Fodre I jeres steriliseret/neutraliseret tæver med – dyrt – specialfoder eller…?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
AW3
Newbie
Newbie
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Ølby Lyng
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Fodre I jeres steriliseret/neutraliseret tæver med – dyrt – specialfoder eller…?

Indlæg af AW3 » 8. sep 2023, 11:19

For et par måneder siden fik vi steriliseret den ene af vores to tæver og fik i den forbindelse en brocherer/pamflet (ret beset en slet skjult reklame, for noget dyrt specialfoder) udleveret, som skulle gøre os opmærksomme på tævens ”nye” behov vedrørende fodrets sammensætning og indhold. Hovedbudskabet var – udover ”køb VORES foder” – at man skulle forvente, at tævens hormonbalance ændre sig drastisk, hvilket forårsager en effekt på hundens stofskifte, som typisk bliver lavere. Derfor har hunde, som er blevet steriliseret, brug for [dyrt special-]foder som er designet til dette behov.

Nu spørgsmålet:
Fodre I jeres steriliseret neutraliseret tæver med – dyrt – specialfoder eller fortsætter I med en nedsat mængde, af det den hidtil har fået?
Og hvis I fortsat fodre med det, den hele tiden har fået: Er den så blevet "fed" eller har mindre energi?

Idet jeg ikke har en forventning om, at hormonbalancen ændre sig fra den ene dag til den anden, har vi indtil videre blot givet en mindre mængde af det foder, hun hidtil har fået og indtil nu kan hun holde vægte.
Når vi har to tæver (den anden er ikke steriliseret!), er det ulige lettere at fodre med samme foder til begge!

AW3

HR
Platin Member
Platin Member
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 547 times
Been thanked: 942 times

Re: Fodre I jeres steriliseret/neutraliseret tæver med – dyrt – specialfoder eller…?

Indlæg af HR » 8. sep 2023, 17:05

Der kan være rigtig stor forskel på foderbehovet fra hund til hund, selv når det er samme køn og race. Jeg styrer mine hundes vægt ved at fodre dem med præcis den mængde foder der skal til for at de hver især er trimmede og lækre på den måde jeg mener at en sund jagthund skal se ud. De to hunde jeg p.t. har er begge F1 labber og begge hanhunde. Der er næsten 50% forskel i deres foderration (og den med den lave ration kunne godt tåle at smide et kg inden jagtsæsonen). Jeg bruger et kvalitetsfoder baseret på animalsk protein og kan ikke se nogen grund til at regulere via energiindholdet i foderet. Se på din tæve og rør ved henne, så er du næppe ikke i tvivl. Hunde regulerer vægten i forhold til aktivitetsniveau og foderindtag meget hurtigere end vi mennesker gør, så hvis man er lidt opmærksom så kan man regulere løbende.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 201 times
Been thanked: 118 times

Re: Fodre I jeres steriliseret/neutraliseret tæver med – dyrt – specialfoder eller…?

Indlæg af 1900 » 8. sep 2023, 20:43

jeg har en steriliseret labtæve + en kastreret springador.
bruger det helt alm hundefoder ( møllerens til 185,-for 15 kg )
i min optik er det kun et spørgsmål om at reducere mængden så din hund er i den foderstand du ønsker

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 197 times

Indlæg af FBN » 8. sep 2023, 21:19

Jeg bruger arion til mine hunde har jeg gjort i mange år.
Og deres special foder til “snittede” hunde :blink:
Koster 10 kr mere for den version de anbefaler til det.

Dvs 519 vs 529 for 12 kg det går nok lige ellers er det æ hund man skal holde..
MVH Frank.

AW3
Newbie
Newbie
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Ølby Lyng
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af AW3 » 15. sep 2023, 10:06

Tak for svar.
Selv om vores to tæver er samme race, er der både størrelsesmæssig og vægtmæssig forskel.
Den store vejer 26 kg. Den lille 21. Så selv inden neutralisering af den lille, har jeg - som HR - doseret og vurderet, mængden af føde.
Min bekymring gik på en "langtidsvirkning", men jeg vælger at se tiden an.
Nu går vi ind i jagtsæsonen, så må jeg se, om energien holder til en hel dag.

AW3

Besvar