Gode rågelår

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Gode rågelår

Indlæg af Rulab » 24. maj 2016, 21:32

Nu hvor rågereguleringssæsonen går på hæld, vil jeg dele min simple opskrift på en god sommerret med det absolut bedste stykke kød på en råge: lårene :blink:

Du skal bruge:
Lår fra rågeunger, antal efter appetit(ca. 15 g kød pr. lår i gennemsnit)
En god classic bbq marinade(Jeg bruger Heinz Hp Bbq)

Fremgangsmåde:
Brun lårene let i en gryde, tilsæt vand og lad lårene simre ved svag varme i 20-25 min
Lad lårene dryppe af i et dørslag
Pensel lårene med bbq marinaden og giv dem 10-15 min i ovnen ved 180-200 grader, gerne med grill de sidste par minutter

Servér med passende tilbehør. Jeg kan anbefale hjemmelavede popfritter og en grøn salat.
Vedhæftede filer
raege.jpg
raege.jpg (48.57 KiB) Vist 6826 gange

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Gode rågelår

Indlæg af Elbæk » 25. maj 2016, 11:16

:eating:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Gode rågelår

Indlæg af Bobo » 25. maj 2016, 15:50

Det ser lækkert ud. Nu regulerer jeg ikke råger, men kan den evt. bruges til krager ?, der skyder vi jo også de gamle damer der kan være lidt træge, og hidtil har jeg bare brugt brysterne.
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Gode rågelår

Indlæg af Langenge » 25. maj 2016, 16:44

Bobo skrev:Det ser lækkert ud. Nu regulerer jeg ikke råger, men kan den evt. bruges til krager ?, der skyder vi jo også de gamle damer der kan være lidt træge, og hidtil har jeg bare brugt brysterne.
Rart at høre, at nogen spiser de krager de skyder. Det har jeg det, rent etisk, godt med.
Men jeg leder selv efter en god måde at tilberede kragelår på, for når jeg en gang imellem plaffer en krage, så er det ofte med .38 spl og så kan man godt komme til at knalde brysterne helt i smadder.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Gode rågelår

Indlæg af Rulab » 25. maj 2016, 17:05

Bobo skrev:Det ser lækkert ud. Nu regulerer jeg ikke råger, men kan den evt. bruges til krager ?, der skyder vi jo også de gamle damer der kan være lidt træge, og hidtil har jeg bare brugt brysterne.
Krager kan sikkert også bruges, men jeg tror ikke det bliver helt lige så godt som råger. Jeg har forsøgt med både lår fra duer og diverse ænder, men det bliver ikke så mørt og saftigt som en rågeunge.

Jeg har før skåret kragebrystet i skiver og brunet dem på panden og så i ovnen med bbq marinade, det bliver også fint. Lårene fra en kage bliver dog lidt seje på den måde.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Gode rågelår

Indlæg af HR » 25. maj 2016, 20:36

+ 1 til heppekoret til rågeben. Der røg lige en skål i ungerne og de proklamerede at det var de bedste fugle de nogensinde havde fået. Men nu har fingermad på ben også altid været et hit til børn. Jeg laver dem næsten på samme måde; Jeg rister dem bare helt færdige i gryden i smør (ca 1 time). Til sidst ryger de lige i et fad i ovnen for at holde dem varme mens jeg braserer lidt grønsager i stegeskyen. Et pund kogt båndpasta ryger ned i de stegte grønsager og det hele drejes rundt ind til skyen har fordelt sig på pastaen og så er der mad. Serveres med en hvid løgn til konen angående mængden af smør.
HR

Edit. Skal da prøves med krager. De krager man kalder ind er som regel unge uerfarne fugle.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar