Ny hund på gården

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Ny hund på gården

Indlæg af HR » 15. jul 2021, 16:27

Aratan skrev:
15. jul 2021, 14:59
PSindrup skrev:
15. jul 2021, 14:30
Hvis din jagthund dræber min kat (på min grund) er det så OK at jeg dræber din jagthund (på min grund)?

Jeg ved godt at spørgsmålet kan virke mega-provokerende på alle de jagthundeejere der findes her på NVF, men jeg oplever en langt mindre respekt for at katte kan være et nøjagtigt lige så elsket kæle- og husdyr som hunde.

Jeg er helt med på at katte (og hunde) skal holdes på egen matrikel, og det er ikke det spørgsmålet går på.

Vores kat er, på ingen måde, mindre elsket end mange hundeejeres hund.

Peter
Det står heldigvis beskrevet i Hundeloven:

https://danskelove.dk/hundeloven

§3, stk 3:
Stk. 3. Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Dvs hvis du fanger køteren (hvis den render rundt hos naboen og slår dyr ihjel, så er det en køter) i akten og i forsøget på at redde din kat kommer til at slå den ihjel så er du straffri. henter du dit haglgevær og skyder den efter akten, mens den render rundt i din have eller er på vej hjem, så bliver du straffet. Så udgør den nemlig ikke fare længere, da den allerede har nakket katten. Bemærk at mens den slås med din kat må du gerne skyde den...
.... og så simpelt kan det siges.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Ny hund på gården

Indlæg af Bobo » 15. jul 2021, 17:01

Jeg er sikker på at trådstarter får en dejlig hund :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ny hund på gården

Indlæg af PSindrup » 15. jul 2021, 17:42

Aratan skrev:
15. jul 2021, 14:59
PSindrup skrev:
15. jul 2021, 14:30
Hvis din jagthund dræber min kat (på min grund) er det så OK at jeg dræber din jagthund (på min grund)?

Jeg ved godt at spørgsmålet kan virke mega-provokerende på alle de jagthundeejere der findes her på NVF, men jeg oplever en langt mindre respekt for at katte kan være et nøjagtigt lige så elsket kæle- og husdyr som hunde.

Jeg er helt med på at katte (og hunde) skal holdes på egen matrikel, og det er ikke det spørgsmålet går på.

Vores kat er, på ingen måde, mindre elsket end mange hundeejeres hund.

Peter
Det står heldigvis beskrevet i Hundeloven:

https://danskelove.dk/hundeloven

§3, stk 3:
Stk. 3. Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Dvs hvis du fanger køteren (hvis den render rundt hos naboen og slår dyr ihjel, så er det en køter) i akten og i forsøget på at redde din kat kommer til at slå den ihjel så er du straffri. henter du dit haglgevær og skyder den efter akten, mens den render rundt i din have eller er på vej hjem, så bliver du straffet. Så udgør den nemlig ikke fare længere, da den allerede har nakket katten. Bemærk at mens den slås med din kat må du gerne skyde den...
Tak! :thumbup:

Det er jo egentlig dejligt ligetil.

Og undskyld til trådstarter :Hug: for at :offtopic: hans tråd.

Peter

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Ny hund på gården

Indlæg af Styer SSG » 14. aug 2021, 00:10

He er et par billeder af Tikka. 18 uger og 17,3 kg. Det er sjovt at se hvordan sådan en ny hund udvikler personlighed.
Chesser har det åbenbart med at "tale", og hun taler meget :fun: . F.eks."sladre" hun når man skælder ud over et eller andet
Hvis jeg er efter hende, gå hun hen til min kone og "sladre" :rolf:
20210722_192648.jpg
Man er træt efter hundetræning
Vedhæftede filer
20210811_142740.jpg
Og hygge på trappe er ikke så tosset
20210811_142907.jpg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Ny hund på gården

Indlæg af Styer SSG » 9. nov 2021, 23:26

Tikka har fundet sig godt til rette og deltager gerne i det daglige arbejde
20210820_141459_LI.jpg
Hun vil gerne køre med i alle maskiner. Her i minigraver
20210816_065643.jpg
Og hun er stadig gode venner med katten
20210821_083003.jpg
Og kan også slappe helt af
Vedhæftede filer
20210822_181034.jpg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ny hund på gården

Indlæg af Raptor357 » 10. nov 2021, 18:37

PSindrup skrev:
15. jul 2021, 14:30
Hvis din jagthund dræber min kat (på min grund) er det så OK at jeg dræber din jagthund (på min grund)?

Jeg ved godt at spørgsmålet kan virke mega-provokerende på alle de jagthundeejere der findes her på NVF, men jeg oplever en langt mindre respekt for at katte kan være et nøjagtigt lige så elsket kæle- og husdyr som hunde.

Jeg er helt med på at katte (og hunde) skal holdes på egen matrikel, og det er ikke det spørgsmålet går på.

Vores kat er, på ingen måde, mindre elsket end mange hundeejeres hund.

Peter
Du skyder bare.
Det øjeblik et møgdyr er en trussel for dig eller dine husdyr er det ok at stoppe det med dødelig magt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Ny hund på gården

Indlæg af Bofhenator » 10. nov 2021, 18:55

Raptor357 skrev:
10. nov 2021, 18:37
PSindrup skrev:
15. jul 2021, 14:30
Hvis din jagthund dræber min kat (på min grund) er det så OK at jeg dræber din jagthund (på min grund)?

Jeg ved godt at spørgsmålet kan virke mega-provokerende på alle de jagthundeejere der findes her på NVF, men jeg oplever en langt mindre respekt for at katte kan være et nøjagtigt lige så elsket kæle- og husdyr som hunde.

Jeg er helt med på at katte (og hunde) skal holdes på egen matrikel, og det er ikke det spørgsmålet går på.

Vores kat er, på ingen måde, mindre elsket end mange hundeejeres hund.

Peter
Du skyder bare.
Det øjeblik et møgdyr er en trussel for dig eller dine husdyr er det ok at stoppe det med dødelig magt.
Og her behøver vi ingen gang nogen disneyficering af katte, selvom det er en kat du overhovedet ikke kan li' eller ungernes hamster der lugter grimt.
Det øjeblik et møgdyr er en trussel for dig eller dine husdyr er det ok at stoppe det med dødelig magt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Ny hund på gården

Indlæg af Styer SSG » 13. jan 2022, 22:44

Så er Tikka ved at lære, hvad det hele går ud på. :biggrin:
20220101_100135.jpg
Og katten er stadig den bedste ven.
Vedhæftede filer
20220113_214314.jpg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Ny hund på gården

Indlæg af HR » 14. jan 2022, 00:03

Hun er gået hen og blevet en flot hund. Og så fint hun holder kragen! Ja, sådan skal en hund holde en krage, bwader!
Pas på med anskudte krager mens hun er ung. Hvis hun får tæsk af en lærer hun lyn hurtigt at slå fuglene ihjel. Det er ikke så fedt når det er spisevildt.

Det ser ud til at det lykkedes fint at lære hunden hvordan DU ønsker at den skal omgås DIN kat. :respekt:
Hvordan er det med fremmede katte? :thumbup:

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Ny hund på gården

Indlæg af Styer SSG » 14. jan 2022, 23:31

HR skrev:
14. jan 2022, 00:03
Hun er gået hen og blevet en flot hund. Og så fint hun holder kragen! Ja, sådan skal en hund holde en krage, bwader!
Pas på med anskudte krager mens hun er ung. Hvis hun får tæsk af en lærer hun lyn hurtigt at slå fuglene ihjel. Det er ikke så fedt når det er spisevildt.

Det ser ud til at det lykkedes fint at lære hunden hvordan DU ønsker at den skal omgås DIN kat. :respekt:
Hvordan er det med fremmede katte? :thumbup:

HR
Jeg er klar over det med "halvdøde" krager.
Og hun har så vidt vides ikke mødt naboens kat endnu, men det afhænger nok
også af, hvordan den opfører sig. Hvis den løber skal den jo "fanges", hvis ikke kan det jo være hun bare "konstaterer", at det er en kat.
Naboens kat er også vant til hund. De har en gammel dansk hønsehund.
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Besvar