Pulled Pork - igen!

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Pulled Pork - igen!

Indlæg af Ras.Killing » 18. jul 2017, 00:37

Ja nu vover jeg altså pelsen, og oprettet indlægget inden maden er færdigt :twisted: med fare for at det hele ramler sammen undervejs.

Dette er ''min'' måde at lave pulled pork på. Det plejer at gå godt - men har også før fejlet totalt... Så nu ser vi hvordan det ser ud i morgen ved 18-19 tiden :biggrin:

Jeg reservere et par kommentarer til opdateringer i morgen, da der også skal bages, laves coleslaw, bbq sauce osv., min tanke er, at det gerne skulle ende med en komplet ''pulled pork guide'' .

Men her begynder vi altså med svinet! :smile:

Jeg startede idag kl. 12.00 med at krydre en nakkefilet. Til det bruger jeg en hjemmeblandet dry rub. Hvilken rub man benytter er spørgsmål smag! Eller nærmere religion :biggrin: jeg kan godt lide en sød og stærk rub, og gerne massere af den så man får en god bark på sit svin. Hvilket også er grunden til, at jeg mener pulled pork skal laves på grill :numberone:

Blandingsforholdet har jeg ikke, men rub'en bygger dog på følgende ingredienser:
- Paprika
- Ceyennepeber & chileflakes
- Løg og hvidløgspulver
- Kryddersalt & peber
- Brun farin

Nakkefileten gnides godt ind i rub'en, ingen smalle steder her! Efterfølgende pakkes den ind i film og stilles på køl. Minimum natten over - men gerne 24 timer. Min får i denne omgang lov at stå ca. 18 timer.

Her fra er der ikke rigtigt andet at gøre, end at forberede grillen til næste morgen. Jeg regner med ca. 10-12 timer i grillen og jeg starter grillen op kl. 06.00 - så det gør mig ikke noget, at den er klargjort aftenen i forvejen :biggrin:

Jeg benytter ring of fire metoden når jeg griller pulled pork- eller andet som kræver en relativ lav temperatur over mange timer. Vil ikke gå for meget i detaljer med det, da der findes et hav af variationer og beskrivelser rundt omkring på nettet. I ''min'' version er det to ringe af kul i grillen og med røgtræ på toppen, som tændes i den ene side og som så stille brænder rundt i grillen og holder en stabil temperatur... hvis ikke ringen går ud under vejs! :krydsser:

Godnat :biggrin: fortsættelse følger.
Vedhæftede filer
pp1.jpg
pp2.jpg
pp3.jpg
Senest rettet af Ras.Killing 18. jul 2017, 17:49, rettet i alt 3 gange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Pulled Pork - igen!

Indlæg af Ras.Killing » 18. jul 2017, 00:42

Reserveret til: Opstart af grill og følgende grill opdateringer.

Kl. 06.00: Så er vi igang :biggrin: kulene er tændt op, grillen køre og svinet er smidt på risten.

Kl. 13.00: Grillen har indtil nu holdt en fin temperatur, dog var ringen ved at gå ud og jeg har spædet til med et par ekstra glødende kul.

Kl. 15.00: Det begynder at se rigtig godt ud :biggrin:

Kl. 17.00: Så har svinet ligget 11 timer i grillen og har nu en kernetemperatur på 93 grader celsius. Jeg sigter efter et sted imellem 92 og 95 grader. Spjældende lukkes ned på grillen, og den står nu og får en smule eftervarme. Jeg er for øvrigt rigtig tilfreds med bark'en :biggrin:
Vedhæftede filer
pp2.jpg
Opstart af grill ca. kl. 06.20
pp4.jpg
Opstart af grill ca. kl. 06.20
grill1.jpg
Kl. 15.00 Der kigges til svinet
grill1.jpg (49.58 KiB) Vist 12029 gange
pp1.jpg
Kl. 17.00. 11 timer på grillen, kernetemperatur 93 grader C.
pp1.jpg (48.88 KiB) Vist 12016 gange
Senest rettet af Ras.Killing 18. jul 2017, 17:52, rettet i alt 5 gange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Pulled Pork - igen!

Indlæg af Ras.Killing » 18. jul 2017, 00:44

Reserveret til: Bagning af boller.

Kl. 14.00: Så er det igang med bollerne :biggrin:

Dette er en opskrift fra Brødrene Price, som jeg efterhånden har brugt en del gange... og den er bare super! Meget nemt at arbejde med og bollerne smager godt... Omen det nok ikke er en opskrift man finder i et helsemagasin :biggrin: de går sig godt til alle typer burgers, sandwichbolle osv.

https://www.dr.dk/mad/opskrift/burgerboller

Ingredienser: (jeg laver en lidt større portion end opskriften fra linket)
- 4½ dl sødmælk
- 30 g gær
- 750 g hvedemel
- 1½ tsk. fint salt
- 1½ spsk. sukker
- 45 g smør
- 1-2 æg (pensling)
- 1-2 håndfulde sesamfrø

1. Bland gæren i den håndvarme mælk, og tilsæt mel, salt, sukker og smørret, som skal være blødt.
2. Ælt dejen meget grundigt igennem, (cirka 10 minutter) eventuelt på røremaskinen med dejkrog. Kom dejen i en melet skål, dæk den til og sæt den til hævning i stuetemperatur i cirka halvanden time.
3. Del dejen i 6-8 stykker og form dem til boller Læg dem til efterhævning på en bageplade i en halv times tid.
4. Bollerne pensles med pisket æg, drysses med sesamfrø og bages i en 200 grader varm ovn i cirka 15 minutter.

Dejen er nu sat til hævning. Fortsættelse følger.

Kl. 16.00: Dejen har hævet og er nu formet til boller.

Kl. 17.00: Bollerne har ligget til efterhævning og har nu været en tur i ovnen - klar til svinet! :biggrin:
Vedhæftede filer
dej1.jpg
dej1.jpg (50.56 KiB) Vist 12036 gange
dej2.jpg
dej2.jpg (44.5 KiB) Vist 12036 gange
boller.jpg
boller.jpg (39.38 KiB) Vist 12018 gange
Senest rettet af Ras.Killing 18. jul 2017, 18:10, rettet i alt 3 gange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Pulled Pork - igen!

Indlæg af Ras.Killing » 18. jul 2017, 00:44

Reserveret til: BBQ sauce & coleslaw.

Kl. 15.00: Tid til BBQ sauce! :biggrin: med saucen er det lidt samme spørgsmål, som ved rub'en - smag og religion. Jeg kan (som rub'en) godt lide den stærk og sød.

Jeg har ladet mig inspirere af Gastromands ''American Barbecue Sauce'' og så selv rettet den lidt til efter egen smag.

Ingredienser:

- 2 løg
- 4 fed hvidløg
- 75 gram brun farin
- 1.5 soya sauce
- 3 dl Æblejuice
- 1 dl whiskey (jeg brugte Highland Park single malt)
- 1-1½ spsk. chili sauce
- 2 dl Ketchup
- 1 tsk. paprika - gerne røget

1. løg og hvidløg hakkes og steges lysebrune i en gryde.
2. Tilsæt de resterende ingredienser. Saucen varmes op til kogepunktet, og skal derefter simre i min. 30-60 minutter under jævnlig omrøring.
3. Saucen kan evt. blendes til en mere homogen konsistens.
4. Smag saucen til - den skal på én gang være sød, syrlig og stærk.

Kl. 16.30: Så blev det tid til coleslaw. Her er der ikke så meget at sige. Jeg bruger en opskrift fra Arla som jeg syntes er god. Personligt bryder jeg mig ikke om for store stykker hvidkål. Så det skal snittes fint!

https://www.arla.dk/opskrifter/coleslaw/

Ingredienser:

- 2 dl creme fraiche 9% (naaaaahh.. jeg brugte 18% :smile: )
- 1 spsk mayonnaise
- 1½ tsk dijonsennep
- 1½ tsk friskpresset citronsaft
- 1 tsk sukker
- 1 tsk groft salt
- friskkværnet peber
- 4 groftrevne gulerødder
- 250 g fintsninttet hvidkål

Hele herligheden blandes bare i en skål, og skal minimum lige stå og trække 30 min. på køl.

Og så er der ellers skønt tilbehør til det grillede svin :biggrin: :thumbup:
Vedhæftede filer
bbq.jpg
BBQ Sauce
bbq.jpg (57.25 KiB) Vist 12014 gange
cole.jpg
Coleslaw
cole.jpg (58.33 KiB) Vist 12014 gange
bbwcole.jpg
Lækkert tilbehør!
bbwcole.jpg (54.83 KiB) Vist 12014 gange
Senest rettet af Ras.Killing 18. jul 2017, 18:09, rettet i alt 3 gange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Pulled Pork - igen!

Indlæg af Ras.Killing » 18. jul 2017, 00:46

Reserveret til: The grand finale :biggrin:

Succes! Så blev vi færdige, og svinet var perfekt. Endte på i alt 12 timer og en kernetemperatur på 95 grader. Fik desværre slettet et par billeder fra lige da den blev taget af grillen, men her er dog et par billeder af det færdige produkt.

Velbekomme! Vi blev i hvert fald mætte :popkorn:
Vedhæftede filer
pp1.jpg
pp1.jpg (44.5 KiB) Vist 12002 gange
pp2.jpg
pp2.jpg (51.24 KiB) Vist 12002 gange
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Jolo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. nov 2005, 23:03
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 21 times
Been thanked: 2 times

Re: Pulled Pork - igen!

Indlæg af Jolo » 19. jul 2017, 21:28

Ser dælme godt ud, du får lige en "Like" herfra :smile: :respekt:

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Pulled Pork - igen!

Indlæg af Zoli » 20. jul 2017, 07:45

Det ser dælme godt ud :-)

Hvor åbne er dine spjæld, når du griller ??
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Pulled Pork - igen!

Indlæg af Ras.Killing » 26. jul 2017, 20:12

Zoli skrev:Hvor åbne er dine spjæld, når du griller ??
Som udgangspunkt helt åbne i bunden og 1/3 åben i toppen. Det afhænger dog også lidt af temperaturen osv. Bliver den for høj lukker jeg af i bunden og åbner helt i toppen.

Man skal helst ende et sted, hvor ringen kan brænde uafbrudt i de 12 timer uden at grillen bliver for varm. Hvis den bliver for varm og man lukker af, så er det der er risiko for at ringen går ud.

Så det afhænger også lidt af ens grill, kul osv.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Pulled Pork - igen!

Indlæg af Zoli » 27. jul 2017, 09:17

Jeg takker :thumbup:

Jeg lavede pulled pork for et par år siden, og brugte en hel sæk kul, før jeg havde styr på temperaturen i hele stegetiden, og nu hvor vi holder ferie, ville jeg da lave det igen, men mine noter er væk :oops:
Nu har jeg et super udgangspunkt.
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Pulled Pork - igen!

Indlæg af Ras.Killing » 28. jul 2017, 01:42

Hvis du bruger ring of fire metoden, så er det vigtigste råd at kullene skal ligge tæt. Meget gerne i forband så de overlapper hinanden. Ellers har kullene svært ved at antænde de næste i rækken.

Et andet råd er at bruge nogle ordentlige kul. Jeg plejer selv at bruge webers - ikke at det nødvendigvis skal være dem. Jeg har bare selv dårlig erfaring med de billigste billige, netop til ringen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar