Må min Labrador få kødben fra kronvildt?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Vøni
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. apr 2013, 19:08
Interesser: Bukkejagt
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 3 times

Må min Labrador få kødben fra kronvildt?

Indlæg af Vøni » 6. feb 2015, 13:32

Må min labrador retriever få ben fra kronvildt?
Vh
Vøni
Senest rettet af Lycon 6. feb 2015, 21:27, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Kødben ?

Indlæg af Gråskæg » 6. feb 2015, 15:16

Vøni skrev: Må min labrador retriever få ben fra kronvildt?
Vh. Vøni
Ja hvorfor ikke?
Er den ikke vant til at få et ben?

Holmes
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:14
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: midt jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Kødben ?

Indlæg af Holmes » 6. feb 2015, 20:49

Ja
Det umulige laver vi med det samme mirakler er der vente tid på

Skev
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2011, 17:08
Interesser: Våben, Jagt
Geografisk sted: Fuglebjerg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 13 times

Re: Må min Labrador få kødben fra kronvildt?

Indlæg af Skev » 4. mar 2015, 20:11

Mine får fra dådyr og ko, ingen problemer.

Springer og lab.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Må min Labrador få kødben fra kronvildt?

Indlæg af Sunscale » 13. mar 2015, 20:03

Personligt ville jeg lade være med at give mine hunde det, da der er risiko for at benene kan splintre.
En kammerats jagthund gik desværre til efter at have spist ben fra en råbuk...

Det er lidt en gråzone, men du skal under alle omstændigheder lade være med at koge dem, så er det da først de splintre
Igen, det er forskelligt hvem du spørger, men lige når vi snakker jagthund som sikkert har kostet mange timer til træning osv. ville jeg nok sige Better safe than sorry det ville sku alligevel være ærgeligt det hunden døde på grund af det.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Må min Labrador få kødben fra kronvildt?

Indlæg af Gråskæg » 13. mar 2015, 20:18

Selvfølgelig er der en risiko ved at give ens hunde ben, men det ligger helt uden for min forestillingsverden - ikke at gøre det.
Mine erfaringer siger, at hunden skal lære at håndtere kødben helt fra hvalp og selvfølgelig i begrænset antal, de kan ikke selv stoppe, men æder til de bliver dårlige og brækker sig. En sund og veltrænet hund i god kondition klarer alle former for udfordringer bedre, (lidt ligesom mennesker), en ældre overvægtig hund tåler ikke så meget. Jeg kan slet ikke forestille mig, at have hund på anden måde end den frie, så må jeg tage hvad der evt. følger med.

PS. hellere give dem frosne ben end kogte, det er også godt for tænderne.

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Må min Labrador få kødben fra kronvildt?

Indlæg af Kambiri » 13. mar 2015, 21:50

En hund er et rovdyr og kan sagtens spise knogler! De må bare ikke være tilberedte, så splinter de og hundens mavesyre kan ikke nedbryde dem, det kan den når de er rå. Min Shetland Sheepdog får rå ben konstant. På hundeskolen lærte vi at det eneste man skal holde igen med er gris, for de kan ikke nedbryde det ordenligt.
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Må min Labrador få kødben fra kronvildt?

Indlæg af C-X » 13. mar 2015, 21:59

Man skal bare have in mente, at mange racer er blevet noget degenereret skravl, på visse områder, herunder fordøjelse. De er ikke helt ulveagtige rovdyr længere, desværre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Må min Labrador få kødben fra kronvildt?

Indlæg af Gråskæg » 13. mar 2015, 23:28

C-X skrev:Man skal bare have in mente, at mange racer er blevet noget degenereret skravl, på visse områder, herunder fordøjelse. De er ikke helt ulveagtige rovdyr længere, desværre.
Skravlet må så avles og vælges fra, så køb f.eks. kun en hvalp hos en opdrætter, der kan stå inde for, at hans hunde er vante til at få kødben.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Må min Labrador få kødben fra kronvildt?

Indlæg af C-X » 14. mar 2015, 00:05

Pudsigt nok har jeg mødt mange lappere der ikke måtte få hverken det ene eller andet, da det gav problemer med fordøjelsen. Andre lappere har kunnet konsumere tøj, beton og rester af dæk - som de selv havde flået. :thumbup:

Men vi er helt enig, Gråmule, desværre tror jeg det er et parameter som mange opdrættere ikke fokuserer på, da det er en "skjult defekt". De aner nok knap selv, hvilke hunde i slægten der kan tåle hvad og hvor meget. :???:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Må min Labrador få kødben fra kronvildt?

Indlæg af Kambiri » 15. mar 2015, 16:37

C-X skrev:Pudsigt nok har jeg mødt mange lappere der ikke måtte få hverken det ene eller andet, da det gav problemer med fordøjelsen. Andre lappere har kunnet konsumere tøj, beton og rester af dæk - som de selv havde flået. :thumbup:

Men vi er helt enig, Gråmule, desværre tror jeg det er et parameter som mange opdrættere ikke fokuserer på, da det er en "skjult defekt". De aner nok knap selv, hvilke hunde i slægten der kan tåle hvad og hvor meget. :???:
Personligt er jeg af den overbevisning at alle hundes fordøjelse kan lære at arbejde med materialerne, det handler om langsom tilvænning. På samme måde som at man ikke bare kan skifte sin hund over på BARF fra den ene dag til den anden, heller ikke selvom man fordre med et tørfoder med et højt kødindhold.


Sent from my iPad using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Må min Labrador få kødben fra kronvildt?

Indlæg af C-X » 15. mar 2015, 17:52

Kambiri skrev:
C-X skrev:Pudsigt nok har jeg mødt mange lappere der ikke måtte få hverken det ene eller andet, da det gav problemer med fordøjelsen. Andre lappere har kunnet konsumere tøj, beton og rester af dæk - som de selv havde flået. :thumbup:

Men vi er helt enig, Gråmule, desværre tror jeg det er et parameter som mange opdrættere ikke fokuserer på, da det er en "skjult defekt". De aner nok knap selv, hvilke hunde i slægten der kan tåle hvad og hvor meget. :???:
Personligt er jeg af den overbevisning at alle hundes fordøjelse kan lære at arbejde med materialerne, det handler om langsom tilvænning. På samme måde som at man ikke bare kan skifte sin hund over på BARF fra den ene dag til den anden, heller ikke selvom man fordre med et tørfoder med et højt kødindhold.
Emperi modsiger i så fald din teori. :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar