Endnu et spørgsmål om hundefoder (besvaret)

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Endnu et spørgsmål om hundefoder (besvaret)

Indlæg af Kleth » 2. jan 2015, 13:11

Jeg har lige fået en ny jagtkammerat, et gadekryds af en hanhund "Rocky" på 8 uger.
Vi skal finde ud af det brændstof sådan en bette pelstot skal køre på, for det medfølgende tørfoder (kongelig Kanin :blink: hvalpefoder), er ikke vist ikke det bedste for ham og han er lidt undervægtig siger dyrlægen. Han skal jo helst heller ikke skiftes for meget rundt med foderet.

Vi er af en hunde-erfaren kammerat blevet anbefalet Sam's Field (Puppy Large).
Dyrlægen anbefaler sjovt nok Hill's Science Plan Hvalpefoder, som de selv sælger.
Vi har nogle bekendte der sværger til Olivers hundefoder.

Sjovt nok koster det nær det samme per kg, men Sam's Field tiltaler mig lidt mere, når jeg læser på ingredienserne eks. tørret æble kontra roepulp.

Nogle af de beskrivelser jeg har læst på div foder, der nævner producenterne bl.a. store stykker for øget spisetid/"tyggetilfredshed" og dentalhygiejne - Har det noget på sig?
Hvad med koncentrationen af energi i foderet? Hill's skriver at deres foder er meget koncentreret, og dermed drøjt i brug, men er der så ikke øget risiko for overfodring og dermed overbelastning af led m.m? Eller bare at pelstot ikke føler sig mæt?
Rocky har allerede stort tyggeben/ko-knogle :biggrin:
Må en hvalp få rå kalve/grise hjerter og lever? Eller skal det koges først? Og hvordan skal det modregnes i foderet?

Er der andet vi skal tænke på med fodring af sådan en hvalp? Han har været vant til 3 måltider, så det holder vi fast i indtil videre.
Vedhæftede filer
pelstot.jpg
pelstot.jpg (46.85 KiB) Vist 13902 gange
Senest rettet af Kleth 18. aug 2015, 13:37, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Lasse68 » 2. jan 2015, 13:52

Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Kleth » 2. jan 2015, 14:30

Lasse68 skrev:Køb det der er billigst og som hunden kan lide.
:thumbup: Det var også min første indskydelse, og det er lidt svært når der er en masse der gerne vil anbefale det foder de er glade for.
- Så blev jeg vel lidt revet med . . . :freak:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Styer SSG » 3. jan 2015, 00:14

Jeg bruger Arion til min hund (lab+hønse+ukendt :smile: ). Det er dyrt 400 for 15 kg til voksen hund. Og det er en type specielt til store hunde, hvilket jeg finder tiltalende.Der må være forskel på fodret til en lab og f.eks. en spaniel. Min erfaring er, at det giver en fin pels og en hund i fin form, der ikke se ud til at mangle noget. Da der er lab i den, får den kun 3/4
dagsration. Resten tigger den sig til. :oops:

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Vetten » 3. jan 2015, 00:28

Det dyre foder kommer som regel fra samme proteinkilde, og ikke bare hvad der lige er tilgængeligt på markedet af kød, så du får et væsentligt mere ensartet produkt fra gang til gang.

Mht. at foderet er koncentreret, så er det et stort plus i min bog, da der kommer tilsvarende mindre mængde ud i den anden ende.

Virbac er også et godt foder, her er proteinkilde, fedt osv. behandlet hver for sig, med de varmegrader der er bedst egnet til lige netop den energikilde.

Og ja store bider er godt, men ikke noget der ikke kan erstattes af et okseben og gnave på i ny og næ.

Køb det foder der tiltaler dig og din pengepung.

På billedet ser den fin ud i huld jo, så tror nu ikke du skal være bekymret.

Ville dog skifte over til at fodre to gange dagligt ved 12 ugers alderen.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af EGJ » 3. jan 2015, 01:03

Det kan ikke siges bedre. Glem alt ammestuesnak om hundemad, hundelort og energiindhold. Det har kun akademisk betydning. I praksis er det helt og aldeles ligegyldig om hundelorten er 1 cm længere eller kortere. Helt ærlig du, der er mange andre ting der er vigtigere omkring din hund. Disse ting kræver til gengæld indsigt, viljestyrke og tålmodighed. At købe den dyreste mad kræver kun at man er vred på sine penge og ikke har sat sig ind i fakta.

Og fortæl det gerne videre, hver gang du høre kloge Aage udfolde sig om foderet sammensætning og blablabla... :thumbup:

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Stoffer » 3. jan 2015, 10:47

Hej

Hundefoder er vel lidt et et religions spørgsmål? Argumenterne er mange for det ene eller andet.

Det vigtige må være hundens trivsel, og ikke prisen!

Jeg bruger gerne foder hvor proteinkilden er fisk, det har jeg gode erfaringer med. Vi supplere tørfodret med passende rester fra middags bordet, samt råt kød og ben.

Det er tydeligt at vores hunde trives bedst med et tilskud af fiskeolie eller med fisk som proteinkilde i fodret.

Og det mener jeg fordi:
Min gamle terrier, som desværre er væk nu (han blev 15 år) havde lidt tør hud og glansløs pels, de problemer forsvandt ved foder skift.
Min nuværende "gamle" hund på 9 år har altid haft problemer med knæene, og er blevet opereret for det, men er efter overgang til "fiskefoder" helt ophørt med at halte :smile:

Hilsen Stoffer

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af EGJ » 3. jan 2015, 11:36

Stoffer skrev:Hej

Hundefoder er vel lidt et et religions spørgsmål?...
Det er det bestemt for nogen, men det behøver det ikke længere være for os der foretrækker faktuelle oplysninger frem for røverhistorier og tro. Objektive undersøgelser udført af kompetente instanser satte nemlig for over 10 år siden for første gang de religiøse fanatikere til vægs. :thumbup:

Fodre man delvist med rester fra køkkenet, er der naturligvist ingen garanti for at hunden får den rette næring, men det er jo ikke fodrets skyld. Fuldfodrets sammensætning er baseret på at hunden lever 100% af det.

Hvis man har en syg hund, kan der selvfølgeligt være brug for (dyr)specialkost, men det er en anden sag. :smile:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Kleth » 3. jan 2015, 14:11

Vi har besluttet os at prøve noget forskelligt foder over de næste mdr, men vi holder os til hvalpefoder til store hunde til han er 12mdr, om ikke andet for for usikkerheden.
Jeg har nærlæst på Lasse' links og indlæggene og jeg vil vælge et kompromis.

De fleste hvalpefoder jeg har kigget på er baseret på kylling, fisk og ris, så det tænker jeg er et godt udgangspunkt og der er er et godt udvalg til fornuftige priser.
Jeg køber lidt fiske snacks og olie til at spæde lidt op med.

Der er godt nok meget at læse om, fra BARF til taurinpulver, men jeg tror vi klarer os med de råd givet herinde.

Hvis ikke arbejdet var stort, ville jeg selv lave foderet. Til vores to drenge lavede vi selv babymad og grød fra bunden og vi syntes det var det værd.

@Stoffer, hvilket fiske baseret foder anvender du?



Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

JS.Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 5. jul 2009, 19:53
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Frederikssund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af JS.Petersen » 3. jan 2015, 20:00

Hej Kleth

Her i husstanden har vi været igennem flere forskellige mærker af hundefoder til vores 2 hunde Dansk/svensk gårdhund og en Lab blanding, begge meget aktive drenge og vi er blevet rigtig glad for mærket der hedder aktiv hund til voksne hunde og aktiv hvalp til hvalpe vi køber vores i Davidsen trælasthandel, 230 kr. for 15 kg voksne og 280 kr. 15 kg. hvalpe, kan vist også købes andre steder men det må du selv søge efter.

Jimmi
Live to Hunt.
Blaser R8 pro 6mm XC, Delta optical Hd Stryker 5-50x56 ASE-utra jet-z compact lyddæmper
Blaser R8 pro 9.3x62, Swarovski Z6i 1-6x24
Beretta Silver pigeon O/U 12/76
Winchester Waterfowl SX4 12/89
Simson-Suhl 12/70 side by side.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Stoffer » 3. jan 2015, 22:44

Jeg bruger Olivers hundefoder, denne her:

http://www.olivers.dk/hund/hundefoder/o ... n-free-new

Jeg har testet lidt forskelligt ved at give vores hunde to eller tre skåle foder at vælge fra, de foretrækker Olivers.
De er rigtig glade for den med kylling også.
Du kan få prøveposer fra olivers med 200gram, så kan du se hvad din nye bedste ven helst vil have.
Jeg skifter ind imellem til foder med en anden protein kilde, men så giver lidt fiskeolie som tilskud.



Stoffer

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Ras.Killing » 23. jan 2015, 08:27

Vi har om nogen haft eksperimenteret med hundefodder... Vi købte i Jan. 2014 en Grand Danois hvalp, skøn køter! Men det er en anden snak :biggrin: Og med 0.8-1.2kg hundefoder om dagen, så har der alligevel været lidt at teste af.

Han har dog en sart mave, og haft lidt svært ved at tage på... trods en voldsom appetit. Så vi har prøvet en masse forskelligt.

Mange har rådet os til at vælge kornfrie produkter. Det være sig lige fra sælgerne, uafhængige og div. ''eksperter'' i Grand Danois klubben og til hundetræning.

Vi har vel prøvet en 4-5 forskellige kornfrie fodertyper, som alle ligger i den dyre ende... Dog med mere eller mindre samme resultat: svært ved at tage på, og nemt dårlig/tynd mave.

Det bedste resultat har vi haft med ''Vom og Hundemat'' som er et rå-fodder. Man køber det i frosne pølser/blokke, og optøget har det en konsistens som flæskefars. Det er et produkt af indmad, fisk osv. Det virkede godt på vores hund... men var ALT for besværligt i længden, og det kræver meget fryserkapacitet - i hvert fald i den mængde vi skulle bruge det. Til en mindre hund vil jeg klart andbefale det, og man kan også få det som hvalpefoder. Prisen er også ok.

Nu er vi så gået tilbage til tørfoder, og (lidt billigere) ikke-kornfrie produkter. Vi er røget over på Arion hvalpefoder (til store hunde), som hans mave reagere godt på, og han har taget på af det.

Så mit råd til dig er: Lad dig ikke nødvendigvis narre af dyre og fine produkter! Hvad én hund fungere godt på, kan være noget møg for en anden. Så find et foder din hund trives på, og hold dig så bare til det :thumbup:

Billedet er som nogen nok kan gætte, af vores lille skødehund der hjemme. Min kæreste er for øvrigt 180cm, hvis nogen skulle have brug for et størrelseforhold. Han er omkring 12 måneder på billedet.
Vedhæftede filer
Køter.jpg
Køter.jpg (50.12 KiB) Vist 13500 gange
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Kleth » 23. jan 2015, 10:09

Status er at lige nu får han Sams Field Puppy Large and Junior :smile:
- Det er han helt vild med og vi supplerer det med lakseolie, tørrede angmasatter og dampet lever + hjerte fra fasan og rådyr, når vi har noget. Han spiser ALT, brød gulerødder m.m., men han virker konstant sulten, så jeg spekulerer på om han får nok volumen og vægt i maven til at føle sig mæt. Vi følger fodringsvejledningen og han virker meget velproportioneret.

Til godbidder bruger vi smagsprøver fra bl.a. Oliver'. Jeg læste på nogle godbidder min hustru havde købt i Føtex og så de indholdt 4% kylling og resten var soja, mel m.m., det normale foder har meget højere næringsværdi, men godbidderne koster 200kr/kg og selv et godt foder koster kun 32-40kr/kg og smagsprøverne 50kr/kg. Nu bruger vi ikke ret meget godbidder, men mere ros, klap og leg når vi træner ham, så vi er ikke bange for at overfodre ham.
En af vores jagtkammerater anbefalede at vi skulle skære rugbrød ud i tern og tørre det i ovnen, til "hundekiks", det har vi også tænkt på at vi vil gøre, men vi har p.t. ikke så meget brug for flere godbidder.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Nicolasd » 23. jan 2015, 10:38

Jeg har to whippets, og de gør stort set aldrig. Men den ene, hvis han får det billige hundefoder, så gør han af mig. Sådan et bæst med fine fornemmelser.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Kleth » 23. jan 2015, 10:56

Nicolasd skrev:Jeg har to whippets, og de gør stort set aldrig. Men den ene, hvis han får det billige hundefoder, så gør han af mig. Sådan et bæst med fine fornemmelser.
:rolf:
Jeg syntes hundefoder er en forunderlig verden :mrgreen: Meget er lavet for os mennesker, fordi vi disneyficerer vores kæledyr. Hunden har ikke brug for at en hundekiks/godbid er farvet for at se mere lækker ud (marvben) eller at der er tre forskellige farver foderpiller (rød, grøn og gul) i sækken.
Jeg syntes det er vigtigst at de spiser det og trives uanset hvad det er lavet af eller hvordan det ser ud, men jeg er også funktionalist.

Jeg vil gerne betale for det som er i foderet og jeg har ingen illusion om at frisk kylling er kyllingebryst og lår, jeg ved godt at det antageligvis er skrog, daggamle hanekyllinger e.lig. men det er at foretrække over soja, træstof m.m.

Når jeg giver Rocky rådyr lever og hjerte i bidder, så er han helt ustyrlig og sluger stykkerne hele, men det ser nu ikke særligt lækkert ud for mig.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder, gadekryds Golden/Lab

Indlæg af Ras.Killing » 23. jan 2015, 11:51

Kleth skrev:...men han virker konstant sulten
Det et en retriever - Sådan er de bare :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder (besvaret)

Indlæg af Kleth » 18. aug 2015, 13:51

Rocky er blevet 9mdr og er blevet en stor bøf på 36kg :shock:

Vi har været nogle forskellige foder-produkter igennem bl.a. Pedigree Junior Maxi med kylling & ris og endte på Bosch Junior Maxi og som belønnings-godbidder Black Angus, et andet hvalpefoder til store hunde, det trives han virkeligt godt med.
Han får ca. 8ml lakseolie på hans tørfoder om aftenen og vi tilsætter ca 25-50gr tørret fisk til foderet om morgenen.

Han har spist i omegnen af 95kg kg tørfoder, 2l lakseolie og 3kg angmasatter siden vi fik ham hjem :biggrin:
Vedhæftede filer
møgdyr.jpg
møgdyr.jpg (38.72 KiB) Vist 13075 gange
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Endnu et spørgsmål om hundefoder (besvaret)

Indlæg af Mosc5 » 18. aug 2015, 22:08

Dejlig hund :thumbup: :thumbup:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Besvar