Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 24. apr 2014, 19:02
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Dennis82 » 24. aug 2016, 19:19

Er der nogle herinde der bruger fløjte til deres cocker? Hvis ja hvilke bruger i så? Mener jeg engang så en ACME der var speciel god til cockerspaniel men kan selvfølgelig ikke finde den nu.

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Kajsemand » 24. aug 2016, 19:56

Jeg tror ikke der er nogen speciel god fløjte til cockerere, de lystrer generelt godt, hvis du i opdragelsen har været konsekvent, holdt den fra frihed, holdt den fra "leg" med andre hunde og helt generelt holdt den til dig og ingen andre især ikke børn......

Beklager den lidt påduttende facon, men jeg har lavet alle ovenstående fejl og tro mig, jeg slås lige nu med genopretning.....

Men når det så er sagt, så køb en acme plastic fløjte uden trille eller dobbelt lyd eller hvad fanden det nu hedder. Jeg har en acme 212 den dybeste lyd, primært fordi jeg ikke gidder høre på de skingre toner, tro mig, 212 er skinger nok, men jeg tror egengtlig det er ligegyldigt hvilken tone du vælger.

God fornøjelse med cockeren, de er jo dejlige selvom det er noget af et arbejde.

Hilsen
Kajsemand

Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 24. apr 2014, 19:02
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Dennis82 » 25. aug 2016, 10:43

Ja så er det sku nok for sent for min for han har været i nærheden af alt og alle :D

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Bobo » 25. aug 2016, 15:21

Jeg bruger en bøffelhornsfløjte, den er billig og jeg har det med at tabe dem, da jeg har den på hele tiden, undtagen i sengen.
den virker på cocker - jeg har i dag springer og der virker den også :???:
Haveslagen er min egen opfindelse for at kunne holde den imellem tænderne samtidig med at man laver andet ( skyder snakkker osv)
041.JPG
041.JPG (341.32 KiB) Vist 12338 gange
Den har den store fordel at det kun er dine egne hunde der kommer når man fløjter i den :smile:

Og de pointer Kajsemand kom med er jeg helt på linie med :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Mikkel » 6. sep 2016, 13:59

Beklager sidespørgsmålet - men hvorfor skal man holde den fra alle andre end en selv? Er det for at gøre den "far-syg"?

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Kajsemand » 6. sep 2016, 22:05

Nu er hundetræning jo om muligt endnu mere forskellig, end børneopdragelse, så nedenstående er blot min mening, der findes mange andre.

Men ja den skal helst mene du er Gud og alle andre er ret ligegyldige.

Selvfølgelig skal den møde og accepterer maser af andre mennesker, især familien, men du skal være Gud hvis du vil føre den. Det vil sige , du skal være meget sjovere, mere attraktiv end alle andre, og lad være med at slippe den løs for at lege med andre hunde. De leger ikke, men kæmper en magtkamp en hvalp slet ikke skal tage, den klarer du.

Kontakten til dig er alpha og omega, så masser af kontakttræning hvor den får godbidder for at sidde og glo på dig.

Jeg taler af bitter erfaring og kæmper lige nu med at blive accepteret som fører af min cocker, hvor jeg netop har lavet ovenstående fejl.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Bobo » 6. sep 2016, 22:48

Mikkel skrev:Beklager sidespørgsmålet - men hvorfor skal man holde den fra alle andre end en selv? Er det for at gøre den "far-syg"?
jeg er på linie med kajsemand.
Det er bare meget nemmere med en hund der vil gøre alt for dig, så er det ikke nødvendig med skældud og irettesætte (så ofte) og det gør det også nemmere senere for andre at styre den da den har helt hold på rangfølgen.
og du får en gladere hund
en nemmere hund
en dygtigere hund
en hengiven hund
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Centurion » 7. sep 2016, 12:51

Kajsemand skrev "....og lad være med at slippe den løs for at lege med andre hunde. De leger ikke, men kæmper en magtkamp en hvalp slet ikke skal tage, den klarer du."
Det havde jeg ikke tænkt på. Vi møder jævnligt andre hunde (som også løber frit) på morgenturen, og jeg har været glad for at vor lille hund tilsyneladende synes, at det er fornøjeligt. Har jeg misforstået det hele, og er det årsagen til, at lydigheden ikke bliver bedre? Hvis hun har fundet noget, der lugter interessant, kan hun være svær at råbe op.
Hunde skal vel vænnes til at møde andre, uden at det ender i panik, men kan det gøres anderledes? Det er ikke vor første hund.
"In case of panic: don't panic"

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Kajsemand » 7. sep 2016, 21:40

Hej Centourien.

Jeg vil godt lige uddybe min holdning. Det er ikke sådan at jeg mener hunden ikke skal mød andre hunde, men efter min mening skal de ikke slippes løs samen mens de er hvalpe eller unghunde, der har de efter min mening brug for at du styrer og det vil sige at når de møder individer fra andre flokke, så er det flokføren som tager kontakt og så kigger de andre med på fornuftig afstand.

Hvis du blot lader Fido løbe rundt sammen med Fidodine eller Rudolf, så bliver det meget hurtigt sjovere end at komme når du kalder, eller sætte sig når ordren lyder, så efter min mening løber du bare en stor risiko for at få en ulydig hund for at opfylde et socialt behov som er menneskeopfundet, i ulveflokkene kommer hvalpene ikke sammen med ulve fra andre flokke.

Kors det lyder godt nok dybt, jeg tror, jeg har lavet alle de fejl man næsten kan komme på, med min cocker, og nu er jeg så igang med genopretningen, men den næste hund bliver også en cocker, men forhåbentlig med færre fejlopdragelser.

God fornøjelse

Kajsemand

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Mikkel » 30. sep 2016, 13:29

Tak for input. Det var sjovt at læse lidt om.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Refraktorius » 1. okt 2016, 15:08

Havde spørgsmålet nu været:
"Hvilken fløjte til beagle?"

Så havde svaret været nemt:

"Køb lige den fløjte du vil, den kommer alligevel kun, når det passer den."
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Rantzau
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. jan 2010, 23:11
Interesser: Sortkrudt - jagt - jagthunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Rantzau » 30. dec 2016, 18:38

Køb en fløjte at plastik så dine læber ikke fryser fast til fløjten.

Alt andet er ligegyldigt. Hunden skal nok lærer hvad det betyder. :blink:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af 308 W » 30. dec 2016, 19:56

Jeg har hørt at man kun kan bruge blokfløjte til cockerspaniel :neutral:

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Tikka B93 » 31. dec 2016, 02:04

Mit råd er køb den du helst vil have.
i spaniel kredse og nok også retriver er det mest plast fløjter der bruges bla. 210 en halv er meget brugt ved de stående hunde er det mere horn/hjort fløjter der bruges og med trille fløjte i den ene ende.
fordel plastfløjte du kan altid få en magen til så ingen tilvænning hvis du mister den gamle
ulempe den lyder umiddelbart også som alle de andres
min erfaring siger dog at hunden hurtigt lærer din måde at fløjte på så den reagere kun på din fløjte hvis altså træningen er i orden
ulempe horn/hjort de lyder ikke helt ens og ved nogle hunde kræver det lidt tilvænning ved fløjteskift men det klares som regel hurtig
fordel lyden som sagt mere speciel trillefløjte er god på langt hold men en spaniel skal jo gå kort så bør ikke være nødvendig
det vigtigste ved fløjten er hvordan,hvornår,og hvornår du ikke bruger den.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Hvilke fløjte til cockerspaniel?

Indlæg af Thors24 » 31. dec 2016, 10:45

Lær at fløjte med munden. Den bliver aldrig væk, er altid med, og hunden kender lyden.
Uanset hvad, brug fløjten behersket, træn hunden istedet. Det er lidt træls at være på jagt med en hundefører der fløjet og råber i et væk.

Besvar