Krystaller i urinen (blæresten). Har nogen af jer... eller jeres hund erfaringer med det?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Krystaller i urinen (blæresten). Har nogen af jer... eller jeres hund erfaringer med det?

Indlæg af Ras.Killing » 23. mar 2018, 04:24

Først og fremmest er der ikke tale om en jagtkammerat.. men blot en kammerat :smile: så håber den går i dette forum trods alt.

Vi har en Grand Danois som over det sidste ca. halve års tid har døjet med krystaller i urinen (blæresten). Vi opdagede det først gang ved blodig urin. Vi har været til dyrlæge, hvor der blev taget urinprøve og konstateret krystaller i urinen. Dyrlægen anbefalede et specialfoder (som de jo selvfølgelig selv sælger), som skulle medvirke til at ''opløse'' og forbygge dannelse af krystaller. Vi blev anbefalet at køre på foderet en måned eller to, og så ellers skifte til et andet foder end det vi brugte før.

Det gjorde vi så. Kørte en måneds tid på dyrlægens foder og skiftede efterfølgende til et mere ''naturligt'' tørfoder. Noget tid efter havde vi samme problem igen. Blod i urinen. Afsted til dyrlæge og købe deres specialfoder. Det har vi så kørt på de sidste 2 måneder, og nu har vi lige konstateret blod i urinen igen... altså det dyre specialfoder virker ikke. Syntes ikke jeg er nærrig... Men de sække (12kg) koster alligevel omkring 700 kr. pr. stk., og holder for vores vedkommende små 14 dage. Der er mange penge at skyde efter et foder som ikke har den ønskede effekt.

I morgen skal vi prøve at have fat dyrlægen igen, og høre hvad slagplanen så er nu...

Men jeg kunne godt tænke mig lige at høre, om der er nogen her på forummet der har haft dette problem (eller rettere om de har en hund der har eller har haft) og hvad i så gjorde ved det.
Senest rettet af Refraktorius 23. mar 2018, 12:20, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Krystaller i urinen (blæresten).

Indlæg af Kleth » 23. mar 2018, 06:21

Hvis det hjælper at sænke urinsyre-niveauet, så burde det hjælpe at sænke proteinindholdet i hundens diæt og øge hundens optag af vand. Det kan gøres med et tilskud af grøntsager og at skifte til vådfoder eller at opbløde tørfoder.
Måske et Nyttigt tip: Når vi har Flapsevapsen på skånekost, så får han ris som han hurtigt holder op med at gide spise, med mindre jeg koger risene med en håndfuld af hans foder. Alt bliver også mere spændende hvis det får en skefuld sovs fra f.eks. våd-kattefoder.

Hvis jeg googler på lidelsen, så kan jeg se at det ofte er et symptom på på en lever-defekt hos andre racer en Dalmatiner, det går jeg ud fra at dyrlægen har talt om?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Krystaller i urinen (blæresten).

Indlæg af Ras.Killing » 23. mar 2018, 06:27

Nej vi har ikke snakket om.leveren eller andre ting. I første omgang gik det på (for ham) forkert foder.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Krystaller i urinen (blæresten).

Indlæg af Kleth » 23. mar 2018, 06:32

De seneste måneder har fået mig til at være voldsomt kritisk over for hvornår dyrlægerne er i behandler/rådgiver-rollerne og hvornår de er sælgere

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=68&t=72645

Det er så også årsagen til at jeg har læst en hel del om hundes ernæring :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Fnuller
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 19. jan 2006, 02:52
Geografisk sted: Tårnby
Has thanked: 59 times
Been thanked: 15 times

Re: Krystaller i urinen (blæresten).

Indlæg af Fnuller » 23. mar 2018, 08:19

Hejsa

Lavprisdyrehandel: https://www.lavprisdyrehandel.dk/hundefoder

Jeg ved jo ikke, om de har det mærke hundemad i skal bruge..

Men jeg sparer ca 33% på royal canin missemad, i forhold til den lokale dyrehandel..

Køber man for 700kr, ankommer det til døren..

Jeg har intet at gøre med butikken, er blot en meget tilfreds kunde...

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Krystaller i urinen (blæresten).

Indlæg af The Mad Viking » 23. mar 2018, 09:57

Nu starter jeg lige med at sige at min erfaring med dette kun gælder katte, men det burde være noget af det samme.
Vi har i sin tid haft det på flere katte, og uvist af hvilke årsager kommer det altid til udtryk midt i weekenden til dobbelt dyrlægetakst... :wall:
Lad være med at købe det billigste foder, det har ofte alt for højt magnesiumindhold (Noget som ofte ikke bliver angivet på deklarationen af det billige foder, specielt fordi det er noget som ikke bliver tilsat (men forsøgt undgået), men det koster penge at undgå (Dyrere ingredienser).
Det ses sjældent på hundyr, da deres urintragt er større, så krystallerne ikke når at klumpe sammen.
Det ses derimod ofte på kastrerede dyr, et eller andet med at fjernelse af boogiehjulene gør noget ved urinkanalen over tid, plus at de oftere er overvægtige og knap så aktive. (De render jo ikke så meget ud og slås om damer mere, men vil hellere have et stykke mad... :drinking: :eating: )
Jeg kender ikke så meget til hvad magnesiumprocenten i hundefoder bør være, men det kan du måske lokke ud af dyrlægen.
Ihvertfald hvis du har en god gammeldags en af slagsen istedet for de nye som bare skal skovle penge hjem til leasingbiler, men der er desværre langt imellem dem efterhånden.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Krystaller i urinen (blæresten). Har nogen af jer... eller jeres hund erfaringer med det?

Indlæg af Raptor357 » 23. mar 2018, 14:28

Men plejer at give piller mod nyresten hvis man ikke slår dem skilt med ultralyd.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Pemo
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. apr 2014, 22:06
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Krystaller i urinen (blæresten). Har nogen af jer... eller jeres hund erfaringer med det?

Indlæg af Pemo » 6. maj 2018, 21:01

Min labrador har også urinvejssten og får specialkost fra dyrlægen. Jeg fandt dog ud af, at det kunne købes billigere til 500 kr. på nettet inklusiv fragt i denne netbutik
https://www.dyrenesbutik.dk/hund/alle-k ... p18-canine
Så nu bestiller jeg der og sparer et par hundrede kroner pr. sæk.

Han har fået foderet i et års tid nu og han har ikke haft blod i urinen, mens han har fået foderet. Så det har heldigvis hjulpet på min lab.

I ønskes alt det bedste og håber, at din hund også kommer over det.

Besvar