Koldhævede morgenboller med durum

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af Wildlife » 29. sep 2019, 07:42

12 koldhævede morgenboller (også gode på andre tider af dagen)

0,55 liter koldt vand
0,3 pakke gær
500 gram hvedemel
125 gram durummel
2 tsk salt
1 tsk sukker

Rør gær, salt og sukker ud i vandet.
Bland melet sammen i en skål.
Tilsæt alt melet og rør det ud med en ske. Dejen er meget fugtig og slasket. Det er meningen.

Sæt dejen i køleskabet natten over, overdækket med folie eller låg.

Tænd ovnen på maks, i mit tilfælde 275 grader og placer bollerne med et par skeer på en bageplade.

Sæt pladen midt i ovnen og skru ned til 225 grader varmluft og bag dem i 15-20 minutter.

Velbekomme!
Vedhæftede filer
IMG_20190929_071500.jpg
IMG_20190929_072505.jpg
IMG_20190929_073734.jpg
MVIMG_20190929_073740.jpg
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af Kleth » 29. sep 2019, 07:54

Det ser vældigt godt ud :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af BentxBetjent » 29. sep 2019, 10:45

Lækkert.. :thumbup:

Er det sådan nogen man også kalder grødboller?
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af Kleth » 29. sep 2019, 14:15

Mig bekendt tager Grødboller udgangspunkt i en faktisk portion kogt grød, som efterfølgende røres til en dej.
Prøv f.eks. Med en klat risengrød, gær vanilie og hvedemel :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af SKBHunter » 29. sep 2019, 20:44

Jeg har lavet nogle lignende ca 1000 gange. 😀
"Krummen" bliver mere luftig af at røre dejen på en røremaskine og putte melet i lidt af gangen (tålmodighed!). Jeg har et sweetspot for hvordan konsistensen skal være ud fra erfaring - det er svært at beskrive, men det passer nogenlunde med at dejen slipper skålen og bliver til een klump på dejkrogen. Jeg har typisk maskinen til at køre i mindst 10 minutter!
Hvedemel med højt glutenindhold som pizzamel (tipo 00) eller manitoba giver det bedste resultat. De 125 g durummel kan erstattes af fuldkornsmel eller havregryn, hvis der skal være lidt mere gods i bollerne, men durumhvede giver den sprødeste skorpe.
Min kone kan godt lide at putte kerner i. Solsikkefrø, hørfrø, græskarkerner og lignende er fint, men det ødelægger lidt den luftige følelse af krummen. Husk at bløde kernerne op i lidt kogt vand!
Hvis man er til musliboller, så tilsæt kerner, rosiner/tørret abrikos/tranebær, mandler og evt lidt hakket mørk chokolade. Det er heller ikke så ringe!

Generelt vil jeg bare sige, at det er nemmere at få et godt resultat end I tror. Friskbagte boller får man meget sjældent skældud for. Tværtimod 😉

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af Wildlife » 30. sep 2019, 14:00

SKBHunter skrev:
29. sep 2019, 20:44
Jeg har lavet nogle lignende ca 1000 gange. 😀
"Krummen" bliver mere luftig af at røre dejen på en røremaskine og putte melet i lidt af gangen (tålmodighed!). Jeg har et sweetspot for hvordan konsistensen skal være ud fra erfaring - det er svært at beskrive, men det passer nogenlunde med at dejen slipper skålen og bliver til een klump på dejkrogen. Jeg har typisk maskinen til at køre i mindst 10 minutter!
Hvedemel med højt glutenindhold som pizzamel (tipo 00) eller manitoba giver det bedste resultat. De 125 g durummel kan erstattes af fuldkornsmel eller havregryn, hvis der skal være lidt mere gods i bollerne, men durumhvede giver den sprødeste skorpe.
Min kone kan godt lide at putte kerner i. Solsikkefrø, hørfrø, græskarkerner og lignende er fint, men det ødelægger lidt den luftige følelse af krummen. Husk at bløde kernerne op i lidt kogt vand!
Hvis man er til musliboller, så tilsæt kerner, rosiner/tørret abrikos/tranebær, mandler og evt lidt hakket mørk chokolade. Det er heller ikke så ringe!

Generelt vil jeg bare sige, at det er nemmere at få et godt resultat end I tror. Friskbagte boller får man meget sjældent skældud for. Tværtimod 😉
Nogle gange behøver det ikke være så videnskabeligt og krummen er fin luftig i min udgave her. :razz:

Kunne godt lige prøve at lave en blindtest med en skålfuld jeg rører i hånden som jeg har gjort her og en anden der får det fulde udtræk på røremaskinen en af dagene, bare for at se om jeg kan opleve nogen forskel.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af AHSV » 10. okt 2019, 20:58

Wildlife skrev:
30. sep 2019, 14:00
SKBHunter skrev:
29. sep 2019, 20:44
Jeg har lavet nogle lignende ca 1000 gange. 😀
"Krummen" bliver mere luftig af at røre dejen på en røremaskine og putte melet i lidt af gangen (tålmodighed!). Jeg har et sweetspot for hvordan konsistensen skal være ud fra erfaring - det er svært at beskrive, men det passer nogenlunde med at dejen slipper skålen og bliver til een klump på dejkrogen. Jeg har typisk maskinen til at køre i mindst 10 minutter!
Hvedemel med højt glutenindhold som pizzamel (tipo 00) eller manitoba giver det bedste resultat. De 125 g durummel kan erstattes af fuldkornsmel eller havregryn, hvis der skal være lidt mere gods i bollerne, men durumhvede giver den sprødeste skorpe.
Min kone kan godt lide at putte kerner i. Solsikkefrø, hørfrø, græskarkerner og lignende er fint, men det ødelægger lidt den luftige følelse af krummen. Husk at bløde kernerne op i lidt kogt vand!
Hvis man er til musliboller, så tilsæt kerner, rosiner/tørret abrikos/tranebær, mandler og evt lidt hakket mørk chokolade. Det er heller ikke så ringe!

Generelt vil jeg bare sige, at det er nemmere at få et godt resultat end I tror. Friskbagte boller får man meget sjældent skældud for. Tværtimod 😉
Nogle gange behøver det ikke være så videnskabeligt og krummen er fin luftig i min udgave her. :razz:

Kunne godt lige prøve at lave en blindtest med en skålfuld jeg rører i hånden som jeg har gjort her og en anden der får det fulde udtræk på røremaskinen en af dagene, bare for at se om jeg kan opleve nogen forskel.
Done that - dem rørt med ske vil være mere uens i strukturen, mens dem der er rørt 10 minutter på røremaskinen til dejen samler sig vil være mere ensartet i hulstørrelsen. Jeg har en teori om at dem rørt på røremaskinen holder bedre på fugten, meeeeeen - det er ligesom når man vejer sine ladninger ned til sidste krudtkorn ikke nem at eftervise den effekt.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af Wildlife » 11. okt 2019, 13:54

AHSV skrev:
10. okt 2019, 20:58
Jeg har en teori om at dem rørt på røremaskinen holder bedre på fugten, meeeeeen - det er ligesom når man vejer sine ladninger ned til sidste krudtkorn ikke nem at eftervise den effekt.
Hvad mener du med holder på fugten? De når da ikke at blive tørre før de er spist :razz:

Tror jeg laver en bunke til mine kollegaer på mandag, så kan de blindteste om den ene eller anden model fungerer bedst.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Fnuller
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 19. jan 2006, 02:52
Geografisk sted: Tårnby
Has thanked: 59 times
Been thanked: 15 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af Fnuller » 12. okt 2019, 00:05

Hejsa

Jeg kan anbefale dem her: Webergurus "Klistre-boller"

Sindsygt nemt, rør dejen sammen i en skål, og bag dem næste dag..

Opskriften med billeder:
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic ... 58&start=0

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af Raptor357 » 12. okt 2019, 00:19

Tager jeg en tilfældig hvedemels dej og giver den tæv med min Bjørn røremaskine, så den bliver underligt flydende og klistret så bliver krummen markant bedre. Det er noget med at der sker noget med glutenen. Det tager ca 10 minutter på den.
De tæsk er ikke noget man bare lige giver dejen med håndkraft.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af Wildlife » 14. okt 2019, 09:10

Denne gang fik den den store tur med røremaskinen og det gjorde da en forskel på ensartetheden af bollerne.

Mine kollegaer klagede forøvrigt ikke over at være forsøgskaniner.

Tak for input. :NVFrules:
Vedhæftede filer
2019-10-14 08.28.33.jpg
2019-10-14 07.37.07.jpg
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

altekeiler12
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18. sep 2020, 22:37
Interesser: jagt
Geografisk sted: sydvestjylland
Been thanked: 1 time

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af altekeiler12 » 30. sep 2020, 14:23

Mon speltmel kan bruges i stedet for hvedemel(?) - har en knajt herhjemme der ikke tåler..
Ovnen når med andre ord helt op på de 275 gr, hvorefter du sætter bollerne ind(?) På forhånd tak.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af Wildlife » 26. dec 2020, 07:08

altekeiler12 skrev:
30. sep 2020, 14:23
Mon speltmel kan bruges i stedet for hvedemel(?) - har en knajt herhjemme der ikke tåler..
Ovnen når med andre ord helt op på de 275 gr, hvorefter du sætter bollerne ind(?) På forhånd tak.
Bedste bud er at prøve :)

Og ja til temperaturen, de får et ordentligt skud varme først!
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Koldhævede morgenboller med durum

Indlæg af Raptor357 » 26. dec 2020, 10:38

Her hjemme får bollerne 300°C fra start af. Det er så også alt ovnen kan før det hedder pyrolyse.
Jeg syntes det giver mere bid i bollen og en bedre skorpe.

Jeg bløder gerne kerner op i op til 24 timer i køleskabet med almindeligt koldt vand fra hanen. Hvad er det at kogt vand giver ?
Jeg bruger udelukkende knækkede kerner af hvede. Jeg har ikke prøvet rug eller havre. Men græskar, solsikke osv. Syntes jeg ikke om.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar