Cuvettesteg på ti timer og 100 grader

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Cuvettesteg på ti timer og 100 grader

Indlæg af Kode1303 » 10. feb 2018, 19:20

Godaften og velbekomme :razz:

Tilberedningen af dagens aftensmåltid startede klokken 08:15, hvor jeg lagde en cuvettesteg i et fad med vand, øl, løg og et drys “allround krydderi” i ovnen ved 100 grader.
Nej, faktisk startede jeg i går med at koge en marinade af rosmarin og hvidløg, som stegen marinerede i natten over. Jeg dryssede lidt salt over, så jeg samtidig letsprængte kødet.

Resten er mest at vente. Med jævne mellemrum øste jeg skysovs fra fadet over stegen, men ellers passede den sig selv. Da klokken nærmede sig 18:00, tog jeg stegen ud og hældte sovsen i en gryde gennem en sigte og jævnede den. Jeg lavede ovnkartofler til. På en eller anden måde glemte jeg at koge den broccoli, jeg ellers havde købt til formålet ... jeg ved ikke lige, hvad der skete :neutral:

Stegen var yderst saftig og smagfuld. Jeg har lavet oksesteg, kylling og lammekølle på denne måde. Ti timer i ovnen ved 100 grader er helt sikkert min fremtidige metode, hvis tiden tillader det. Det kan ikke gå galt!

.
Vedhæftede filer
39073078-F7EF-4F87-8FBE-39BBDEB6658A.jpeg
0B27E1E3-43E0-44FE-81F4-4BF138E86985.jpeg
BE769264-1EBB-4DEF-B52E-626540BFF65F.jpeg
Make mine a carbine.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Cuvettesteg på ti timer og 100 grader

Indlæg af C-X » 10. feb 2018, 19:26

Jeg kunne have svoret, at du var endt med brun leverpostej, men det der ser jo rigtig lækkert ud! :eating:

Det må prøves!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Cuvettesteg på ti timer og 100 grader

Indlæg af Kode1303 » 11. feb 2018, 10:44

C-X skrev:Jeg kunne have svoret, at du var endt med brun leverpostej, men det der ser jo rigtig lækkert ud! :eating:

Det må prøves!
Jeg var også skeptisk første gang. Men jeg har ikke oplevet, at resultatet blev tørt eller 'ikke lækkert'. Jeg sørger for, at kødet ligger i væde og overøses jævnligt. måske det har noget at sige.
Make mine a carbine.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Cuvettesteg på ti timer og 100 grader

Indlæg af Kortmentyk » 11. feb 2018, 11:39

Sådan laver jeg altid cuvettesteg. Det har altid været tiptop. Jeg har bare sølvpapir over stegen. Til sidst af med sølvpapiret og ovnen over på grill. Når ovnen bipper og den har nået grilltemperetur, så er det ud med stegen og ind med knuste kartofler, penslet med smør og drysset med salt. Imens kartoflerne får grill og stegen hviler, så er der lige 15-20 Min. til at drikke den sidste øl og fernet branca, mens man hører Mark Knopfler og laver sovs.....

Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 22. maj 2011, 17:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Cuvettesteg på ti timer og 100 grader

Indlæg af Tom4000 » 11. feb 2018, 18:03

Kortmentyk skrev:Sådan laver jeg altid cuvettesteg. Det har altid været tiptop. Jeg har bare sølvpapir over stegen. Til sidst af med sølvpapiret og ovnen over på grill. Når ovnen bipper og den har nået grilltemperetur, så er det ud med stegen og ind med knuste kartofler, penslet med smør og drysset med salt. Imens kartoflerne får grill og stegen hviler, så er der lige 15-20 Min. til at drikke den sidste øl og fernet branca, mens man hører Mark Knopfler og laver sovs.....
Knuste kartofler.? Kan man få det uddybet?
10 timer og 100 grader troede jeg også ville være tørt og kedeligt, men det ska da prøves. Tak for inspiration :razz:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 285 times
Been thanked: 1061 times

Re: Cuvettesteg på ti timer og 100 grader

Indlæg af Langenge » 11. feb 2018, 18:37

Nu er der jo forskel på hvordan de forskellige ovne ter sig, men jeg bruger 60 grader i 6 timer.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Cuvettesteg på ti timer og 100 grader

Indlæg af Ras.Killing » 11. feb 2018, 23:56

Kortmentyk skrev:Sådan laver jeg altid cuvettesteg. Det har altid været tiptop. Jeg har bare sølvpapir over stegen. Til sidst af med sølvpapiret og ovnen over på grill. Når ovnen bipper og den har nået grilltemperetur, så er det ud med stegen og ind med knuste kartofler, penslet med smør og drysset med salt. Imens kartoflerne får grill og stegen hviler, så er der lige 15-20 Min. til at drikke den sidste øl og fernet branca, mens man hører Mark Knopfler og laver sovs.....
Hvis vi liiiiige kunne bytte den der fernet branca ud med en gin & tonic, så er jeg også på :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Tom4000 skrev:
Kortmentyk skrev:Sådan laver jeg altid cuvettesteg. Det har altid været tiptop. Jeg har bare sølvpapir over stegen. Til sidst af med sølvpapiret og ovnen over på grill. Når ovnen bipper og den har nået grilltemperetur, så er det ud med stegen og ind med knuste kartofler, penslet med smør og drysset med salt. Imens kartoflerne får grill og stegen hviler, så er der lige 15-20 Min. til at drikke den sidste øl og fernet branca, mens man hører Mark Knopfler og laver sovs.....
Knuste kartofler.? Kan man få det uddybet?
10 timer og 100 grader troede jeg også ville være tørt og kedeligt, men det ska da prøves. Tak for inspiration :razz:
Jeg tror der menes det jeg selv kender som crushed potatoes
IMG_20180211_235524.png
IMG_20180211_235524.png (463.26 KiB) Vist 8119 gange
Kogte kartofler m. skrald, som knuses på en bageplade, hvorefter de krydres efter smag og lige får en tur i ovnen.

Nemt og urimeligt lækkert :biggrin: parmesan til lidt gratinering er et hit her hjemme.

80°C og 12 timer er også rigtig fint til f.eks en hel oksefilet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Cuvettesteg på ti timer og 100 grader

Indlæg af Kode1303 » 12. feb 2018, 07:39

Jeg har aldrig rigtig spekuleret så meget over grader og tid - det har bare virket fint. Men nu har jeg en anden ovn, som jeg ikke er så vant til. Må hellere få mig et termometer.

Hvis man kan lide at pusle lidt mere om sit projekt ‘ovnsteg’, er der jo også en mere nørdet tilgang.
Make mine a carbine.

Besvar