bange retriverhvalp/unghund

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af Slowhand » 6. maj 2014, 19:56

hva fa.. gør jeg med min overnervøse golden. hun er bare bange for snart alle lyde. samt for at køre i bil. samt for traktorer/ maskinerne af enhver art. vi bor 5 km i luftlinie fra en riffelbane, når de skyder der har jeg en hun der sidder i et hjørne og ryster af skræk. synes snart jeg har prøvet alt, undtagen aflivning og medicin, men det ender sgu nok med en sprøjte , er meget synd for hunden . gruer for når jagtsæssonen går ind , bor på landet,eller en gang torden når hunden er alene hjemme. nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre????
kan tilføje at hund er 10 mdr. og ellers sund og rask. og sammen med andre hunde er den godt fremme i skoene

Slowhand

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af C-X » 6. maj 2014, 21:48

Det lyder pænt trist.

Jeg har tidligere haft nogle udemærkede hundesøskende, der var kørt ret bagud i flokken og havde tillagt sig en nervøs adfærd. Dog ikke slemt som du beskriver.

Giv dyret masser af kærlighed! Kram kræet halvt ihjel, så det føler sig elsket. Sørg for at der er ro og harmoni omkring hunden, dvs. også i familien.
Gode lange gåture i rolige omgivelser, med små opgaver, der er helt simple og lige til at løse, kan give den lidt selvværd. Masser af leg og kram undervejs. Ikke noget med at ynke den, bare vise den at den er sammen med dig. Måske kan du begynde og dyrke dens jagtlige adfærd lidt - i snor. Det kan fjerne dens opmærksomhed fra negativ adfærd og angst.

Det er måske ikke de bedste guldkorn, men det har haft en rigtig god effekt på de hunde jeg har arbejdet med.

3 gange K. Kærlig, krav og konsekvens.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Irminsûl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 409
Tilmeldt: 1. apr 2009, 13:05
Interesser: Våben og natur
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af Irminsûl » 6. maj 2014, 21:56

Ville det bedste ikke være at udsætte hunden for de ting der gør den bange mens du forbliver i kontrol og lader som om der ikke er noget at være bange over - eller har jeg bare set for meget The dog whisperer?
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af C-X » 6. maj 2014, 22:01

Irminsûl skrev:Ville det bedste ikke være at udsætte hunden for de ting der gør den bange mens du forbliver i kontrol og lader som om der ikke er noget at være bange over - eller har jeg bare set for meget The dog whisperer?
Jo, senere. Når hunden selv føler sig i ro i sikre omgivelser.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af Slowhand » 10. maj 2014, 17:31

tak for svar . lader til at den linie jeg kører nu er den eneste udvej . så det fortsætter jeg bare , og håber det bedste :smile:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af Gråskæg » 10. maj 2014, 17:55

Udmærkede råd her ovenfor, bortset fra det med "jagtlig adfærd i snor", det forstår jeg ikke.
Man fristes jo til at spørge, hvordan er forholdene i familien, er der meget stress og jag, eller
er der ro og tryghed? Og så er vi jo nogle - der lidt kynisk - tænker, jah de der Golden, det kan godt
være en pose blandede bolsjer, de er blevet avlet hårdt i mange år.
Ved du for øvrigt noget om, hvordan det går med de andre hvalpe fra kuldet?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af C-X » 10. maj 2014, 18:33

Jagtlig adfærd i snor. Det kunne være at tage hunden med på et frisk spor af råvildt, støde en hare sammen, eller nogle fasaner. Noget der giver hundebassen lidt iver og glæde. Vækker dens instinkter og får den på bedre tanker.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af Gråskæg » 10. maj 2014, 18:36

C-X skrev:Jagtlig adfærd i snor. Det kunne være at tage hunden med på et frisk spor af råvildt, støde en hare sammen, eller nogle fasaner. Noget der giver hundebassen lidt iver og glæde. Vækker dens instinkter og får den på bedre tanker.
Ja OK - det giver så ikke nogen mening for mig, enten er vi på jagt, eller også er den i snor.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af C-X » 10. maj 2014, 18:49

Det er ikke hundeførerens behov for oplevelser der skal tages hensyn til, men derimod hundens selvtillid der skal bygges op. Jeg har oplevet gode situationer ved at lade en hund, i snor, jage lidt frem foran mig, på noget vildt, der har været meget lidt generet deraf. Rådyrene luntede derfra i stille tempo og den lille hund var pludselig en stor jæger, med stoltheden lysende ud af sig. Samtidig kunne ingen beskylde mig for at have drevet jagt i området. I værste fald kunne jeg hævde jeg var en forvirret kondi-lunter :blink:

Om kræet så er til at redde, er svært at vurdere. Enten må det jo være arv eller også miljø. Sidstnævnte må ejeren have en idé om.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af Slowhand » 12. maj 2014, 18:15

hmm... dette her bliver nok lidt langt . men synes I har krav på lidt flere oplysninger siden I gider bruge tid førpå mig og min hund. :smile: først skal det siges jeg har ikke før haft goldens, har førhen haft hunde med både skæg og hjerne :giggle:
hunden er fortrindsvis købt for at skulle være klappekagehund, men da kræet jo helst skulle aktiveres lidt, var det jo nærliggende at prøve at lave en appotør eller scweisshund.
hunden fik vi fra en DKK.kennel,den var da 4 mdr. vi valgte en hvalp som travede rundt med en bamse i munden, og som lod til at have meget travlt, mens vi var der. Vi burde nok have valgt den som kom og ville kæles med . set i bakspejlet er det netop sådan den reagere når den er stresset.
At hunden virker utryg den første tid lægger jeg ikke så meget i , da det jo er en meget mere blød race end jeg er vant til. men da hunden stadigvæk kun virker glad og fri når den er i haven og ellers gemmer sig i et hjørne herinde efter 14 dage kontakter jeg retriverklubben hvor jeg får at vide at det er helt normal adfærd, jeg begynder derfor ikke med nogen form for træning før hunden er 8 mdr hvor jeg melder mig til et hvalpehold, det går helt godt, kun bilen hunden er bange for men det går nogenlunde efter nogen tid.
men så bliver der skudt, på god afstand og kun med en 6mm. første skud,ikke noget problem men efter et par skud ligger hunden og ryster, og er totalt umuligt at få kontakt til. Næste træning en uge senere opgiver vi med det samme da hunden"lukker" af inden træningen begynder.
jeg har bemærket at et "skrald" får hunden til at spidse øre og lytte efter flere , så der er noget at blive bange for.
mine egne tanker går derfor på at tage hende med på rågeregulering hvor jeg har tænkt at skyde 1 skud med subsonisk salon,lade hende finde den varme fugl , lineført selvfølgelig, og så stoppe for den dag . for måske at overbevise hende om at et knald kan medføre noget sjovt. men hvad mener I ?.
mvh .Slowhand

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af Gråskæg » 12. maj 2014, 19:03

Slowhand skrev:hmm... dette her bliver nok lidt langt . men synes I har krav på lidt flere oplysninger siden I gider bruge tid førpå mig og min hund. :smile: først skal det siges jeg har ikke før haft goldens, har førhen haft hunde med både skæg og hjerne :giggle:
hunden er fortrindsvis købt for at skulle være klappekagehund, men da kræet jo helst skulle aktiveres lidt, var det jo nærliggende at prøve at lave en appotør eller scweisshund.
hunden fik vi fra en DKK.kennel,den var da 4 mdr. vi valgte en hvalp som travede rundt med en bamse i munden, og som lod til at have meget travlt, mens vi var der. Vi burde nok have valgt den som kom og ville kæles med . set i bakspejlet er det netop sådan den reagere når den er stresset.
At hunden virker utryg den første tid lægger jeg ikke så meget i , da det jo er en meget mere blød race end jeg er vant til. men da hunden stadigvæk kun virker glad og fri når den er i haven og ellers gemmer sig i et hjørne herinde efter 14 dage kontakter jeg retriverklubben hvor jeg får at vide at det er helt normal adfærd, jeg begynder derfor ikke med nogen form for træning før hunden er 8 mdr hvor jeg melder mig til et hvalpehold, det går helt godt, kun bilen hunden er bange for men det går nogenlunde efter nogen tid.
men så bliver der skudt, på god afstand og kun med en 6mm. første skud,ikke noget problem men efter et par skud ligger hunden og ryster, og er totalt umuligt at få kontakt til. Næste træning en uge senere opgiver vi med det samme da hunden"lukker" af inden træningen begynder.
jeg har bemærket at et "skrald" får hunden til at spidse øre og lytte efter flere , så der er noget at blive bange for.
mine egne tanker går derfor på at tage hende med på rågeregulering hvor jeg har tænkt at skyde 1 skud med subsonisk salon,lade hende finde den varme fugl , lineført selvfølgelig, og så stoppe for den dag . for måske at overbevise hende om at et knald kan medføre noget sjovt. men hvad mener I ?.
mvh .Slowhand
Det lyder fanme IKKE godt, men du kan da prøve det med en nyskudt fugl, det kan jo næsten ikke blive værre.

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 22. okt 2009, 13:22
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 24 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af Labgirl » 13. maj 2014, 10:53

Hvilken DKK kennel har du den hund fra? Evt. på PB hvis det er bedst :smile:

Jeg formoder det er DRK Fyn du har haft kontakt til?

Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af Slowhand » 13. maj 2014, 17:45

lab , du har PB. håber sgu du har et par guldkorn :smile:

Brugeravatar
Razzer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 133
Tilmeldt: 17. apr 2009, 11:00
Interesser: jagt, grej, jagthunde, mad
Geografisk sted: Skive
Been thanked: 4 times

Re: bange retriverhvalp/unghund

Indlæg af Razzer » 13. maj 2014, 19:51

Hvis Jeg var i din situation ville jeg vente med at træne på vildt til du har mere ro på hunden. Hvis hunden er stresset kan det resultere i at den tygger på vildtet (i værstefald prøver at æde det) Det kan senere være meget svært at vende hunden fra det, og det ville være super ærgelidt hvis du vil bruge den som apportør.
Det er rigtig godt at du tager hånd om problemet allerede nu. Det kræver megen tålmodighed og viljestyrke, men det er vigtig at få problemet løs, for husk på at det oftest er en nervøs hund som bider.
Jeg håber det lykkedes for dig at få en god og rolig hund ud af det.
Alt der smager godt, Er sundt!

Besvar