Savner opskrift på forret med fasan.

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af Langenge » 11. nov 2016, 19:44

Jeg har min søster og svoger til aftensmad i morgen, og årstiden i betragtning, så bliver hovedretten stegt dyrekølle, hasselback kartofler, Waldorfsalat, glaserede kastanjer m.v.
Men jeg ville gerne lave en forret med fasan. Og jo, jeg har selvfølgelig googlet en del, men savner stadig lige DET. Jeg har et par fasaner, og nej, de er ikke røgede, og når heller ikke at blive det.
Nogle gode forslag?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af Deepo » 11. nov 2016, 19:46

Jeg er ikke selv jæger, og har ikke prøvet disse opskrifter, men det ser da fristende ud:
https://gastromad.dk/fasan-pa-fire-made/

/Mogens

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af C-X » 11. nov 2016, 19:46

Tarteletter Harry!

For pokker det er godt med fasan og lidt svampe. :numberone:

Så bruger du også hele fuglen. Evt. skærer du patterne fra, når fuglen er frisk skudt, gemmer dem til noget andet og koger resten af fuglen i smadder til suppe og tarteletfyld.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af Langenge » 11. nov 2016, 19:49

Deepo skrev:Jeg er ikke selv jæger, og har ikke prøvet disse opskrifter, men det ser da fristende ud:
https://gastromad.dk/fasan-pa-fire-made/

/Mogens
Ja, den har jeg set, og havde også overvejet den med fedtlever, men droppede det igen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af Langenge » 11. nov 2016, 19:49

C-X skrev:Tarteletter Harry!

For pokker det er godt med fasan og lidt svampe. :numberone:

Så bruger du også hele fuglen. Evt. skærer du patterne fra, når fuglen er frisk skudt, gemmer dem til noget andet og koger resten af fuglen i smadder til suppe og tarteletfyld.
DEN vil jeg overveje :razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af C-X » 11. nov 2016, 19:52

Den er i øvrigt bedst, når den er lavet dagen inden og så er den hurtig at anrette på dagen. Det gør næppe heller skade i det lille køkken, når man hellere vil se sine gæster, end sin emhætte.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af Langenge » 11. nov 2016, 21:47

Og et par timers googlen senere, så er det besluttet: Fasan i tarteletter :razz:
Takker C-X for et godt forslag :razz:
Vender lige tilbage i morgen med komplet opskrift på det hele, og med billeder.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af C-X » 11. nov 2016, 21:56

Én ting vil jeg påpege; hold igen med krydderierne og andre kraftigt smagende ingredienser! Det er lækrest, når du kan nyde den fine smag af fasanen. :eating:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af Langenge » 11. nov 2016, 21:59

C-X skrev:Én ting vil jeg påpege; hold igen med krydderierne og andre kraftigt smagende ingredienser! Det er lækrest, når du kan nyde den fine smag af fasanen. :eating:
Will do... jeg læste en opskrift her på forum, hvor der var paprika i. Den slags vil jeg absolut også afholde mig fra, i denne her forbindelse.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af Bobo » 11. nov 2016, 22:23

det med tarteletter er en god ide, du kan også lave en god suppe i samme forbindelse
Bobo ------ Igen uden billeder

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af GåsPåGaffelen » 13. nov 2016, 17:30

Nu ved jeg ikke om jeg er for sent på den, men da jeg har set et par halvdårlige opskrifter rundt omkring på nettet, så får du lige min (som jo, selv sagt er voldsomt god).

Beregn ½ fasan pr. mand, evt. mere 2/3 hvis det er til hovedret.

Ingredienser til suppe:
2 fasaner
2 mellemstore gulerødder
2 stilke bladselleri
½ porre
2 mellemstore løg
20 peberkorn
4 blade laurbær
5 enebær
4 kviste timian

Del gulerødderne i 3-4 stykker, løgene afskalles og skæres i kvarte både. Bladselleriet deles i 5-6 stykker. Porren renses for sand og deles i 4-5 stykker.

Brun fasanerne i en stor gryde med olie eller smør. Kom grøntsagerne ved og brun dem med i et par minutter. Hæld vand ved, ind til det hele er dækket. Bring det i kog (stille og roligt, det må IKKE buldrekoge). 5-10 minutter efter at det er begyndt at koge, skummes urenheder fra overfladen med en ske. Her efter tilsættes krydderierne og det hele koger videre i 1-1½ time.

Når suppen er kogt, tages fasanerne op og kødet pilles af dem og lægges til side. Pas på kødet på lårene, der er nogle spidse brusk/knoglestykke der sidder sammen med kødet.

Suppen sies igennem en sigte.

Her er der mulighed for at fryse både kød og suppe hver for sig eller stille det på køl til dagen efter.
Tip: Hvis du ikke har en vakuumpakker, så hæld en lille smule af suppen ned til kødet for at beskytte mod frostskader

Ingredienser til tarteletsovs:
Suppe
Fasankød
Smør
Mel
1 dåse asparges på dåse (gem væsken!!)
Evt. champignon
Salt
Peber

Hvis der skal champignon i, så start med at skære dem i skiver og rist dem hårdt på en pande.

For at lave sovsen, skal der først laves en melbolle. Smelt smør (ca. 50 gram pr. 1l suppe) og lad det bruse af. Rør en tilsvarende mængde (pr. vægt) mel sammen med smørret. Tilsæt nu suppen lidt efter lidt under god omrøring og medium varme. Det skal ikke gå alt for hurtigt, da man så får klumper, og der skal være god omrøring så der ikke er noget der brænder fast i bunden af gryden.

Når alt suppe er tilsat skal konsistensen være til den tykke side, hvis ikke kan der tyknes med mel rørt op i vand, eller tyndes med mælk.

Tilsæt nu væsken fra aspargesene og smag til med salt og peber.

Lige inden servering tilsættes fasankød og aspargessnitter og suppen varmes igennem.

Tarteletforme kan alle vist finde ud af at bage ;-)

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af Langenge » 13. nov 2016, 17:52

Har lavet, serveret og spist :biggrin:

Fasanen (skudt med .38 special) blev smidt i en gryde med et par gulerødder skåret lidt i stykker, en porre skåret i 2 dele, et løg skåret i 2 dele, et par fed hvidløg, et par laurbærblade, nogle hele peberkorn og lidt salt. Dækket med vand og kogt i 1½-2 timer. Fasanen op og køle af, og suppen fik lov at koge videre ind.
En blanding af champignon og østershatte blev sauteret let i smør, og fasanen fik plukket kødet af, som blev skåret i tern og smidt ned til svampene.
Så tilsat en ½l piskefløde og en god sjat fasansuppe. Det stod så og simrede i et par timer på laveste blus, og fik lidt mere suppe hen ad vejen. Ingen grund til jævning af nogen art. Konsistensen passede fint i tarteletterne. Smagte FANTASTISK :smile:

Rådyrkøllen (købt i Føtex) blev gnedet grundigt ind i peber, enebær og rosmarin, der først var blevet myrdet i morderen.
Køllen blev derefter dækket med tykke skiver spæk, og kom på en rist over en bradepande. 15 minutter for fuld knald i ovnen, og derefter ned på 130-140 grader i omkring 1-1½ time, mens den jævnligt blev overdænget med rigeligt smør. Den blev meget lækker og saftig og mør. Fik lige lov at hvile 20 minutter, inden den blev tranceret ved bordet.

Hertil blev serveret hasselback kartofler, waldorfsalat, tyttebær, halve sukkerkogte æbler med ribsgele, glaserede kastanjer og en dejlig vildtsovs med et godt stykke gorgonzola i.

Afslutningsvis en god hjemmelavet ostelagkage.

Serveret med gode øl og god rødvin, og sluttede af med kaffe og whisky.

Det hele garneret med godt selskab :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: Savner opskrift på forret med fasan.

Indlæg af 7TCU » 13. nov 2016, 18:08

Puha, det lød ekstremt godt :biggrin: :biggrin: (sidder næsten og savler i tastaturet )
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Besvar