Efterårsmad af hvad man lige kan skrabe sammen

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Efterårsmad af hvad man lige kan skrabe sammen

Indlæg af HR » 2. okt 2022, 22:37

Ægte stenaldermad har næbbe været et pseudobrød bagt med æg og mandler, men et sammenkog af hvad man kunne skrabe sammen på en given årstid. Med tanke på sund mad, god smag og de dyre råvarer, så lad os se hvad vi kan finde og lave af det.

En fasanhøne.
Skalenden af et stykke bacon.
To Indigorørhatte fra skoven.
Små overmodne tomater samlet op fra jorden under planterne i drivhuset.
Et surt æble med lidt orm i.
3 rødløg.
Persille.
Basilikum.
Brændenælder. Hvis de vil gro i min køkkenhave, så må de finde sig i at blive ædt.
5 fed hvidløg.
5 kartofler.
1/3 Butternut squash.
En gulerod.
3 små rødbeder med top.
1/3 hvidkålshoved.
42F606B2-6013-4614-8534-834DA701A802.jpeg
029F1CAD-669F-4E07-812F-1B4114E7E26D.jpeg
Ok, så er der ryddet lidt op i det, så går vi i gang:

Olie i kogegryden.
Ned med græskartern så de lige tager lidt smag i varmen. Så de snittede rødbedestængler, en enkelt rødbede på størrelse med en valnød, kål og kartoflerne (rødbederne blev sået sent og er stadig unge og sprøde. Brændenælderne er de små sataner der gør så pisse ondt hen over ryggen af fingrene når man plukker jordbær). Efter et par minutter, så alt det grønne, brændenælder, basilikum, persilleblade og snittede rødbedeblade. Ja, det ville blive mere sofistikeret hvis man ventede med krydderurterne til sidst. Men jeg er bondefødt og kvajet opdraget, og her er der så meget af det i at det er en del af substansen. Så lidt vand på og hen for at koge sammen.

Olie og bacon i den sorte gryde.
Alt det derned der skal bruge lidt hårdere varme, svampene, løg, hvidløg, tomater, æble, gulerod og snittede persillestængler. Hint, det er her i stænglerne smagen sidder. Det grønne er bare til pynt. Salt, peber, laurbærblade og enebær. Efter nogle minutter tages grønsagerne op. Så bliver fasanlår og brystpladen brunet. Lårene bliver i gryden og brystpladen kommer op. Grønsagerne kommer tilbage igen og der kommer lidt andebullion ved. Så får det 5 minutter. Brystet ned til lårene og sammen får de 15 minutter mere. Op med kødet, skyen sies fra og grøntsagerne ryger oven i kogegryden. Og så får den lige 45 minutter mens kødet venter.

Før servering bliver kødet lige vendt i brunet smør. Sovsen bliver varmet op i dette smør og jævnet lidt. Substansen i kogegryden bliver trykket lidt så græskar og kartoffel jævner det til noget der ligner labskovs.
6A5D4850-F00C-4566-A2FE-E751E2AA8509.jpeg
Samlet pris ca 5 kroner i smør, salt, peber og olie. Resten kom fra haven og skoven.
:popkorn:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Efterårsmad af hvad man lige kan skrabe sammen

Indlæg af Gerdson39 » 3. okt 2022, 06:55

Dejligt :smile:
Jeg lever på tiden af Karl Johan svampe.
Vi har ellers lige spist de sidste røde beder og pastinaker, men der er rigeligt med mangold. Og pærer.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Efterårsmad af hvad man lige kan skrabe sammen

Indlæg af Ras.Killing » 3. okt 2022, 09:28

Ser godt ud !
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Efterårsmad af hvad man lige kan skrabe sammen

Indlæg af HR » 3. okt 2022, 16:30

Det vælter frem med rørsvampe alle vegne lige nu. Jeg har aldrig set så mange og de står steder hvor jeg aldrig har set dem før. Så det giver mening! Jeg bruger dem også i madlavningen stort set hver dag. Om ikke andet, så et stykke ristet franskbrød med smørristede svampe serveret 10 minutter efter jeg kommer hjem fra hundeluftning.

Min køkkenhave er ved at være brændt ud for i år. Men jeg er meget lidt ordenlig, så der er altid nogle skæve vækster rundt om i hjørnerne hvis man leder lidt nede mellem græs og ukrudt. Og der er i kilovis af tomater i drivhuset hvis de når at modne (de helt grønne tæller ikke med).
/HR
Gerdson39 skrev:
3. okt 2022, 06:55
Dejligt :smile:
Jeg lever på tiden af Karl Johan svampe.
Vi har ellers lige spist de sidste røde beder og pastinaker, men der er rigeligt med mangold. Og pærer.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar