Rådyrkølle i kuglegrill

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Rådyrkølle i kuglegrill

Indlæg af HR » 25. dec 2021, 11:00

Årets juleeksperiment var at lave en rådyrkølle i kuglegrill. Eksperiment fordi jeg ikke er den store grillmester og fordi jeg sjældent laver vildt i store stege. Jeg er mere til at skille køllerne ad i de enkelte muskler og så skære bøffer af dem. Men vi var en pæn flok til jul og det var passende med to hele køller. Ovnen skulle bruges til noget andet, så det blev i grillen.

Køllerne er skåret af vinkelret i toppen og skanken er skåret af i knæleddet. På den måde bliver der en pæn rund steg og de vejer 2kg stykket (det var et rigtig godt dyr).

Marineres i en lille halv flaske vin, en slat balsamic og en slat olivenolie, salt, peber, hvidløg, salvie (4 blade, det må ikke overdrives), rosmarin (masser), enebær og timian i 24 timer. De sidste timer ved stuetemperatur så de var 20 grader helt ind til benet før de kom i grillen.

Dækkes med bacon og så i en stor Weber på indirekte varme i 90 minutter. Jeg aner ikke hvor varm grillen var, men der var godt gang i den. Fuld luft men 5 graders Frost i luften. Formodentligt ca 200 grader. Tid og temperatur blev styret med håb og sats….

Sat til hvile i en lille halv time og så skåret ud. Perfekt helt ind til benet!

Sovs lavet af de siede rester af marinaden sammen med skyen, et par løg og en håndfuld svampe. Jeg turde ikke koge krydderurterne med da specielt salvie godt kan blive lidt voldsom. Men der var sat smag nok i lagen til at give en fin krydret sovs.

God jul!
D181A497-E701-4FD5-A8FE-AAB8A60117A4.jpeg
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rådyrkølle i kuglegrill

Indlæg af PSindrup » 25. dec 2021, 11:46

Spændende juleberetning. :rock:

Kunne du give en detaljeret beskrivelse af smagen? Hvad fungerede (og muligvis hvad der ikke fungerede helt) i forhold til klassisk tilberedning i ovnen?

Og kunne I smage at den var tilberedt i en trækulsgrill?

Jeg er selv helt tosset med vores kuglegrill, og tilbereder næsten "alt" i den - men det kræver lidt erfaring at blive fortrolig med stegetiderne. Et godt tip i denne sammenhæng er altid at bruge den samme type kul. Her i huset bruger vi kun Heatbeat.

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Rådyrkølle i kuglegrill

Indlæg af HR » 25. dec 2021, 12:31

Jeg syntes at stege af hjortevildt i ovn godt kan blive lidt trælse i overfladen på grund af det manglende fedtlag og på grund af den korte stegetid. Det kan godt give en lidt gummiagtig hinde. Men det blev rigtig godt i grillen hvor varme, bacon kul og lage sammen gav en crispy ydre lag og kogte hinden inde under helt mør. Overordnet var man ikke i tvivl om at der var brugt krydderurter og kul.

Jeg mistænker at en god del af succesen skyldes at jeg startede med en stuevarm steg og lod den hville længe. Den var helt homogen helt ind til benet.

Jeg ved ikke hvad det var for briketter da vi var hos en af mine søstre. Men det var den rigtige kvalitet. Efter 90 minutter var der stadig fuld blæs på, hvilket jeg har oplevet anderledes med no name. Hjemme bruger jeg rigtig trækul i stedet for briketter.

Med det fine julevejr får jeg næsten lyst til at tage riflen med en tur i skoven for at skaffe råvarerne til et remake. Der er kun skudt den ene rå i år, så det ville ikke skade at plukke et par stykker mere :smile: .
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Rådyrkølle i kuglegrill

Indlæg af Hansikæret » 25. dec 2021, 20:40

Det lyder og ser fantastisk lækkert ud!!
Weberen er og bliver et fantastisk værktøj til mad fra skoven.
Jeg kan anbefale, til afveksling fra helstegning, at skære køllen op på langs, tage benet ud, og folde det hele ud på risten. Her kan man jo vælge at marinere til næste dag, eller krydre på stedet og stege med det samme. Den udfoldede steg er nemmere at styre med varme og giver en mere ensartet stegning. Dette har jeg prøvet med held med både hjortevildt og de lækre vilde svin.
God jul og godt nytår og knæk og bræk med Weberen.

Besvar