre væssende lyde som heksehyl. Men hvis raketterne blev affyret på nogle hundrede meters afstand, begyndt fyrværkeriet lige pludselig at blive interessant. Nok fordi bragene fra explosionen lyder lidt som et skud.

Min måde at forberede mine hunde på skud er nok lidt utraditionel, men den har da virket indtil nu :krydsser:
Jeg er stærk tilhænger af, at få hunden til at associere skud med noget positivt. Så når den givende hunden var velopdragen nok, startede jeg med at drive gærer og støde fasaner. Gerne så den blev lidt tændt på det, gerne mange gange så den kender rutinen og syntes det er super sjovt. Derefter tog jeg den med ned til vandhullet eller en af remiserne og skød en fugl på opfløg, gerne helt tæt på. Eftersom den er vant til at "jage" fugle, holder den opmærksomheden på fuglen, og når fuglen ligepludselig falder ned, og man kan sætte "tænderne" i en stykke varm fugle specielt and, så bliver skud ligepludselig rigtig spændende !!!
Men lad vær at skud til en fugl du ikke er sikker på at pille ned, da hele målet er at danne en forbindelse mellem skuddet og den nedfaldende fugle, for hunden. Og hvis vi snakker terrier, så lad vær at skud noget der er lækkert. De kostede mig en STOR flot kok, at lave dette nummer med terrieren, da hunden gennemborede brystkødet med tænderne og knuste brystbenet. (Derfor skal du ikke lade terrier have pive-dyr, da det lære dem at flænse byttet).
Og et andet minus ved denne metode, er at man pludselig skal lære hunden at blive siddende og forholde sig roligt når der skydes. Skud blive lige pludselig en spændende ting.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Fyrværkeri og min hund, er hun blevet skudræd?

Indlæg af Sierra13 » 17. jan 2017, 13:49

Palner91 skrev:Tak for gode råd.
Hun er en labrador som er lidt forsigtig indtil hun lige ser tingene an.

Det med skydebanen var også planen, men de fleste skydebaner har lukket nu. Så det bliver først når de begynder at åbne igen.
Hold kæft hvor er hun sød :Hug:

Jeg tænker det er vigtigt at vænne hende til larm/brag stille og roligt.
Vores var heller ikke glad for brag i starten, men så gik vi ture bare i nærheden af en skydebane, og så tættere og tættere på,
Før nytår fyrede vi lidt små knald af udenfor, og så stod udenfor med hende rimelig langt væk fra knaldet, og da det så blev nytår, kunne vi fint gå med hende i haven og få tisset af osv, men hun skulle helst ikke ud alene

Besvar