Valg af "jagtkammerat"

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af C-X » 24. okt 2016, 17:43

Boerge skrev:Så er der jo også en "Labradoodle" ny race opstået ved krydsning mellem labrador og kongepuddel. Skulle "efter sigende" ikke fælde, og have gode egenskaber fra begge racer.
Men har dog hørt, at det kan været noget lidt forskelligt, der kan komme ud af det, så måske skal labradoodlen have lidt mere tid til avlsarbejde!!

http://www.gipote.dk/racehunde/280-Labradoodle
Jeg har mødt sådan et kræ, der desværre ikke var skolet til jagt, eller noget andet, overhovedet.
Dejlig hund, god størrelse, godt temperament, lækkert hårlag og et godt intellekt. Jeg er på ingen måde i tvivl om deres fortræffeligheder.

Jeg er vokset op med ruhårede hønsehunde, men kunne sagtens se det sjove i, at køre en storpuddel frem til jagt. Helt seriøst.
poodles.jpg
poodles.jpg (73.43 KiB) Vist 19663 gange
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af 308 W » 24. okt 2016, 21:50

Min sofa hund ser sødere ud når den møsser mig!
Vedhæftede filer
tmp_27225-DSC_0607-2027026296.JPG
tmp_27225-DSC_0607-2027026296.JPG (318.2 KiB) Vist 19632 gange

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Kleth » 24. okt 2016, 21:52

308 W skrev:Min sofa hund ser sødere ud når den møsser mig!
Hvorfor har hunden skjorte på? :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af 308 W » 24. okt 2016, 21:53

Fordi den ikke går i andet :giggle:

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 476
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 607 times
Been thanked: 163 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Thors24 » 24. okt 2016, 23:26

Den her skal du nok ikke have
Annonce
Bortgives. Stor hund bortgives, spiser af hånden, glad for børn.
:getout:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Wildlife » 12. dec 2016, 13:38

Boerge skrev: Personligt ville jeg som den første hund til jagtbrug vælge en Labrador, og så ville jeg vælge at få den på et tidspunkt, hvor der næsten konstant kan være en hjemme ved den de første par uger. ( tissetræning - lære at være alene o.s.v. )
Vi regner nu med at skulle finde os en labrador f1 engang til foråret.

Optimalt set skal vi finde en hund der kan være klar til at flytte hjemmefra omkring 1. maj - Såå, hvis nogen kender nogen der kan anbefales, så må de gerne have mig i tankerne. :razz:

Der er en der kan være hjemme stortset i døgndrift derfra og et godt stykke tid frem.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Kleth » 12. dec 2016, 15:26

Wildlife skrev:Der er en der kan være hjemme stortset i døgndrift derfra og et godt stykke tid frem.
Det lyder som et tillykke i støbeskeen :danishgun:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Wildlife » 12. dec 2016, 15:28

Kleth skrev:
Wildlife skrev:Der er en der kan være hjemme stortset i døgndrift derfra og et godt stykke tid frem.
Det lyder som et tillykke i støbeskeen :danishgun:
Nej, desværre ikke, ihvertfald ikke noget jeg har hørt noget om i så fald.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Kleth » 12. dec 2016, 15:39

Wildlife skrev:
Kleth skrev:
Wildlife skrev:Der er en der kan være hjemme stortset i døgndrift derfra og et godt stykke tid frem.
Det lyder som et tillykke i støbeskeen :danishgun:
Nej, desværre ikke, ihvertfald ikke noget jeg har hørt noget om i så fald.
Øv, endnu en gang lykkedes Det mig at stikke fødderne i munden :wall: :oops:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Gryphon » 13. dec 2016, 12:33

C-X skrev:
Boerge skrev:Så er der jo også en "Labradoodle" ny race opstået ved krydsning mellem labrador og kongepuddel. Skulle "efter sigende" ikke fælde, og have gode egenskaber fra begge racer.
Men har dog hørt, at det kan været noget lidt forskelligt, der kan komme ud af det, så måske skal labradoodlen have lidt mere tid til avlsarbejde!!

http://www.gipote.dk/racehunde/280-Labradoodle
Jeg har mødt sådan et kræ, der desværre ikke var skolet til jagt, eller noget andet, overhovedet.
Dejlig hund, god størrelse, godt temperament, lækkert hårlag og et godt intellekt. Jeg er på ingen måde i tvivl om deres fortræffeligheder.

Jeg er vokset op med ruhårede hønsehunde, men kunne sagtens se det sjove i, at køre en storpuddel frem til jagt. Helt seriøst.

poodles.jpg

Det er garanteret lettere at få en god jagthund ud af en puddel end en Ruhåret.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af C-X » 13. dec 2016, 13:09

Næppe, men en puddel kunne også være sjovt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Gryphon » 13. dec 2016, 13:38

C-X skrev:Næppe, men en puddel kunne også være sjovt.
Well. En Ruhåret kræver man timer og at man tæller til 10 mange gange. En puddel har måske nemmere ved at forstå, at man ikke løber efter rå-vildt, at jagt er et samarbejde, at katte ikke er tygge-dyr, at bare fordi man ikke kan se sin ejer, skal man stadig gøre hvad man får besked på, og at sofaen er til mennesker, ikke dyr !

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af C-X » 13. dec 2016, 14:01

Naturligvis kræver en ruhåret mange timer, det er den mest alsidige af jagthundene!

Jo, en ruhår skal kunne drive med hjortevildt, men også holde det i stand. Er hjorten anskudt, skal ruhåren tage det og også gerne forende det.

De er meget samarbejdsvillige og dygtige til det, hvis man husker at træne det. Det er også en generelt meget selvstændig hund, så grænsen er fin og kræver opmærksomhed.

Kommer der en kat foran en ruhår, så er det slut, med mindre de kender hinanden i forvejen. Det samme gælder ræv, mår, mink og andre rovdyr. Det forventes af ruhåren. Så er det op til ejeren at fløjte den dæk, hvis katten skal klare flugten.

Hvis man ikke kan holde sin hund væk fra møblerne, så skal man nok holde hamster i bur i stedet for. En TJT kan lære det og det kan en ruhår også.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Gryphon » 13. dec 2016, 14:17

C-X skrev:Naturligvis kræver en ruhåret mange timer, det er den mest alsidige af jagthundene!

Jo, en ruhår skal kunne drive med hjortevildt, men også holde det i stand. Er hjorten anskudt, skal ruhåren tage det og også gerne forende det.

De er meget samarbejdsvillige og dygtige til det, hvis man husker at træne det. Det er også en generelt meget selvstændig hund, så grænsen er fin og kræver opmærksomhed.

Kommer der en kat foran en ruhår, så er det slut, med mindre de kender hinanden i forvejen. Det samme gælder ræv, mår, mink og andre rovdyr. Det forventes af ruhåren. Så er det op til ejeren at fløjte den dæk, hvis katten skal klare flugten.

Hvis man ikke kan holde sin hund væk fra møblerne, så skal man nok holde hamster i bur i stedet for. En TJT kan lære det og det kan en ruhår også.
Ja, jeg siger ikke ruhåret ikke kan blive gode hunde. De er bare ikke de letteste eller mest samarbejdsvillig!
Ingen anden race kan stå og pisse op ad gardinerne (Selvom den er renlig), mens den kigger dig i øjene, med et blik der siger "assert dominance", fordi du ikke tog den med på jagt. Så skulle det måske lige være en terrier.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af C-X » 13. dec 2016, 14:53

Jeg tror du har mødt de forkerte hunde, der har været i de forkerte hænder. Det er slet ikke noget jeg kan genkende. Nok havde vi hårde hunde, da jeg voksede op, men de fungerede som familiehunde og endda i flok.

Gode og mentalt stabile, af så dansk afstamning som muligt. Jeg har desværre set en del dårlig adfærd i nogle af de tyske linjer og mit kendskab fra miljøet omkring racen, matcher nok det uhyre du beskriver og måske det der er værre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Gryphon » 13. dec 2016, 15:25

C-X skrev:Jeg tror du har mødt de forkerte hunde, der har været i de forkerte hænder. Det er slet ikke noget jeg kan genkende. Nok havde vi hårde hunde, da jeg voksede op, men de fungerede som familiehunde og endda i flok.

Gode og mentalt stabile, af så dansk afstamning som muligt. Jeg har desværre set en del dårlig adfærd i nogle af de tyske linjer og mit kendskab fra miljøet omkring racen, matcher nok det uhyre du beskriver og måske det der er værre.
Hundene jeg voksede op med var super søde, de har aldrig knurret, snappet eller på anden måde truet mig som barn. Men det var klart de var selvstændige hunde, måske netop derfor var de gode ved børn.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Taxen » 13. dec 2016, 16:41

Ingen anden race kan stå og pisse op ad gardinerne (Selvom den er renlig), mens den kigger dig i øjene, med et blik der siger "assert dominance", fordi du ikke tog den med på jagt. Så skulle det måske lige være en terrier.
Du glemte Gravhunden, der kan man også nemt opleve den slags. Har set nogen der gjorde det op af ejeren s ben. Min han gjorde det en gang hvor han var prøve hund til nogle der skulle Lære at blive Mentaltestere af hunde. En af opgaverne går ud på at hundene bliver sluppet efter at de er blevet stresset af nogle kæder på en blikplade. Han løb meget langt ud, bag om alle tilskuere og så lige et strint op af en af dem inden han kom " GRINNENEDE " tilbage. Han var ikke en skid bange for de plader. De 2 undervisere morede sig lige så meget De havde bedt om at låne ham da de kendte ham, vil have en hund med nogle overraskelser.
Taxen

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Wildlife » 25. dec 2016, 16:42

Næh da, se hvad Julemanden havde med til mig i aftes.

Så mangler hunden bare :)
Vedhæftede filer
IMG_20161225_164011.jpg
IMG_20161225_164011.jpg (609.61 KiB) Vist 19260 gange
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Rantzau
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. jan 2010, 23:11
Interesser: Sortkrudt - jagt - jagthunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Rantzau » 30. dec 2016, 18:33

Hej Wildlife.

Mit bedste råd er at du ser på hvilken livsstil du og kæresten har. Dernæst at søge en hund der bedst passer ind. Valget er ikke nødvendigvis en klassisk jagthund.

Du og kæresten har fordelen af at have erfaringer med hunde, så I har gode muligheder for at træffe det rette valg. Det altafgørende er om I og hunden sender på samme frekvens.

Selv er jeg på min fjerde korthåret hønsehund. Dem har jeg haft i over 30 år, men kan ikke umiddelbart anbefale racen, hvis ikke den kommer regelmæssigt på jagt.

Selv om de korthårede også er gode familie hunde, fylder jagt meget i racen.

Inden jeg anskaffede min første korthårs, havde jeg muligheden af at være sammen med forskellige jagthunde. Undervejs opdagede jeg at den korthårede og jeg aldrig misforstod hinanden, så valget var let og det har jeg aldrig fortrudt.

P.S. Rolf Andersens bog bliver du glad for. Han har også skrevet "Fik du den jagtkammerat du fortjente"

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Wildlife » 20. sep 2017, 12:35

Som altid bliver projekter forsinket, og vi er først nu kommet ind i kampen og er nu på jagt efter en labrador F1 hvalp - Det bliver et spændende eventyr at finde sådan en pelsklump :biggrin:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Tikka B93 » 23. sep 2017, 11:29

Wildlife skrev:Som altid bliver projekter forsinket, og vi er først nu kommet ind i kampen og er nu på jagt efter en labrador F1 hvalp - Det bliver et spændende eventyr at finde sådan en pelsklump :biggrin:

lige et par råd giv dig god tid og find en hvalp det rigtige sted en stamtavle giver lidt ekstra sikkerhed med hensyn til sygdomme se på dine behov som du skriver den skal ikke på jagt hver dag så hverdagen er måske vigtigst, find en hund som kan slappe af og som er dresser bar ,jer ser rigtig mange hunde af alle racer som er alt for meget jagthund for deres fører og derfor til uro og irrtation både derhjemme og på jagt .find den et sted hvor ejer og gerne hele familien også børn har daglig kontakt med hunden i de 8 uger indtil i får den se gerne på hund flere steder og se på forældre hunde er de rolige og omgængelige,synes for øvrigt jeres valg af race er rigtig fornuftig . knæk og bræk med med pelsklumpen. :giggle:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Wildlife » 29. sep 2017, 07:57

Tikka B93 skrev:
Wildlife skrev:Som altid bliver projekter forsinket, og vi er først nu kommet ind i kampen og er nu på jagt efter en labrador F1 hvalp - Det bliver et spændende eventyr at finde sådan en pelsklump :biggrin:

lige et par råd giv dig god tid og find en hvalp det rigtige sted en stamtavle giver lidt ekstra sikkerhed med hensyn til sygdomme se på dine behov som du skriver den skal ikke på jagt hver dag så hverdagen er måske vigtigst, find en hund som kan slappe af og som er dresser bar ,jer ser rigtig mange hunde af alle racer som er alt for meget jagthund for deres fører og derfor til uro og irrtation både derhjemme og på jagt .find den et sted hvor ejer og gerne hele familien også børn har daglig kontakt med hunden i de 8 uger indtil i får den se gerne på hund flere steder og se på forældre hunde er de rolige og omgængelige,synes for øvrigt jeres valg af race er rigtig fornuftig . knæk og bræk med med pelsklumpen. :giggle:
Mange tak :razz:

Vi har aftalt et besøg hos en flink dame i Toftlund der har en flok f1 hvalpe lige nu, med stamtavle på forældrene 3 generationer tilbage i tiden, alle med gode hofter og albuer.

Så det bliver spændende om der er en sød lille tæve der vil flytte hjem til os i november... Så er der også lige lidt tid til at finde bur (eller bygge...) til bilen og alt det andet grej jeg ikke har gemt fra sidst jeg havde hund for 10 år siden.. :wall:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af ReneKJ » 29. sep 2017, 08:23

Wildlife skrev:
Så det bliver spændende om der er en sød lille tæve der vil flytte hjem til os i november... Så er der også lige lidt tid til at finde bur (eller bygge...) til bilen og alt det andet grej jeg ikke har gemt fra sidst jeg havde hund for 10 år siden.. :wall:
Glem ikke at opbygge et lager af gamle aviser til gulvet. :fun:

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Tikka B93 » 30. sep 2017, 00:34

Mine bedste erfaringer med potte træning af ny hvalp et lille plast bur ved siden af sengen til hvalpen om natten har aldrig haft en hund der har besørget der, man hører når den bliver urolig og har tid til at bære den ud når den sætter sig og tisser roses den og med et "kan du tisse" lære den denne kommando og hav en lille god bid klar, med tiden kan du bruge kommandoen og det kan ofte være praktisk hvis man har lidt travlt og hunden kan gøre sig hurtig færdig .hoved reglen er hvalpen skal altid ud når den har sovet .spist og leget.du ved det sikkert godt jeg kan bare ikke lade være med at dele mine erfaringer :giggle:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1536
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Valg af "jagtkammerat"

Indlæg af Wildlife » 30. sep 2017, 06:55

Tikka B93 skrev:Mine bedste erfaringer med potte træning af ny hvalp et lille plast bur ved siden af sengen til hvalpen om natten har aldrig haft en hund der har besørget der, man hører når den bliver urolig og har tid til at bære den ud når den sætter sig og tisser roses den og med et "kan du tisse" lære den denne kommando og hav en lille god bid klar, med tiden kan du bruge kommandoen og det kan ofte være praktisk hvis man har lidt travlt og hunden kan gøre sig hurtig færdig .hoved reglen er hvalpen skal altid ud når den har sovet .spist og leget.du ved det sikkert godt jeg kan bare ikke lade være med at dele mine erfaringer :giggle:
Alle erfaringer modtages med kyshånd - Det bliver min første hvalp, de tidligere hunde er kommet som voksne
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar