Observationer om beef jerky

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Observationer om beef jerky

Indlæg af Hønsetyv » 11. okt 2018, 16:07

Jeg gør det nok lidt mere fancy end den beef jerky indianerne lavede og den biltong som sydafrikanerne laver.

Jeg ryger det mens det tørrer (Uhmmmm det bliver mums).

Her er et par observationer jeg har iagtaget mens jeg har eksperimenteret igennem de sidste 6 uger med røgeovn.

Dry rub (salt og tørrede krydderier) giver en fin "sart" smag og er en stor favorit.

De være sagt så finder jeg at det kød der har ligget og snadret i en marinade (i 24 timer) med et større indhold af eddike bliver meget mere mørt og falder næsten fra hinanden når det tygges.

Så smask sammen hvad der er i skabet: æblecider eddike/balsamico/ hvidvins eddike, sirup, WS (jeg kan ikke stave til worchestershire eller det der (Engelske sprogspassere!)), salt (meget gerne med lidt nitrit salt for holdbarheden), noget stærkt efter smag og behag = tørret chilli/chilli sovs eller bare peber, hvidløg (tørret eller frisk) og så måske noget løgpulver.
Lad det nasse i 24 timer i køleren og så til ovnen.

Jeg fortørrer 2 timer i varmluft ovnen ved 50 grader (så undgår jeg det drypper og sviner i røgeovnen).
Første time i røgeovnen ved 55 grader og masser af røg.
Anden time i røgeovnen ved 65 grader og kun en anelse smuld.
Tredie time ved 75 grader og ingen røg.
Lad det køle i ovnen med åben dør, ned i en plastikpose og så i køleren.
24-48 timer som minimum så fugtigheden kan stabilisere sig mellem stykkerne (de mindre vil være lidt tørrere og de større lidt mere fugtige).

Velbekomme :smile:

Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Re: Observationer om beef jerky

Indlæg af Fresh » 21. okt 2018, 11:18

Jeg vil blive ualmindelig glad for et par billeder af processen :smile:

Besvar